Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego
projekt dotyczy rozszerzenia stosowania ulg na ulgi w komunikacji autobusowej umożliwiające skorzystanie z nich przez studentów i młodzież szkolną zamieszkującą miejscowości bez dostępu do sieci kolejowej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2117
- Data wpłynięcia: 2013-12-10
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2117
Druk nr 2117
Warszawa, 10 grudnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o uprawnieniach do
ulgowych
przejazdów
środkami
publicznego transportu zbiorowego.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Grzegorza Napieralskiego.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Piotr Chmielowski; (-) Jacek Czerniak; (-) Tomasz
Garbowski;
(-) Dariusz
Joński; (-) Tomasz Kamiński; (-) Adam
Kępiński; (-) Zbigniew Matuszczak; (-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary
Olejniczak;
(-) Artur Ostrowski; (-) Małgorzata
Sekuła-
Szmajdzińska; (-) Bogusław Wontor; (-) Zbyszek Zaborowski; (-) Ryszard
Zbrzyzny.
(projekt)
Ustawa
z dnia ………………….. 2013 r.
o zmianie ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów
środkami publicznego transportu zbiorowego
Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami
publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r. poz. 1138) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 4:
1/ ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Do ulgi 37% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego w
pociągach osobowych, pośpiesznych i ekspresowych oraz autobusowego w komunikacji
zwykłej, przyśpieszonej i pośpiesznej, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnione
następujące osoby:
1) dzieci w wieku powyżej 4 lat do rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego;
2) dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęcia odbywania obowiązkowego rocznego
przygotowania przedszkolnego do ukończenia gimnazjum, szkoły ponadpodstawowej lub
ponadgimnazjalnej – publicznej lub niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej, nie
dłużej niż do ukończenia 24 roku życia;
3)
4) posiadacze ważnej Karty Polaka.
2/ ust. 4a otrzymuje brzmienie:
„4a. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego kolejowego
w pociągach osobowych, pospiesznych i ekspresowych oraz autobusowego w komunikacji
zwykłej, przyspieszonej i pospiesznej, na podstawie biletów jednorazowych, są uprawnieni
studenci do ukończenia 26 roku życia ; osobom, które ukończyły studia pierwszego stopnia
przysługuje to prawo do dnia 31 października roku, w którym ukończyły te studia.”
3/ skreśla się ust. 5.
2) w art. 5 ust. 1a otrzymuje brzmienie:
„1a. Do ulgi 51% przy przejazdach środkami publicznego transportu zbiorowego
autobusowego w komunikacji zwykłej, przyspieszonej i pospiesznej na podstawie biletów
imiennych miesięcznych, są uprawnieni studenci do ukończenia 26 roku życia; osobom, które
ukończyły studia pierwszego stopnia przysługuje to prawo do dnia 31 października roku, w
którym ukończyły te studia.”
Art. 2 Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
1. Potrzeba i cel wydania ustawy. Przedstawienie rzeczywistego stanu rzeczy w
normowanej dziedzinie. Wykazanie różnicy pomiędzy dotychczasowym a
projektowanym stanem prawnym. Przedstawienie skutków społecznych,
gospodarczych, finansowych i prawnych.
Celem ustawy jest wyeliminowanie z obowiązującego prawa przepisów nierówno
traktujących niektóre osoby oraz podmioty gospodarcze. W szczególności ustawa ma
objąć studentów i młodzież szkolną uprawnieniami do ulgowych przejazdów na
podstawie biletów jednorazowych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami:
1/ studenci uprawnieni są do ulgi 51% przy przejazdach zbiorowych transportem
kolejowym w pociągach osobowych, pośpiesznych i ekspresowych oraz przy przejazdach
środkami publicznego transportu zbiorowego autobusowego w komunikacji zwykłej,
przyśpieszonej (bez pośpiesznej) na podstawie biletów miesięcznych. Studenci są także
uprawnieni do ulgi 51% przy przejazdach koleją na podstawie biletów jednorazowych;
natomiast nie mają takiego uprawienia przy przejazdach autobusami.
2/ dzieci i młodzież w okresie od rozpoczęci nauki do ukończenia szkoły
ponadgimnazjalnej uprawnieni są do ulgi 49% przy przejazdach zbiorowym transportem
kolejowym w pociągach osobowych, pośpiesznych i ekspresowych oraz publicznym
transportem autobusowym w komunikacji zwykłej i przyśpieszonej (bez pośpiesznej) , na
podstawie biletów miesięcznych. Do ulgi 37% ta grupa dzieci i młodzieży na podstawie
biletów jednorazowych jest uprawniona tylko przy przejazdach koleją. Przedstawione
uregulowania dyskryminują dzieci, młodzież i studentów pochodzących ze wsi, małych
miasteczek i niedużych miast, gdzie sieć kolejowa często nie dociera, natomiast dociera
zbiorowy transport autobusowy. Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że osoby te zwykle
znajdują się w gorszej sytuacji materialnej niż pochodzące z miast.
Dyskryminujące jest też ulgowe potraktowanie przez ustawodawcę przejazdów koleją w
stosunku do przejazdów autobusami.
2. Wskazanie źródeł finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie
budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Przyznanie ulgi przejazdowej w komunikacji autobusowej będzie miało znikomy wpływ
na budżet państwa. W związku z wejściem w życie ustawy, budżet państwa zostanie
obciążony kwotą w wysokości od 19,2 do 20,1 mln zł. Kwota ta może być niższa z uwagi
na zmniejszenie ilości przejazdów uczniów i studentów korzystających obecnie z
komunikacji kolejowej, którzy mogą w zamian korzystać z bardziej dostępnej
komunikacji autobusowej.
3. Przedstawienie założeń projektów podstawowych aktów wykonawczych.
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
4. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Uni Europejskiej.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt ustawy nie podlega prawu Uni Europejskiej.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji w stosunku do projektu.
W stosunku do projektu nie przeprowadzono konsultacji, o których mowa w art. 34 ust.
3 regulaminu Sejmu.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2117 › Pobierz plik