Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 229
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 707
229-cz-1
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami
i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania
międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE z dnia maja 2009 r. w sprawie
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
uproszczenia warunków transferów produktów związanych z obronnością we Wspólnocie
(Dz. Urz UE L 146 z 10.06.2009, str. 1)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn. red.
Treść przepisu UE
Koniecz
Jedn. red.
Tre ć przepisu/ów projektu
Uzasadnienie uwzględnienia
-no ć
w projekcie przepisów
wdrożenia
wykraczających poza
T / N
minimalne wymogi prawa
UE
Art. 1
1. 1. Celem niniejszej dyrektywy jest
N
uproszczenie zasad i procedur
mających zastosowanie do transferu
produktów związanych z obronnością
w celu zapewnienia właściwego
funkcjonowania rynku
wewnętrznego.
2. Niniejsza dyrektywa nie narusza
swobody decyzji państw
N
członkowskich w zakresie polityki
eksportowej produktów związanych
z obronnością.
1
lub podzespoły w produktach
wojskowych wymienionych w
krajowym wykazie uzbrojenia, które
zostały wywiezione z terytorium
państwa członkowskiego bez
zezwolenia lub z naruszeniem
zezwolenia przewidzianego przez
ustawodawstwo krajowe tego
państwa członkowskiego.
Art. 2. Niniejsza dyrektywa ma zastosowanie
N
do wymienionych w załączniku
produktów związanych z obronnością.
Art. 3
Dla celów niniejszej dyrektywy
T
Art. 1pkt 3 lit. a 3) w art. 3:
stosuje się następujące definicje:
pkt 2
a) pkt 1-3 otrzymują brzmienie:
1) "produkt związany z obronnością"
2)uzbrojenie –
broń, amunicję,
oznacza każdy produkt wymieniony
materiały wybuchowe, wyroby, ich
w załączniku;
części i technologie, wskazane w
wykazie określonym na podstawie art.
6a ust. 3;
Art. 1 pkt 5, 5) po art. 6 dodaje się art. 6a-6c w
(dot. Art. 6a. brzmieniu:
ust. 3)
Art. 6a.
3 .Minister właściwy do spraw
gospodarki określi, w drodze
rozporządzenia, wykaz uzbrojenia, na
obrót którym wymagane jest
zezwolenie, uwzględniając przy jego
sporządzaniu rodzaje obrotu określone
w art.3 pkt 8 oraz
wykazy
2
międzynarodowe, w szczególności
wspólny wykaz uzbrojenia przyjęty
przez Radę Unii Europejskiej.
2) "transfer" oznacza każde
T
Art. 1 pkt 3 lit. d d) po pkt 7 dodaje się pkt 7a w
przekazanie lub przepływ produktu
(dot. Art. 3) brzmieniu:
Nowelizowana ustawa
związanego z obronnością od
„7a) transfer wewnątrzunijny
–reguluje kontrolę obrotu z
dostawcy do odbiorcy w innym
przekazanie lub przemieszczeniezagranicą towarami o
państwie członkowskim;
towaru o znaczeniu strategicznym odznaczeniu strategicznym
podmiotu w jednym państwie (uzbrojeniem i produktami
członkowskim od podmiotu w innym podwójnego
państwie członkowskim bezzastosowania). Transfer
opuszczania obszaru celnego Uniiwewnątrz UE występuje
Europejskiej
także w odniesieniu do
produktów podwójnego
zastosowania. Konieczne
było przyjęcie jednej
definicji transferu dla obu
typu towarów, ponieważ
istota tego transferu jest
taka sama. Ponadto w
rozporządzeniu
Rady
(WE) Nr 428/2009 nie ma
definicji transferu, a takie
pojęcie występuje w
przepisach.
3) "dostawca" oznacza osobę prawną
T
Art. 1 pkt 3 lit. f f) po pkt 8 dodaje się pkt 8a-8h w
lub fizyczną mającą swoją siedzibę
(dot. Art. 3 pkt brzmieniu:
we Wspólnocie, która jest prawnie
8b, 8c)
8b) dostawca – podmiot, który jest
odpowiedzialna za transfer;
uprawniony do przekazania uzbrojenia;
4) "odbiorca" oznacza osobę prawną
8c) odbiorca – podmiot, który jest
lub fizyczną mająca swoją siedzibę
uprawniony do odbioru uzbrojenia.
3
we Wspólnocie, która jest prawnie
odpowiedzialna za odbiór transferu;
5) "zezwolenie na transfer" oznacza
N
zezwolenie krajowego organu
państwa członkowskiego udzielone
dostawcom na transfery produktów
związanych z obronnością do
odbiorcy w innym państwie
członkowskim;
6) "zezwolenie na eksport" oznacza
N
zezwolenie na dostarczanie
produktów związanych z obronnością
osobie prawnej lub fizycznej w
jakimkolwiek kraju trzecim.
7) "przewóz przez" oznacza transport
N
produktów związanych z obronnością
przez terytorium jednego lub więcej
niż jednego państwa członkowskiego
innego niż państwo członkowskie
pochodzenia i państwo członkowskie,
które jest odbiorcą.
Art. 4
1. Transfer produktów związanych z
T
Art. 1 pkt 3 3) w art. 3.:
obronnością pomiędzy państwami
lit. e (dot. Art. 3
e)
pkt 8 otrzymuje brzmienie:
członkowskimi wymaga uprzedniego
pkt 8)
1. „8) obrót:
uzyskania zezwolenia. adne dalsze
2. wywóz,
zezwolenia innych państw
3. transfer wewnątrzunijny,
członkowskich nie są wymagane do
4. usługę pośrednictwa,
przewozu produktów związanych z
5. pomoc techniczną,
obronnością przez obszar państw
6. przywóz,
4
członkowskich lub dla ich
7. tranzyt;”,
wwiezienia na terytorium innych
państw członkowskich, gdzie
Art. 1 pkt 6 6) art. 7-12 otrzymują brzmienie:
znajduje się odbiorca, bez uszczerbku
(dot. Art. 7. ust. Art. 7
dla stosowania przepisów
2)
2. Na obrót uzbrojeniem wydaje się
niezbędnych ze względów
zezwolenie indywidualne lub krajowe
bezpieczeństwa publicznego lub
zezwolenie
generalne. Na transfer
polityki publicznej, jak np. m. in.
wewnątrzunijny uzbrojenia,
bezpieczeństwa transportu.
wykonywanie usług pośrednictwa i
świadczenie pomocy technicznej w
zakresie uzbrojenia może zostać
wydane także zezwolenie globalne.
Art. 1 pkt 5 5)
po art. 6 dodaje się art. 6a-6c w
(dot. Art. 6a brzmieniu:
ust. 2
Art. 6a
2. Zezwolenie na transfer
wewnątrzunijny uzbrojenia wydane
przez właściwe organy państw
członkowskich Unii Europejskiej jest
ważne na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej. W przypadku wydania
takiego zezwolenia nie jest wymagane
zezwolenie na transfer wewnątrzunijny
uzbrojenia przez terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej.
2. Niezależnie od ust. 1 państwa
N
członkowskie mogą w następujących
przypadkach zwolnić transfery
produktów związanych z obronnością
z obowiązku uzyskania
5
Dokumenty związane z tym projektem:
-
229-cz-1
› Pobierz plik
-
229-cz-2
› Pobierz plik