Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania administracyjnego
projekt dotyczy zmiany treści par. 2 art. 64 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego poprzez umożliwienie stronom postępowania składania zażalenia na postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpoznania
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 237
- Data wpłynięcia: 2012-01-20
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
237
Warszawa, 20 stycznia 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Kodeks postępowania
administracyjnego.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Sławomira Kopycińskiego.
(-) Maciej
Banaszak;
(-) Piotr
Paweł
Bauć;
(-) Robert
Biedroń;
(-) Bartłomiej Bodio; (-) Jerzy Borkowski; (-) Artur Bramora; (-) Jan
Cedzyński; (-) Piotr Chmielowski; (-) Artur Dębski; (-) Marek Domaracki;
(-) Dariusz Cezar Dziadzio; (-) Wincenty Elsner; (-) Artur Górczyński;
(-) Anna Grodzka; (-) Michał Kabaciński; (-) Adam Kępiński; (-) Henryk
Kmiecik; (-) Sławomir Kopyciński; (-) Roman Kotliński; (-) Łukasz Krupa;
(-) Jacek
Kwiatkowski;
(-) Tomasz
Makowski;
(-) Małgorzata
Marcinkiewicz; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek Najder; (-) Wanda Nowicka;
(-) Michał Tomasz Pacholski; (-) Wojciech Penkalski; (-) Andrzej Piątak;
(-) Zofia Popiołek; (-) Marek Poznański; (-) Andrzej Rozenek; (-) Adam
Rybakowicz; (-) Armand Kamil Ryfiński; (-) Paweł Sajak; (-) Marek
Stolarski; (-) Halina Szymiec-Raczyńska; (-) Maciej Wydrzyński.
projekt
Ustawa z dnia …………. 2012 r.
o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego
Art. 1
W ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. Nr
30, poz. 168; z 1962 r. Nr 33, poz. 156; z 1973 r. Nr 47, poz. 276; z 1975 r. Nr 16, poz. 91; z
1980 r. Nr 4, poz. 8, Nr 27, poz. 111; z 1982 r. Nr 7, poz. 55, Nr 45, poz. 289; z 1983 r. Nr 41,
poz. 185; z 1984 r. Nr 34, poz. 183; z 1986 r. Nr 47, poz. 228; z 1987 r. Nr 21, poz. 123, Nr
33, poz. 186; z 1989 r. Nr 20, poz. 107; z 1990 r. Nr 34, poz. 201; z 1991 r. Nr 100, poz. 442,
Nr 119, poz. 513; z 1994 r. Nr 122, poz. 593; z 1995 r. Nr 1, poz. 1, Nr 74, poz. 368; z 1996 r.
Nr 43, poz. 189, Nr 106, poz. 496; z 1997 r. Nr 75, poz. 471, Nr 102, poz. 643, Nr 137, poz.
926, Nr 141, poz. 944; z 1998 r. Nr 162, poz. 1126; z 2000 r. Nr 22, poz. 268; z 2001 r. Nr 49,
poz. 509; z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387; z 2003 r. Nr 130,
poz. 1188, Nr 170, poz. 1660; z 2004 r. Nr 162, poz. 1692; z 2005 r. Nr 64, poz. 565, Nr 78,
poz. 682, Nr 181, poz. 1524; z 2008 r. Nr 229, poz. 1539; z 2009 r. Nr 195, poz. 1501, Nr
216, poz. 1676; z 2010 r. Nr 40, poz. 230, Nr 167, poz. 1131, Nr 182, poz. 1228, Nr 254, poz.
1700; z 2011 r. Nr 6, poz. 18, Nr 34, poz. 173, Nr 106, poz. 622, Nr 186, poz. 1100) w art. 64
§ 2 przyjmuje brzmienie:
,,§ 2. Jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa,
należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że
nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Na
postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpoznania stronie służy zażalenie.”
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 60 dni od daty ogłoszenia.
Uzasadnienie
Przedmiotem planowanej regulacji jest zmiana treści § 2 artykułu 64 ustawy – Kodeks
postępowania administracyjnego poprzez umożliwienie stronom postępowania składania
zażalenia na postanowienie o pozostawieniu podania bez rozpoznania.
W chwili obecnej w przypadku, gdy podanie wniesione przez stronę nie czyni zadość innym
niż wskazanie adresu wnoszącego wymogom ustalonym w przepisach prawa organ wzywa
stronę do usunięcia braków w terminie 7 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków
spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Pozostawienie podania bez rozpoznania,
nie podlega w chwili obecnej żadnej kontroli instancyjnej ze strony organów wyższego
stopnia.
Tym samym ocena, czy w istocie podanie nie czyni zadość wymogom przepisów prawa jest
de facto oceną dowolną organu, do którego podanie wpłynęło, nie poddaną żadnej kontroli
instancyjnej. Ponadto ze względu na treść art. 124 ustawy – Kodeks postępowania
administracyjnego nie ma obowiązku uzasadniania przez organ administracji publicznej
odmowy rozpoznania podania.
Rodzi to pole do nadużyć ze strony organów administracji, które wykorzystują przepis art. 64
ust. 2 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego jako pretekst do unikania
rozpoznawania podań, zwłaszcza w sprawach pracochłonnych, o charakterze trudnym
dowodowo lub z innych względów kłopotliwych dla organu.
Umożliwienie stronie postępowania zaskarżania postanowienia o pozostawieniu podania bez
rozpoznania w związku z treścią art. 124 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego
spowoduje powstanie po stronie organu administracji obowiązku uzasadniania postanowienia
o pozostawieniu podania bez rozpoznania.
Ponadto strony uzyskają możliwość zaskarżania postanowień o pozostawieniu podania bez
rozpoznania i domagania się zbadania przez organ wyższego stopnia zasadności żądania od
nich usunięcia braków formalnych przez organ wyższego stopnia.
Rozwiązanie to stanowić będzie dodatkowy instrument gwarancyjny w stosunkach obywatela
z administrację publiczną, ponadto pozytywnie wpłynie ono na stan przestrzegania przepisów
prawa materialnego przez organy administracji publicznej.
Projekt ustawy nie pociągnie za sobą obciążenia budżetu państwa i budżetów samorządu
terytorialnego.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 237 › Pobierz plik