Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach
projekt dotyczy konieczności aktualizacji harmonogramów rekultywacji składowisk odpadów, zmian w zakresie technicznego sposobu zamknięcia składowiska odpadów lub jego wydzielonej części oraz sposobu sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym składowiskiem odpadów, w tym monitoringu oraz warunków wykonania tego obowiązku
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2119
- Data wpłynięcia: 2014-01-13
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o odpadach
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 695
2119
Druk nr 2119
Warszawa, 9 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o odpadach.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Mirona Sycza.
(-) Joanna Bobowska; (-) Jerzy Borowczak; (-) Jerzy Fedorowicz;
(-) Arkady Fiedler; (-) Krzysztof Gadowski; (-) Elżbieta Gapińska;
(-) Lidia Gądek; (-) Tomasz Głogowski; (-) Marek Hok; (-) Bożena
Kamińska; (-) Józef Lassota; (-) Arkadiusz Litwiński; (-) Małgorzata
Niemczyk; (-) Marek Plura; (-) Wiesław Suchowiejko; (-) Miron Sycz;
(-) Michał Szczerba; (-) Marcin Święcicki.
PROJEKT
USTAWA
z dnia …
o zmianie ustawy o odpadach
Art. 1. W ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, 888 i 1238)
po art. 244 dodaje się art. 244a w brzmieniu:
„Art. 244a. Zgoda na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części, wydana
na podstawie art. 54 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 252, oraz decyzja o zamknięciu
składowiska odpadów, wydana na podstawie art. 54c ust. 1 ustawy, o której mowa w art.
252, mogą być zmieniane w zakresie technicznego sposobu zamknięcia składowiska
odpadów lub jego wydzielonej części, harmonogramu działań związanych z rekultywacją
składowiska odpadów oraz sposobu sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym
składowiskiem odpadów, w tym monitoringu, oraz warunków wykonania tego
obowiązku.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
www.klub.platforma.org
UZASADNIENIE
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr
185, z późn. zm. ) wydanie zgody na zamknięcie składowiska odpadów (lub jego wydzielonej
części) lub decyzji o zamknięciu składowiska odpadów i zaprzestanie przyjmowania odpadów
do składowania na składowisku odpadów, która to data była określana w tych decyzjach,
stanowiło datę zamknięcia składowiska. Data ta kończyła etap eksploatacji składowiska
odpadów i rozpoczynała etap poeksploatacyjny. Wymienione wyżej decyzje określały także:
1) techniczny sposób zamknięcia składowiska odpadów lub jego wydzielonej części,
2) harmonogram działań związanych z rekultywacją składowiska odpadów,
3) sposób sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym składowiskiem odpadów, w tym
monitoringu, oraz warunki wykonania tego obowiązku.
W niektórych przypadkach zachodziła potrzeba dokonania zmiany tych decyzji,
w szczególności w zakresie harmonogramu wykonania prac, często powodem niedotrzymania
harmonogramu był brak środków na rekultywację.
Nowa ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn.
zm.) - zgodnie z wymaganiami prawa Unii Europejskiej - okres po wydaniu zgody na
zamknięcie składowiska odpadów lub decyzji o zamknięciu składowiska odpadów
i zaprzestania przyjmowania odpadów do składowania aż do zakończenia rekultywacji
traktuje jako okres eksploatacji składowiska odpadów. Zarządzający obowiązany jest w tym
czasie posiadać zatwierdzoną instrukcję prowadzenia składowiska odpadów.
Nowa ustawa nie odniosła się do decyzji dotyczących zamykania składowisk wydanych
na podstawie przepisów dotychczasowych. Oznacza to, że zostały zachowane prawa nabyte
wynikające z tych decyzji. Zmiana stanu prawnego i uchylenie ustawy z dnia 27 kwietnia
2001 r. o odpadach, na podstawie której decyzje te zostały wydane, uniemożliwia jednak
dokonanie ich zmiany w trybie art. 155 Kodeksu postępowania administracyjnego.
W przypadku niektórych składowisk prace rekultywacyjne nie zostały wykonane terminowo.
Zaktualizowanie harmonogramów rekultywacji jest warunkiem koniecznym, aby było
możliwe skorzystanie ze środków funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej na
dokończenie lub wręcz przeprowadzenie prac rekultywacyjnych. Projektowana nowelizacja
pozwala również na zmianę rozstrzygnięć w zakresie technicznego sposobu zamknięcia
składowiska odpadów lub jego wydzielonej części oraz sposobu sprawowania nadzoru nad
zrekultywowanym składowiskiem odpadów, w tym monitoringu, oraz warunków wykonania
tego obowiązku.
Projekt nie spowoduje wydatków z budżetu państwa oraz z budżetów jednostek
samorządu terytorialnego.
Projekt nie wymaga wydania aktów wykonawczych.
Projekt nie jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej.
Warszawa, 24 stycznia 2014 r.
BAS-WAPEiM-116/14
Pani Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o odpadach (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Miron Sycz)
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. –
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz.
32, ze zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
Projektodawcy proponują dodanie art. 244a do ustawy z dnia 14 grudnia
2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, ze zm.). Zgodnie z proponowanym
przepisem, zgoda na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej
części, wydana na podstawie art. 54 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r.
o odpadach, oraz decyzja o zamknięciu składowiska odpadów, wydana na
podstawie art. 54c ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, mogą
być zmieniane w zakresie technicznego sposobu zamknięcia składowiska
odpadów lub jego wydzielonej części, harmonogramu działań związanych
z rekultywacją składowiska odpadów oraz sposobu sprawowania nadzoru nad
zrekultywowanym składowiskiem odpadów, w tym monitoringu, oraz
warunków wykonania tego obowiązku.
Projektowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
Ze względu na przedmiot projektu ustawy należy wskazać dyrektywę
Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów
(Dz. Urz. WE L 182 z 16.07.1999 r., str. 1, ze zm.), zwaną dalej „dyrektywą
1999/31”.
W myśl art. 13 dyrektywy 1999/31 państwa członkowskie podejmują
środki, aby, gdzie stosowne, zgodnie z zezwoleniem, składowisko odpadów lub
jego część rozpoczynało procedurę zamknięcia: i) gdy spełniono odpowiednie
warunki określone w zezwoleniu; lub ii) zgodnie z zezwoleniem właściwych
władz, na prośbę podmiotu zajmującego się składowiskiem; lub iii) zgodnie
z uzasadnioną decyzją właściwych władz.
Składowisko odpadów lub jego część może być uznane za całkowicie
zamknięte po tym, jak właściwe władze przeprowadzą ostateczną kontrolę
składowiska, ocenią wszystkie sprawozdania złożone przez podmiot zajmujący
się składowiskiem oraz zgłoszą podmiotowi zajmującemu się składowiskiem
zgodę na zamknięcie. W żaden sposób nie ogranicza to odpowiedzialności
podmiotu zajmującego się składowiskiem, zgodnie z warunkami zezwolenia.
Ponadto, gdy składowisko zostanie ostatecznie zamknięte, podmiot
zajmujący się składowiskiem odpowiedzialny jest za jego utrzymanie, nadzór
i kontrolę w fazie późniejszej ochrony przez okres tak długi, jak wymaga się
tego decyzją właściwych władz, biorąc pod uwagę okres, w którym składowisko
może stanowić zagrożenie.
Podmiot zajmujący się składowiskiem zawiadamia właściwe władze
o wszelkich negatywnych skutkach dla środowiska ujawnionych w wyniku
procedury kontrolnej oraz działa zgodnie z decyzją właściwych władz w sprawie
rodzaju i ram czasowych środków korygujących, które należy przedsięwziąć.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
W świetle powyżej cytowanych postanowień dyrektywy 1999/31 należy
ocenić, czy jest dopuszczalne, aby zgoda na zamknięcie składowiska odpadów
lub jego wydzielonej części oraz decyzja o zamknięciu składowiska odpadów,
wydane na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, mogły być
zmieniane na podstawie proponowanego art. 244a ustawy z dnia 14 grudnia
2012 r. o odpadach.
Przede wszystkim należy zauważyć, że ustawa z dnia 27 kwietnia
2001 r. o odpadach dokonywała w zakresie swojej regulacji wdrożenia
dyrektywy 1999/31. W zakresie art. 13 dyrektywy za przepisy implementujące
trzeba uznać przede wszystkim art. 54 ustawy dotyczący zgody na zamknięcie
składowiska odpadów lub jego wydzielonej części oraz art. 54c ustawy
dotyczący decyzji o zamknięciu składowiska odpadów. Na gruncie ustawy
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (zastępującej ustawę z dnia 27 kwietnia
2001 r.) kwestie te są regulowane w bardzo podobny sposób w przepisach art.
146, art. 147 oraz art. 149.
Projektodawcy proponują dodanie do obecnie obowiązującej ustawy
o odpadach przepisu o charakterze przejściowym, który odnosi się do decyzji
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2119 › Pobierz plik