Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
projekt dotyczy rozgraniczenia praw Polski i Guernsey do opodatkowania dochodów z transportu międzynarodowego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2089
- Data wpłynięcia: 2014-01-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 580
2089
Druk nr 2089
Warszawa, 22 stycznia 2014 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-124-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
-
o ratyfikacji Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem
Guernsey w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania w
odniesieniu
do
przedsiębiorstw
eksploatujących statki morskie lub
statki powietrzne w transporcie
międzynarodowym,
podpisanej
w
Londynie dnia 8 października 2013 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister
Finansów i Minister Spraw Zagranicznych.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących
statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej
w Londynie dnia 8 października 2013 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących
statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej
w Londynie dnia 8 października 2013 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
I.
Potrzeba i cel zawarcia Umowy
Wejście w życie Umowy umożliwi wyraźnie rozgraniczenie praw Polski i Guernsey do
opodatkowania dochodów z transportu międzynarodowego.
Przedmiotowa umowa jest jedną z trzech umów, jakie zostały podpisane z Guernsey.
Pozostałymi są:
– Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania
podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych
(Umowa nie weszła jeszcze w życie),
– Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey o wymianie
informacji w sprawach podatkowych (niniejsza Umowa weszła w życie 1 listopada
2012 r., została ogłoszona w Dz. U. z 2012 r. poz. 1050).
II. Charakterystyka Guernsey
Informacje ogólne
Baliwat Guernsey to terytorium zależne Wielkiej Brytanii. Obejmuje Guernsey
i pozostałe Wyspy Normandzkie z wyjątkiem Wyspy Jersey. Kwestią obrony oraz
spraw zagranicznych zajmuje się Wielka Brytania, a sprawami administracyjnymi,
sądownictwem, gospodarką oraz finansami – lokalne władze. Guernsey nie należy do
Unii Europejskiej.
Gospodarka Guernsey
PKB w 2009 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniósł 57 615 GBP.
Struktura PKB:
%
sektor usług finansowych
39,9
administracja publiczna, służba zdrowia i edukacja
14,1
handel detaliczny
6,8
budownictwo
6,6
obsługa prawna
4,8
usługi informacyjne
4,8
hotelarstwo
4,7
przemysł lekki
4,5
pozostałe
13,8
W pierwszym kwartale 2011 r. inflacja wyniosła 2,9%.
Na rynku pracy aktywnych jest ponad 70% mieszkańców Guernsey, w tym 9,5%
prowadzi działalność gospodarczą (dane z marca 2010 r.). W 2010 r. największym
pracodawcą był sektor usług finansowych (w I kwartale 2010 r. – 21,1%)
i administracja publiczna.
W grudniu 2010 r. zanotowano 0,9% bezrobocie.
System podatkowy
Podatek od dochodu osób fizycznych wynosi 20%.
Natomiast osoby prawne podlegają trzem stawkom podatku dochodowego:
–
20% – od dochodu osiąganego z posiadanych nieruchomości (obrót, najem,
hotelarstwo itp.) oraz od dochodu z działalności handlowej regulowanej przez
władze,
–
10% – od dochodu instytucji finansowych,
–
0% – od dochodu z pozostałej działalności gospodarczej (głównie usługi).
W Guernsey nie występują podatki od majątku, kapitału, nieruchomości ani podatek
VAT.
Podatek u źródła od dywidend, odsetek, należności licencyjnych, opłat za usługi
techniczne oraz usługi zarządcze wynosi 0%.
Współpraca Polski z Guernsey
Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że dochody inwestorów z Guernsey
z tytułu zainwestowanego w Polsce kapitału w postaci inwestycji bezpośrednich
w 2011 r. wyniosły 3,6 mln zł (dotyczą w całości dochodów od wierzytelności –
odsetek).
Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich z Guernsey na koniec 2011 r.
wyniosła 46,4 mln zł. Jednocześnie, wg NBP, łączna wartość polskich inwestycji
bezpośrednich w Guernsey wyniosła na koniec 2011 r. 1,6 mln zł. Nie odnotowano
natomiast dochodów polskich rezydentów z tytułu inwestycji bezpośrednich.
III. Krótka charakterystyka przepisów Umowy
Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Guernsey została przygotowana w oparciu
o wybrane postanowienia Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu
i majątku.
2
Podatki, których dotyczy Umowa
W przypadku Polski są to: podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek
dochodowy od osób fizycznych, natomiast w przypadku Guernsey jest to podatek
dochodowy.
Odesłanie do przepisów wewnętrznych Umawiających się Stron
Treść art. 3 ust. 2 jest uregulowaniem funkcjonującym zarówno w Modelowej Umowie
OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych, jak i Modelowej Konwencji
OECD w sprawie dochodu i majątku (odpowiednik art. 3 ust. 2), a także jest
zamieszczana w zdecydowanej większości zawieranych przez Polskę umów o unikaniu
podwójnego opodatkowania. Powyższe uregulowanie odnosi się do ogólnych zasad
interpretacji określeń stosowanych w Umowie, które nie są w niej zdefiniowane.
Z uwagi na fakt, że umowy podatkowe zawierane są przez jurysdykcje o różnych
systemach podatkowych, ich treść jest swoistym kompromisem, zawieranym przy
uwzględnieniu dość dużego stopnia uogólnienia. Konieczność uwzględnienia w umowie
podatkowej definicji każdego z terminów w niej występujących doprowadziłaby
prawdopodobnie do braku możliwości jej zawarcia, właśnie z uwagi na duże różnice
w systemach prawnych obu stron umowy. Z tego względu, umowy podatkowe delegują
definiowanie większości pojęć do prawa wewnętrznego, gdyż jest to jedyna możliwość
uwzględnienia jego specyfiki. Należy również wspomnieć, że odesłanie w zakresie
definicji pojęć do prawa wewnętrznego obu stron jest uzasadnione długotrwałą
procedurą zmiany umowy międzynarodowej. Średni okres funkcjonowania takiej
umowy wynosi ok. 30 lat. Przy ciągłej ewolucji systemów podatkowych, zmiany
w prawie wewnętrznym mogłyby spowodować brak możliwości efektywnego
stosowania umowy międzynarodowej, z uwagi na funkcjonowanie sprzecznych lub
różnych definicji w obu aktach prawnych. Mimo prymatu umowy nad prawem
wewnętrznym, definicja zawarta w umowie, odnosząca się do nieistniejących już
w praktyce rozwiązań, nie spełniłaby zamierzonej funkcji. Zatem międzynarodowe
umowy podatkowe definiują wyłącznie pojęcia o charakterze fundamentalnym,
niezbędne do ich funkcjonowania i zachowania intencji Umawiających się Stron.
Zyski i korzyści z transportu morskiego i lotniczego
Art. 4 rozgranicza prawa do opodatkowania zysków z transportu międzynarodowego.
Zgodnie z jego brzmieniem, zyski osiągane przez przedsiębiorstwo Umawiającej się
Strony z eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków morskich lub statków
3
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2089 › Pobierz plik