Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
projekt dotyczy wprowadzenia zmian w przepisach określających moment powstania obowiązku podatkowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2133
- Data wpłynięcia: 2012-07-30
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 64 dnia 21-03-2014
2133
Druk nr 2133
Warszawa, 30 lipca 2012 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Mariusza Oriona Jędryska.
(-) Iwona Ewa Arent; (-) Piotr Babinetz; (-) Andrzej
Bętkowski; (-) Edward Czesak; (-) Leszek Dobrzyński; (-) Andrzej
Duda; (-) Szymon Giżyński; (-) Czesław Hoc; (-) Michał Jach; (-) Lech
Kołakowski; (-) Marek Łatas; (-) Ewa Malik; (-) Jerzy Materna; (-) Marek
Opioła; (-) Krzysztof Popiołek; (-) Elżbieta Rafalska; (-) Adam
Rogacki; (-) Anna Elżbieta Sobecka; (-) Lech Sprawka; (-) Marek
Suski;
(-) Jadwiga
Wiśniewska; (-) Elżbieta Witek; (-) Michał
Wojtkiewicz; (-) Jerzy Żyżyński.
Projekt
USTAWA
z dnia …….. 2012 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:
1) art. 89 a otrzymuje brzmienie:
„Art. 89 a. 1. Podatnik zobowiązany jest do uiszczenia podatku należnego z tytułu
dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju
dopiero po skutecznym uregulowaniu należności względem niego
przez odbiorcę towarów lub usług.
2. Płatnik faktury nie może odpowiednio pomniejszyć podatku, o którym mowa
w ust. l, do dnia następującego po dniu skutecznego uregulowania należności
za otrzymany towar lub usługi.
3. Po upływie 30 dni kalendarzowych od terminu płatności, wystawca faktury
ma obowiązek przesłania kopii nieuregulowanej faktury do właściwego dla
wystawcy urzędu skarbowego.
4. W przypadku zapłat ratalnych każda regulacja ratalna jest traktowana jako
osobna zapłata i stosuje się zapisy niniejszego artykułu.”
2) W rozdziale 1a uchyla się art. 89 b.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie w ciągu 30 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Jednym z zasadniczych mankamentów utrudniających sprawne
funkcjonowanie podmiotów gospodarczych w Polsce są opóźnienia zapłaty za wykonane
usługi lub dostarczony towar. Wnioskodawcy przedstawiają próbę uzdrowienia tej sytuacji
choć zdają sobie sprawę z trudności poruszanej tematyki. Dlatego wnioskodawcy zastrzegają,
że niniejszy projekt ustawy powinien stanowić materiał do debaty i może ulegać
modyfikacji w trakcie prac parlamentarnych – ważne, aby w wyniku wprowadzonych
zmian nie utracił on swojego głównego przesłania i motywów.
Opóźnienia zapłaty za wykonane usługi lub dostarczony towar prowadzi to do patologii
związanych z:
1. nieuzasadnionym obciążeniem wystawcy faktury podatkiem VAT i podatkiem
dochodowym, a także z kosztami na wykonanie usługi lub produkcję
i dostarczenie towaru itd.;
2. nieuzasadnionym pomniejszaniem opłat należnych Skarbowi Państwa
wynikających z pomniejszania podatku VAT;
3. nieuzasadnionym kredytowaniu (w praktyce) płatnika przez wystawcę faktury.
Powyższe sytuacje prowadzą do dramatycznego zmniejszenia efektywności, kłopotów
finansowych i w ostateczności upadku sprawnie działających podmiotów gospodarczych, co
odbija się także na zmniejszaniu liczebności miejsc pracy. Powyższy projekt zmian
w ustawie o podatku od towarów i usług zakłada wprowadzenie zmian, powodujących
znaczącą poprawę funkcjonowania gospodarki poprzez zmotywowanie nabywcy towaru lub
usługi do regulowania należności wobec wystawcy faktury. Powyższe zmiany dotyczą
w szczególności trudnych relacji pomiędzy usługodawcą lub producentem będącym
małym lub średnim przedsiębiorstwem, a dużym przedsiębiorstwem posiadającym pozycję
monopolisty lub współuczestnika oligopolu. W opinii wnioskodawców, obowiązek przesłania
kopii faktury przez wystawcę do właściwego sobie urzędu skarbowego, w przypadku nie
uiszczenia należności w określonym czasie proponujemy 30 dniowe opóźnienie), uniemożliwi
płatnikowi faktury pomniejszenie podatku od towaru i usług. Powyższe zmiany, poza
ochroną interesów naszego Państwa i uczciwie działających podmiotów gospodarczych,
w sposób pośredni zabezpieczą interesy pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwach,
które dokonały sprzedaży towaru lub usług i nie otrzymały z tego tytułu należności.
Kolejnym oczekiwanym skutkiem proponowanych zmian będzie większa motywacja do
regulowania należności pomiędzy podmiotami gospodarczymi w przypadku braku
możliwości odliczenia niezapłaconej faktury oraz skrócenie terminów płatności.
Proponowane zapisy będą efektywnie i pozytywnie wpływały na budżet państwa
bowiem poprawi to terminowość wpływu podatków należnych Skarbowi Państwa
i usprawni kontrole skarbową.
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami prawa międzynarodowego i unijnego.
Autopoprawka do projektu ustawy
z dnia ….. 2013 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
1) Art. 1 poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów
i usług otrzymuje brzmienie:
„Art. 1.
W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 j.t.) wprowadza się następujące zmiany:
a) W art. 19 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi,
z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 oraz art. 89a.”;
b) W art. 86 w ust. 10 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny,
z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 oraz art. 89a.”;
c) Art. 89a otrzymuje brzmienie:
„Art. 89a. 1. Minister właściwy do spraw finansów określi w drodze rozporządzenia
transakcje lub kategorie podatników, dla których obowiązek uiszczenia podatku
należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju powstaje
dopiero po skutecznym uregulowaniu należności względem niego przez odbiorcę
towarów lub usług, uwzględniając specyfikę realizacji transakcji w poszczególnych
działach gospodarki.
2. W przypadkach opisanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie
ust. 1 płatnik faktury nie może odpowiednio pomniejszyć podatku, o którym mowa
w ust. 1, do dnia następującego po dniu skutecznego uregulowania należności
za otrzymany towar lub usługi.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2133 › Pobierz plik