Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
projekt dotyczy wprowadzenia efektywnych mechanizmów unikania podwójnego opodatkowania dochodów z pracy najemnej oraz emerytur i rent, uzyskiwanych przez osoby fizyczne pracujące w relacjach Polska-Guernsey
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2090
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 581
2090
Druk nr 2090
Warszawa, 22 stycznia 2014 r.
S EJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-122-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1 997 r. p rzedstawiam Sejmowi Rzecz ypospolitej P olskiej projek t
ustawy
- o ratyfikacji Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem
Guernsey w
sprawie u
nikania
podwójnego opodatkowania niektórych
kategorii do chodów o sób f izycznych,
podpisanej w L ondynie dnia 8
października 2013 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w to ku prac parla mentarnych zosta li upoważnieni Min ister
Finansów i Minister Spraw Zagranicznych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T AWA
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych,
podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie
unikania podw ójnego o podatkowania ni ektórych ka tegorii doc hodów os ób f izycznych,
podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
I. Potrzeba i cel zawarcia Umowy
Wejście w życie niniejszej umowy umożliwi wprowadzenie efektywnych
mechanizmów unikania podwójnego opodatkowania dochodów z pracy najemnej oraz
emerytur i rent, uzyskiwanych przez osoby fizyczne pracujące w relacjach Polska –
Guernsey.
Przedmiotowa um owa jest jedną z trzech umów, jakie zostały podpisane z Guernsey.
Pozostałymi są:
− Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki
morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym (Umowa nie weszła
jeszcze w życie),
– Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o w ymianie
informacji w sprawach podatkowych (niniejsza Umowa weszła w życie 1 listopada
2012 r., została ogłoszona w Dz. U. z 2012 r. poz. 1050).
II. Informacje ogólne
Charakterystyka Guernsey
Baliwat Guernsey to terytorium zależne Wielkiej B rytanii. O bejmuje G uernsey
i pozostałe Wyspy Normandzkie z wyjątkiem Wyspy Jersey. Kwestią obrony oraz
spraw z agranicznych zajmuje się Wielka B rytania, a sprawami a dministracyjnymi,
sądownictwem, gospodarką oraz finansami – lokalne władze. Guernsey nie należy do
Unii Europejskiej.
Gospodarka Guernsey
PKB w 2009 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniósł 57 615 GBP.
Struktura PKB:
%
sektor usług finansowych
39,9
administracja publiczna, służba zdrowia i edukacja
14,1
handel detaliczny
6,8
budownictwo
6,6
obsługa prawna
4,8
usługi informacyjne
4,8
hotelarstwo
4,7
przemysł lekki
4,5
pozostałe
13,8
W pierwszym kwartale 2011 r. inflacja wyniosła 2,9%.
Na r ynku pr acy aktywnych j est pon ad 70 % mieszkańców Guernsey, w tym 9,5%
prowadzi działalność gospodarczą (dane z marca 2010 r.). W 2010 r. największym
pracodawcą był sektor usług finansowych (w I kwartale 2010 r. – 21,1%)
i administracja publiczna.
W grudniu 2010 r. zanotowano 0,9% bezrobocie.
System podatkowy
Podatek od dochodu osób fizycznych wynosi 20%.
Natomiast osoby prawne podlegają trzem stawkom podatku dochodowego:
− 20% – od dochodu osiąganego z posiadanych nieruchomości (obrót, najem,
hotelarstwo itp.) oraz od dochodu z działalności handlowej r egulowanej p rzez
władze,
− 10% – od dochodu instytucji finansowych,
− 0% – od dochodu z pozostałej działalności gospodarczej (głównie usługi).
W Guernsey nie występują podatki od majątku, kapitału, nieruchomości ani poda tek
VAT.
Podatek u źródła od dywidend, odsetek, należności licencyjnych, opłat za usługi
techniczne oraz usługi zarządcze wynosi 0%.
Współpraca Polski z Guernsey
Z d anych Narodowego Banku Polskiego w ynika, że dochody inwestorów z Guernsey
z tytułu zainwestowanego w Polsce kapitału w postaci inwestycji bezpośrednich
w 2011 r. wyniosły 3,6 mln zł (dotyczą w całości dochodów od wierzytelności –
odsetek).
Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich z Guernsey na koniec 2011 r.
wyniosła 46,4 mln zł. Jednocześnie, wg NBP, łączna wartość polskich inwestycji
bezpośrednich w Guernsey wyniosła na koniec 2011 r. 1,6 mln zł. Nie odnotowano
natomiast dochodów polskich rezydentów z tytułu inwestycji bezpośrednich.
2
III. Krótka charakterystyka przepisów Umowy
Projekt U mowy między Rzecząpospolitą Polską a Guernsey został przygotowany
w oparciu o w ybrane postanowienia Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku
od dochodu i majątku.
Podatki, których dotyczy Umowa
W pr zypadku P olski j est to podatek d ochodowy od os ób fizycznych, a w pr zypadku
Guernsey jest to podatek dochodowy.
Odesłanie do przepisów wewnętrznych Umawiających się Stron
Treść art. 3 ust. 2 jest uregulowaniem funkcjonującym zarówno w Modelowej Umowie
OECD o w ymianie informacji w sprawach podatkowych, jak i Modelowej Konwencji
OECD w sprawie dochodu i majątku (odpowiednik art. 3 ust. 2), a także jest
zamieszczany w zdecydowanej większości zawieranych przez Polskę umów o unikaniu
podwójnego opodatkowania. Powyższe uregulowanie odnosi się do ogólnych zasad
interpretacji określeń stosowanych w Umowie, które nie są w niej zdefiniowane.
Z uwagi na fakt, że umowy podatkowe zawierane są przez jurysdykcje o różnych
systemach podatkowych, ich treść jest swoistym kompromisem, zawieranym przy
uwzględnieniu dość dużego stopnia uogólnienia. Konieczność uwzględnienia w umowie
podatkowej definicji każdego z terminów w niej występujących, doprowadziłaby
prawdopodobnie do b raku m ożliwości jej zawarcia, właśnie z uwagi na duże różnice
w systemach prawnych obu stron umowy. Z tego względu, umowy podatkowe delegują
definiowanie większości pojęć do prawa wewnętrznego, gdyż jest to jedyna możliwość
uwzględnienia jego specyfiki. Należy również wspomnieć, że odesłanie w zakresie
definicji pojęć do prawa wewnętrznego obu stron jest uzasadniona długotrwałą
procedurą zmiany umowy międzynarodowej. Średni okres funkcjonowania takiej
umowy wynosi ok. 30 lat. Przy ciągłej ewolucji systemów podatkowych, z miany
w prawie wewnętrznym mogłyby spowodować brak możliwości efektywnego
stosowania umowy międzynarodowej, z uwagi na funkcjonowanie sprzecznych lub
różnych definicji w obu aktach prawnych. Mimo prymatu umowy nad prawem
wewnętrznym, definicja zawarta w umowie, odnosząca się do nieistniejących już
w praktyce rozwiązań, nie spełniłaby zamierzonej funkcji. Zatem międzynarodowe
umowy podatkowe definiują wyłącznie pojęcia o charakterze f undamentalnym,
niezbędne do ich funkcjonowania i zachowania intencji umawiających się stron.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2090 › Pobierz plik