eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego

projekt dotyczy rozszerzenia stosowania ulg na ulgi w komunikacji autobusowej umożliwiające skorzystanie z nich przez studentów i młodzież szkolną zamieszkującą miejscowości bez dostępu do sieci kolejowej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2117
  • Data wpłynięcia: 2013-12-10
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2117

 
Druk nr 2117 
 
 
Warszawa, 10 grudnia 2013 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia  
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 
 -  o zmianie ustawy o uprawnieniach do 
ulgowych 
przejazdów 
środkami 
publicznego transportu zbiorowego
 
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Grzegorza Napieralskiego. 
 
 
 
 (-)   Romuald Ajchler;  (-)   Leszek Aleksandrzak;  (-)   Marek Balt;  (-)   Anna 
Bańkowska;   (-)   Piotr Chmielowski;  (-)   Jacek Czerniak;   (-)   Tomasz 
Garbowski; 
 (-)   Dariusz 
Joński;   (-)   Tomasz  Kamiński;   (-)   Adam 
Kępiński;   (-)   Zbigniew Matuszczak; (-) Grzegorz Napieralski;  (-)   Cezary 
Olejniczak; 
 (-)   Artur Ostrowski;  (-)   Małgorzata 
Sekuła-
Szmajdzińska;   (-)   Bogusław  Wontor;   (-)   Zbyszek Zaborowski;  (-)   Ryszard 
Zbrzyzny. 
         
(projekt) 
                  Ustawa                                                                                                                  
z dnia ………………….. 2013 r. 
o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów  
środkami publicznego transportu zbiorowego 
 
Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami 
publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz. 1138) wprowadza się 
następujące zmiany: 
1)  w art. 4:                                                                                                                                                               
1/ ust. 4 otrzymuje brzmienie: 
„4. Do ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w 
pociągach osobowych, pośpiesznych i ekspresowych oraz autobusowego w komunikacji 
zwykłej, przyśpieszonej  i pośpiesznej, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnione 
następujące osoby: 
1) dzieci w wieku powyżej 4 lat do rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego 
przygotowania przedszkolnego; 
2) dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego 
przygotowania przedszkolnego do ukończenia gimnazjum, szkoły ponadpodstawowej lub 
ponadgimnazjalnej – publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie 
dłużej niż do ukończenia 24 roku życia; 
3)  
4) posiadacze ważnej Karty Polaka. 
2/ ust. 4a otrzymuje brzmienie:                                                                                                                          
„4a. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego 
w pociągach osobowych, pospiesznych  i  ekspresowych oraz autobusowego w komunikacji 
zwykłej, przyspieszonej i pospiesznej, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnieni 
studenci do ukończenia 26 roku życia ; osobom, które ukończyły studia pierwszego stopnia 
przysługuje to prawo do dnia 31 października roku, w którym ukończyły te studia.” 
       3/ skreśla się ust. 5. 
2)  w art. 5 ust. 1a otrzymuje brzmienie: 
„1a. Do ulgi 51% przy przejazdach  środkami publicznego transportu zbiorowego 
autobusowego w komunikacji zwykłej, przyspieszonej i pospiesznej na podstawie biletów 
imiennych miesięcznych, są uprawnieni  studenci do ukończenia 26 roku życia; osobom, które 
ukończyły studia pierwszego stopnia przysługuje to prawo do dnia 31 października roku, w 
którym ukończyły te studia.” 
 
Art. 2 Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
                                                                     
Uzasadnienie 
 
1.  Potrzeba  i  cel  wydania  ustawy.  Przedstawienie  rzeczywistego  stanu  rzeczy  w 
normowanej  dziedzinie.  Wykazanie  różnicy  pomiędzy  dotychczasowym    a 
projektowanym  stanem  prawnym.  Przedstawienie  skutków  społecznych, 
gospodarczych, finansowych i prawnych. 
Celem  ustawy  jest  wyeliminowanie  z  obowiązującego  prawa przepisów nierówno 
traktujących  niektóre  osoby  oraz  podmioty  gospodarcze.  W  szczególności  ustawa  ma 
objąć  studentów  i  młodzież  szkolną  uprawnieniami  do  ulgowych  przejazdów  na 
podstawie biletów jednorazowych.  
Zgodnie z obowiązującymi przepisami: 
1/  studenci  uprawnieni  są  do  ulgi  51%  przy  przejazdach  zbiorowych  transportem 
kolejowym w pociągach osobowych, pośpiesznych i ekspresowych oraz przy przejazdach 
środkami  publicznego  transportu  zbiorowego  autobusowego  w  komunikacji  zwykłej, 
przyśpieszonej (bez pośpiesznej) na podstawie biletów miesięcznych. Studenci są także 
uprawnieni do ulgi 51% przy przejazdach  koleją  na  podstawie  biletów  jednorazowych; 
natomiast nie mają takiego uprawienia przy przejazdach autobusami.    
2/  dzieci  i  młodzież  w  okresie  od  rozpoczęci  nauki  do  ukończenia  szkoły 
ponadgimnazjalnej uprawnieni są do ulgi 49% przy przejazdach zbiorowym transportem 
kolejowym  w  pociągach  osobowych,  pośpiesznych  i  ekspresowych  oraz  publicznym 
transportem autobusowym w komunikacji zwykłej i przyśpieszonej (bez pośpiesznej) , na 
podstawie biletów miesięcznych. Do ulgi 37% ta grupa dzieci i młodzieży na podstawie 
biletów  jednorazowych    jest  uprawniona  tylko  przy  przejazdach  koleją.  Przedstawione 
uregulowania  dyskryminują  dzieci,  młodzież  i  studentów  pochodzących  ze  wsi,  małych 
miasteczek i niedużych miast, gdzie sieć kolejowa często nie dociera, natomiast dociera 
zbiorowy transport autobusowy. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że osoby te zwykle 
znajdują się w gorszej sytuacji materialnej niż pochodzące z miast. 
Dyskryminujące jest też ulgowe potraktowanie przez ustawodawcę przejazdów koleją w 
stosunku do przejazdów autobusami. 
2.  Wskazanie  źródeł  finansowania,  jeżeli  projekt  ustawy  pociąga  za  sobą    obciążenie 
budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
Przyznanie  ulgi  przejazdowej  w komunikacji  autobusowej  będzie miało  znikomy wpływ 
na budżet  państwa.  W  związku  z  wejściem  w  życie  ustawy,  budżet  państwa  zostanie 
obciążony kwotą  w wysokości od 19,2 do 20,1 mln zł. Kwota ta może być niższa z uwagi 
na  zmniejszenie  ilości  przejazdów  uczniów  i  studentów  korzystających  obecnie  z 
komunikacji  kolejowej,    którzy  mogą  w  zamian  korzystać  z  bardziej  dostępnej 
komunikacji autobusowej.   
 
3.  Przedstawienie założeń projektów podstawowych aktów wykonawczych. 
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych. 
 
4.  Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Uni  Europejskiej. 
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt ustawy nie podlega prawu Uni  Europejskiej. 
 
5.  Wyniki przeprowadzonych konsultacji w stosunku do projektu. 
W stosunku do projektu nie przeprowadzono konsultacji, o których mowa w art. 34 ust. 
3 regulaminu Sejmu. 
    
                                                                                                                                                                      
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: