eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług

projekt dotyczy wprowadzenia zmian w przepisach określających moment powstania obowiązku podatkowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2133
  • Data wpłynięcia: 2012-07-30
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 64 dnia 21-03-2014

2133

 
Druk nr 2133 
 
 
Warszawa, 30 lipca 2012 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia  
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 
 -  o zmianie ustawy o podatku od 
towarów i usług
 
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Mariusza Oriona Jędryska. 
 
 
 (-)   Iwona Ewa Arent;  (-)   Piotr Babinetz;  (-)   Andrzej 
Bętkowski;   (-)   Edward Czesak;  (-)   Leszek  Dobrzyński;   (-)   Andrzej 
Duda;   (-)   Szymon  Giżyński;   (-)   Czesław  Hoc;   (-)   Michał  Jach;   (-)   Lech 
Kołakowski;  (-)   Marek Łatas;  (-)   Ewa Malik;  (-)   Jerzy Materna;  (-)   Marek 
Opioła;   (-)   Krzysztof  Popiołek;   (-)   Elżbieta  Rafalska;   (-)   Adam 
Rogacki;   (-)   Anna  Elżbieta  Sobecka;   (-)   Lech Sprawka;  (-)   Marek 
Suski; 
 (-)   Jadwiga 
Wiśniewska;   (-)   Elżbieta  Witek;   (-)   Michał 
Wojtkiewicz;  (-)   Jerzy Żyżyński. 
Projekt 
USTAWA 
z dnia …….. 2012 r. 
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług 
 
 
Art. 1. 
W   ustawie   z   dnia    11    marca   2004   r.   o   podatku   od   towarów   i   usług                 
(Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:  
 
1) art. 89 a otrzymuje brzmienie: 
   
„Art. 89 a. 1.   Podatnik zobowiązany jest do uiszczenia podatku należnego z tytułu    
      dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju     
     dopiero po skutecznym uregulowaniu należności względem niego    
      przez odbiorcę towarów lub usług. 
2.   Płatnik faktury nie może odpowiednio pomniejszyć podatku, o którym mowa 
                w ust. l, do dnia następującego po dniu skutecznego uregulowania należności      
                 za otrzymany towar lub usługi. 
3.  Po upływie 30 dni kalendarzowych od terminu płatności, wystawca faktury 
ma obowiązek przesłania kopii nieuregulowanej faktury do właściwego dla 
wystawcy urzędu skarbowego. 
4.  W przypadku zapłat ratalnych każda regulacja ratalna jest traktowana jako 
osobna zapłata i stosuje się zapisy niniejszego artykułu.” 
2) W rozdziale 1a uchyla się art. 89 b. 
Art. 2. 
Ustawa wchodzi w życie w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia. 
UZASADNIENIE 
Jednym  z  zasadniczych  mankamentów  utrudniających  sprawne 
funkcjonowanie podmiotów  gospodarczych w Polsce są opóźnienia zapłaty za  wykonane 
usługi lub dostarczony towar. Wnioskodawcy przedstawiają próbę uzdrowienia tej sytuacji 
choć zdają sobie sprawę z trudności poruszanej tematyki. Dlatego wnioskodawcy zastrzegają, 
że  niniejszy  projekt  ustawy  powinien  stanowić  materiał  do  debaty  i  może  ulegać 
modyfikacji w trakcie prac parlamentarnych –  ważne,  aby w wyniku wprowadzonych 
zmian nie utracił on swojego głównego przesłania i motywów. 
Opóźnienia zapłaty za wykonane usługi lub dostarczony towar prowadzi to do patologii 
związanych z: 
1.  nieuzasadnionym obciążeniem wystawcy faktury podatkiem VAT i podatkiem 
dochodowym,   a   także   z   kosztami   na   wykonanie   usługi   lub   produkcję 
i dostarczenie towaru itd.; 
2.  nieuzasadnionym    pomniejszaniem    opłat    należnych    Skarbowi    Państwa 
wynikających z pomniejszania podatku VAT; 
3.  nieuzasadnionym kredytowaniu (w praktyce) płatnika przez wystawcę faktury. 
Powyższe  sytuacje  prowadzą  do  dramatycznego  zmniejszenia  efektywności,  kłopotów 
finansowych i w ostateczności upadku sprawnie działających podmiotów gospodarczych, co 
odbija  się  także  na  zmniejszaniu  liczebności  miejsc  pracy.  Powyższy  projekt  zmian                   
w  ustawie  o  podatku  od  towarów  i  usług  zakłada  wprowadzenie  zmian,  powodujących 
znaczącą  poprawę  funkcjonowania  gospodarki  poprzez zmotywowanie nabywcy towaru lub 
usługi  do  regulowania  należności  wobec  wystawcy  faktury.  Powyższe  zmiany  dotyczą                  
w  szczególności  trudnych  relacji  pomiędzy  usługodawcą  lub  producentem  będącym 
małym lub średnim przedsiębiorstwem, a dużym przedsiębiorstwem posiadającym pozycję 
monopolisty lub współuczestnika oligopolu. W opinii wnioskodawców, obowiązek przesłania 
kopii  faktury  przez  wystawcę  do  właściwego  sobie  urzędu  skarbowego, w przypadku nie 
uiszczenia należności w określonym czasie proponujemy 30 dniowe opóźnienie), uniemożliwi 
płatnikowi  faktury  pomniejszenie  podatku  od  towaru  i  usług.  Powyższe  zmiany, poza 
ochroną interesów naszego Państwa i uczciwie działających podmiotów gospodarczych, 
w sposób pośredni zabezpieczą interesy pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach, 
które dokonały sprzedaży towaru lub usług i nie otrzymały z tego tytułu należności.  
Kolejnym oczekiwanym skutkiem proponowanych zmian będzie większa motywacja do 
regulowania  należności  pomiędzy  podmiotami  gospodarczymi  w  przypadku  braku 
możliwości odliczenia niezapłaconej faktury oraz skrócenie terminów płatności.  
 
Proponowane  zapisy  będą  efektywnie  i  pozytywnie  wpływały  na  budżet  państwa 
bowiem  poprawi to terminowość  wpływu  podatków  należnych  Skarbowi  Państwa                            
i usprawni kontrole skarbową.  
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami prawa międzynarodowego i unijnego. 
 
Autopoprawka do projektu ustawy 
z dnia ….. 2013 r. 
 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług 
 
 
1)  Art. 1  poselskiego projektu  ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów                            
i usług otrzymuje brzmienie: 
 
 „Art. 1. 
W   ustawie   z   dnia    11    marca   2004   r.   o  podatku      od      towarów      i      usług                 
(Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:  
 
 a) W art. 19 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 
„1.  Obowiązek  podatkowy  powstaje  z  chwilą  wydania  towaru  lub  wykonania  usługi,        
z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 oraz art. 89a.”; 
 
b) W art. 86 w ust. 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie: 
„1)  w  rozliczeniu  za  okres,  w  którym  podatnik  otrzymał  fakturę  albo  dokument  celny,       
z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 oraz art. 89a.”; 
 
c) Art. 89a otrzymuje brzmienie: 
„Art. 89a.  1.  Minister  właściwy  do  spraw  finansów  określi  w  drodze  rozporządzenia 
transakcje  lub  kategorie  podatników,  dla  których  obowiązek  uiszczenia podatku 
należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju powstaje 
dopiero po skutecznym uregulowaniu  należności  względem  niego  przez  odbiorcę 
towarów  lub  usług,  uwzględniając  specyfikę  realizacji  transakcji  w  poszczególnych 
działach gospodarki. 
2.  W przypadkach opisanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie       
ust.  1  płatnik  faktury  nie  może  odpowiednio  pomniejszyć  podatku,    o którym mowa                    
w  ust.  1,  do  dnia  następującego  po  dniu  skutecznego  uregulowania  należności                         
za otrzymany towar lub usługi.  
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: