Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
projekt dotyczy wprowadzenia efektywnych mechanizmów unikania podwójnego opodatkowania dochodów z pracy najemnej oraz emerytur i rent, uzyskiwanych przez osoby fizyczne pracujące w relacjach Polska-Guernsey
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2090
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 581
2090
Określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się
Państwie” oznacza każdą osobę, która wg prawa tego Państwa podlega tam
opodatkowaniu ze względu na:
– jej siedzibę lub miejsce zamieszkania,
– miejsce stałego pobytu,
– siedzibę zarządu lub inne kryterium o podobnym charakterze.
Termin ten powinien obejmować także to Państwo oraz każdą jednostkę jego podziału
terytorialnego lub organ władzy lokalnej.
Praca najemna
Uposażenia pracowników najemnych mających miejsce zamieszkania w jednym
Państwie i zatrudnionych w drugim Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim
Państwie, m.in. w sytuacji, w której zatrudnienie trwa dłużej niż 183 dni w okresie
12 miesięcy rozpoczynającym się lub kończącym w danym roku podatkowym.
Wynagrodzenie uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym
się Państwie w związku z wykonywaniem pracy na pokładzie statku morskiego lub
statku pow ietrznego, e ksploatowanego w transporcie międzynarodowym, może być
opodatkowane na terytorium tej Umawiającej się Strony, na którym znajduje się
miejsce faktycznego zarządu przedsiębiorstwa. Określenie „transport międzynarodowy”
oznacza w szelki tr ansport s tatkiem mo rskim lu b s tatkiem pow ietrznym,
eksploatowanym przez przedsiębiorstwo, którego faktyczny zarząd znajduje się na
terytorium Umawiającej się Strony, z wyjątkiem przypadku, gdy taki statek morski lub
statek powietrzny jest eksploatowany wyłącznie między miejscami położonymi na
terytorium drugiej Umawiającej się Strony.
Wynagrodzenie dyrektorów
Umowa określa, że wynagrodzenia dyrektorów i inne podobne należności, które osoba
mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie osiąga z tytułu
członkostwa w zarządzie l ub r adzie na dzorczej l ub j akimkolwiek i nnym podobn ym
organie spółki mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, podlegają
opodatkowaniu wyłącznie w pierwszym wymienionym Państwie. Powyższe oznacza, że
osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce, osiągająca dochód z tytułu członkostwa
w zarządzie spółki z siedzibą na Guernsey, podlega opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.
Analogiczna zasada znajduje zastosowanie w odniesieniu do rezydentów Guernsey.
4
Artyści i sportowcy
Umowa zawiera odrębny przepis adresowany do tej grupy zawodowej. Zasadą ogólną
jest, że dochód z pracy wykonywanej przez artystę lub sportowca na terytorium drugiej
Umawiającej się Strony może być tam opodatkowany zgodnie z jej prawem
wewnętrznym. Kraj rezydencji zobowiązany jest natomiast do usunięcia podwójnego
opodatkowania pr zy z astosowaniu m etody u nikania podw ójnego o podatkowania
(metody odliczenia proporcjonalnego).
Emerytury i renty
Emerytury, renty i inne podobne świadczenia wypłacane osobie mającej miejsce
zamieszkania na terytorium Umawiającej się Strony ze względu na uprzednie
zatrudnienie podlegają opodatkowaniu na terytorium tej Strony, jednakże mogą być
także opodatkowane w państwie, w którym powstają.
Metoda unikania podwójnego opodatkowania
Umowa wprowadza, dla rezydentów obu Umawiających się Państw, jako metodę
ogólną unikania podwójnego opodatkowania, metodę zaliczenia proporcjonalnego.
Modelowa Konwencja OECD w sprawie podatków od dochodu i majątku przewiduje
dwie a lternatywne m etody uni kania podw ójnego opoda tkowania – proporcjonalnego
zaliczenia oraz wyłączenia z progresją. Metoda proporcjonalnego zaliczenia polega na
tym, że podatek zapłacony od dochodu osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet
podatku należnego w kraju r ezydencji poda tkowej, ob liczonego od całości dochodów
w takiej proporcji, w j akiej dochód ze źródeł zagranicznych pozostaje w stosunku do
całości dochodu podatnika. Metoda wyłączenia z progresją polega na tym, że dochód
osiągnięty za granicą jest zwolniony z podatku w kraju rezydencji podatkowej,
natomiast jest brany pod uwagę jedynie przy obliczaniu stawki podatkowej, według
której podatnik będzie zobowiązany rozliczyć podatek od doc hodów uz yskanych
w kraju rezydencji podatkowej.
Powszechnie w praktyce międzynarodowej (również w Komentarzu do Modelowej
Konwencji O ECD) prezentowany jest pogląd, że obie m etody w r ównym s topniu
prowadzą do usunięcia podwójnego opodatkowania.
Procedura Wzajemnego Porozumiewania się
W pr zypadku pow stania problemów lub wątpliwości między Umawiającymi się
Stronami dotyczących stosowania lub interpretacji niniejszej Umowy właściwe organy
5
dołożą wszelkich starań, aby rozwiązać problem w drodze wzajemnego porozumienia.
Analogiczna procedura przewidziana jest w przypadku, jeżeli osoba fizyczna jest
zdania, że działania jednej lub obu Umawiających się Stron powodują lub spowodują jej
opodatkowanie niezgodne z postanowieniami niniejszej Umowy.
Moc obowiązująca Umowy
Umowa zawiera przepisy dotyczące procedury jej wejścia w życie i wypowiedzenia.
W celu zawarcia przez Rzeczpospolitą Polską niniejszej Umowy przyjęto konstrukcję
prawną, zgodnie z którą w artykułach dotyczących obowiązywania i wypowiedzenia
wprowadzono przepisy uzależniające obowiązywanie niniejszej Umowy i jej
wypowiedzenie od wypowiedzenia U mowy o w ymianie i nformacji w s prawach
podatkowych (umowa o wymianie informacji weszła w życie dnia 1 listopada 2012 r.,
została ogłoszona w Dz. U. z 2012 r. poz. 1050).
V. Skutki wejścia w życie Umowy
Skutki finansowe
Wejście w życie Umowy nie będzie miało ujemnego skutku dla dochodów sektora
finansów publ icznych. U mowa w z nacznej części jest odzwierciedleniem
jednostronnych mechanizmów przewidzianych przez polskie prawo wewnętrzne dla
celów unikania podwójnego opodatkowania.
Skutki społeczne i gospodarcze
Umowa, ze względu na uregulowania niektórych kwestii dotyczących unikania
podwójnego opod atkowania, powinna zostać pozytywnie przyjęta przez polskich
obywateli pracujących na terytorium Guernsey.
Skutki prawne wejścia w życie umowy
Umowa stanie się częścią funkcjonujących już w Polsce mechanizmów usuwania
podwójnego opod atkowania dochodów osób fizycznych. Po jej wejściu w życie
rozszerzeniu ulegnie zakres terytorialny jurysdykcji, z którymi Polska zawarła umowy
międzynarodowe wyraźnie rozgraniczające prawa do opodatkowania danych kategorii
dochodów.
Postanowienia pr ojektu U mowy nie są sprzeczne z obowiązującym w Polsce
ustawodawstwem ani z prawem Unii Europejskiej.
6
Skutki polityczne
Zawarcie um owy o u nikaniu podw ójnego o podatkowania ni ektórych ka tegorii
dochodów osób fizycznych z Guernsey może być ważnym krokiem w kierunku rozwoju
dwustronnej współpracy podatkowej. Efektywne funkcjonowanie t akiej U mowy,
w powiązaniu z Umową o wymianie informacji podatkowych, w następnych latach
może stanowić podstawę podjęcia rozmów zmierzających do zawarcia pełnej umowy
o unikaniu podwójnego opodatkowania z Guernsey.
IV. Tryb związania się przez Rzeczpospolitą Polską Umową
Umowa ma rangę umowy międzypaństwowej.
Zgodnie z a rt. 12 us t. 2 us tawy z dni a 14 kw ietnia 2000 r . o um owach
międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, z 2002 r. Nr 216, poz . 1824, z 2010 r .
Nr 213, poz. 1395 oraz z 2011 r. Nr 117, poz. 676) związanie Umową nastąpi w drodze
ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ Umowa ta spełniać
będzie przesłanki określone w art. 89 ust. 1 pkt 5 or az w art. 217 K onstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kw ietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, z 2001 r.
Nr 28, poz. 319, z 2006 r. Nr 200, poz. 1471 oraz z 2009 r. Nr 114, poz. 946).
V. Podmioty prawa krajowego, których dotyczy Umowa
Minister Finansów będzie sprawował nadzór nad realizacją Umowy.
Przepisy Umowy będą miały zastosowanie do organów polskiej administracji
podatkowej stosujących postanowienia Umowy w s tosunkach g ospodarczych między
Rzecząpospolitą Polską a Guernsey.
VI. Sposób, w jaki Umowa dotyczy spraw uregulowanych w prawie wewnętrznym
Umowa służy prawidłowej realizacji poniższych ustaw:
− ustawy z dni a 26 l ipca 1991 r . o poda tku do chodowym od os ób f izycznych –
podmiot i przedmiot opodatkowania, źródła przychodów, zwolnienia przedmiotowe,
podstawa obl iczenia i w ysokość podatku, pobór podatku lub zaliczek na podatek
przez płatników, szczególne zasady ustalania dochodu,
− ustawy z dni a 15 l utego 1992 r . o pod atku d ochodowym od os ób p rawnych –
podmiot i pr zedmiot opoda tkowania, p rzychody, kos zty uz yskania p rzychodów,
zwolnienia przedmiotowe, podstawa opodatkowania i wysokość podatku, pobór
podatku.
7
Ponadto, następujące akty prawne są związane z Umową:
− ustawa z dnia 29 s ierpnia 1997 r . – Ordynacja podatkowa – informacje podatkowe,
kontrola podatkowa, tajemnica skarbowa, wymiana informacji z innymi państwami,
− ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji –
udzielanie pomocy obcemu państwu oraz korzystanie z jego pomocy przy
dochodzeniu należności pieniężnych,
− ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej – postępowanie kontrolne,
− ustawa z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks ka rny s karbowy – przestępstwa
skarbowe i wykroczenia skarbowe przeciwko obowiązkom podatkowym.
VII. Środki prawne, jakie powinny zostać przyjęte w celu wykonania Umowy
Wejście w życie Umowy nie spowoduje konieczności dokonania zmian
w ustawodawstwie wewnętrznym.
43/12/EP
8
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2090 › Pobierz plik