Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2167
- Data wpłynięcia: 2014-02-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 932
2167
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projektowana ustawa wprowadza zmiany w zakresie organu właściwego w sprawach umów
offsetowych. Decyzja w tym zakresie została podjęta w dniu 5 czerwca 2012 r. podczas
rozpatrywania projektu ustawy przez Radę Ministrów, która zdecydowała o przeniesieniu
spraw dotyczących umów offsetowych do właściwości Ministra Obrony Narodowej.
Projekt ustawy wyłącza możliwość udziału podmiotów, które realizowały zobowiązania
offsetowe dotyczące offsetu pośredniego. Projektowana ustawa tworzy Komitet Offsetowy,
jako organ opiniodawczo-doradczy działający przy Ministrze Obrony Narodowej –
zmieniając przepisy ustawy offsetowej dotyczące Komitetu do Spraw Umów Offsetowych,
działającego dotychczas przy ministrze właściwym do spraw gospodarki. Projektowana
ustawa włącza w skład osobowy Komitetu Offsetowego przedstawiciela Szefa Służby
Kontrwywiadu Wojskowego.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji, w szczególności jeżeli obowiązek zasięgania
takich opinii wynika z przepisów prawa
Projekt ustawy został konsultowany z następującymi partnerami społecznymi:
1)
Polską Izbą Producentów na Rzecz Obronności Kraju;
2)
Krajową Izbą Gospodarczą;
3)
Związkiem Zawodowym Przemysłu Elektromaszynowego, Federacji Związków
Zawodowych „Przemysł Specjalny”;
4)
Sekcją Krajową Przemysłu Zbrojeniowego NSZZ „Solidarność”;
5)
Związkiem Pracodawców Przedsiębiorstw Przemysłu Obronnego i Lotniczego;
6)
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych;
7)
Forum Związków Zawodowych;
8)
Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej;
9)
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych – Lewiatan;
10)
Związkiem Rzemiosła Polskiego;
11)
Business Centre Club.
22
W trakcie konsultacji społecznych przedstawił stanowisko jedynie Związek Zawodowy
Przemysłu Elektromaszynowego, Federacji Związków Zawodowych „Przemysł Specjalny”.
Propozycją strony społecznej jest, aby w ramach art. 6 ustawy offsetowej wartość umowy
offsetowej wynosiła 75% umowy dostawy. W przypadku art. 17 ustawy offsetowej strona
społeczna zaproponowała wprowadzenie w ustawie regulacji, iż zmiany zobowiązań
offsetowych nie mogą być wyższe niż 30% ogólnej wartości umowy offsetowej.
Propozycje strony społecznej zostały uwzględnione w projekcie ustawy w zakresie brzmienia
art. 6 ust. 1 oraz w art. 17 ustawy offsetowej. Uwagi strony społecznej zostały uwzględnione
w świetle uwag Komisji Europejskiej. Informację o barku uwag do projektu przesłało
Porozumienie Zielonogórskie. Pozostałe podmioty nie wyraziły opinii.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na:
a)
sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek samorządu
terytorialnego
Projektowana ustawa nie pociąga za sobą skutków finansowych dla budżetu państwa
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Działania podejmowane w trybie jej przepisów
nie generują kosztów. Offset jest jednym ze środków pozwalających na podnoszenie
zdolności obronnych w zakresie koniecznym do ochrony podstawowych interesów
bezpieczeństwa państwa. Oszczędności związane z wejściem w życie projektowanych
przepisów są trudne do oszacowania, albowiem zależeć będą zarówno od wielkości
zamówień, jak i zdefiniowania przedmiotów zobowiązań offsetowych.
b)
rynek pracy
Nowelizacja będzie miała wpływ na podniesienie kwalifikacji przez pracowników
zatrudnionych w przedsiębiorstwach biorących udział w realizacji zobowiązań offsetowych,
a przez to podniesienie konkurencyjności rynku pracy. Przyczyni się też do rozwoju małych
i średnich przedsiębiorstw działających w obszarze europejskiej bazy technologiczno-
-przemysłowej sektora obronnego w zakresie EDTiB. Może też wspierać swobodny przepływ
osób, towarów, usług i kapitału.
c)
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Celem nowelizacji jest efektywne wykorzystanie offsetu dla rozwoju potencjału obronnego
Rzeczypospolitej Polskiej. Offset ma wpływać na zapewnienie podstawowych interesów
23
bezpieczeństwa państwa, uczestnictwo przedsiębiorstw w rozwoju potencjału obronnego
Rzeczypospolitej Polskiej, zdolności obronnych Sił Zbrojnych. Nowelizacja wpłynie na
przedsiębiorstwa przemysłu obronnego, przedsiębiorstwa związane z przemysłem
zbrojeniowym oraz przedsiębiorstwa z nimi współpracujące.
d)
sytuację i rozwój regionalny
Nowelizacja ustawy offsetowej wpłynie pozytywnie na rozwój regionów w aspektach
związanych z bezpieczeństwem. Jest to zgodne z art. 174 TFUE, w którym jest mowa
o wspieraniu harmonijnego rozwoju całej Unii Europejskiej oraz wzmocnieniu jej spójności
gospodarczej, społecznej i terytorialnej. Należy podkreślić, iż w tych regionach, w których
przedsiębiorstwa przemysłu obronnego mają swoją siedzibę, lub z którymi są związane,
rozwój ww. przedsiębiorstw może się przyczynić do rozwoju danego regionu.
4. Wskazanie źródeł finansowania
Wejście w życie ustawy nie powoduje konieczności wydatkowania środków finansowych
z budżetu państwa lub z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Tylko w przypadku
potrzeby stworzenia dodatkowych struktur organizacyjnych w Ministerstwie Obrony
Narodowej może to pociągać za sobą wydatkowanie środków finansowych z budżetu
państwa, które będą przeznaczone na pensje dla dodatkowych pracowników, doradztwo
prawne w zakresie prawa offsetowego oraz obsługę organizacyjną procesu zawierania,
monitorowania i kontroli realizacji umów offsetowych.
02/10rch
24
TABELA ZBIEŻNOŚCI
TYTUŁ PROJEKTU:
Ustawa o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych
w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa
oraz niektórych innych ustaw.
TYTUŁ WDRAŻANEGO AKTU PRAWNEGO / Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej – tylko w zakresie art. 346 ust. 1 lit. b).
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
Uwaga: Art. 346 ust. 1 lit. b) TFUE nie wymaga bezpośrednio implementacji. Ustawa jest
niezbędna w celu zapewnienia prawidłowego stosowania tego przepisu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2)
Jedn.
Treść przepisu UE 3)
Koniecz
Jedn.
Treść przepisu/ów projektu (*)
Uzasadnienie uwzględnienia w
red.
-ność
wdrożenia
red. (*)
projekcie przepisów
wykraczających poza
minimalne wymogi prawa UE
T / N
(**)
Art.
Artykuł 346 ust. 1 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii
T
Art. 1-5
Art. 1. W ustawie z dnia 10 września 1999 r. o
346 ust. Europejskiej „każde Państwo Członkowskie może
niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w
1 lit. b) podejmować środki, jakie uważa za konieczne w celu
związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i
TFUE
ochrony podstawowych interesów jego bezpieczeństwa,
bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 716)
a które odnoszą się do produkcji lub handlu bronią,
wprowadza się następujące zmiany:
amunicją lub materiałami wojennymi; środki takie nie
1) tytuł ustawy otrzymuje brzmienie:
mogą negatywnie wpływać na warunki konkurencji na
„ustawa o niektórych umowach zawieranych w
rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które
związku z realizacją zamówień o podstawowym
nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych.”
znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa”;
2) art. 1 otrzymuje brzmienie:
„Art. 1. Ustawa określa prawa i obowiązki stron
oraz zasady zawierania umów w związku z realizacją
zamówień dotyczących produkcji lub handlu bronią,
amunicją lub materiałami wojennymi, stanowiących
środki, o których mowa w art. 346 ust. 1 lit. b Traktatu
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwanego dalej
„TFUE”, konieczne do ochrony podstawowych
interesów bezpieczeństwa państwa, których wykonanie
wymaga offsetu.”;
3) uchyla się art. 2;
4) art. 3 otrzymuje brzmienie:
„Art. 3. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) umowa offsetowa – umowę zawartą między
Skarbem Państwa a zagranicznym dostawcą,
określającą w szczególności wartość, przedmiot i
harmonogram wykonania zobowiązań offsetowych oraz
warunki, na jakich te zobowiązania mają być
wykonane;
2) zobowiązanie offsetowe – zobowiązanie
zagranicznego dostawcy wobec Skarbu Państwa i
offsetobiorcy, polegające w szczególności na
przekazaniu technologii lub know-how, wraz z
przeniesieniem autorskich praw majątkowych lub praw
do korzystania z utworu na podstawie udzielonej
licencji, zapewniające wymaganą przez Skarb Państwa
niezależność od zagranicznego dostawcy w celu
utrzymania lub ustanowienia na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej potencjału w zakresie
przeniesienia zdolności produkcyjnych, serwisowych i
obsługowo-naprawczych, a także innych, niezbędnych z
punktu widzenia ochrony podstawowego interesu
bezpieczeństwa państwa;
3) zagraniczny dostawca – stronę umowy dostawy
lub inny podmiot, który wykonuje umowę offsetową za
stronę umowy dostawy, w tym: konsorcjum, rząd
innego państwa lub agendę rządową, które ubiegają się
o udzielenie zamówienia mającego na celu ochronę
podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa, i
złożyła ofertę offsetową;
4) offsetobiorca
–
podmiot
wykonujący
działalność gospodarczą w zakresie, o którym mowa w
art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o
wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie
wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi,
bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o
przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. z
2012 r. poz. 1017 oraz z 2013) z miejscem
zamieszkania
albo
siedzibą
na
terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej, a także jednostkę sektora
finansów publicznych oraz jednostkę naukową;
5) umowa dostawy –
umowę
między
zamawiającym a wykonawcą, mającą na celu realizację
zamówienia dotyczącego produkcji lub handlu bronią,
amunicją lub materiałami wojennymi, stanowiącego
środek, o którym mowa w art. 346 ust. 1 lit. b TFUE,
którego wykonanie wymaga offsetu;
6) dostawa – realizację umowy dostawy, o której
mowa w pkt 5;
7) wartość umowy offsetowej – łączną wartość
zobowiązań offsetowych zagranicznego dostawcy
określoną w umowie offsetowej;
8) wartość zobowiązania offsetowego – wartość
nominalną zobowiązania offsetowego;
9) zamawiający – podmiot uprawniony do
prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia
mającego na celu ochronę podstawowego interesu
bezpieczeństwa państwa;
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2167
› Pobierz plik