Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny
projekt dotyczy zaostrzenia przepisów mających na celu zwalczanie problemu prowadzenia pojazdów oraz powodowania wypadków z ofiarami śmiertelnymi przez osoby nietrzeźwe, m.in. wprowadzenia możliwości konfiskaty pojazdu sprawców wypadków i katastrof
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2169
- Data wpłynięcia: 2014-01-03
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2015-03-20
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 541
2169
Druk nr 2169
Warszawa, 3 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Kodeks karny.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Andrzeja Dudę.
(-) Andrzej Adamczyk; (-) Jan Krzysztof Ardanowski; (-) Marek
Ast;
(-) Zbigniew Babalski; (-) Barbara
Bartuś; (-) Włodzimierz
Bernacki; (-) Andrzej Bętkowski; (-) Mariusz Błaszczak; (-) Edward Czesak;
(-) Andrzej Duda; (-) Jacek Falfus; (-) Szymon Giżyński; (-) Józefa
Hrynkiewicz;
(-) Michał
Jach; (-) Wiesław Janczyk; (-) Grzegorz
Janik;
(-) Wojciech
Jasiński;
(-) Izabela Kloc; (-) Robert
Kołakowski; (-) Leonard Krasulski; (-) Elżbieta Kruk; (-) Krzysztof
Lipiec;
(-) Marek
Łatas;
(-) Marzena
Machałek;
(-) Jerzy
Materna; (-) Grzegorz Matusiak; (-) Beata Mazurek; (-) Kazimierz
Moskal;
(-) Stanisław
Ożóg; (-) Krystyna Pawłowicz; (-) Piotr
Polak;
(-) Piotr Pyzik; (-) Elżbieta
Rafalska;
(-) Bogdan
Rzońca;
(-) Grzegorz Schreiber; (-) Jarosław
Sellin;
(-) Jerzy
Szmit;
(-) Stanisław
Szwed; (-) Janusz Śniadek; (-) Krzysztof
Tchórzewski;
(-) Ryszard Terlecki; (-) Jan Warzecha; (-) Jadwiga
Wiśniewska; (-) Elżbieta Witek; (-) Sławomir Zawiślak.
Ustawa
z dnia …………. 2014 r.
o zmianie ustawy - Kodeks karny
Art. 1
W ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. –Kodeks karny (Dz. U. 1997 Nr 88 poz. 553 z późn. zm.)
wprowadza się następujące zmiany:
1) W art. 44 § 6 otrzymuje brzmienie:
„§ 6. W razie skazania za przestępstwo polegające na naruszeniu zakazu wytwarzania,
posiadania, obrotu, przesyłania, przenoszenia, przewozu określonych przedmiotów lub
prowadzenia określonych przedmiotów (pojazdów) w określonych warunkach, sąd może
orzec, a w wypadkach przewidzianych w ustawie orzeka, ich przepadek.”;
2) W art. 69 po § 4 dodaje się § 5 w brzmieniu:
„§ 5. Zawieszenia wykonania kary pozbawienia wolności nie stosuje się wobec sprawcy
przestępstwa określonego w art. 173 § 3 i 4 lub w art. 177 § 2, popełnionego w warunkach
określonych w art. 178 § 1.”;
3) W art. 173 § 4 otrzymuje brzmienie:
„§ 4. Jeżeli następstwem czynu określonego w § 2 jest śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek
na zdrowiu wielu osób, sprawca
podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.”;
4) W art. 177 § 2.otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Jeżeli następstwem wypadku jest śmierć innej osoby albo ciężki uszczerbek na jej
zdrowiu, sprawca
podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10.”;
5) Art. 178 otrzymuje brzmienie:
„Art. 178. § 1. Skazując sprawcę, który popełnił przestępstwo określone w art. 173, 174
lub 177 znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego lub
zbiegł z miejsca zdarzenia, sąd orzeka karę pozbawienia wolności przewidzianą za
przypisane sprawcy przestępstwo w wysokości od dolnej granicy ustawowego zagrożenia
zwiększonego o połowę do górnej granicy tego zagrożenia zwiększonego o połowę.
§ 2. W wypadku określonym w § 1, jeśli skutkiem popełnienia przestępstwa jest śmierć
innej osoby albo ciężki uszczerbek na jej zdrowiu, orzeka się przepadek pojazdu
mechanicznego prowadzonego przez sprawcę. Art. 44 § 5 i 8 stosuje się odpowiednio.
§ 3. W wypadku, gdy pojazd mechaniczny, o którym mowa w § 2, nie jest własnością
sprawcy bądź nie można orzec jego przepadku z innych przyczyn faktycznych lub
prawnych, sąd orzeka przepadek równowartości tego pojazdu.
§ 4. Jeżeli pojazd mechaniczny, o którym mowa w § 2, stanowi współwłasność, orzeka
się przepadek udziału należącego do sprawcy lub przepadek równowartości tego udziału.
§ 5. Jeżeli szczególne względy przemawiają przeciwko orzeczeniu przepadku pojazdu
mechanicznego lub jego równowartości, sąd zamiast przepadku orzeka nawiązkę.”;
6) W art. 178a § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Kto, znajdując się w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego,
prowadzi pojazd mechaniczny w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym,
podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5.”;
7) Po art. 180 dodaje się art. 180a w brzmieniu:
Art. 180a. Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi
pojazd, nie mając do tego uprawnienia, które utracił w związku z uprzednim orzeczeniem
środka karnego, o którym mowa w art. 39 pkt. 3, w warunkach określonych w art. 42 § 2-4
podlega karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projekt ustawy stanowi działanie zmierzające w kierunku oczekiwanego przez
opinię publiczną zwalczania problemu prowadzenia pojazdów oraz powodowania
wypadków z ofiarami śmiertelnymi przez osoby nietrzeźwe.
W ciągu ostatniego miesiąca doszło do trzech dramatycznych zdarzeń
drogowych, z których jedno przybrało rozmiar tragicznej katastrofy.
W dniu 17 grudnia 2013 r. kobieta, u której wykazano 1 promil alkoholu w
wydychanym powietrzu, wjechała samochodem w przejście podziemne w Warszawie i
tylko cudem nie doszło w trakcie tego wypadku do ofiar śmiertelnych.
2 stycznia 2014 r. w Bielsku pod Międzychodem osoba nietrzeźwa prowadząca
samochód spowodowała wypadek, wskutek którego jedna osoba znalazła się w stanie
ciężkim w szpitalu, zaś druga – 5 – letnia dziewczynka – zmarła.
Do najbardziej tragicznej katastrofy doszło 2 stycznia 2014 r. w Kamieniu
Pomorskim, gdzie kierowca, u którego stwierdzono 2 promile alkoholu w
wydychanym powietrzu, jadąc samochodem doprowadził do śmierci 6 osób.
Do podobnych wypadków doszło: 11 grudnia 2013 r. w Czarnówce pod Otwockiem
(śmierć 13-letniego chłopca) oraz w październiku minionego roku w Łodzi (śmieć 63-
letniej kobiety i 10-letniego chłopca).
Seria tych wypadków wskazuje jednoznacznie, że instrumenty prawne mające
zapobiegać zjawisku kierowaniu pojazdami w stanie nietrzeźwości nie zdaje
egzaminu. Posłowie Prawa i Sprawiedliwości złożyli 21 grudnia 2012 r. do Laski
Marszałkowskiej projekt kompleksowej nowelizacji Kodeksu Karnego, który bardzo
znacząco podnosi zagrożenie karne w przypadku spowodowania katastrofy
komunikacyjnej ze skutkiem śmiertelnym. Przez ponad rok, zarówno Pani Marszałek
Ewa Kopacz, jak i Pan Poseł Witold Pahl, przewodniczący Komisji Kodyfikacyjnej na
której odbywa się I czytanie projektu, nie zdołali doprowadzić do jakiegokolwiek
postępu prac nad nowelizacją. Klub Parlamentarny składa wniosek o przyspieszenie
prac legislacyjnych i rozpatrzenie projektu z grudnia 2012 r. na najbliższym
posiedzeniu Sejmu RP, przedkładając jednocześnie niniejszy projekt, stanowiący
rozwiązanie komplementarne wobec poprzedniego i postulujący szereg nowych
rozwiązań w zakresie przedstawionego problemu.
Projekt przewiduje:
1. Podwyższenie zagrożenia karą w przypadku nieumyślnego spowodowania
katastrofy komunikacyjnej ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkim
uszczerbkiem na zdrowiu – obecnie od 6 miesięcy do lat 8 – do od 1 roku do
10 lat pozbawienia wolności (art. 173 § KK). Podobne zaostrzenie dotyczyć
będzie spowodowania wypadku ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkim
uszczerbkiem na zdrowiu (Art. 177 § 2 KK). W przypadku prowadzących
pojazdy w stanie nietrzeźwości lub odurzenia, zastosowanie reguł
podwyższania wymiaru kary z art. 178 § 1 KK spowoduje zwiększenie
maksymalnego wymiaru do 15 lat pozbawienia wolności.
2. Wprowadzenie zniesienia możliwości zawieszania kary pozbawienia
wolności
dla sprawców wypadków ze skutkiem śmiertelnym,
spowodowanych w stanie nietrzeźwości lub odurzenia (art. 69§5).
3. Wprowadzenie możliwości konfiskaty pojazdów sprawców wypadków i
katastrof skutkujących ofiarami śmiertelnymi, które zostały spowodowane
w stanie nietrzeźwości lub odurzenia (art. 178 § 2-5 oraz art. 44 § 6 KK).
Rozwiązanie takie było rozważane przez Prawo i Sprawiedliwość już od
2006 roku. W kwietniu minionego roku rozwiązanie o podobnym
charakterze zostało odrzucone przez Sejm RP – obecnie przedkładana
propozycja różni się od tamtego projektu brakiem zróżnicowania stopnia
nietrzeźwości lub odurzenia i ograniczeniem tego środka tylko to
wypadków i katastrof ze skutkiem śmiertelnym.
4. Zmiana proponowana w art. 180a ma wprowadzić karalność z zagrożeniem
do dwóch lat pozbawienia wolności dla osób, które mimo orzeczenia przez
sąd zakazu prowadzenia pojazdu w związku z dokonaniem przestępstwa w
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2169 › Pobierz plik