eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne

projekt dotyczy umożliwienia m.in. wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi czy członkowi zarządu powiatu lub województwa na zarządzanie non profit działalnością gospodarczą stowarzyszenia, czy organizacji pozarządowej lub wykonywaniu przedstawicielstwa w prowadzeniu takiej działalności

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2111
  • Data wpłynięcia: 2013-12-03
  • Uchwalenie: sprawa niezamknięta

2111

 
Druk nr 2111 
 
 
Warszawa, 3 grudnia 2013 r. 
SEJM 
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
 
 
 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani 
posłowie wnoszą projekt ustawy: 
 
 -  o zmianie ustawy o ograniczeniu 
prowadzenia  działalności  gospodarczej 
przez osoby pełniące funkcje publiczne
 
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy 
upoważniamy pana posła Eugeniusza Czykwina. 
 
 (-)   Romuald Ajchler;  (-)   Leszek Aleksandrzak;  (-)   Marek Balt;  (-)   Anna 
Bańkowska;   (-)   Piotr Chmielowski;  (-)   Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz 
Czykwin; 
 (-)   Tomasz Garbowski;  (-)   Tadeusz  Iwiński;   (-)   Dariusz 
Joński;   (-)   Tomasz  Kamiński;   (-)   Adam  Kępiński;   (-)   Krystyna 
Łybacka;   (-)   Zbigniew Matuszczak;  (-)   Leszek Miller;  (-)   Grzegorz 
Napieralski;   (-)   Cezary Olejniczak;  (-)   Artur Ostrowski;  (-)   Stanisława 
Prządka;   (-)   Tadeusz Tomaszewski;  (-)   Jerzy Wenderlich;  (-)   Bogusław 
Wontor;   (-)   Stanisław  Wziątek;   (-)   Zbyszek Zaborowski;  (-)   Ryszard 
Zbrzyzny. 
          
 
            Ustawa                                                                                                        
z dnia ……………2013 r.  
o zmianie ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje 
publiczne  
 
Art. 1. W ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej 
przez osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584)  w art.6 po ust. 4 dodaje 
się ust. 5 w brzmieniu: 
„5.  Zakaz,  o  którym  mowa  w art. 4  pkt  6,  nie  dotyczy  osób  wymienionych  w  art.  2  pkt  6  -  6b 
zasiadających  w  organach  zarządzających  stowarzyszeń  prowadzących  działalność  gospodarczą, 
których  członkami  są  reprezentowane  przez  nich  samorządy  oraz    w  organach  zarządzających 
organizacji pozarządowych -  prowadzących działalność non profit.” 
Art. 1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
 
                                                                              Uzasadnienie 
1.  Potrzeba i cel wydania ustawy. Przedstawienie  rzeczywistego stanu w normowanej 
dziedzinie.  Wykazanie  różnicy  pomiędzy  dotychczasowym  a  projektowanym  stanem 
prawnym. Przedstawienie skutków społecznych, gospodarczych, finansowych i prawnych. 
Z kontroli przeprowadzonych przez Centralne Biuro Antykorupcyjne wynika, że zdarzają się 
przypadki  zasiadania  samorządowców  m.in.  wójtów,  burmistrzów,  prezydentów,  członków 
zarządów  powiatów  i  województw  oraz  innych  osób,  o  których  mowa  w  art.  2  pkt  6  -  6b 
ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez 
osoby pełniące funkcje publiczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 216, poz. 1584), jako przedstawicieli rad 
gmin,  powiatów,  czy  sejmików    w  organach  zarządzających  stowarzyszeń  prowadzących 
działalność  gospodarczą  oraz    w  organach  zarządzających  organizacji  pozarządowych  – 
prowadzących działalność non profit. 
Aktualne brzmienie przepisu art. 4 pkt 6 - 6b  ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. nie pozwala 
m.in.  wójtowi,  burmistrzowi,  prezydentowi,  czy  członkowi  zarządu  powiatu  lub  
województwa  na  zarządzanie  działalnością  gospodarczą  stowarzyszenia,  czy  organizacji 
pozarządowej  lub  wykonywanie  przedstawicielstwa  w  prowadzeniu  takiej  działalności. 
Ustawodawca  nie  uzależnia  przekroczenia    przepisów  od  przeznaczenia  dochodów  z 
prowadzonej  działalności  gospodarczej  przez  stowarzyszenie,  czy  organizację  pozarządową 
na cele statutowe, bądź osiągania z tego tytułu dochodów przez osobę zarządzającą. Przepis 
wyklucza  jakiekolwiek    zarządzanie,  czy  wykonywanie  przedstawicielstwa  w  działalności 
gospodarczej.  Jak wynika z orzecznictwa sądów administracyjnych stanowisko takie  znalazło 
potwierdzenie w wyrokach WSA i NSA. Sankcją za  naruszenie wymienionego przepisu jest, 
zgodnie  z  art.  5    ustawy  z  dnia  21  sierpnia  1997  r.,    odwołanie  samorządowca  z  pełnionej 
funkcji lub rozwiązanie z nim umowy o pracę, czy też wygaśnięcie mandatu wójta, burmistrza 
lub prezydenta. 
Stosowanie przez np. CBA wprost przepisu art. 4 pkt 6 w/w ustawy prowadzi do sytuacji, gdy 
przedstawiciel samorządu działając darmowo i w dobrej wierze na rzecz delegującej go rady 
traci swoje stanowisko.  
Intencją  nowelizacji  ustawy  jest  zapobieżenie  takim  przypadkom  i  stworzenie  możliwości 
wymienionym  samorządowcom  legalnego  wykonywania  w  imieniu  swojego  samorządu 
terytorialnego  funkcji  zarządzania  lub  wykonywania  przedstawicielstwa  w  organie 
stowarzyszenia, czy też organizacji pozarządowej, oczywiście bez otrzymywania jakiejkolwiek 
gratyfikacji. Wprowadzenie w życie zaproponowanej zmiany wprowadzi jasne i czyste zasady 
wykonywania przez samorządowców zleconych im przez organy uchwałodawcze czynności. 
Należy dodać, że ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. przewiduje wyjątki od omawianej zasady 
(np. art. 6 ust. 1 i 2). Nowelizacja wprowadziłaby jeszcze jeden wyjątek. 
Wejście  w  życie  noweli  będzie  więc  miało  pozytywne  skutki  społeczne  i  prawne,  ale  także 
gospodarcze.                 
2.  Wskazanie źródeł finansowania wdrożenia ustawy. 
Wejście  w  życie  ustawy  nie  spowoduje  obciążeń  dla  budżetu  państwa,  ani  budżetów 
jednostek  samorządu  terytorialnego.  W  przypadku  budżetów  jednostek  samorządu 
terytorialnego przyniesie ona oszczędności, gdyż nie trzeba będzie wypłacać odpraw z tytułu 
rozwiązania  stosunku  pracy  (np.  w  przypadku  członków  zarządów  powiatu,  czy 
województwa) w trybie art.5 .  
3.  Przedstawienie założeń projektów podstawowych aktów wykonawczych. 
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych. 
 
4.  Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Uni  Europejskiej. 
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Uni  Europejskiej. 
 
5.  Wyniki przeprowadzonych nad projektem konsultacji. 
Wnioskodawcy  oświadczają,    że  w  stosunku  do  projektu  ustawy  nie  przeprowadzili 
konsultacji.   
     
strony : [ 1 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: