eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2167
  • Data wpłynięcia: 2014-02-14
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa
  • data uchwalenia: 2014-06-26
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 932

2167

OCENA SKUTKÓW REGULACJI 
1.  Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny 
Projektowana ustawa wprowadza zmiany w zakresie organu właściwego w sprawach umów 
offsetowych.  Decyzja  w  tym  zakresie  została  podjęta  w  dniu  5  czerwca  2012  r.  podczas 
rozpatrywania  projektu  ustawy  przez  Radę  Ministrów,  która  zdecydowała  o  przeniesieniu 
spraw dotyczących umów offsetowych do właściwości Ministra Obrony Narodowej. 
Projekt  ustawy  wyłącza  możliwość  udziału  podmiotów,  które  realizowały  zobowiązania 
offsetowe  dotyczące  offsetu  pośredniego.  Projektowana  ustawa  tworzy  Komitet  Offsetowy, 
jako organ opiniodawczo-doradczy  działający  przy  Ministrze  Obrony  Narodowej  – 
zmieniając  przepisy  ustawy  offsetowej  dotyczące  Komitetu  do  Spraw  Umów  Offsetowych, 
działającego  dotychczas  przy  ministrze  właściwym  do  spraw  gospodarki.  Projektowana 
ustawa  włącza  w  skład  osobowy  Komitetu  Offsetowego  przedstawiciela  Szefa  Służby 
Kontrwywiadu Wojskowego. 
2.  Wyniki  przeprowadzonych  konsultacji,  w  szczególności  jeżeli  obowiązek  zasięgania 
takich opinii wynika z przepisów prawa 
Projekt ustawy został konsultowany z następującymi partnerami społecznymi: 
1) 
Polską Izbą Producentów na Rzecz Obronności Kraju; 
2) 
Krajową Izbą Gospodarczą; 
3) 
Związkiem  Zawodowym  Przemysłu  Elektromaszynowego,  Federacji  Związków 
Zawodowych „Przemysł Specjalny”; 
4) 
Sekcją Krajową Przemysłu Zbrojeniowego NSZZ „Solidarność”; 
5) 
Związkiem Pracodawców Przedsiębiorstw Przemysłu Obronnego i Lotniczego; 
6) 
Ogólnopolskim Porozumieniem Związków Zawodowych; 
7) 
Forum Związków Zawodowych; 
8) 
Pracodawcami Rzeczypospolitej Polskiej; 
9) 
Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych – Lewiatan; 
10) 
Związkiem Rzemiosła Polskiego; 
11) 
Business Centre Club. 
22 
 
W  trakcie  konsultacji  społecznych  przedstawił  stanowisko  jedynie  Związek  Zawodowy 
Przemysłu  Elektromaszynowego,  Federacji  Związków  Zawodowych  „Przemysł  Specjalny”. 
Propozycją  strony  społecznej  jest,  aby  w  ramach  art.  6  ustawy  offsetowej  wartość  umowy 
offsetowej  wynosiła  75% umowy dostawy. W przypadku art. 17 ustawy offsetowej strona 
społeczna  zaproponowała  wprowadzenie  w  ustawie  regulacji,  iż  zmiany  zobowiązań 
offsetowych nie mogą być wyższe niż 30% ogólnej wartości umowy offsetowej. 
Propozycje strony społecznej zostały uwzględnione w projekcie ustawy w zakresie brzmienia 
art. 6 ust. 1 oraz w art. 17 ustawy offsetowej. Uwagi strony społecznej zostały uwzględnione 
w  świetle  uwag  Komisji  Europejskiej.  Informację  o  barku  uwag  do  projektu  przesłało 
Porozumienie Zielonogórskie. Pozostałe podmioty nie wyraziły opinii. 
3.  Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego w szczególności na: 
a) 
sektor  finansów  publicznych,  w  tym  budżet  państwa  i  budżety  jednostek  samorządu 
terytorialnego 
Projektowana  ustawa  nie  pociąga  za  sobą  skutków  finansowych  dla  budżetu  państwa 
i budżetu jednostek samorządu terytorialnego. Działania podejmowane w trybie jej przepisów 
nie  generują  kosztów.  Offset  jest  jednym  ze  środków  pozwalających  na podnoszenie 
zdolności  obronnych  w  zakresie  koniecznym  do  ochrony  podstawowych  interesów 
bezpieczeństwa  państwa.  Oszczędności  związane  z  wejściem  w  życie  projektowanych 
przepisów  są  trudne  do  oszacowania,  albowiem  zależeć  będą  zarówno  od  wielkości 
zamówień, jak i zdefiniowania przedmiotów zobowiązań offsetowych. 
b) 
rynek pracy 
Nowelizacja  będzie  miała  wpływ  na  podniesienie  kwalifikacji przez pracowników 
zatrudnionych w przedsiębiorstwach biorących udział w realizacji zobowiązań offsetowych, 
a przez to podniesienie konkurencyjności rynku pracy. Przyczyni się też do rozwoju małych 
i średnich  przedsiębiorstw  działających  w  obszarze europejskiej bazy technologiczno- 
-przemysłowej sektora obronnego w zakresie EDTiB. Może też wspierać swobodny przepływ 
osób, towarów, usług i kapitału. 
c) 
konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na  funkcjonowanie 
przedsiębiorstw 
Celem  nowelizacji  jest  efektywne  wykorzystanie  offsetu  dla  rozwoju  potencjału  obronnego 
Rzeczypospolitej  Polskiej.  Offset  ma  wpływać  na  zapewnienie  podstawowych  interesów 
23 
 
bezpieczeństwa  państwa,  uczestnictwo  przedsiębiorstw  w  rozwoju  potencjału  obronnego 
Rzeczypospolitej  Polskiej,  zdolności  obronnych  Sił  Zbrojnych.  Nowelizacja  wpłynie  na 
przedsiębiorstwa  przemysłu  obronnego,  przedsiębiorstwa  związane  z  przemysłem 
zbrojeniowym oraz przedsiębiorstwa z nimi współpracujące. 
d) 
sytuację i rozwój regionalny 
Nowelizacja  ustawy  offsetowej  wpłynie  pozytywnie  na  rozwój  regionów  w  aspektach 
związanych  z  bezpieczeństwem.  Jest  to  zgodne  z  art.  174  TFUE,  w  którym  jest  mowa 
o wspieraniu  harmonijnego  rozwoju  całej  Unii  Europejskiej  oraz  wzmocnieniu  jej  spójności 
gospodarczej, społecznej  i  terytorialnej.  Należy  podkreślić,  iż  w  tych  regionach,  w  których 
przedsiębiorstwa  przemysłu  obronnego  mają  swoją  siedzibę,  lub  z  którymi  są  związane, 
rozwój ww. przedsiębiorstw może się przyczynić do rozwoju danego regionu. 
4.  Wskazanie źródeł finansowania 
Wejście  w  życie  ustawy  nie  powoduje  konieczności  wydatkowania  środków  finansowych 
z budżetu  państwa  lub  z  budżetów  jednostek  samorządu  terytorialnego.  Tylko  w  przypadku 
potrzeby stworzenia dodatkowych struktur organizacyjnych w Ministerstwie Obrony 
Narodowej  może  to  pociągać  za  sobą  wydatkowanie  środków  finansowych  z  budżetu 
państwa,  które  będą  przeznaczone  na  pensje  dla  dodatkowych  pracowników,  doradztwo 
prawne  w  zakresie  prawa  offsetowego  oraz  obsługę  organizacyjną  procesu  zawierania, 
monitorowania i kontroli realizacji umów offsetowych. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
02/10rch 
24 
 
TABELA ZBIEŻNOŚCI 
TYTUŁ PROJEKTU: 
Ustawa o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych  
w  związku  z  umowami  dostaw  na  potrzeby  obronności  i  bezpieczeństwa  państwa  
oraz niektórych innych ustaw. 

TYTUŁ  WDRAŻANEGO  AKTU  PRAWNEGO  /  Traktat o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej – tylko w zakresie art. 346 ust. 1 lit. b). 
WDRAŻANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1): 
Uwaga:  Art.  346  ust.  1  lit.  b)  TFUE  nie  wymaga  bezpośrednio  implementacji.  Ustawa  jest 
niezbędna w celu zapewnienia prawidłowego stosowania tego przepisu.  
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ 2) 
Jedn. 
Treść przepisu UE 3)
    
Koniecz    
Jedn. 
Treść przepisu/ów projektu (*) 
Uzasadnienie uwzględnienia w 
red.  
-ność 
wdrożenia
red. (*) 
projekcie przepisów 
 
wykraczających poza 
 
minimalne wymogi  prawa UE 
 T / N 
(**) 
Art. 
Artykuł 346 ust. 1 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii 

Art. 1-5 
Art.  1.  W  ustawie  z  dnia  10  września  1999  r.  o   
346 ust.  Europejskiej „każde Państwo Członkowskie może 
niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w 
1 lit. b)  podejmować środki, jakie uważa za konieczne w celu 
związku  z  umowami  dostaw  na  potrzeby  obronności  i 
TFUE 
ochrony podstawowych interesów jego bezpieczeństwa, 
bezpieczeństwa  państwa  (Dz.  U.  z  2013  r.  poz.  716) 
a które odnoszą się do produkcji lub handlu bronią, 
wprowadza się następujące zmiany: 
amunicją lub materiałami wojennymi; środki takie nie 
1) tytuł ustawy otrzymuje brzmienie: 
mogą negatywnie wpływać na warunki konkurencji na 
„ustawa o niektórych umowach zawieranych w 
rynku wewnętrznym w odniesieniu do produktów, które 
związku  z  realizacją  zamówień  o  podstawowym 
nie są przeznaczone wyłącznie do celów wojskowych.” 
znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa”; 
2) art. 1 otrzymuje brzmienie: 
„Art. 1. Ustawa określa prawa i obowiązki stron 
oraz  zasady  zawierania  umów  w  związku  z  realizacją 
zamówień  dotyczących  produkcji  lub  handlu  bronią, 
amunicją  lub  materiałami  wojennymi,  stanowiących 
środki, o których mowa w art. 346 ust. 1 lit. b Traktatu 
o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwanego dalej 
„TFUE”, konieczne do ochrony podstawowych 
interesów bezpieczeństwa państwa,  których  wykonanie 
wymaga offsetu.”; 
3) uchyla się art. 2; 
4) art. 3 otrzymuje brzmienie: 
„Art. 3. Użyte w ustawie określenia oznaczają: 
1) umowa offsetowa –  umowę  zawartą  między 
Skarbem  Państwa  a  zagranicznym  dostawcą, 
określającą  w  szczególności  wartość,  przedmiot  i 
harmonogram wykonania zobowiązań offsetowych oraz 
warunki,  na  jakich  te  zobowiązania  mają  być 
wykonane; 
2) zobowiązanie  offsetowe  –  zobowiązanie 
zagranicznego  dostawcy  wobec  Skarbu  Państwa  i 
offsetobiorcy,  polegające  w  szczególności  na 
przekazaniu technologii lub know-how, wraz z 
przeniesieniem  autorskich  praw  majątkowych  lub  praw 
do korzystania z utworu na podstawie udzielonej 
licencji, zapewniające  wymaganą przez Skarb Państwa 
niezależność  od  zagranicznego  dostawcy  w  celu 
utrzymania lub ustanowienia na terytorium 
Rzeczypospolitej  Polskiej  potencjału  w  zakresie 
przeniesienia  zdolności  produkcyjnych,  serwisowych  i 
obsługowo-naprawczych, a także innych, niezbędnych z 
punktu widzenia ochrony podstawowego interesu 
bezpieczeństwa państwa; 
3) zagraniczny dostawca – stronę umowy dostawy 
lub inny podmiot, który wykonuje umowę offsetową za 
stronę  umowy  dostawy,  w  tym:  konsorcjum,  rząd 
innego państwa lub agendę rządową, które ubiegają się 
o  udzielenie  zamówienia  mającego  na  celu  ochronę 
podstawowego  interesu  bezpieczeństwa  państwa,  i 
złożyła ofertę offsetową; 
4) offsetobiorca 
– 
podmiot 
wykonujący 
działalność gospodarczą w zakresie, o którym mowa w 
art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o 
wykonywaniu  działalności  gospodarczej  w  zakresie 
wytwarzania  i  obrotu  materiałami  wybuchowymi, 
bronią,  amunicją  oraz  wyrobami  i  technologią  o 
przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym (Dz. U. z 
2012 r. poz. 1017 oraz z 2013) z miejscem 
zamieszkania 
albo 
siedzibą 
na 
terytorium 
Rzeczypospolitej  Polskiej,  a  także  jednostkę  sektora 
finansów publicznych oraz jednostkę naukową; 
5) umowa dostawy – 
umowę 
między 
zamawiającym a wykonawcą, mającą na celu realizację 
zamówienia  dotyczącego  produkcji  lub  handlu  bronią, 
amunicją  lub  materiałami  wojennymi,  stanowiącego 
środek, o którym  mowa  w art. 346 ust. 1 lit. b TFUE, 
którego wykonanie wymaga offsetu; 
6) dostawa  –  realizację  umowy  dostawy,  o  której 
mowa w pkt 5; 
7) wartość  umowy  offsetowej  –  łączną  wartość 
zobowiązań  offsetowych  zagranicznego  dostawcy 
określoną w umowie offsetowej; 
8) wartość  zobowiązania  offsetowego  –  wartość 
nominalną zobowiązania offsetowego; 
9) zamawiający  –  podmiot uprawniony do 
prowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia 
mającego  na  celu  ochronę  podstawowego  interesu 
bezpieczeństwa państwa; 
strony : 1 ... 8 . [ 9 ] . 10 ... 16

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: