Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym
projekt dotyczy zapewnienia gwarancji proceduralnych, umożliwiających łagodzenie konsekwencji wytyku dla sędziów zasiadających w składzie sądu, którego orzeczenie jest przedmiotem postępowania przed Sądem Najwyższym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2120
- Data wpłynięcia: 2013-11-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym
- data uchwalenia: 2014-06-10
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1031
2120
Druk nr 2120
Warszawa, 20 listopada 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Roberta Kropiwnickiego.
(-) Elżbieta
Achinger;
(-) Małgorzata
Adamczak;
(-) Tadeusz
Arkit;
(-) Joanna Bobowska; (-) Marian
Cycoń;
(-) Zofia
Czernow;
(-) Alicja Dąbrowska; (-) Jerzy Fedorowicz; (-) Arkady
Fiedler;
(-) Krzysztof Gadowski; (-) Artur Gierada; (-) Czesław
Gluza;
(-) Tomasz
Głogowski; (-) Rafał Grupiński; (-) Marek
Hok;
(-) Bożena
Kamińska;
(-) Andrzej Kania; (-) Krystyna
Kłosin;
(-) Brygida Kolenda-Łabuś;
(-) Agnieszka
Kołacz-
Leszczyńska; (-) Domicela Kopaczewska; (-) Sławomir Kowalski; (-) Robert
Kropiwnicki; (-) Elżbieta Królikowska-Kińska; (-) Marek Krząkała; (-) Józef
Lassota;
(-) Tomasz Lenz; (-) Marek
Łapiński;
(-) Zofia
Ławrynowicz; (-) Beata Małecka-Libera; (-) Antoni Mężydło; (-) Małgorzata
Niemczyk; (-) Sławomir Nowak; (-) Tomasz Piotr Nowak; (-) Mirosława
Nykiel; (-) Paweł Papke; (-) Małgorzata Pępek; (-) Lucjan Marek
Pietrzczyk; (-) Jarosław Pięta; (-) Agnieszka Pomaska; (-) Grzegorz
Raniewicz; (-) Henryk Siedlaczek; (-) Waldemar Sługocki; (-) Paweł
Suski;
(-) Michał
Szczerba; (-) Marcin Święcicki; (-) Aleksandra
Trybuś; (-) Piotr Van der Coghen; (-) Monika Wielichowska; (-) Marek
Wojtkowski; (-) Marek Wójcik; (-) Maciej Zieliński; (-) Jerzy Ziętek.
projekt
U S T A W A
z dnia……………..
o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym
Art. 1.
W ustawie z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. z 2013 r.
poz. 499) w art. 65 § 1 otrzymuje brzmienie:
„Art. 65 § 1. Sąd Najwyższy, w razie stwierdzenia przy rozpoznawaniu sprawy
oczywistej obrazy przepisów – niezależnie od innych uprawnień – wytyka uchybienie
właściwemu sądowi. Przed wytknięciem uchybienia zobowiązany jest pouczyć sędziego lub
sędziów wchodzących w skład sądu orzekającego o możliwości złożenia na piśmie wyjaśnień
w terminie siedmiu dni. Stwierdzenie i wytknięcie uchybienia nie ma wpływu
na rozstrzygnięcie sprawy.”.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
www.klub.platforma.org
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 65 § 1 ustawy z dnia 23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym,
Sąd Najwyższy w razie stwierdzenia przy rozpoznawaniu sprawy oczywistej obrazy
przepisów – niezależnie od innych uprawnień – wytyka uchybienie właściwemu sądowi.
Przed wytknięciem uchybienia może żądać stosownych wyjaśnień. Stwierdzenie i wytknięcie
uchybienia nie ma wpływu na rozstrzygnięcie sprawy.
Tak sformułowany przepis nie zapewnia członkowi składu orzekającego prawa złożenia
wyjaśnień przed wytknięciem uchybienia, a jedynie daje Sądowi Najwyższemu możliwość
żądania stosownych wyjaśnień.
W związku z projektowaną nowelizacją należy nawiązać do zmiany brzmienia
symetrycznej regulacji art. 40 § 1 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, dokonanej
ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych
oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 203, poz. 1192), będącej skutkiem wyroku
Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 stycznia 2009 r. wydanego w sprawie o sygn. akt
K 45/07, stwierdzające o niezgodność art. 40 § 1 ustawy – Prawo o ustroju sądów
powszechnych z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie, w jakim przepis ten
nie zapewnia członkowi składu orzekającego prawa złożenia wyjaśnień do wytknięcia sądowi
uchybienia. Art. 40 § 1 ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych zobowiązuje sąd
apelacyjny lub sąd okręgowy jako sąd odwoławczy przed wytknięciem uchybienia w razie
stwierdzenia przy rozpoznawaniu sprawy oczywistej obrazy przepisów do pouczenia
sędziego lub sędziów wchodzących w skład sądu orzekającego w pierwszej instancji o
możliwości złożenia na piśmie wyjaśnień w terminie siedmiu dni.
Celem nowelizacji przepisu art. 65 § 1 ustawy o Sądzie Najwyższym jest zapewnienie
gwarancji proceduralnych, umożliwiających łagodzenie konsekwencji wytyku dla sędziów
zasiadających w składzie sądu, którego orzeczenie jest przedmiotem postępowania przed
Sądem Najwyższym. Następstwa wytyku odnoszą się do konkretnych praw i mają materialne
konsekwencje, a więc konieczne jest otwarcie określonej drogi wyjaśniającej dla członków
składu. Regulacja winna zabezpieczać interesy prawne sędziego, udzielając
mu elementarnych gwarancji prawa do obrony, dawać poczucie bezpieczeństwa prawnego
i pewności prawa.
Biorąc pod uwagę przewidywany zakres regulacji projekt ustawy będzie oddziaływać
na sędziów sądów powszechnych i wojskowych będących członkami składów orzekających,
których orzeczenia są przedmiotem rozpoznania przez Sąd Najwyższy jako sąd odwoławczy.
Projektowana regulacja nie będzie oddziaływać na sektor finansów publicznych.
Wejście w życie projektowanej regulacji nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu państwa w części 15 "Sądy powszechne" oraz w części 37 "Sprawiedliwość".
Projektowana regulacja nie pociąga za sobą obciążenia budżetu państwa ani budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiot projektowanej regulacji znajduje się poza zakresem prawa Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2120 › Pobierz plik