Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy
projekt dotyczy obniżenia do lat 16 wieku osób, którym przysługuje czynne prawo wyborcze w wyborach do Parlamentu Europejskiego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2110
- Data wpłynięcia: 2013-12-11
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 61 dnia 21-02-2014
2110
Druk nr 2110
Warszawa, 11 grudnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Michała Kabacińskiego.
(-) Maciej Banaszak; (-) Piotr Paweł Bauć; (-) Robert Biedroń; (-) Jerzy
Borkowski;
(-) Jan
Cedzyński;
(-) Artur
Dębski;
(-) Marek
Domaracki;
(-) Wincenty Elsner; (-) Łukasz
Gibała;
(-) Artur
Górczyński; (-) Anna Grodzka; (-) Michał Kabaciński; (-) Witold
Klepacz; (-) Krzysztof Kłosowski; (-) Henryk Kmiecik; (-) Sławomir
Kopyciński; (-) Roman Kotliński; (-) Łukasz Krupa; (-) Jacek
Kwiatkowski;
(-) Andrzej Lewandowski; (-) Tomasz
Makowski; (-) Małgorzata Marcinkiewicz; (-) Jacek Najder; (-) Michał
Tomasz Pacholski; (-) Janusz Palikot; (-) Wojciech Penkalski; (-) Andrzej
Piątak;
(-) Zofia
Popiołek;
(-) Marek
Poznański;
(-) Andrzej
Rozenek; (-) Adam Rybakowicz; (-) Armand Kamil Ryfiński; (-) Paweł
Sajak; (-) Marek Stolarski; (-) Maciej Wydrzyński.
projekt
USTAWA
z dnia 2013 r.
o zmianie ustawy — Kodeks wyborczy
Art. 1. W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. — Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21,
poz. 112, z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 10 w § 1 w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Rzeczypospolitej Polskiej – obywatel
polski, który najpóźniej w dniu głosowania kończy 16 lat oraz obywatel Unii
Europejskiej niebędący obywatelem polskim, który najpóźniej w dniu głosowania
kończy 16 lat, oraz stale zamieszkuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;”;
2) w art. 26 § 3 otrzymuje brzmienie:
§ 3.1. Jeżeli głosowanie przeprowadza się w ciągu dwóch dni, dla osób kończących
18 lat w drugim dniu głosowania sporządza się dodatkowy spis.
2. Jeżeli głosowanie przeprowadza się w ciągu dwóch dni, dla osób kończących 16 lat
w drugim dniu głosowania sporządza się dodatkowy spis.”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 26, poz. 134, Nr 94, poz. 550, Nr 102,
poz. 588, Nr 134, poz. 777, Nr 147, poz. 881, Nr 149, poz. 889, Nr 171, poz. 1016 i Nr 217, poz. 1281 oraz
z 2012 r. poz. 849, 951 i 1529.
Uzasadnienie
I.
Wyjaśnienie celu ustawy
Przedmiotem projektu jest nowelizacja ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. — Kodeks
wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz. 112, z późn. zm.), która ma na celu obniżenie cenzusu wieku
czynnego prawa wyborczego do lat 16 w wyborach do Parlamentu Europejskiego
w Rzeczypospolitej Polskiej.
Wyżej wymieniona inicjatywa ustawodawcza nie wymaga zmiany Konstytucji RP,
gdyż z brzmienia jej art. 62 ust. 1 wynika, że cenzus wieku czynnego prawa wyborczego, tj.
18 lat odnosi się do prawa wybierania: Prezydenta RP, posłów, senatorów i przedstawicieli do
organów samorządu terytorialnego. W ocenie projektodawców obniżenie cenzusu wieku
czynnego prawa wyborczego do lat 16 powinno nastąpić także w odniesieniu do wyborów
ww. organów, co jednak jak wynika z obecnej arytmetyki parlamentarnej jest trudne do
przeprowadzenia.
Zaproponowana regulacja mogłaby być swoistym testem i przekonać sceptyczną część
parlamentu do stosownej zmiany Konstytucji RP w wyżej omówionym zakresie.
W rozwiniętych demokracjach można bowiem zaobserwować wyraźną tendencję do
zagwarantowania jak największej liczbie obywateli dostępu do praw wyborczych. Pionierem
w tym zakresie wśród państw europejskich jest Austria, gdzie czynne prawo wyborcze
przysługuje osobom od 16 roku życia. Poza Europą 16- i 17-latkowie mają prawo głosować w
wyborach powszechnych m.in. w Brazylii, Ekwadorze i Nikaragui. Ponadto 17-latkowie, a
także osoby pozostające w związku małżeńskim bez względu na wiek są uprawnieni do
głosowania w Indonezji.
Od kilku lat na forum państw UE toczy się ożywiona debata nad tym, czy
przyznawanie prawa głosu po ukończeniu 16-stu, a nie 18 -stu lat, stanie się nowym
standardem prawa wyborczego w Europie. Za przykład może tu posłużyć wniosek złożony
w 2009 r. przez kilkunastu członków Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy
2 M. Waszak, I. Zbieranek, Propozycja obniżenia wieku czynnego prawa wyborczego do 16 lat. Wybrane
zagadnienia, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2010.
2
domagających się zmiany cenzusu wieku do granicy 16 lat. Komisja Spraw Konstytucyjnych
Parlamentu Europejskiego w kadencji 2004-2009 w przygotowanych przez siebie
propozycjach reformy prawa wyborczego zawarła także postulat obniżenia wieku czynnego
prawa wyborczego do lat 16. Przygotowany został również projekt sprawozdania ws. wniosku
PE do Rady dotyczącego zmiany „Aktu o wyborach” z 1976 roku (aktu który wyznacza
wspólne ramy przeprowadzania wyborów do PE w państwach członkowskich). Zmiany te
mają na celu zatrzymanie trendu malejącej frekwencji wyborczej i wzmocnienie funkcji
przedstawicielskiej PE poprzez przygotowanie prawnej oraz instytucjonalnej podstawy do
wykształcenia się jednego, europejskiego elektoratu. Warto podkreślić, iż punkt o głosowaniu
16-latków znalazł się również w symbolicznej deklaracji młodzieży, podpisanej z okazji 50-
tej rocznicy Traktatów Rzymskich.
Należy zauważyć, iż - 16 lat to wiek, w którym młodzi ludzie zaczynają wykazywać
się dojrzałością i samodzielnością sądów. Należy zauważyć, iż prawo obejmuje i traktuje 16-
latków jak ludzi dojrzałych jeśli chodzi o kwestie odpowiedzialności karnej, pracy
zarobkowej czy nawet zawarcie małżeństwa. W takim razie dlaczego nie przyznać grupie
wiekowej 16-17 lat czynnego prawa wyborczego. Zwłaszcza, że w życiu społecznym można
zaobserwować zauważalną zmianę w mentalności i dojrzałości młodych ludzi.
W szczególności zjawisko to obrazuje coraz większe zaangażowanie osób młodych
w działalność stowarzyszeń, fundacji oraz młodzieżówek partii politycznych. Ponadto skoro
partie polityczne tworząc organizacje młodzieżowe pozwalają , aby ich członkami były osoby
poniżej 18 roku życia (najczęściej 16 lat), to oznacza to, że osoby w wieku 16,17 lat
kwalifikują się do tego, aby przyznać im czynne prawo wyborcze.
Warta jest też podkreślenia coraz większa dostępność do informacji i świadomości
obywatelskiej ludzi młodych, poprzez strony internetowe i portale społecznościowe, gdzie
mogą oni (w przeciwieństwie do wielu starszych przedstawicieli społeczeństwa) świadomie
i odpowiedzialnie kształtować swoje poglądy.
II.
Przedstawienie rzeczywistego stanu w dziedzinie oraz wskazanie różnic
pomiędzy dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym
Aktualnie obowiązujące przepisy nie regulują kwestii będącej przedmiotem
niniejszego projektu. W przeszłości w polskim systemie prawnymi również nie było nigdy
3 Tamże.
3
tego typu uregulowań. Zatem zaproponowane rozwiązanie można uznać za nowatorskie,
a nawet rewolucyjne, które z pewnością przyczyni się do budowy wizerunku Polski jako
nowoczesnego państwa europejskiego.
III. Przedstawienie oczekiwanych skutków społecznych, gospodarczych, finansowych
i prawnych
Wejście w życie projektowanej ustawy ma doniosłe znaczenie społeczne, gdyż
zaktywizuje udział młodych ludzi w życiu publicznym i zapewni im realny wpływ na ich
przyszłość osobistą i przyszłość państwa. Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Proponowane regulacje prawne nie będą miały wpływu na sytuację gospodarczą
i rozwój regionalny.
IV. Źródła finansowania jeżeli projekt niesie obciążenia dla budżetu państwa lub
jednostek samorządu terytorialnego
Projekt nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.
V. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych
Nowelizacja przepisów przedmiotowej ustawy nie wymaga wydania aktów
wykonawczych.
VI. Informacja o odbytych konsultacjach społecznych
Projekt ustawy nie był poddany konsultacjom społecznym w rozumieniu art. 34 ust. 3
Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
VII. Oświadczenie o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektu ustawy nie jest objęty wiążącymi przepisami prawa Unii
Europejskiej i nie jest projektem ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.
4
strony :
[ 1 ]
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2110 › Pobierz plik