eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.

projekt dotyczy wprowadzenia efektywnych mechanizmów unikania podwójnego opodatkowania dochodów z pracy najemnej oraz emerytur i rent, uzyskiwanych przez osoby fizyczne pracujące w relacjach Polska-Guernsey

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2090
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 581

2090

Miejsce zamieszkania lub siedziba (rezydencja podatkowa) 
Określenie  „osoba  mająca  miejsce  zamieszkania  lub  siedzibę  w  Umawiającym  się 
Państwie”  oznacza  każdą  osobę,  która  wg  prawa  tego  Państwa  podlega  tam 
opodatkowaniu ze względu na: 
–  jej siedzibę lub miejsce zamieszkania, 
–  miejsce stałego pobytu, 
–  siedzibę zarządu lub inne kryterium o podobnym charakterze. 
Termin ten powinien obejmować także to Państwo oraz każdą jednostkę jego podziału 
terytorialnego lub organ władzy lokalnej.  
Praca najemna 
Uposażenia  pracowników  najemnych  mających  miejsce  zamieszkania  w  jednym 
Państwie i zatrudnionych w drugim Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim 
Państwie,  m.in.  w  sytuacji,  w  której  zatrudnienie  trwa  dłużej  niż  183  dni  w  okresie 
12 miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym. 
Wynagrodzenie uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w  Umawiającym 
się  Państwie  w  związku  z  wykonywaniem  pracy  na  pokładzie  statku  morskiego  lub 
statku pow ietrznego, e ksploatowanego  w  transporcie  międzynarodowym,  może  być 
opodatkowane  na  terytorium  tej  Umawiającej  się  Strony,  na  którym  znajduje  się 
miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. Określenie „transport międzynarodowy” 
oznacza w szelki tr ansport s tatkiem mo rskim lu b s tatkiem pow ietrznym, 
eksploatowanym  przez  przedsiębiorstwo,  którego  faktyczny  zarząd  znajduje  się  na 
terytorium Umawiającej się Strony, z wyjątkiem przypadku, gdy taki statek morski lub 
statek  powietrzny  jest  eksploatowany  wyłącznie  między  miejscami  położonymi  na 
terytorium drugiej Umawiającej się Strony. 
Wynagrodzenie dyrektorów 
Umowa określa, że wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba 
mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu 
członkostwa  w  zarządzie l ub r adzie na dzorczej l ub j akimkolwiek i nnym podobn ym 
organie  spółki  mającej  siedzibę  w  drugim  Umawiającym  się  Państwie,  podlegają 
opodatkowaniu wyłącznie w pierwszym wymienionym Państwie. Powyższe oznacza, że 
osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce, osiągająca dochód z tytułu członkostwa 
w zarządzie spółki z siedzibą na Guernsey, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce. 
Analogiczna zasada znajduje zastosowanie w odniesieniu do rezydentów Guernsey. 

 
Artyści i sportowcy 
Umowa zawiera odrębny przepis adresowany do tej grupy zawodowej. Zasadą ogólną 
jest, że dochód z pracy wykonywanej przez artystę lub sportowca na terytorium drugiej 
Umawiającej  się  Strony  może  być  tam  opodatkowany  zgodnie  z  jej  prawem 
wewnętrznym.  Kraj  rezydencji  zobowiązany  jest  natomiast  do  usunięcia  podwójnego 
opodatkowania pr zy z astosowaniu m etody u nikania podw ójnego o podatkowania 
(metody odliczenia proporcjonalnego).  
Emerytury i renty 
Emerytury,  renty  i  inne  podobne  świadczenia  wypłacane  osobie  mającej  miejsce 
zamieszkania  na  terytorium  Umawiającej  się  Strony  ze  względu  na  uprzednie 
zatrudnienie  podlegają  opodatkowaniu  na  terytorium  tej  Strony,  jednakże  mogą  być 
także opodatkowane w państwie, w którym powstają.  
Metoda unikania podwójnego opodatkowania 
Umowa  wprowadza,  dla  rezydentów  obu  Umawiających  się  Państw,  jako  metodę 
ogólną unikania podwójnego opodatkowania, metodę zaliczenia proporcjonalnego. 
Modelowa Konwencja OECD w sprawie podatków od dochodu i majątku przewiduje 
dwie a lternatywne m etody uni kania podw ójnego opoda tkowania  –  proporcjonalnego 
zaliczenia oraz wyłączenia z progresją. Metoda proporcjonalnego zaliczenia polega na 
tym, że podatek zapłacony od dochodu osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet 
podatku  należnego  w  kraju r ezydencji poda tkowej, ob liczonego  od  całości  dochodów 
w takiej proporcji, w j akiej dochód ze źródeł zagranicznych pozostaje w stosunku do 
całości dochodu podatnika. Metoda wyłączenia z progresją polega na tym, że dochód 
osiągnięty  za  granicą  jest  zwolniony  z  podatku  w  kraju  rezydencji  podatkowej, 
natomiast  jest  brany  pod  uwagę  jedynie  przy  obliczaniu  stawki  podatkowej,  według 
której  podatnik  będzie  zobowiązany  rozliczyć  podatek od  doc hodów uz yskanych 
w kraju rezydencji podatkowej.  
Powszechnie  w  praktyce  międzynarodowej  (również  w  Komentarzu  do  Modelowej 
Konwencji O ECD)  prezentowany  jest  pogląd,  że  obie m etody  w r ównym s topniu 
prowadzą do usunięcia podwójnego opodatkowania.  
Procedura Wzajemnego Porozumiewania się 
W pr zypadku pow stania  problemów  lub  wątpliwości  między  Umawiającymi  się 
Stronami dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy właściwe organy 

 
dołożą wszelkich starań, aby rozwiązać problem w drodze wzajemnego porozumienia. 
Analogiczna  procedura  przewidziana  jest  w  przypadku,  jeżeli  osoba  fizyczna  jest 
zdania, że działania jednej lub obu Umawiających się Stron powodują lub spowodują jej 
opodatkowanie niezgodne z postanowieniami niniejszej Umowy.  
Moc obowiązująca Umowy 
Umowa zawiera przepisy dotyczące procedury jej wejścia w życie i wypowiedzenia.  
W celu zawarcia przez Rzeczpospolitą Polską niniejszej Umowy przyjęto konstrukcję 
prawną,  zgodnie  z  którą  w  artykułach  dotyczących  obowiązywania  i  wypowiedzenia 
wprowadzono  przepisy  uzależniające  obowiązywanie  niniejszej  Umowy  i  jej 
wypowiedzenie od  wypowiedzenia U mowy o  w ymianie i nformacji  w s prawach 
podatkowych (umowa o  wymianie informacji weszła w życie dnia 1 listopada 2012 r., 
została ogłoszona w Dz. U. z 2012 r. poz. 1050).  
V. Skutki wejścia w życie Umowy 
Skutki finansowe 
Wejście  w  życie  Umowy  nie  będzie  miało  ujemnego  skutku  dla  dochodów  sektora 
finansów publ icznych. U mowa w  z nacznej  części  jest  odzwierciedleniem 
jednostronnych  mechanizmów  przewidzianych  przez  polskie  prawo  wewnętrzne  dla 
celów unikania podwójnego opodatkowania. 
Skutki społeczne i gospodarcze 
Umowa,  ze  względu  na  uregulowania  niektórych  kwestii  dotyczących  unikania 
podwójnego opod atkowania,  powinna  zostać  pozytywnie  przyjęta  przez  polskich 
obywateli pracujących na terytorium Guernsey.  
Skutki prawne wejścia w życie umowy 
Umowa  stanie  się  częścią  funkcjonujących  już  w  Polsce  mechanizmów  usuwania 
podwójnego opod atkowania  dochodów  osób  fizycznych.  Po  jej  wejściu  w  życie 
rozszerzeniu ulegnie zakres terytorialny jurysdykcji, z którymi Polska zawarła umowy 
międzynarodowe wyraźnie rozgraniczające prawa do opodatkowania danych kategorii 
dochodów. 
Postanowienia pr ojektu U mowy  nie  są  sprzeczne  z  obowiązującym  w  Polsce 
ustawodawstwem ani z prawem Unii Europejskiej. 

 
Skutki polityczne 
Zawarcie um owy o  u nikaniu podw ójnego o podatkowania ni ektórych ka tegorii 
dochodów osób fizycznych z Guernsey może być ważnym krokiem w kierunku rozwoju 
dwustronnej  współpracy  podatkowej.  Efektywne  funkcjonowanie t akiej U mowy, 
w powiązaniu  z  Umową  o  wymianie  informacji  podatkowych,  w  następnych  latach 
może  stanowić  podstawę  podjęcia  rozmów  zmierzających  do  zawarcia  pełnej  umowy 
o unikaniu podwójnego opodatkowania z Guernsey. 
IV. Tryb związania się przez Rzeczpospolitą Polską Umową 
Umowa ma rangę umowy międzypaństwowej. 
Zgodnie z  a rt. 12 us t.  2 us tawy z  dni a 14 kw ietnia 2000 r . o um owach 
międzynarodowych  (Dz.  U.  Nr  39,  poz.  443,  z  2002  r.  Nr 216,  poz . 1824, z  2010 r . 
Nr 213, poz. 1395 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676) związanie Umową nastąpi w drodze 
ratyfikacji  za  uprzednią  zgodą  wyrażoną  w  ustawie,  ponieważ  Umowa  ta  spełniać 
będzie  przesłanki  określone  w  art.  89  ust.  1  pkt 5 or az  w  art.  217 K onstytucji 
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kw ietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z 2001 r. 
Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009 r. Nr 114, poz. 946). 
V.  Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa 
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Umowy. 
Przepisy  Umowy  będą  miały  zastosowanie  do  organów  polskiej  administracji 
podatkowej  stosujących  postanowienia  Umowy  w s tosunkach g ospodarczych  między 
Rzecząpospolitą Polską a Guernsey. 
VI.  Sposób, w jaki Umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym 
Umowa służy prawidłowej realizacji poniższych ustaw: 
−  ustawy  z dni a 26  l ipca 1991 r . o poda tku do chodowym od os ób f izycznych  – 
podmiot i przedmiot opodatkowania, źródła przychodów, zwolnienia przedmiotowe, 
podstawa obl iczenia i  w ysokość  podatku,  pobór  podatku  lub  zaliczek  na  podatek 
przez płatników, szczególne zasady ustalania dochodu, 
−  ustawy  z dni a 15 l utego 1992 r . o pod atku d ochodowym od os ób p rawnych  – 
podmiot i  pr zedmiot opoda tkowania, p rzychody, kos zty uz yskania p rzychodów, 
zwolnienia  przedmiotowe,  podstawa  opodatkowania  i  wysokość  podatku,  pobór 
podatku. 

 
Ponadto, następujące akty prawne są związane z Umową: 
−  ustawa z dnia 29 s ierpnia 1997 r . – Ordynacja podatkowa – informacje podatkowe, 
kontrola podatkowa, tajemnica skarbowa, wymiana informacji z innymi państwami, 
−  ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji – 
udzielanie  pomocy  obcemu  państwu  oraz  korzystanie  z  jego  pomocy  przy 
dochodzeniu należności pieniężnych, 
−  ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej – postępowanie kontrolne, 
−  ustawa  z  dnia  10  września  1999  r.  –  Kodeks ka rny s karbowy  –  przestępstwa 
skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obowiązkom podatkowym. 
VII.  Środki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Umowy 
Wejście  w  życie  Umowy  nie  spowoduje  konieczności  dokonania  zmian 
w ustawodawstwie wewnętrznym. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
43/12/EP 

 
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: