eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy nadania nowych uprawnień zawodowych pielęgniarkom i położnym posiadającym dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia, m.in. do samodzielnego ordynowania niektórych leków, w tym wystawiania na nie recept

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2504
  • Data wpłynięcia: 2014-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-07-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1136

2504

kwestionowanie konieczności posiadania przez pielęgniarki i położne wykształcenia na
poziomie studiów pierwszego i drugiego stopnia, jako jedynego kryterium przyznawania
nowych uprawnień i obowiązków pielęgniarkom i położnym, pod warunkiem ukończenia
przez nie kursu specjalistycznego; konieczność rozszerzenia grupy pielęgniarek i położnych,
korzystających z nowych uprawnień o wszystkie pielęgniarki i położne (posiadające
wykształcenie średnie), które posiadają prawo wykonywania zawodu – jeżeli ukończą kurs
specjalistyczny w tym zakresie.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga powyższa nie została uwzględniona, ponieważ stoi w sprzeczności
z generalnymi założeniami zmian zaproponowanych w projekcie ustawy.


2. Uwagi zgłoszone przez Polską Unię Szpitali Klinicznych:
1) nakładania dla pielęgniarek i położnych nowych uprawnień i obowiązków spowoduje
zwiększony czas pracy pielęgniarki i położnej kosztem opieki nad pacjentem,
proponuje się powierzenie tych zadań rejestratorkom,
2) obowiązek ukończenia przez pielęgniarki i położne kursu specjalistycznego,
jako warunku koniecznego do realizowania nowych uprawnień przez pielęgniarki
i położne. Postawienie takiego warunku może generować zbędny chaos,
3) braku wskazania podmiotów, treści programowych i czasu trwania kursu
specjalistycznego oraz zasad i trybu weryfikacji wiedzy i umiejętności zdobytej
podczas tego kursu.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona, ponieważ stoi w sprzeczności z istotą projektu. aktualnie nie
jest możliwe ustalenie konkretnej daty wejścia przepisów dotyczących zmiany
standardów kształcenia na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo.
3. Uwagi zgłoszone przez Zarząd Województwa Opolskiego:
1) konieczność nowelizacji przepisów dotyczących zmiany programów kształcenia na
poziomie studiów wyższych na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo oraz w ramach
kształcenia podyplomowego w zakresie zdobycia wiedzy i umiejętności dotyczącej
zagadnień z farmakologii oraz doboru stosowanych metod diagnostycznych;
niezbędne jest by studenci kierunków pielęgniarstwo i położnictwo w czasie
kształcenia zdobyli wiedzę i umiejętności z zakresu farmakologii oraz doboru
stosowanych metod diagnostycznych w poszczególnych stanach klinicznych.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga zostanie uwzględniona w zakresie zmiany standardów kształcenia na kierunku
pielęgniarstwo i położnictwo.
2) Konieczność posiadania przez pielęgniarki i położne wykształcenia na poziomie
studiów pierwszego i drugiego stopnia, jako jedynego kryterium przyznawania
nowych uprawnień i obowiązków pielęgniarkom i położnym, pod warunkiem
ukończenia przez nie kursu specjalistycznego; konieczność rozszerzenia grupy
pielęgniarek i położnych, korzystających z nowych uprawnień o wszystkie
pielęgniarki i położne (posiadające wykształcenie średnie), które posiadają prawo
wykonywania zawodu – jeżeli ukończą kurs specjalistyczny w tym zakresie.
41


Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:

Uwaga powyższa nie została uwzględniona, ponieważ stoi w sprzeczności
z generalnymi założeniami zmian zaproponowanych w projekcie ustawy.

4. Uwagi zgłoszone przez Związek Pracodawców Pielęgniarek i Położnych Warmii
i Mazur dot:
– rozszerzenia uprawnień wynikających z projektowanej ustawy na wszystkie grupy
pielęgniarek i położnych, bez względu na stopień posiadanego wykształcenia,
– pominięcia w projekcie ustawy regulacji dotyczącej objęcia grypy pielęgniarek
i położnych posiadających tytuł zawodowy specjalisty w dziedzinie pielęgniarstwa,
położnictwa albo w dziedzinach mających zastosowanie w ochronie zdrowia oraz
pielęgniarek i położnych posiadających tytuł licencjata, magistra w dziedzinach mających
zastosowanie w ochronie zdrowia.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
W przyszłości planuje się zmianę przepisów w zakresie włączenia pielęgniarek
i położnych z tytułem specjalisty. Nie planuje się włączenia pielęgniarek i położnych
posiadających tytuł licencjata lub magistra w innej dziedzinie mającej zastosowania
w ochronie zdrowia.

– wskazania w projektowanej ustawie, jakie środki spożywcze specjalnego przeznaczenia,
wyroby medyczne, badania diagnostyczne będzie mogła ordynować, wystawiać zlecenie
i recepty pielęgniarka, położna.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga została uwzględniona, ponieważ opracowano projekty rozporządzeń w tym
zakresie i załączono je do projektowane ustawy.
5. Uwaga zgłoszona przez Konfederację LEWIATAN odnosiła się do następujących
kwestii:
1) pielęgniarki i położne powinny być wskazywane w wymogach personalnych
stanowiących część warunków stawianych świadczeniodawcom przy kontraktowaniu
świadczeń opieki zdrowotnej z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:

Uwaga nie odnosi się do projektu ustawy.
2) odniesienie się zapisu art. 15a projektowanej ustawy do obecnie obowiązującego
przepisu ustawy z dnia15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej, który
nakłada na ministra właściwego do spraw zdrowia obowiązek wydania
rozporządzenia określającego m.in. rodzaj i zakres świadczeń diagnostycznych
udzielanych samodzielnie bez zlecenia lekarskiego przez pielęgniarkę i położną, czy
wykaz produktów leczniczych do stosowania, których są uprawnione pielęgniarki i
położne samodzielnie bez zlecenia lekarskiego.

42

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Nowe uprawnienie pielęgniarek i położnych będzie uwzględnione w nowym projekcie
rozporządzenia „o samodzielnych czynnościach…”
3) nieuzasadnione tworzenie kolejnego rozporządzenia w sprawie wyrobów
medycznych; obecnie istnieją przepisy określające wyroby medyczne wydawane na
zlecenie. Ekonomika procesu legislacyjnego nakazuje wprowadzenie zmian w art. 38
ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków środków spożywczych specjalnego
przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych w taki sposób, aby akt
wykonawczy wydawany na podstawie art. 38 ust. 5 ww. ustawy obejmował również
pielęgniarki i położne w innym zakresie niż tylko kontynuacja zaopatrzenia.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nie uwzględniona ponieważ uprawnienie wynikające z projektu dotyczy
samodzielnego zlecania wyrobów medycznych.

4) w uzasadnieniu błędnie wskazano, że „na podstawie przepisów rozporządzenia z dnia
6 grudnia 2013 r. w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie
(Dz. U. poz. 1565) pielęgniarki i położne ubezpieczenia zdrowotnego mogą zlecać
w ramach kontynuacji (...) wybrane środki pomocnicze”.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona, ponieważ zawiera błąd redakcyjny.
5) propozycja, aby wyraz „lek” używany w różnych przypadkach zastąpić wyrazem
„produkt leczniczy”, który jest stosowany w art. 6 i art. 16 pkt 3 ustawy z dnia 15 lipca
2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej,

6) wątpliwości dotyczące skorelowania wykazu produktów, które będą mogły ordynować
pielęgniarki/położne (wydawanego w formie rozporządzenia) z wykazem refundowanych
leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów
medycznych, które podlegają zmianie co 2 miesiące, zgodnie z zasadą ustaloną w art. 37
ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego
przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych.

Odniesienie się do ww. uwag przez organ wnioskujący:
Uwagi uwzględnione w projekcie przyjęto terminologię lek zawierający określone
substancje czynne aby uniknąć częstej nowelizacji rozporządzenia określającego wykaz
substancji czynnych.
7) usunięcie art. 2 projektu ustawy, ponieważ przepis art. 23a ustawy z dnia 6 września
2001 r. – Prawo farmaceutyczne określa kategorie dostępności produktów leczniczych dla
pacjenta a nie wskazuje, kto dany produkt leczniczy może wydać. Przepis ten nie
wskazuje np. lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii czy felczerów, którzy mają prawo
ordynowania produktów leczniczych a także prawo do wystawiania recept.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona – odstąpiona od zmian w ustawie – Prawo farmaceutyczne.

43

8) zmiany opakowań i ulotek informacyjnych, na których wskazywana jest kategoria
dostępności; zmiany będą polegać na konieczności zmiany obecnie istniejących
opakowań produktów leczniczych wydawanych na receptę, gdzie jako zlecający
wymieniony jest wyłącznie lekarz, co z kolei będzie skutkować zwiększonym
obciążeniem finansowym dla podmiotów odpowiedzialnych za przygotowanie opakowań
i ulotek informacyjnych;

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona – odstąpiona od zmian w ustawie – Prawo farmaceutyczne

9) art. 3 i art. 4 projektu wątpliwości w zakresie zasadności każdorazowego odwoływania
się do art. 15a ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. Skoro
przy innych zawodach medycznych nie ma odesłania do przepisów regulujących ich
uprawnienie do wystawiania recept (np. przy felczerze ustawodawca nie odsyła do art. 4
ustawy z dnia 20 lipca 1950 r. o zawodzie felczera) to wprowadzenie takiego odesłania
tylko przy pielęgniarkach i położnych wydaje się być legislacyjnie i merytorycznie
nieuzasadnione.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona ponieważ uprawnienie nie dotyczy wszystkich pielęgniarek
i położnych.
6. Uwagi zgłoszone przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego:

1) projektowane zapisy w art 15a, pkt 3 nie zawierają informacji, czym będzie kierować się
pielęgniarka wystawiająca skierowanie na badanie diagnostyczne. Czy będą
wprowadzane standardy, wg których pielęgniarka będzie miała zapewniony rodzaj badań
i terminy wykonania (np. w przypadkach monitorowania chorób przewlekłych) czy też
lekarz POZ/specjalista będzie przekazywać informację do pielęgniarki. Przy kierowaniu
na badania, niewystarczająco sprecyzowane uprawnienia pielęgniarki spowodują
wkroczenie w kompetencje lekarzy, co doprowadzić może do nieporozumień, zarówno
z lekarzami, jak i pacjentami.


Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona – wykaz badań został określony w projekcie rozporządzenia,
załączonym do projektu ustawy.



2) dodane zapisy nie precyzują zakresu możliwości wystawienia recept przez pielęgniarkę
(czy wszystkie leki, na czyje zlecenie). W przypadku bezpośredniego przyjmowania zleceń
od pacjenta pielęgniarka będzie konkurentem dla lekarza, szczególnie w POZ, co
doprowadzi do dwuznacznej sytuacji, m.in. w kwestii odpowiedzialności za leczenie.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona – projekt rozporządzenia określa wykaz substancji czynnych.

44

3) braku przepisów w projekcie ustawy regulujących zagadnienie dotyczące zakresu
odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych ponoszonej w związku
z wystawianiem recept oraz odpowiedzialności cywilnej w przypadkach ewentualnej
pomyłki czy błędu popełnionego przez pielęgniarkę lub położną przy ordynowaniu leków
i wypisywaniu recept.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga uwzględniona częściowo, ponieważ kwestie odnoszące się do odpowiedzialności
zawodowej pielęgniarek i położnych regulują odrębne przepisy.

7. Uwagi zgłoszone przez Stowarzyszenie Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce:

1) Propozycja zmiany: w artykule 15a ust. 3 dodać: po ukończeniu kursu specjalistycznego
w tym zakresie.
Uzasadnienie: kierowanie na diagnostykę laboratoryjną jest elementem procesu
diagnostycznego jako skutek przeprowadzenia badania lekarskiego w procesie
diagnostyki różnicowej. Kompetencja taka wymaga wykazania się posiadaniem
odpowiedniej wiedzy i umiejętności w tym zakresie.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga nieuwzględniona ukończenie kursu specjalistycznego nie odnosi się do
pielęgniarek
i
położnych
wystawiających
skierowanie
na
badania
diagnostyczne/laboratoryjne.


2) w art. 15 a ust. 4 obecna treść obowiązek ukończenia kursu specjalistycznego (…) wiedzę
objętą takim kursem. Proponowana zmiana: usunąć treść w całości.
Uzasadnienie: zakres kompetencji diagnostycznych i leczniczych ma być określony
w rozporządzeniu do niniejszego projektu a wymagany kurs specjalistyczny ze względu
na ten fakt będzie szkoleniem podyplomowym, a w konsekwencji jego zakres oraz sposób
realizacji powinien być określony w trybie rozporządzenia po konsultacjach z Izbą
Lekarską i Izbą Aptekarską w zależności od jego zakresu.
Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
Uwaga niezasadna – kształcenie podyplomowe jest uregulowane w ustawie z dnia
15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.

3) w art. 15a ust. 5 projektu ustawy dodać pkt 6 o treści: „zakres i sposób realizacji kursu
specjalistycznego, o którym mowa w art. 15a ust. 1 pkt 2 oraz art. 15a ust. 2 oraz
ust. 3”.
Uzasadnienie: zakres kompetencji diagnostycznych i leczniczych ma być określony
w rozporządzeniu do niniejszego projektu a wymagany kurs specjalistyczny ze względu
na ten fakt będzie szkoleniem podyplomowym, a w konsekwencji jego zakres oraz sposób
realizacji powinien być określony w trybie rozporządzenia po konsultacjach z Izbą
Lekarską i Izbą Aptekarską w zależności od jego zakresu.

Odniesienie się do uwagi przez organ wnioskujący:
45

strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 . 22

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: