Rządowy projekt ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych
projekt dotyczy uproszczenia otoczenia prawnego i stworzenie ułatwień w wykonywaniu działalności gospodarczej przez przedsiębiorców
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2123
- Data wpłynięcia: 2014-01-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze standaryzacją niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych
- data uchwalenia: 2014-04-24
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 822
2123
Uwagi do projektu założeń zgłosiła Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki
i Telekomunikacji
(KIGEiT), która
zaproponowała
rozszerzenie zakresu
przedmiotowego projektu o wprowadzenie standardowego wzoru deklaracji podatkowej
w zakresie podatku od nieruchomości. Propozycja KIGEiT nie została przyjęta,
ponieważ była już procedowana przez Ministerstwo Gospodarki w toku prac nad
projektem ustawy o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców. W
toku uzgodnień międzyresortowych Ministerstwo Finansów wykazało niezasadność
przedstawionej propozycji. W opinii Ministerstwa Finansów różnorodność rozwiązań
w zakresie konstrukcji podatku od nieruchomości jest tak duża, że nie pozwala na
wprowadzenie jednolitego wzoru deklaracji. Uwzględnienie różnic konstrukcyjnych
spowodowałoby konieczność opracowania znacznej objętości formularza. W związku
z powyższym propozycja ta nie była kontynuowana podczas procedowania projektu
założeń projektu ustawy o redukcji niektórych obowiązków obywateli i
przedsiębiorców, jak również nie została uwzględniona w aktualnie procedowanym
projekcie założeń.
Ponadto projekt założeń został skonsultowany społecznie z przedstawicielami
przedsiębiorców oraz organizacji zrzeszających przedsiębiorców, w ramach badania
fokusowego, przeprowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki w dniu 7 lutego
2013 r. Raport z przedmiotowego badania dostępny jest na stronie internetowej pod
adresem: http://legislacja.gov.pl/lista/1/projekt/45750/katalog/45752.
Projekt założeń został zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki
zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy proces legislacyjny.
III. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Projekt stanowi realizację Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informatycznego do
2013 r. w ramach obszarów:
− Państwo – Cel 1: „Udostępnienie szerokiego zakresu usług administracji publicznej
świadczonych drogą elektroniczną” w ramach kluczowych zadań i inicjatyw,
tj. „Wprowadzenie w administracji publicznej dokumentów w postaci elektronicznej
i usług świadczonych drogą elektroniczną, jeżeli tylko istota sprawy na to pozwoli”
17
oraz „Rozwój narzędzi i kanałów umożliwiających udostępnienie usług publicznych
w formie elektronicznej z wykorzystaniem podpisu elektronicznego”,
− Państwo – Cel 2: „Podniesienie efektywności administracji publicznej dzięki
szerokiemu wykorzystaniu zestandaryzowanych i interoperacyjnych rozwiązań
informatycznych”, w ramach kluczowego zadania: Opracowanie standardów
i jednoznacznych
zasad umożliwiających sprawny obieg dokumentów
elektronicznych w administracji publicznej.
Projektowana ustawa ma ułatwiać obywatelom i przedsiębiorcom kontakt drogą
elektroniczną z administracją publiczną.
Projektowana ustawa w aspekcie długofalowym powinna mieć pozytywny wpływ na
sektor finansów publicznych z uwagi na zwiększenie szybkości realizacji procedur
administracyjnych.
Ponadto przejrzyste określenie we wzorach pism koniecznych do złożenia w danej
procedurze dokumentów powinno ograniczyć liczbę wezwań do uzupełnienia braków
i tym samym przyczyni się do ograniczenia kosztów po stronie administracji.
Na obecnym etapie nie można jednak zapewnić, że jakiekolwiek koszty nie zostaną
poniesione przez organy administracji. Ewentualne koszty nie powinny być jednak
istotne, ponieważ projekt dotyczy wyłącznie procedur, do których wzory pism zostały
już przygotowane, w ramach projektu UEPA. Ponieważ koszty te zostały już poniesione
– pominięto je w dalszej analizie. Ponadto proponuje się wykorzystanie istniejących
rozwiązań
informatycznych, tj. platformy ePUAP, której funkcjonowanie
i finansowanie jest niezależne od rozwiązań przyjętych w projekcie. Koszty poniesione
na realizację zadań wynikających z proponowanej regulacji są niższe od korzyści z niej
wynikających, np. uproszczenia procedury administracyjnej czy też skrócenia czasu jej
trwania. Korzyści te są trudne do oszacowania. Organy będą musiały zapewnić jedynie
zamieszczenie wzoru pisma na stronie internetowej oraz umożliwić jego pobranie.
W związku z powyższym dysponenci budżetowi zapewnią ewentualne środki na
realizację zadań wynikających z projektu w ramach własnych budżetów.
Wzory pism zostały opracowane w ramach projektu UEPA i zostaną przekazane
resortom nieodpłatnie.
IV. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
18
Ustawa będzie miała pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość poprzez wprowadzenie ułatwień dla obywateli i przedsiębiorców.
Projekt ustawy będzie miał wpływ na zwiększenie konkurencyjności gospodarki
i rozwój przedsiębiorczości, ponieważ skutkować będzie wprowadzeniem ułatwień
w zakresie podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Może wpłynąć
także pozytywnie na pozycję Polski w rankingach międzynarodowych oceniających
m.in. obciążenia biurokratyczne.
Należy podkreślić, że projekt ustawy nie wprowadza nowych obowiązków dla
obywateli i przedsiębiorców.
Ustawa powinna sprzyjać upowszechnieniu komunikacji drogą elektroniczną
z podmiotami publicznymi. Projekt ustawy stanowi realizację Europejskiej Agendy
Cyfrowej w zakresie wykorzystania technologii informatycznych i informatyczno-
-komunikacyjnych w administracji i usługach publicznych, której celem jest
zwiększenie dostępności usług publicznych umożliwiających przedsiębiorcom
zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej z dowolnego miejsca niezależnie od
ich pierwotnej lokalizacji. Działanie to jest komplementarne z Planem Zintegrowanej
Informatyzacji Państwa oraz ze Strategią Rozwoju Społeczeństwa Informatycznego.
Poprzez upowszechnienie obiegu elektronicznego wniosków projektowana regulacja
będzie miała wpływ na operatorów pocztowych i pozostałe inicjatywy polegające na
informatyzacji i elektronizacji relacji na linii państwo – obywatel.
Wprowadzenie jednolitych wzorów pism w postaci elektronicznej stanowić będzie
realny krok w stronę wprowadzenia e-administracji i przyczyni się do wzrostu
konkurencyjności gospodarki. Dzięki standaryzacji wzorów formularzy i elektronizacji
procedury przesyłania go w formie elektronicznej oszczędności mogą wynieść prawie
2 mln zł rocznie – w tym prawie 700 tys. zł jako oszczędności na wysyłce oraz prawie
1,3 mln w związku z oszczędnością czasu pracy.
Wartość ta została oszacowana na podstawie dynamiki populacji (dostępne dane
z instytucji właściwych za 2009–2012 r.) przy założeniu przesyłania formularzy
elektronicznie przez całą populację przedsiębiorców, którą oszacowano. Należy
zaznaczyć, że ze względu na brak danych nie oszacowano całości dynamiki populacji
dla wszystkich wzorów formularzy. Kwotę estymowano, sumując dla każdej populacji
koszty wysyłki dokumentu pocztą oraz koszt czasu wysyłki, który oszacowano średnio
19
na 30 minut, wyceniając wartość godziny wysyłającego na ok. 13 zł). W sumie średnią
wartość wysyłki (kwota+czas) oszacowano na ok. 10 zł. Podana wielkość 2 mln zł
zawiera również kwotę oszczędności wynikającą z przesyłania elektronicznego w
przypadku konieczności uzupełnienia danego wniosku. W tym wypadku użyto takich
samych założeń, jednak przy założonej liczbie spadku uzupełnień o 2 pkt. proc. była to
wielkość stosunkowo niewielka. Zaoszczędzony przez przedsiębiorców koszt samych
materiałów niezbędnych do przygotowania wniosku wyniesie 96 000 zł (przy
założeniach 2 gr/kartkę – wydruk, koszt kartki to 3,5 gr, koszt koperty to 34 gr, przy
średniej objętości wniosku 6 stron).
Dodatkowo ponad 1 mln zł rocznie przedsiębiorcy są w stanie zaoszczędzić dzięki
skróceniu czasu poszukiwania danego formularza. Założono, że standaryzacja
formularzy ułatwi poszukiwanie formularzy w sieci, ponieważ nie będzie konieczności
poszukiwania go bezpośrednio na stronach konkretnego urzędu. Dodatkowo podmioty
funkcjonujące w kilku jednostkach terytorialnych nie będą musiały ponawiać wysiłku
poszukiwania wzoru, jeżeli postanowią rozszerzyć swoją działalność. Do wyliczeń
przyjęto skrócenie o połowę czasu wyszukiwania formularza (z 30 minut do 15 minut
dla całej populacji) oraz dodatkowo skrócenie o 7 minut (z 15 do 8) czasu wyszukania
formularza w różnych jednostkach samorządu terytorialnego przez przedsiębiorców
działających w więcej niż jednej (przyjęto 1% populacji). Przyjęto, że godzina pracy
osoby wyszukującej formularz w każdym przypadku jest warta 1/168 brutto stawki
wynagrodzenia (3485,5zł), tj. 20,74 zł). Większą wartość godziny pracy niż
w poprzednim przypadku uzasadnia fakt, że do wysyłki dokumentu nie są wymagane
wysokie kwalifikacje, natomiast wyszukanie właściwego dokumentu będzie
prawdopodobnie powierzone osobie średnio wykwalifikowanej.
Należy także zaznaczyć możliwość przyspieszenia rozpoczęcia danej działalności na
skutek szybszego rozpatrzenia danego wniosku złożonego elektronicznie. Na podstawie
danych pochodzących z bazy danych INSIGOS prowadzonej przez Ministerstwo
Gospodarki można podjąć próbę oszacowania skutku po stronie przedsiębiorcy z tego
1) Założono niewysokie kwalifikacje pracownika niezbędne do wykonania odpowiednich czynności
z użyciem infrastruktury pocztowej. Dodatkowo czynności te mogą być wykonywane przy okazji
innych czynności przez osoby lepiej wykwalifikowane, w tym samego przedsiębiorcę. Wobec tego
przyjęto do wyliczeń stawkę ok. 2/3 średniej krajowej.
2) Jeśli chodzi o wyszukiwanie formularzy na stronach urzędowych założono, iż zajmować się tym
będzie przedsiębiorca lub osoba odpowiedzialna za cały proces przygotowania wniosku. Założono
wobec tego przeciętne kwalifikacje i przyjęto do wyliczeń średnią krajową płacę brutto.
20
tytułu (utracone korzyści). Przedsiębiorca, który wcześniej otrzyma odpowiedź na
wniosek, prawdopodobnie wcześniej rozpocznie działalność, co przełoży się na jego
większe zyski, wzrost zatrudnienia i wysokość ponoszonych danin publicznych. Do
wyliczeń przyjęto następujące założenia: liczba zwrotów wniosków do uzupełnienia
zmniejszy się po elektronizacji o 2 pkt proc., przeciętny czas obiegu dokumentów
zmniejszony łącznie o 5 dni w przypadku złożenia każdego wniosku i dodatkowo
o 10 dni w przypadku zwrotu wniosku do uzupełnienia. Na podstawie danych z bazy
INSIGOS oszacowano dzienny zysk przedsiębiorców, którzy mogliby wcześniej
rozpocząć swoją działalność gospodarczą, na 225,29 zł, co przy całej populacji może
spowodować oszczędności w wysokości nawet 232 mln zł rocznie. Należy zaznaczyć,
iż podana wartość jest wartością opartą na założeniu, że przedsiębiorca w okresie
oczekiwania na rozpatrzenie wniosku nie prowadzi żadnych działań związanych z tą
działalnością. Z powodu tego założenia nie należy sumować tej wartości z poprzednimi.
W wyniku dokonanego przez Ministerstwo Gospodarki przeglądu wzorów pism
zamieszczonych w CRWD wynika, że dla spraw regulowanych przedmiotowym
projektem ustawy funkcjonuje 50 wzorów dla 18 procedur.
Zgodnie z obowiązującym systemem prawnym, na podstawie § 27 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania pism
w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz
udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (Dz. U.
Nr 206, poz. 1216), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie dokumentów
elektronicznych”, w sytuacji gdy w przepisach prawa został wskazany organ właściwy
do określenia wzoru, przekazuje on odpowiedni wzór dokumentu elektronicznego do
CRWD. W sytuacji, gdy w przepisach prawa nie został wskazany właściwy organ do
określenia wzoru, każdy organ właściwy do załatwienia określonej sprawy może
opracować i przekazać wzór pisma do CRWD.
Wobec powyższego w praktyce pojawia się więc kilka lub kilkanaście wzorów
dokumentów do tych samych procedur administracyjnych, realizowanych przez różne
organy (np. wójtów, burmistrzów, prezydentów miast). W przypadku gdy organem
właściwym do załatwienia sprawy administracyjnej jest gmina, w CRWD może zostać
zamieszczonych nawet 2478 (liczba gmin w Polsce) różnych wzorów pism
odnoszących się do tej samej procedury, w zależności od gminy, w której jest ona
realizowana.
21
i Telekomunikacji
(KIGEiT), która
zaproponowała
rozszerzenie zakresu
przedmiotowego projektu o wprowadzenie standardowego wzoru deklaracji podatkowej
w zakresie podatku od nieruchomości. Propozycja KIGEiT nie została przyjęta,
ponieważ była już procedowana przez Ministerstwo Gospodarki w toku prac nad
projektem ustawy o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców. W
toku uzgodnień międzyresortowych Ministerstwo Finansów wykazało niezasadność
przedstawionej propozycji. W opinii Ministerstwa Finansów różnorodność rozwiązań
w zakresie konstrukcji podatku od nieruchomości jest tak duża, że nie pozwala na
wprowadzenie jednolitego wzoru deklaracji. Uwzględnienie różnic konstrukcyjnych
spowodowałoby konieczność opracowania znacznej objętości formularza. W związku
z powyższym propozycja ta nie była kontynuowana podczas procedowania projektu
założeń projektu ustawy o redukcji niektórych obowiązków obywateli i
przedsiębiorców, jak również nie została uwzględniona w aktualnie procedowanym
projekcie założeń.
Ponadto projekt założeń został skonsultowany społecznie z przedstawicielami
przedsiębiorców oraz organizacji zrzeszających przedsiębiorców, w ramach badania
fokusowego, przeprowadzonego przez Ministerstwo Gospodarki w dniu 7 lutego
2013 r. Raport z przedmiotowego badania dostępny jest na stronie internetowej pod
adresem: http://legislacja.gov.pl/lista/1/projekt/45750/katalog/45752.
Projekt założeń został zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki
zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy proces legislacyjny.
III. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych
Projekt stanowi realizację Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informatycznego do
2013 r. w ramach obszarów:
− Państwo – Cel 1: „Udostępnienie szerokiego zakresu usług administracji publicznej
świadczonych drogą elektroniczną” w ramach kluczowych zadań i inicjatyw,
tj. „Wprowadzenie w administracji publicznej dokumentów w postaci elektronicznej
i usług świadczonych drogą elektroniczną, jeżeli tylko istota sprawy na to pozwoli”
17
oraz „Rozwój narzędzi i kanałów umożliwiających udostępnienie usług publicznych
w formie elektronicznej z wykorzystaniem podpisu elektronicznego”,
− Państwo – Cel 2: „Podniesienie efektywności administracji publicznej dzięki
szerokiemu wykorzystaniu zestandaryzowanych i interoperacyjnych rozwiązań
informatycznych”, w ramach kluczowego zadania: Opracowanie standardów
i jednoznacznych
zasad umożliwiających sprawny obieg dokumentów
elektronicznych w administracji publicznej.
Projektowana ustawa ma ułatwiać obywatelom i przedsiębiorcom kontakt drogą
elektroniczną z administracją publiczną.
Projektowana ustawa w aspekcie długofalowym powinna mieć pozytywny wpływ na
sektor finansów publicznych z uwagi na zwiększenie szybkości realizacji procedur
administracyjnych.
Ponadto przejrzyste określenie we wzorach pism koniecznych do złożenia w danej
procedurze dokumentów powinno ograniczyć liczbę wezwań do uzupełnienia braków
i tym samym przyczyni się do ograniczenia kosztów po stronie administracji.
Na obecnym etapie nie można jednak zapewnić, że jakiekolwiek koszty nie zostaną
poniesione przez organy administracji. Ewentualne koszty nie powinny być jednak
istotne, ponieważ projekt dotyczy wyłącznie procedur, do których wzory pism zostały
już przygotowane, w ramach projektu UEPA. Ponieważ koszty te zostały już poniesione
– pominięto je w dalszej analizie. Ponadto proponuje się wykorzystanie istniejących
rozwiązań
informatycznych, tj. platformy ePUAP, której funkcjonowanie
i finansowanie jest niezależne od rozwiązań przyjętych w projekcie. Koszty poniesione
na realizację zadań wynikających z proponowanej regulacji są niższe od korzyści z niej
wynikających, np. uproszczenia procedury administracyjnej czy też skrócenia czasu jej
trwania. Korzyści te są trudne do oszacowania. Organy będą musiały zapewnić jedynie
zamieszczenie wzoru pisma na stronie internetowej oraz umożliwić jego pobranie.
W związku z powyższym dysponenci budżetowi zapewnią ewentualne środki na
realizację zadań wynikających z projektu w ramach własnych budżetów.
Wzory pism zostały opracowane w ramach projektu UEPA i zostaną przekazane
resortom nieodpłatnie.
IV. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
18
Ustawa będzie miała pozytywny wpływ na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość poprzez wprowadzenie ułatwień dla obywateli i przedsiębiorców.
Projekt ustawy będzie miał wpływ na zwiększenie konkurencyjności gospodarki
i rozwój przedsiębiorczości, ponieważ skutkować będzie wprowadzeniem ułatwień
w zakresie podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej. Może wpłynąć
także pozytywnie na pozycję Polski w rankingach międzynarodowych oceniających
m.in. obciążenia biurokratyczne.
Należy podkreślić, że projekt ustawy nie wprowadza nowych obowiązków dla
obywateli i przedsiębiorców.
Ustawa powinna sprzyjać upowszechnieniu komunikacji drogą elektroniczną
z podmiotami publicznymi. Projekt ustawy stanowi realizację Europejskiej Agendy
Cyfrowej w zakresie wykorzystania technologii informatycznych i informatyczno-
-komunikacyjnych w administracji i usługach publicznych, której celem jest
zwiększenie dostępności usług publicznych umożliwiających przedsiębiorcom
zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej z dowolnego miejsca niezależnie od
ich pierwotnej lokalizacji. Działanie to jest komplementarne z Planem Zintegrowanej
Informatyzacji Państwa oraz ze Strategią Rozwoju Społeczeństwa Informatycznego.
Poprzez upowszechnienie obiegu elektronicznego wniosków projektowana regulacja
będzie miała wpływ na operatorów pocztowych i pozostałe inicjatywy polegające na
informatyzacji i elektronizacji relacji na linii państwo – obywatel.
Wprowadzenie jednolitych wzorów pism w postaci elektronicznej stanowić będzie
realny krok w stronę wprowadzenia e-administracji i przyczyni się do wzrostu
konkurencyjności gospodarki. Dzięki standaryzacji wzorów formularzy i elektronizacji
procedury przesyłania go w formie elektronicznej oszczędności mogą wynieść prawie
2 mln zł rocznie – w tym prawie 700 tys. zł jako oszczędności na wysyłce oraz prawie
1,3 mln w związku z oszczędnością czasu pracy.
Wartość ta została oszacowana na podstawie dynamiki populacji (dostępne dane
z instytucji właściwych za 2009–2012 r.) przy założeniu przesyłania formularzy
elektronicznie przez całą populację przedsiębiorców, którą oszacowano. Należy
zaznaczyć, że ze względu na brak danych nie oszacowano całości dynamiki populacji
dla wszystkich wzorów formularzy. Kwotę estymowano, sumując dla każdej populacji
koszty wysyłki dokumentu pocztą oraz koszt czasu wysyłki, który oszacowano średnio
19
na 30 minut, wyceniając wartość godziny wysyłającego na ok. 13 zł). W sumie średnią
wartość wysyłki (kwota+czas) oszacowano na ok. 10 zł. Podana wielkość 2 mln zł
zawiera również kwotę oszczędności wynikającą z przesyłania elektronicznego w
przypadku konieczności uzupełnienia danego wniosku. W tym wypadku użyto takich
samych założeń, jednak przy założonej liczbie spadku uzupełnień o 2 pkt. proc. była to
wielkość stosunkowo niewielka. Zaoszczędzony przez przedsiębiorców koszt samych
materiałów niezbędnych do przygotowania wniosku wyniesie 96 000 zł (przy
założeniach 2 gr/kartkę – wydruk, koszt kartki to 3,5 gr, koszt koperty to 34 gr, przy
średniej objętości wniosku 6 stron).
Dodatkowo ponad 1 mln zł rocznie przedsiębiorcy są w stanie zaoszczędzić dzięki
skróceniu czasu poszukiwania danego formularza. Założono, że standaryzacja
formularzy ułatwi poszukiwanie formularzy w sieci, ponieważ nie będzie konieczności
poszukiwania go bezpośrednio na stronach konkretnego urzędu. Dodatkowo podmioty
funkcjonujące w kilku jednostkach terytorialnych nie będą musiały ponawiać wysiłku
poszukiwania wzoru, jeżeli postanowią rozszerzyć swoją działalność. Do wyliczeń
przyjęto skrócenie o połowę czasu wyszukiwania formularza (z 30 minut do 15 minut
dla całej populacji) oraz dodatkowo skrócenie o 7 minut (z 15 do 8) czasu wyszukania
formularza w różnych jednostkach samorządu terytorialnego przez przedsiębiorców
działających w więcej niż jednej (przyjęto 1% populacji). Przyjęto, że godzina pracy
osoby wyszukującej formularz w każdym przypadku jest warta 1/168 brutto stawki
wynagrodzenia (3485,5zł), tj. 20,74 zł). Większą wartość godziny pracy niż
w poprzednim przypadku uzasadnia fakt, że do wysyłki dokumentu nie są wymagane
wysokie kwalifikacje, natomiast wyszukanie właściwego dokumentu będzie
prawdopodobnie powierzone osobie średnio wykwalifikowanej.
Należy także zaznaczyć możliwość przyspieszenia rozpoczęcia danej działalności na
skutek szybszego rozpatrzenia danego wniosku złożonego elektronicznie. Na podstawie
danych pochodzących z bazy danych INSIGOS prowadzonej przez Ministerstwo
Gospodarki można podjąć próbę oszacowania skutku po stronie przedsiębiorcy z tego
1) Założono niewysokie kwalifikacje pracownika niezbędne do wykonania odpowiednich czynności
z użyciem infrastruktury pocztowej. Dodatkowo czynności te mogą być wykonywane przy okazji
innych czynności przez osoby lepiej wykwalifikowane, w tym samego przedsiębiorcę. Wobec tego
przyjęto do wyliczeń stawkę ok. 2/3 średniej krajowej.
2) Jeśli chodzi o wyszukiwanie formularzy na stronach urzędowych założono, iż zajmować się tym
będzie przedsiębiorca lub osoba odpowiedzialna za cały proces przygotowania wniosku. Założono
wobec tego przeciętne kwalifikacje i przyjęto do wyliczeń średnią krajową płacę brutto.
20
tytułu (utracone korzyści). Przedsiębiorca, który wcześniej otrzyma odpowiedź na
wniosek, prawdopodobnie wcześniej rozpocznie działalność, co przełoży się na jego
większe zyski, wzrost zatrudnienia i wysokość ponoszonych danin publicznych. Do
wyliczeń przyjęto następujące założenia: liczba zwrotów wniosków do uzupełnienia
zmniejszy się po elektronizacji o 2 pkt proc., przeciętny czas obiegu dokumentów
zmniejszony łącznie o 5 dni w przypadku złożenia każdego wniosku i dodatkowo
o 10 dni w przypadku zwrotu wniosku do uzupełnienia. Na podstawie danych z bazy
INSIGOS oszacowano dzienny zysk przedsiębiorców, którzy mogliby wcześniej
rozpocząć swoją działalność gospodarczą, na 225,29 zł, co przy całej populacji może
spowodować oszczędności w wysokości nawet 232 mln zł rocznie. Należy zaznaczyć,
iż podana wartość jest wartością opartą na założeniu, że przedsiębiorca w okresie
oczekiwania na rozpatrzenie wniosku nie prowadzi żadnych działań związanych z tą
działalnością. Z powodu tego założenia nie należy sumować tej wartości z poprzednimi.
W wyniku dokonanego przez Ministerstwo Gospodarki przeglądu wzorów pism
zamieszczonych w CRWD wynika, że dla spraw regulowanych przedmiotowym
projektem ustawy funkcjonuje 50 wzorów dla 18 procedur.
Zgodnie z obowiązującym systemem prawnym, na podstawie § 27 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 września 2011 r. w sprawie sporządzania pism
w formie dokumentów elektronicznych, doręczania dokumentów elektronicznych oraz
udostępniania formularzy, wzorów i kopii dokumentów elektronicznych (Dz. U.
Nr 206, poz. 1216), zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie dokumentów
elektronicznych”, w sytuacji gdy w przepisach prawa został wskazany organ właściwy
do określenia wzoru, przekazuje on odpowiedni wzór dokumentu elektronicznego do
CRWD. W sytuacji, gdy w przepisach prawa nie został wskazany właściwy organ do
określenia wzoru, każdy organ właściwy do załatwienia określonej sprawy może
opracować i przekazać wzór pisma do CRWD.
Wobec powyższego w praktyce pojawia się więc kilka lub kilkanaście wzorów
dokumentów do tych samych procedur administracyjnych, realizowanych przez różne
organy (np. wójtów, burmistrzów, prezydentów miast). W przypadku gdy organem
właściwym do załatwienia sprawy administracyjnej jest gmina, w CRWD może zostać
zamieszczonych nawet 2478 (liczba gmin w Polsce) różnych wzorów pism
odnoszących się do tej samej procedury, w zależności od gminy, w której jest ona
realizowana.
21
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2123 › Pobierz plik