eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o odpadach

projekt dotyczy konieczności aktualizacji harmonogramów rekultywacji składowisk odpadów, zmian w zakresie technicznego sposobu zamknięcia składowiska odpadów lub jego wydzielonej części oraz sposobu sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym składowiskiem odpadów, w tym monitoringu oraz warunków wykonania tego obowiązku

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2119
  • Data wpłynięcia: 2014-01-13
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o odpadach
  • data uchwalenia: 2014-04-04
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 695

2119

 
Druk nr 2119 
 
 
Warszawa, 9 stycznia 2014 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia  
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 
 - o zmianie ustawy o odpadach
 
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Mirona Sycza. 
 
 
 
 (-)   Joanna Bobowska;  (-)   Jerzy Borowczak;  (-)   Jerzy Fedorowicz; 
 (-)   Arkady Fiedler;  (-)   Krzysztof Gadowski;  (-)   Elżbieta  Gapińska; 
 (-)   Lidia  Gądek;   (-)   Tomasz  Głogowski;   (-)   Marek Hok;  (-)   Bożena 
Kamińska;   (-)   Józef Lassota;  (-)   Arkadiusz  Litwiński;   (-)   Małgorzata 
Niemczyk;   (-)   Marek Plura;  (-)   Wiesław  Suchowiejko;  (-) Miron Sycz; 
 (-)   Michał Szczerba;  (-)   Marcin Święcicki. 
PROJEKT 
 
USTAWA 
z dnia … 
o zmianie ustawy o odpadach 
 
 
Art. 1. W ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, 888 i 1238) 
po art. 244 dodaje się art. 244a w brzmieniu: 
„Art. 244a. Zgoda na zamknięcie składowiska odpadów lub jego wydzielonej części, wydana 
na podstawie art. 54 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 252,  oraz decyzja o zamknięciu 
składowiska odpadów, wydana na podstawie art. 54c ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 
252,  mogą  być  zmieniane  w  zakresie  technicznego  sposobu  zamknięcia  składowiska 
odpadów lub jego wydzielonej części, harmonogramu działań związanych z rekultywacją 
składowiska  odpadów  oraz  sposobu  sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym 
składowiskiem  odpadów,  w  tym  monitoringu,  oraz  warunków  wykonania  tego 
obowiązku.”. 
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
www.klub.platforma.org 
 
 
UZASADNIENIE 
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 
185, z późn. zm. ) wydanie zgody na zamknięcie składowiska odpadów (lub jego wydzielonej 
części) lub decyzji o zamknięciu składowiska odpadów i zaprzestanie przyjmowania odpadów 
do  składowania  na  składowisku  odpadów,  która  to  data  była  określana  w  tych  decyzjach, 
stanowiło  datę  zamknięcia  składowiska.  Data  ta  kończyła  etap  eksploatacji  składowiska 
odpadów i rozpoczynała etap poeksploatacyjny. Wymienione wyżej decyzje określały także: 
1)  techniczny sposób zamknięcia składowiska odpadów lub jego wydzielonej części, 
2)  harmonogram działań związanych z rekultywacją składowiska odpadów, 
3)  sposób sprawowania nadzoru nad zrekultywowanym składowiskiem odpadów, w tym 
monitoringu, oraz warunki wykonania tego obowiązku. 
W niektórych  przypadkach  zachodziła  potrzeba dokonania zmiany tych decyzji,  
w szczególności w zakresie harmonogramu wykonania prac, często powodem niedotrzymania 
harmonogramu był brak środków na rekultywację.  
 
Nowa ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. 
zm.)  -  zgodnie z wymaganiami prawa Unii Europejskiej -  okres po wydaniu zgody na 
zamknięcie  składowiska  odpadów  lub  decyzji  o  zamknięciu  składowiska  odpadów  
i  zaprzestania  przyjmowania  odpadów  do  składowania  aż  do  zakończenia rekultywacji 
traktuje jako okres eksploatacji składowiska odpadów. Zarządzający obowiązany jest w tym 
czasie posiadać zatwierdzoną instrukcję prowadzenia składowiska odpadów.  
Nowa ustawa nie odniosła się do decyzji dotyczących zamykania składowisk wydanych 
na podstawie przepisów dotychczasowych.  Oznacza  to,  że  zostały  zachowane  prawa  nabyte 
wynikające  z  tych  decyzji.  Zmiana  stanu  prawnego  i  uchylenie  ustawy  z dnia 27 kwietnia 
2001 r. o odpadach,  na  podstawie  której  decyzje  te  zostały  wydane,  uniemożliwia  jednak 
dokonanie  ich  zmiany  w  trybie  art.  155  Kodeksu  postępowania  administracyjnego.  
W przypadku niektórych składowisk prace rekultywacyjne nie zostały wykonane terminowo.  
Zaktualizowanie harmonogramów rekultywacji jest warunkiem koniecznym, aby było 
możliwe  skorzystanie  ze  środków  funduszy  ochrony  środowiska  i  gospodarki  wodnej  na 
dokończenie  lub  wręcz  przeprowadzenie  prac  rekultywacyjnych.  Projektowana nowelizacja 
pozwala  również  na  zmianę  rozstrzygnięć  w  zakresie  technicznego  sposobu  zamknięcia 
składowiska odpadów lub jego wydzielonej części   oraz sposobu sprawowania nadzoru nad 
zrekultywowanym składowiskiem odpadów, w tym monitoringu, oraz warunków wykonania 
tego obowiązku. 
Projekt nie spowoduje  wydatków  z  budżetu  państwa  oraz  z  budżetów  jednostek 
samorządu terytorialnego. 
Projekt nie wymaga wydania aktów wykonawczych. 
Projekt nie jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej. 
 
 
 
Warszawa, 24 stycznia 2014 r. 
BAS-WAPEiM-116/14 
 
 
 
Pani Ewa Kopacz 
Marszałek Sejmu  
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Opinia prawna 
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu 
ustawy o zmianie ustawy o odpadach (przedstawiciel wnioskodawców:  
poseł Miron Sycz) 
 
 
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – 
Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2012 r. poz. 
32, ze zm.) sporządza się następującą opinię: 
 
 

1. Przedmiot projektu ustawy 
Projektodawcy proponują dodanie art. 244a do ustawy z dnia 14 grudnia 
2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, ze zm.). Zgodnie z proponowanym 
przepisem, zgoda na  zamknięcie  składowiska  odpadów  lub  jego  wydzielonej 
części, wydana na podstawie art. 54 ust. 1 ustawy  z dnia 27 kwietnia 2001 r.  
o odpadach,  oraz  decyzja  o  zamknięciu  składowiska  odpadów,  wydana  na 
podstawie art. 54c ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach,  mogą 
być  zmieniane  w  zakresie  technicznego  sposobu  zamknięcia  składowiska 
odpadów  lub  jego  wydzielonej  części,  harmonogramu  działań  związanych  
z  rekultywacją  składowiska  odpadów  oraz  sposobu  sprawowania  nadzoru  nad 
zrekultywowanym  składowiskiem  odpadów,  w  tym  monitoringu,  oraz 
warunków wykonania tego obowiązku. 
Projektowana ustawa  ma  wejść  w  życie  po  upływie  14  dni  od  dnia 
ogłoszenia. 
 
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy  
Ze  względu  na  przedmiot  projektu  ustawy  należy  wskazać  dyrektywę 
Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów 
(Dz. Urz. WE L 182 z 16.07.1999  r., str. 1, ze  zm.),  zwaną  dalej  „dyrektywą 
1999/31”. 
W  myśl  art.  13  dyrektywy  1999/31  państwa  członkowskie  podejmują 
środki, aby, gdzie stosowne, zgodnie z zezwoleniem, składowisko odpadów lub 
jego  część  rozpoczynało  procedurę  zamknięcia:  i)  gdy  spełniono  odpowiednie 
warunki  określone  w  zezwoleniu;  lub  ii)  zgodnie  z  zezwoleniem  właściwych 
władz,  na  prośbę  podmiotu  zajmującego  się  składowiskiem;  lub  iii) zgodnie  
z uzasadnioną decyzją właściwych władz. 
Składowisko  odpadów  lub  jego  część  może  być  uznane  za  całkowicie 
zamknięte  po  tym,  jak  właściwe  władze  przeprowadzą  ostateczną  kontrolę 
składowiska, ocenią wszystkie sprawozdania złożone przez podmiot zajmujący 
się  składowiskiem  oraz  zgłoszą  podmiotowi  zajmującemu  się  składowiskiem 
zgodę  na  zamknięcie.  W  żaden  sposób  nie  ogranicza  to  odpowiedzialności 
podmiotu zajmującego się składowiskiem, zgodnie z warunkami zezwolenia. 
Ponadto,  gdy  składowisko  zostanie  ostatecznie  zamknięte,  podmiot 
zajmujący  się  składowiskiem  odpowiedzialny  jest  za  jego  utrzymanie,  nadzór  
i  kontrolę  w  fazie  późniejszej  ochrony  przez  okres  tak  długi,  jak  wymaga  się 
tego decyzją właściwych władz, biorąc pod uwagę okres, w którym składowisko 
może stanowić zagrożenie. 
Podmiot  zajmujący  się  składowiskiem  zawiadamia  właściwe  władze  
o  wszelkich  negatywnych  skutkach  dla  środowiska  ujawnionych  w  wyniku 
procedury kontrolnej oraz działa zgodnie z decyzją właściwych władz w sprawie 
rodzaju i ram czasowych środków korygujących, które należy przedsięwziąć. 
 
3.  Analiza  przepisów  projektu  pod  kątem  ustalonego  stanu  prawa 
Unii Europejskiej 
W świetle powyżej cytowanych postanowień dyrektywy 1999/31 należy 
ocenić, czy jest dopuszczalne, aby zgoda na zamknięcie składowiska odpadów 
lub jego wydzielonej części oraz decyzja o zamknięciu składowiska odpadów, 
wydane na podstawie ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, mogły być 
zmieniane  na podstawie proponowanego art. 244a ustawy z dnia 14 grudnia 
2012 r. o odpadach.  
Przede wszystkim  należy  zauważyć,  że  ustawa  z dnia 27 kwietnia 
2001 r. o odpadach dokonywała  w  zakresie  swojej  regulacji  wdrożenia 
dyrektywy  1999/31. W  zakresie  art. 13  dyrektywy  za  przepisy  implementujące 
trzeba uznać przede wszystkim art. 54 ustawy dotyczący zgody na zamknięcie 
składowiska  odpadów  lub  jego  wydzielonej  części  oraz  art. 54c ustawy 
dotyczący  decyzji  o  zamknięciu  składowiska  odpadów.  Na  gruncie  ustawy  
z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach  (zastępującej  ustawę  z  dnia 27 kwietnia 
2001 r.) kwestie te  są  regulowane w bardzo podobny sposób w przepisach art. 
146, art. 147 oraz art. 149. 
Projektodawcy  proponują  dodanie  do  obecnie  obowiązującej  ustawy  
o  odpadach  przepisu  o  charakterze  przejściowym,  który  odnosi  się  do  decyzji 
 

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: