Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy usprawnienia procedury związanej z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej tzw. zasady jednego okienka
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2094
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1161
2094-cz-I
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I.
Podmioty, na które oddziaływać będzie projekt ustawy
Podmiotami, na które będą oddziaływać projektowane zmiany przepisów ze względu na
zakres regulacji, są:
– podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego (z wyłączeniem
podmiotów wpisywanych do rejestru dłużników niewypłacalnych),
– płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
– minister właściwy do spraw finansów publicznych,
– organy podatkowe (naczelnik urzędu skarbowego),
– Główny Urząd Statystyczny, urzędy statystyczne,
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
– sądy rejestrowe prowadzące Krajowy Rejestr Sądowy.
II. Konsultacje społeczne
Konsultacjom społecznym został poddany projekt założeń projektu ustawy przez
przesłanie go do następujących organizacji:
1. Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce,
2. Business Centre Club,
3. Krajowej Izby Gospodarczej,
4. Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
5. Pracodawców RP,
6. Federacji
Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie
Zielonogórskie”,
7. Związku Rzemiosła Polskiego,
8. Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
9. Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
10. Forum Związków Zawodowych,
11. Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia”,
12. Stowarzyszenia Sędziów „Themis”,
13. Ogólnopolskiego Stowarzyszenie Referendarzy Sądowych,
14. Naczelnej Rady Adwokackiej,
15. Krajowej Izby Radców Prawnych,
16. Krajowej Rady Notarialnej,
39
17. Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
18. Krajowej Rady Sądownictwa,
19. Sądu Najwyższego,
20. Sądów Apelacyjnych.
Wyniki tych konsultacji zostały omówione w uzasadnieniu projektu założeń.
Opracowany przez Rządowe Centrum Legislacji we współpracy z Ministerstwem
Sprawiedliwości projekt ustawy został poddany konsultacjom uzupełniającym.
Projekt ustawy przedstawiono do zaopiniowania:
1. Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych,
2. Krajowej Radzie Sądownictwa,
3. Sądowi Najwyższemu,
4. Business Centre Club,
5. Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
6. Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”,
7. Stowarzyszeniu Sędziów „Themis”,
8. Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Referendarzy Sądowych,
9. Sądom Apelacyjnym.
Krajowa Rada Sądownictwa, Sąd Najwyższy, Generalny Inspektor Ochrony Danych
Osobowych nie zgłosiły uwag do projektu ustawy.
Business Centre Club generalnie pozytywnie ocenił projektowane zmiany. Zgłoszono
jedynie uwagę dotyczącą propozycji zmiany art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym wprowadzającej ograniczenie liczby wpisywanych do rejestru przedmiotów
działalności do pięciu pozycji, w tym jednego przedmiotu przeważającej działalności na
poziomie podklasy.
Zgłoszona przez Business Centre Club uwaga poddająca w wątpliwość zasadność
zamieszczania w rejestrze ograniczonej liczby pozycji dotyczących przedmiotu
działalności, została częściowo uwzględniona. Zmodyfikowano projektowane
ograniczenie z pięciu do dziesięciu przedmiotów działalności. Wprowadzany limit
dotyczący liczby ujawnianych w KRS przedmiotów działalności ma na celu
doprowadzenie do tego, by wpisywane w KRS dane w tym zakresie odzwierciedlały
w jak największym stopniu rzeczywistość, a tym samym wzmacniały pewność obrotu
gospodarczego. Ujawnianie w rejestrze kilkudziesięciu, a nawet kilkuset przedmiotów
40
działalności nie spełnia obecnie żadnej roli informacyjnej, gdyż z góry wiadomo, że nie
jest to zakres faktycznie wykonywanej działalności. Wprowadzenie limitu dla
ujawnianej w KRS liczby przedmiotów działalności urealni pochodzącą z rejestru
informację w tym zakresie, gdyż podmiot, zgłaszając do rejestru dane, poda te
najistotniejsze (charakteryzujące działalność podmiotu), w tym przeważający przedmiot
działalności.
Nie ograniczy to dostępu do wiedzy o pełnym zakresie przedmiotu działalności
podmiotu określonego w umowie spółki lub statucie, które są dostępne dla każdego
zainteresowanego przez dostęp do jawnych akt rejestrowych oraz elektronicznego
katalogu dokumentów spółek.
Pozostałe organizacje nie wyraziły swojego stanowiska.
Spośród Sądów Apelacyjnych uwagi do projektu ustawy wnieśli Wiceprezesi Sądu
Apelacyjnego w Warszawie, we Wrocławiu i w Gdańsku.
Wiceprezes Sądu Apelacyjnego w Warszawie zgłosił:
1. Potrzebę zmiany redakcyjnej projektowanego przepisu art. 19a ust. 2b ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym, w ten sposób, by przepis wskazywał, że wymagane
oświadczenie, że podmiot nie wystąpił o nadanie NIP i REGON, byłoby zamieszczane
w formularzu wniosku, z uwagi na obawę, że wnioskodawcy często nie będą składać
oświadczeń jako odrębnych dokumentów, co spowoduje konieczność kierowania do
podmiotów dodatkowych wezwań, przedłuży postępowanie i zwiększy zakres
obowiązków sądu. Projektowany przepis nie wskazuje sankcji za brak oświadczenia,
a jego zawarcie we wniosku umożliwiłoby zwrot wniosku;
2. Zachodzącą obawę sprzeczności pomiędzy projektowanym przepisem art. 20
ust. 1c ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym przewidującym, że dane objęte treścią
wpisu w rejestrze będą automatycznie przekazywane do GUS i CRP KEP bezpośrednio
po dokonaniu wpisu w KRS, a wynikającą z projektowanego art. 20 ust. 2 zdanie drugie
powołanej ustawy regulacją dotyczącą przekazywania danych objętych treścią wpisu do
GUS i CRP KEP po uprawomocnieniu postanowienia. Wskazano przy tym, że
wątpliwości budzi czy zmianie ulega regulacja dotycząca prawomocności wpisów, czy
każdy wpis który skutkuje zmianą w systemie REGON oraz NIP wymaga wzmianki
o nieprawomocności, czy trzeba będzie zamieszczać wzmiankę o uprawomocnieniu
w każdej sprawie, co jest niewykonalne;
3. Potrzebę doprecyzowania projektowanego przepisu art. 23 ust. 2 ustawy
41
o Krajowym Rejestrze Sądowym w związku z projektowaną zmianą art. 35 powołanej
ustawy polegającą na dodaniu pkt 3. Dodanie pkt 3 w art. 35 spowoduje konieczność
badania, czy dane zawarte we wniosku dotyczące siedziby i adresu podmiotu są
prawdziwe, a sąd może mieć jedynie obowiązek badania nie prawdziwości, lecz
zgodności tych danych z krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju.
Wyrażono przy tym wątpliwość, w jaki sposób sąd rejestrowy ma tego dokonywać, czy
będzie następowała automatyczna weryfikacja danych z tym rejestrem i czy
w projektowanej regulacji w istocie chodzi tylko o zgodność danych z tym rejestrem;
4. Potrzebę doprecyzowania projektowanego przepisu art. 40 pkt 1 ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym, którego redakcja może budzić wątpliwość co do tego,
czy ograniczenie wpisu przedmiotu działalności do pięciu pozycji, w tym jednego
przedmiotu przeważającej działalności do poziomu podklasy ma dotyczyć wszystkich
podmiotów, czy też tylko wskazanych oddziałów;
5. Potrzebę wprowadzenia zmiany art. 5091 kpc w celu wyeliminowania wątpliwości
co do zakresu kompetencji referendarzy sądowych w postępowaniu rejestrowym przy
okazji dokonywania w przedmiotowym projekcie ustawy zmiany w zakresie kpc.
Uwagi opisane w pkt 1, 3 i 4 zostały uwzględnione. Nie uwzględniono uwag opisanych
w pkt 2 i 5.
Ad 2. W projekcie ustawy brak jest sprzeczności pomiędzy treścią art. 20 ust. 1c
a treścią art. 20 ust. 2 zdanie drugie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, bowiem
zasadą będzie przekazywanie danych objętych treścią wpisu w KRS bezpośrednio po
jego dokonaniu (wpis podmiotu do rejestru lub zmiana wpisu), a tylko w przypadkach
określonych w projektowanym art. 20 ust. 2 powołanej ustawy jako wyjątku od tej
zasady, przekazywanie danych objętych treścią dokonanego wpisu nastąpi po
uprawomocnieniu postanowienia (przypadek wykreślenia podmiotu z rejestru).
Wprowadzany w art. 20 ust. 2 zdanie drugie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
wyjątek od bezpośredniości przekazywania danych objętych treścią wpisu do GUS
i CRP KEP dotyczy wyłącznie spraw, w których postanowienia sądu rejestrowego są
skuteczne i wykonalne z chwilą uprawomocnienia. Regulacja ta nie wprowadza
żadnego nowego rozwiązania w zakresie prawomocności wpisów. Stosownie do treści
art. 6945 § 2 kpc postanowienia co do istoty sprawy są skuteczne i wykonalne z chwilą
ich wydania, z wyjątkiem postanowień dotyczących wykreślenia podmiotu z KRS, zaś
na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o KRS w sprawach, o których mowa w ust. 2, datę
42
uprawomocnienia wpisuje się z urzędu. Tak więc w sprawach, w których postanowienia
sądu rejestrowego są skuteczne lub wykonalne z chwilą uprawomocnienia, dane objęte
treścią tego wpisu będą przekazywane do GUS i CRP KEP nie bezpośrednio po
dokonaniu wpisu przez sąd i zamieszczeniu wzmianki o jego nieprawomocności, a po
uprawomocnieniu postanowienia sądu. Znaczenie dla funkcjonowania w obrocie
nadanych podmiotowi identyfikatorów NIP i REGON, ma w istocie prawomocność
postanowienia o wykreśleniu podmiotu z KRS, gdyż wykreślenie podmiotu z KRS
skutkować będzie odpowiednio skreśleniem wpisu w krajowym rejestrze urzędowym
podmiotów gospodarki narodowej i wygaśnięciem NIP w CRP KEP.
Ad 5. Postulowana zmiana dotycząca art. 5091 kpc w proponowanym zakresie została
objęta aktualnie opracowywanym przez Rządowe Centrum Legislacji (na podstawie
przyjętych przez Radę Ministrów założeń) projektem ustawy o zmianie ustawy Kodeks
postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw.
Wiceprezes Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu zgłosił:
1. Obawę, że projektowany przepis art. 20 ust. 1 pkt 1e ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym stanowiący, że w sytuacjach, gdy identyfikator podatkowy NIP i numer
identyfikacyjny REGON zostaną automatycznie zamieszczone w KRS, podmiotowi
będzie doręczane zaświadczenie o dokonaniu tego wpisu, nie wskazując trybu i organu,
który miałby dokonywać takiego doręczenia pozostawia niewyjaśnioną kwestię tego,
czy zaświadczenie to będzie generowane i drukowane tuż po zamieszczeniu danych
w KRS, tak jak zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do KRS i czy obowiązek
doręczenia będzie należał do sądu rejestrowego;
2. Potrzebę rozszerzenia ograniczenia liczby wpisywanych przedmiotów działalności
przewidzianej w projektowanej zmianie art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym tylko w stosunku do oddziałów, także wobec wszystkich przedsiębiorców,
gdyż powszechną praktyką jest wpisywanie do KRS niemalże wszystkich przedmiotów
działalności zawartych w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).
Ad 1. Projektowany przepis art. 20 ust. 1 pkt 1e ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym nie wymaga doprecyzowania. Aktualnie obowiązujące zasady tworzenia
i doręczania zaświadczeń znajdą zastosowanie również do zaświadczenia zawierającego
informację o wpisie NIP i REGON. Wraz z postanowieniem o dokonaniu wpisu
wnioskodawcy, tak jak dotychczas, doręczane będzie zaświadczenie obejmujące
informację o wpisie podmiotu do rejestru oraz o NIP i REGON. W przypadkach, gdy
43
I.
Podmioty, na które oddziaływać będzie projekt ustawy
Podmiotami, na które będą oddziaływać projektowane zmiany przepisów ze względu na
zakres regulacji, są:
– podmioty podlegające wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego (z wyłączeniem
podmiotów wpisywanych do rejestru dłużników niewypłacalnych),
– płatnicy składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne,
– minister właściwy do spraw finansów publicznych,
– organy podatkowe (naczelnik urzędu skarbowego),
– Główny Urząd Statystyczny, urzędy statystyczne,
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych,
– sądy rejestrowe prowadzące Krajowy Rejestr Sądowy.
II. Konsultacje społeczne
Konsultacjom społecznym został poddany projekt założeń projektu ustawy przez
przesłanie go do następujących organizacji:
1. Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce,
2. Business Centre Club,
3. Krajowej Izby Gospodarczej,
4. Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
5. Pracodawców RP,
6. Federacji
Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie
Zielonogórskie”,
7. Związku Rzemiosła Polskiego,
8. Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”,
9. Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych,
10. Forum Związków Zawodowych,
11. Stowarzyszenia Sędziów Polskich „Iustitia”,
12. Stowarzyszenia Sędziów „Themis”,
13. Ogólnopolskiego Stowarzyszenie Referendarzy Sądowych,
14. Naczelnej Rady Adwokackiej,
15. Krajowej Izby Radców Prawnych,
16. Krajowej Rady Notarialnej,
39
17. Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych,
18. Krajowej Rady Sądownictwa,
19. Sądu Najwyższego,
20. Sądów Apelacyjnych.
Wyniki tych konsultacji zostały omówione w uzasadnieniu projektu założeń.
Opracowany przez Rządowe Centrum Legislacji we współpracy z Ministerstwem
Sprawiedliwości projekt ustawy został poddany konsultacjom uzupełniającym.
Projekt ustawy przedstawiono do zaopiniowania:
1. Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych,
2. Krajowej Radzie Sądownictwa,
3. Sądowi Najwyższemu,
4. Business Centre Club,
5. Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan,
6. Stowarzyszeniu Sędziów Polskich „Iustitia”,
7. Stowarzyszeniu Sędziów „Themis”,
8. Ogólnopolskiemu Stowarzyszeniu Referendarzy Sądowych,
9. Sądom Apelacyjnym.
Krajowa Rada Sądownictwa, Sąd Najwyższy, Generalny Inspektor Ochrony Danych
Osobowych nie zgłosiły uwag do projektu ustawy.
Business Centre Club generalnie pozytywnie ocenił projektowane zmiany. Zgłoszono
jedynie uwagę dotyczącą propozycji zmiany art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym wprowadzającej ograniczenie liczby wpisywanych do rejestru przedmiotów
działalności do pięciu pozycji, w tym jednego przedmiotu przeważającej działalności na
poziomie podklasy.
Zgłoszona przez Business Centre Club uwaga poddająca w wątpliwość zasadność
zamieszczania w rejestrze ograniczonej liczby pozycji dotyczących przedmiotu
działalności, została częściowo uwzględniona. Zmodyfikowano projektowane
ograniczenie z pięciu do dziesięciu przedmiotów działalności. Wprowadzany limit
dotyczący liczby ujawnianych w KRS przedmiotów działalności ma na celu
doprowadzenie do tego, by wpisywane w KRS dane w tym zakresie odzwierciedlały
w jak największym stopniu rzeczywistość, a tym samym wzmacniały pewność obrotu
gospodarczego. Ujawnianie w rejestrze kilkudziesięciu, a nawet kilkuset przedmiotów
40
działalności nie spełnia obecnie żadnej roli informacyjnej, gdyż z góry wiadomo, że nie
jest to zakres faktycznie wykonywanej działalności. Wprowadzenie limitu dla
ujawnianej w KRS liczby przedmiotów działalności urealni pochodzącą z rejestru
informację w tym zakresie, gdyż podmiot, zgłaszając do rejestru dane, poda te
najistotniejsze (charakteryzujące działalność podmiotu), w tym przeważający przedmiot
działalności.
Nie ograniczy to dostępu do wiedzy o pełnym zakresie przedmiotu działalności
podmiotu określonego w umowie spółki lub statucie, które są dostępne dla każdego
zainteresowanego przez dostęp do jawnych akt rejestrowych oraz elektronicznego
katalogu dokumentów spółek.
Pozostałe organizacje nie wyraziły swojego stanowiska.
Spośród Sądów Apelacyjnych uwagi do projektu ustawy wnieśli Wiceprezesi Sądu
Apelacyjnego w Warszawie, we Wrocławiu i w Gdańsku.
Wiceprezes Sądu Apelacyjnego w Warszawie zgłosił:
1. Potrzebę zmiany redakcyjnej projektowanego przepisu art. 19a ust. 2b ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym, w ten sposób, by przepis wskazywał, że wymagane
oświadczenie, że podmiot nie wystąpił o nadanie NIP i REGON, byłoby zamieszczane
w formularzu wniosku, z uwagi na obawę, że wnioskodawcy często nie będą składać
oświadczeń jako odrębnych dokumentów, co spowoduje konieczność kierowania do
podmiotów dodatkowych wezwań, przedłuży postępowanie i zwiększy zakres
obowiązków sądu. Projektowany przepis nie wskazuje sankcji za brak oświadczenia,
a jego zawarcie we wniosku umożliwiłoby zwrot wniosku;
2. Zachodzącą obawę sprzeczności pomiędzy projektowanym przepisem art. 20
ust. 1c ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym przewidującym, że dane objęte treścią
wpisu w rejestrze będą automatycznie przekazywane do GUS i CRP KEP bezpośrednio
po dokonaniu wpisu w KRS, a wynikającą z projektowanego art. 20 ust. 2 zdanie drugie
powołanej ustawy regulacją dotyczącą przekazywania danych objętych treścią wpisu do
GUS i CRP KEP po uprawomocnieniu postanowienia. Wskazano przy tym, że
wątpliwości budzi czy zmianie ulega regulacja dotycząca prawomocności wpisów, czy
każdy wpis który skutkuje zmianą w systemie REGON oraz NIP wymaga wzmianki
o nieprawomocności, czy trzeba będzie zamieszczać wzmiankę o uprawomocnieniu
w każdej sprawie, co jest niewykonalne;
3. Potrzebę doprecyzowania projektowanego przepisu art. 23 ust. 2 ustawy
41
o Krajowym Rejestrze Sądowym w związku z projektowaną zmianą art. 35 powołanej
ustawy polegającą na dodaniu pkt 3. Dodanie pkt 3 w art. 35 spowoduje konieczność
badania, czy dane zawarte we wniosku dotyczące siedziby i adresu podmiotu są
prawdziwe, a sąd może mieć jedynie obowiązek badania nie prawdziwości, lecz
zgodności tych danych z krajowym rejestrem urzędowym podziału terytorialnego kraju.
Wyrażono przy tym wątpliwość, w jaki sposób sąd rejestrowy ma tego dokonywać, czy
będzie następowała automatyczna weryfikacja danych z tym rejestrem i czy
w projektowanej regulacji w istocie chodzi tylko o zgodność danych z tym rejestrem;
4. Potrzebę doprecyzowania projektowanego przepisu art. 40 pkt 1 ustawy
o Krajowym Rejestrze Sądowym, którego redakcja może budzić wątpliwość co do tego,
czy ograniczenie wpisu przedmiotu działalności do pięciu pozycji, w tym jednego
przedmiotu przeważającej działalności do poziomu podklasy ma dotyczyć wszystkich
podmiotów, czy też tylko wskazanych oddziałów;
5. Potrzebę wprowadzenia zmiany art. 5091 kpc w celu wyeliminowania wątpliwości
co do zakresu kompetencji referendarzy sądowych w postępowaniu rejestrowym przy
okazji dokonywania w przedmiotowym projekcie ustawy zmiany w zakresie kpc.
Uwagi opisane w pkt 1, 3 i 4 zostały uwzględnione. Nie uwzględniono uwag opisanych
w pkt 2 i 5.
Ad 2. W projekcie ustawy brak jest sprzeczności pomiędzy treścią art. 20 ust. 1c
a treścią art. 20 ust. 2 zdanie drugie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, bowiem
zasadą będzie przekazywanie danych objętych treścią wpisu w KRS bezpośrednio po
jego dokonaniu (wpis podmiotu do rejestru lub zmiana wpisu), a tylko w przypadkach
określonych w projektowanym art. 20 ust. 2 powołanej ustawy jako wyjątku od tej
zasady, przekazywanie danych objętych treścią dokonanego wpisu nastąpi po
uprawomocnieniu postanowienia (przypadek wykreślenia podmiotu z rejestru).
Wprowadzany w art. 20 ust. 2 zdanie drugie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
wyjątek od bezpośredniości przekazywania danych objętych treścią wpisu do GUS
i CRP KEP dotyczy wyłącznie spraw, w których postanowienia sądu rejestrowego są
skuteczne i wykonalne z chwilą uprawomocnienia. Regulacja ta nie wprowadza
żadnego nowego rozwiązania w zakresie prawomocności wpisów. Stosownie do treści
art. 6945 § 2 kpc postanowienia co do istoty sprawy są skuteczne i wykonalne z chwilą
ich wydania, z wyjątkiem postanowień dotyczących wykreślenia podmiotu z KRS, zaś
na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o KRS w sprawach, o których mowa w ust. 2, datę
42
uprawomocnienia wpisuje się z urzędu. Tak więc w sprawach, w których postanowienia
sądu rejestrowego są skuteczne lub wykonalne z chwilą uprawomocnienia, dane objęte
treścią tego wpisu będą przekazywane do GUS i CRP KEP nie bezpośrednio po
dokonaniu wpisu przez sąd i zamieszczeniu wzmianki o jego nieprawomocności, a po
uprawomocnieniu postanowienia sądu. Znaczenie dla funkcjonowania w obrocie
nadanych podmiotowi identyfikatorów NIP i REGON, ma w istocie prawomocność
postanowienia o wykreśleniu podmiotu z KRS, gdyż wykreślenie podmiotu z KRS
skutkować będzie odpowiednio skreśleniem wpisu w krajowym rejestrze urzędowym
podmiotów gospodarki narodowej i wygaśnięciem NIP w CRP KEP.
Ad 5. Postulowana zmiana dotycząca art. 5091 kpc w proponowanym zakresie została
objęta aktualnie opracowywanym przez Rządowe Centrum Legislacji (na podstawie
przyjętych przez Radę Ministrów założeń) projektem ustawy o zmianie ustawy Kodeks
postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw.
Wiceprezes Sądu Apelacyjnego we Wrocławiu zgłosił:
1. Obawę, że projektowany przepis art. 20 ust. 1 pkt 1e ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym stanowiący, że w sytuacjach, gdy identyfikator podatkowy NIP i numer
identyfikacyjny REGON zostaną automatycznie zamieszczone w KRS, podmiotowi
będzie doręczane zaświadczenie o dokonaniu tego wpisu, nie wskazując trybu i organu,
który miałby dokonywać takiego doręczenia pozostawia niewyjaśnioną kwestię tego,
czy zaświadczenie to będzie generowane i drukowane tuż po zamieszczeniu danych
w KRS, tak jak zaświadczenie o dokonaniu wpisu podmiotu do KRS i czy obowiązek
doręczenia będzie należał do sądu rejestrowego;
2. Potrzebę rozszerzenia ograniczenia liczby wpisywanych przedmiotów działalności
przewidzianej w projektowanej zmianie art. 40 pkt 1 ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym tylko w stosunku do oddziałów, także wobec wszystkich przedsiębiorców,
gdyż powszechną praktyką jest wpisywanie do KRS niemalże wszystkich przedmiotów
działalności zawartych w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).
Ad 1. Projektowany przepis art. 20 ust. 1 pkt 1e ustawy o Krajowym Rejestrze
Sądowym nie wymaga doprecyzowania. Aktualnie obowiązujące zasady tworzenia
i doręczania zaświadczeń znajdą zastosowanie również do zaświadczenia zawierającego
informację o wpisie NIP i REGON. Wraz z postanowieniem o dokonaniu wpisu
wnioskodawcy, tak jak dotychczas, doręczane będzie zaświadczenie obejmujące
informację o wpisie podmiotu do rejestru oraz o NIP i REGON. W przypadkach, gdy
43
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2094-cz-II
› Pobierz plik
-
2094-cz-I
› Pobierz plik