eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym

projekt dotyczy podwyższenia opłaty paliwowej w celu zapewnienia dodatkowych wpływów Funduszu Kolejowego; równocześnie zaproponowano obniżenie stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych oraz przyjęto rozwiązanie polegające na corocznym transferze środków z Krajowego Funduszu Drogowego do Funduszu Kolejowego w wysokości 400 mln zł w latach 2015-2019

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2494
  • Data wpłynięcia: 2014-06-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym
  • data uchwalenia: 2014-10-23
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1559

2494

str. 2
Do wniosku należy dołączyć:
1) aktualny odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie
do właściwej ewidencji działalności gospodarczej;
2) zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON i numeru identyfikacji
podatkowej NIP;
3) potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego1);
4) dokument potwierdzający datę rozpoczęcia stosowania przez podmiot procedury zawieszenia poboru
akcyzy1)2);
5) informację banku, w którym podmiot posiada podstawowy rachunek bankowy, potwierdzającą wysokość
posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową podmiotu1);
6) sprawozdanie finansowe podmiotu za ostatni okres sprawozdawczy sporządzone zgodnie z przepisami
o rachunkowości, a jeżeli podlega ono badaniu przez biegłego rewidenta również z opinią o badanym
sprawozdaniu albo w przypadku podmiotów niezobowiązanych do sporządzania sprawozdania
finansowego, inne dokumenty określające obroty, zysk oraz zobowiązania i należności – za okres ostatnich
3 lat obrotowych, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – za ten okres1);
7) aktualne zaświadczenie, wydane przez właściwego dla siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu
naczelnika urzędu skarbowego, że podmiot nie zalega z opłacaniem podatków stanowiących dochód
budżetu państwa lub właściwy organ odroczył lub rozłożył na raty jego zaległe płatności, lub wstrzymał
wykonanie wydanej wobec niego decyzji;
8) aktualne zaświadczenie, wydane przez właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania podmiotu oddział
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, że podmiot nie
zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne lub właściwy organ odroczył lub
rozłożył na raty jego zaległe płatności, lub wstrzymał wykonanie wydanej wobec niego decyzji.
























8-05-dg
UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia w sprawie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia
akcyzowego został przygotowany w związku ze zmianami dokonanymi w przepisach
upoważniających ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym wprowadzonych
przez ustawę z dnia ... o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu
Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym. Z dniem
wejścia w życie zmienianych przepisów utracą moc akty wykonawcze wydane na ich
podstawie, zatem zachodzi konieczność zastąpienia ich nowymi rozporządzeniami.
Zmiana dokonana w art. 64 ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, upoważnia ministra
właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, sposobu
dokumentowania spełnienia warunków określonych w ust. 1, w tym rodzaju dokumentów
potwierdzających ich spełnienie, wzorów wniosków, o których mowa w ust. 3, a także
szczegółowego sposobu udzielania, przedłużania i cofania zwolnienia, o którym mowa
w ust. 1 i la, z uwzględnieniem konieczności właściwego zabezpieczenia zobowiązań
podatkowych oraz opłaty paliwowej, a także konieczności zapewnienia przepływu informacji
o zwolnieniach z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
Projektowane rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia
23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego
(Dz. U. Nr 158, poz. 1063), które traci moc w związku z wejściem życie ustawy z dnia …
o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy
o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym. Proponowane rozwiązanie
stanowi zatem w większości powtórzenie przepisów dotychczas obowiązującego
rozporządzenia z redakcyjnymi zmianami i uzupełnieniami, które wynikają z objęcia opłaty
paliwowej zabezpieczeniem akcyzowym.
Ponadto dokonano zmian w załączniku do rozporządzenia, w którym określono wzór wniosku
o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
Niniejszy projekt rozporządzenia reguluje bardzo ważne z punktu widzenia warunków
prowadzenia działalności gospodarczej kwestie związane z udzieleniem zwolnienia
z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, w sposób uwzględniający konieczność
właściwego zabezpieczenia opłaty paliwowej. Kryteria, jakie musi spełnić podmiot
ubiegający się o zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia zostały określone w art. 64
ustawy. Dotyczą one m.in. pozostawania podmiotu we właściwej kondycji finansowo-
-majątkowej, nieposiadania zaległości z tytułu cła i podatków, zobowiązania się przez ten
podmiot do zapłacenia należnej kwoty akcyzy na pierwsze pisemne żądanie właściwego
naczelnika urzędu celnego. Powyższe sytuacje będą obejmować również opłatę paliwową.
Podmiot składający wniosek o zwolnienie go z obowiązku złożenia zabezpieczenia
akcyzowego będzie obowiązany do określenia w nim m.in. przewidywanej maksymalnej
kwoty opłat paliwowych podlegających zabezpieczeniu akcyzowemu.
Z powyższych względów istnieje konieczność wejścia w życie rozporządzenia z dniem
1 stycznia 2015 r., tzn. jednocześnie z przepisami ustawy z dnia … o zmianie ustawy
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu
Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedstawienia instytucjom i organom Unii Europejskiej
lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania konsultacji albo
uzgodnienia, bowiem w przepisach Unii Europejskiej obowiązujących na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej nie określono takiego wymogu, zatem nie występują przesłanki,
o których mowa w Regulaminie pracy Rady Ministrów.
Stosownie do postanowień ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) z chwilą przekazania
do uzgodnień i konsultacji społecznych projekt zostanie udostępniony w Biuletynie
Informacji Publicznej (BIP) Rządowego Centrum Legislacji (na stronie internetowej
www.rcl.gov.pl, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.









2

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana regulacja będzie miała wpływ bezpośrednio na producentów i przedsiębiorców
posiadających status składu podatkowego, uczestniczących w obrocie przedmiotowymi
paliwami silnikowymi.
Projektowane rozporządzanie nie spowoduje istotnych obciążeń administracyjno-
-proceduralnych dla ww. podmiotów, ponieważ dotyczyć będzie podmiotów, które już
obecnie są obowiązane do złożenia takiego zabezpieczenia.
W związku z charakterem proponowanych zmian ceny paliw silnikowych, zarówno hurtowe
jak detaliczne nie ulegną zmianie z tego tytułu.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
W celu przeprowadzenia uzgodnień i konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Rządowego Centrum Legislacji (na
stronie internetowej www.rcl.gov.pl, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny). Przekazane
uwagi zostaną wnikliwie przeanalizowane pod kątem ich wykorzystania.
3. Wpływ aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
z uwagi na fakt, iż projektowana regulacja jest konsekwencją zmiany upoważnienia
ustawowego, wejście w życie rozporządzenia będzie neutralne dla budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
b) rynek pracy
wejście w życie projektu nie wpłynie na rynek pracy,
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
projekt pozostaje neutralny na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw,
d) sytuację i rozwój regionalny
zaproponowane rozwiązania nie będą miały wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie rozporządzenia nie powoduje konieczności wydatkowania środków
finansowych.
8A-05-dg
3

Projekt
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W 1)
z dnia
w sprawie zabezpieczeń akcyzowych
Na podstawie art. 66 ust. 1, art. 67 ust. 3 i art. 74 ust. 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.
o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.2)) zarządza się, co
następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
wzór wniosku o wyrażenie zgody na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego i wniosku
o przedłużenie zgody na złożenie zabezpieczenia ryczałtowego;
2)
szczegółowy sposób ustalania wysokości zabezpieczenia generalnego i ryczałtowego;
3)
sposób i miejsce składania zabezpieczenia akcyzowego;
4)
sposób dokonania potwierdzenia przyjęcia zabezpieczenia akcyzowego;
5)
wzory druków służących do potwierdzenia przyjęcia zabezpieczenia akcyzowego;
6)
rodzaje innych dokumentów mających wartość płatniczą, które mogą być przyjmowane
jako zabezpieczenie akcyzowe;
7)
szczegółowy sposób stosowania zabezpieczenia generalnego i ryczałtowego, w tym
sposób:
a)
ustalania stanu wykorzystania zabezpieczenia generalnego oraz odnotowywania
jego obciążenia i zwolnienia z obciążenia kwotą powstałego lub mogącego powstać
zobowiązania podatkowego oraz opłaty paliwowej, o której mowa w art. 37h ust. 1
ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym
Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931, z późn. zm.3)), której obowiązek
zapłaty powstał lub może powstać,

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 120, poz. 690,
Nr 171, poz. 1016, Nr 205, poz. 1208, Nr 232, poz. 1378 i Nr 291, poz. 1707, z 2012 r. poz. 1342 i 1456,
z 2013 r. poz. 939, 1231 i 1645 oraz z 2014 r. poz.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 951, z 2013 r.
poz. 433, 843, 1543 i 1646 oraz z 2014 r. poz.
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 18

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: