Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 229
- Data wpłynięcia: 2012-02-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2012-05-25
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 707
229-cz-1
jednostek samorządu terytorialnego
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na sektor finansów publicznych, w tym
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego. Projektowana ustawa nie
pociąga za sobą bezpośrednio skutków finansowych dla budżetu państwa. Zakłada się, że
zwiększony zakres zadań przewidzianych w ustawie będzie realizowany przy obecnym
poziomie zatrudnienia w administracji państwowej. W odniesieniu do podmiotów
uczestniczących w obrocie z zagranicą towarami o znaczeniu strategicznym,
projektowane zmiany spowodują zmniejszenie kosztów działalności ze względu na
eliminację przypadków wydawania zezwoleń na różne formy obrotu. Podobny skutek
będzie miało ograniczenie wymogu posiadania certyfikowanego wewnętrznego systemu
kontroli i zarządzania obrotem towarami o znaczeniu strategicznym tylko do
przedsiębiorców dokonujących obrotu z zagranicą uzbrojeniem.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja może mieć wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość.
Projektowana regulacja przyczyni się do zmniejszenia niektórych obciążeń
przedsiębiorców wynikających z wymogów kontroli obrotu z zagranicą towarami
o znaczeniu strategicznym. W związku z tym może poprawić się ich konkurencyjność
w
stosunku do firm zagranicznych, przy zachowaniu niezbędnego poziomu
efektywności systemu kontroli obrotu i bezpieczeństwa państwa. Wynika to przede
wszystkim z wprowadzenia możliwości wydawania zezwoleń generalnych i globalnych
na obrót uzbrojeniem, a także ograniczenia wymogu posiadania przez podmioty
certyfikowanego wewnętrznego systemu kontroli do przedsiębiorców dokonujących
obrotu uzbrojeniem. Ponadto nowe wspólnotowe przepisy w zakresie kontroli
pośrednictwa oraz tranzytu w odniesieniu do towarów podwójnego zastosowania
37
nakładają na przedsiębiorców mniejsze zobowiązania niż dotychczas obowiązujące
krajowe przepisy, wprowadzając obowiązek uzyskania zezwolenia tylko w szczególnych
przypadkach.
6. Wpływ projektu na sytuację i rozwój regionalny
Projektowana regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
01/01-kt
38
TABELA ZBIE NO CI
TYTUŁ PROJEKTU:
Projekt ustawy o zmianie ustawy o obrocie z zagranicą towarami, technologiami
i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, a także dla utrzymania
międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Wspólne Stanowisko Rady 2008/944/WPZiB z dnia 8 grudnia 2008 r. określające
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH:
wspólne zasady kontroli wywozu technologii wojskowych i sprzętu wojskowego (Dz.
Urz. UE L 335 z 13.012.2008, str. 99)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ
Jedn. red.
Treść przepisu UE
Koniecz
Jedn. red.
Tre ć przepisu/ów projektu
Uzasadnienie uwzględnienia w
-no ć
projekcie przepisów
wdrożenia
wykraczających poza
T / N
minimalne wymogi prawa UE
Art. 1.
1. Każde państwo członkowskie
T
Art. 1 pkt 3 lit. e) pkt 8 otrzymuje brzmienie
ocenia składane w nim wnioski o
e,
„8) obrót:
udzielenie zezwolenia na wywóz
a)
wywóz,
towarów znajdujących się we
b)
transfer wewnątrzunijny,
Wspólnym wykazie uzbrojenia UE, o
c)
usługę pośrednictwa,
którym mowa w art. 12, rozpatrując
d)
pomoc techniczną,
indywidualnie każdy przypadek pod
e)
przywóz,
względem jego zgodności z
f)
tranzyt;”,
kryteriami zawartymi w art. 2.
Art. 1 pkt 10 10) art. 15-17 otrzymują brzmienie:
(dot. Art. 16) Art. 16. 1. Organ kontroli obrotu
odmawia, w drodze decyzji
administracyjnej, wydania zezwolenia
1
indywidualnego lub zezwolenia
globalnego na obrót uzbrojeniem,
jeżeli:
1) jego udzielenie byłoby niezgodne z
międzynarodowymi zobowiązaniami
Rzeczypospolitej Polskiej,
wynikającymi z umów i porozumień
międzynarodowych, a w szczególności
z międzynarodowymi zobowiązaniami:
a) do wprowadzania embarga na broń
lub sankcji nałożonych przez
Organizację Narodów Zjednoczonych,
Unię Europejską oraz Organizację
Bezpieczeństwa i Współpracy w
Europie,
b) w ramach Układu o
nierozprzestrzenianiu broni jądrowej,
sporządzonego w Moskwie,
Waszyngtonie i Londynie dnia 1 lipca
1968 r. (Dz. U. z 1970 r. Nr 8, poz. 60),
Konwencji o zakazie prowadzenia
badań, produkcji i gromadzenia
zapasów broni bakteriologicznej
(biologicznej) i toksycznej oraz o ich
zniszczeniu, sporządzonej w Moskwie,
Londynie i Waszyngtonie dnia 10
kwietnia 1972 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 1,
poz. 1) oraz Konwencji o zakazie
prowadzenia badań, produkcji,
składowania i użycia broni chemicznej
oraz o zniszczeniu jej zapasów,
sporządzonej w Paryżu dnia 13
2
stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1999 r. Nr
63, poz. 703),
c) w ramach Grupy Australijskiej,
Reżimu Kontroli Technologii
Rakietowych, Komitetu Zanggera,
Grupy Dostawców Jądrowych,
Porozumienia z Wassenaar i Haskiego
kodeksu postępowania przeciwko
proliferacji rakiet balistycznych;
2) istnieje ryzyko, że przeznaczone do
wywozu uzbrojenie mogłoby zostać
użyte do:
a)represji wewnętrznych,
b)działań stanowiących naruszenie
międzynarodowego prawa
humanitarnego;
3) przeznaczone do wywozu uzbrojenie
mogłoby wywołać lub przedłużyć
konflikty zbrojne lub zaostrzyć
konflikty w państwie końcowego
użytkownika;
4)istnieje ryzyko, że przeznaczone do
wywozu uzbrojenie będzie używane
przez państwo zagranicznego odbiorcy
przeciwko innemu państwu, w
szczególności gdy istnieje konflikt
zbrojny między państwem
zagranicznego odbiorcy a innym
państwem lub istnieje
prawdopodobieństwo zaistnienia
takiego konfliktu, lub państwo
zagranicznego odbiorcy ma roszczenia
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
229-cz-1
› Pobierz plik
-
229-cz-2
› Pobierz plik