eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o charakterystyce energetycznej budynków

Rządowy projekt ustawy o charakterystyce energetycznej budynków

Rządowy projekt ustawy o charakterystyce energetycznej budynków

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2444
  • Data wpłynięcia: 2014-05-28
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o charakterystyce energetycznej budynków
  • data uchwalenia: 2014-08-29
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1200

2444

– 3 –

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia wraz z projektami innych aktów wykonawczych do ustawy z dnia …
o charakterystyce energetycznej budynków (Dz. U. poz. ...) tworzy pakiet projektowanych aktów
transponujących postanowienia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia
19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona)
(Dz. U. UE L 153 z 18.06.2010), zwanej dalej „dyrektywą 2010/31/UE”.

Zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 21 ust. 1 ustawy o charakterystyce energetycznej
budynków, osoba sporządzająca świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, o której
mowa w art. 18 ustawy jest obowiązana do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej za szkody wyrządzone w związku ze sporządzaniem świadectwa charakterystyki
energetycznej budynku lub jego części.

W art. 21 ust. 2 niniejszej ustawy zostało zawarto upoważnienie dla ministra do spraw instytucji
finansowych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, lokalnego
planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa do wydania rozporządzenia.

Projektowane przepisy rozporządzenia określają szczegółowy zakres obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osoby uprawnionej do sporządzania świadectwa
charakterystyki energetycznej budynku lub jego części, za szkody wyrządzone w związku ze
sporządzaniem świadectwa charakterystyki energetycznej budynku lub jego części, termin
powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną, biorąc pod uwagę rodzaj
i zakres zadań realizowanych przez osobę sporządzającą wspomniane świadectwo. Ponadto
zgodnie z art. 42 pkt 2 ustawy, kto nie spełni obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej, będzie podlegać karze grzywny.

Wydaje się, że przedmiotowa sankcja zapewni skuteczne przestrzeganie i egzekwowanie
obowiązku ubezpieczenia, który jest istotnym elementem zabezpieczenia interesów osób
korzystających z usług osób uprawnionych do sporządzania świadectw. Dokument ten ma istotne

– 4 –

znaczenie przy kupnie nieruchomości, stąd ważne, by istniała realna możliwość zaspokojenia
roszczeń odszkodowawczych powstałych w wyniku jego nieprawidłowego sporządzenia.

W § 2 projektu rozporządzenia określono zakres ubezpieczenia OC poprzez m.in. określenie
w ust. 1 zakresu czasowego ochrony ubezpieczeniowej (tzw. trigger). Ubezpieczenie OC nie
może bowiem prawidłowo funkcjonować bez dokładnego sprecyzowania, który moment bierze
się pod uwagę jako wypadek ubezpieczeniowy objęty umową ubezpieczeniową.
Jednocześnie uzasadnione jest, aby z zakresu tego ubezpieczenia wyłączyć odpowiedzialność
zakładu ubezpieczeń za enumeratywnie określone w rozporządzeniu szkody (§ 2 ust. 2).
Wyłączenia zawierają przypadki społecznie uzasadnione, jak również sytuacje nadzwyczajne,
którym trudno jest się przeciwstawić.

Z zakresu ubezpieczenia wyłączone zostały szkody powstałe w wyniku m.in. aktów terroru.
Stosowaną w standardach światowych praktyką jest, że szkody te, jako nie podlegające, co do
zasady, reasekuracji, wyłączane są z zakresu ubezpieczenia. Samo pojęcie „aktów terroru”
określane jest w ogólnych warunkach zakładu ubezpieczeń.

Obowiązek ubezpieczenia będzie powstawał nie później niż w dniu poprzedzającym dzień
rozpoczęcia wykonywania ww. czynności przez osobę uprawnioną do sporządzania świadectwa
charakterystyki energetycznej, przy czym za „czynności związane ze sporządzeniem świadectwa
energetycznego” uważa się (według przepisów wydanych na podstawie art. 3 ust. 1–3 ustawy
o charakterystyce energetycznej budynków)
sporządzenie świadectw charakterystyki
energetycznej.

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC będzie wynosiła równowartość w złotych sumy
25.000 euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia
OC. Suma gwarancyjna tej samej wysokości jest określona w rozporządzeniu Ministra Finansów
z dnia 13 grudnia 2013 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej
przedsiębiorcy prowadzącego działalność w zakresie czynności rzeczoznawstwa majątkowego
(Dz. U. poz. 1620). Ponieważ wielkość ewentualnych szkód powstałych na skutek wykonywania
czynności przez osobę sporządzającą świadectwo charakterystyki energetycznej budynku lub

– 5 –

jego części oraz odpowiedzialność z tego tytułu jest zbliżona, taka wysokość sumy gwarancyjnej
wydaje się być uzasadniona.

Projektowana regulacja nie ma wpływu na ograniczenie uznaniowości i uproszczenie
stosowanych procedur.

Projekt rozporządzenia podlega wyłączeniu z procedury notyfikacji zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).

Projektowana regulacja nie mieści się w zakresie przedmiotowym zagadnień podlegających
konsultacjom z Europejskim Bankiem Centralnym zgodnie z art. 2 ust. 1 decyzji Rady z dnia
29 czerwca 1998 r. w sprawie konsultacji Europejskiego Banku Centralnego udzielanych
władzom krajowym w sprawie projektów przepisów prawnych (Dz. U. UE L 189 z 3.07.1998 r.,
s. 42; Dz. U. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 1, t. 1, str. 446).

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt zostanie zamieszczony
w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z obowiązującymi regulacjami Unii Europejskiej w tym
zakresie.



– 6 –

Data sporządzenia
Nazwa projektu
Rozporządzenie
30.03.2014 r.
Ministra Finansów z dnia....... w sprawie
obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osoby

uprawnionej do sporządzania świadectwa charakterystyki energetycznej Źródło:
budynku lub jego części
Projekt ustawy o charakterystyce

energetycznej budynków
Ministerstwo wiodące i ministerstwa współpracujące

Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju
Nr w wykazie prac ………………….
Osoba odpowiedzialna za projekt w randze Ministra, Sekretarza

Stanu lub Podsekretarza Stanu
Janusz Żbik, Podsekretarz Stanu w MIR
Kontakt do opiekuna merytorycznego projektu
(22) 5225114
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Jaki problem jest rozwiązywany?

Dostosowanie regulacji w związku z uchyleniem art. 5² ust. 2 ustawy – Prawo budowlane.




2. Rekomendowane rozwiązanie, w tym planowane narzędzia interwencji, i oczekiwany efekt

Istniejące rozporządzenie w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej osoby uprawnionej do
sporządzania świadectw zachowa moc do momentu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Projekt w swym zakresie
nie różni się od rozporządzenia wydanego na podstawie art. 5² ust. 2 ustawy – Prawo budowlane.




3. Jak problem został rozwiązany w innych krajach, w szczególności krajach członkowskich OECD/UE?

W większości krajów UE istnieje obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej dla osób
uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej, m.in. we Francji, w Niemczech, w Wielkiej
Brytanii.





4. Podmioty, na które oddziałuje projekt
Grupa
Wielkość
Źródło danych
Oddziaływanie
Osoby uprawnione do
10299+115663+10790
Rejestr osób, które złożyły Każda z tych osób zobowiązana
sporządzenia świadectw

z wynikiem pozytywnym
jest do zawarcia umowy
charakterystyki

egzamin
oraz
ukończyły ubezpieczenia.
energetycznej
Łącznie: 136752 osób
odpowiednie studia
podyplomowe, prowadzony na
podstawie art. 5 ust. 14 ustawy
Prawo budowlane;

– 7 –

Miesięcznik Polskiej Izby
Inżynierów
Budownictwa
„Inżynier budownictwa” Nr 06
(107) czerwiec 2013 r.; strona
internetowa Izby Architektów
Rzeczypospolitej Polskiej-
rejestr architektów
5. Informacje na temat zakresu, czasu trwania i podsumowanie wyników konsultacji


Projekt zostanie przekazany do konsultacji społecznych.


6. Wpływ na sektor finansów publicznych
(ceny stałe z …… r.)
Skutki w okresie 10 lat od wejścia w życie zmian [mln zł]
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Łącznie (0-10)
Dochody ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Wydatki ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)












Saldo ogółem












budżet państwa












JST












pozostałe jednostki (oddzielnie)













Źródła finansowania


Dodatkowe informacje,

w tym wskazanie
Projekt nie będzie miał wpływu na sektor finansów publicznych.
źródeł danych i

przyjętych do obliczeń
założeń



7. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorców oraz na
rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe
Skutki
Czas w latach od wejścia w życie zmian
0
1
2
3
5
10
Łącznie (0-10)
W ujęciu
duże przedsiębiorstwa







pieniężnym
sektor mikro-, małych







i średnich

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 25 . [ 26 ] . 27 ... 33

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: