eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.

projekt dotyczy rozgraniczenia praw Polski i Guernsey do opodatkowania dochodów z transportu międzynarodowego

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2089
  • Data wpłynięcia: 2014-01-23
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej w Londynie dnia 8 października 2013 r.
  • data uchwalenia: 2014-03-14
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 580

2089

 
Druk nr 2089 
 
 
Warszawa, 22 stycznia 2014 r. 
SEJM  
 
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ 
VII kadencja 
Prezes Rady Ministrów 
 
RM-10-124-13 
 
 
 
Pani  
 
Ewa Kopacz 
 
Marszałek Sejmu 
 
Rzeczypospolitej Polskiej 
 
Szanowna Pani Marszałek 
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt 
ustawy 
 - 
o  ratyfikacji  Umowy  między 
Rzecząpospolitą  Polską  a  Baliwatem 
Guernsey w sprawie unikania 
podwójnego opodatkowania w 
odniesieniu 

do 
przedsiębiorstw 
eksploatujących  statki  morskie  lub 
statki powietrzne w transporcie 

międzynarodowym, 
podpisanej 

Londynie dnia 8 października 2013 r. 
W  załączeniu  przedstawiam  także  opinię  dotyczącą  zgodności 
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej. 
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu 
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali  upoważnieni Minister 
Finansów i Minister Spraw Zagranicznych. 
Z poważaniem 
 
(-) Donald Tusk 
Projekt 
U S T A W A  
z dnia 
o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie 
unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu do przedsiębiorstw eksploatujących 
statki morskie lub statki powietrzne w transporcie międzynarodowym, podpisanej 
w Londynie dnia 8 października 2013 r. 
Art. 1.  Wyraża  się  zgodę  na  dokonanie  przez  Prezydenta  Rzeczypospolitej  Polskiej 
ratyfikacji  Umowy  między  Rzecząpospolitą  Polską  a  Baliwatem  Guernsey  w  sprawie 
unikania podwójnego opodatkowania w odniesieniu  do  przedsiębiorstw  eksploatujących 
statki  morskie  lub  statki  powietrzne  w  transporcie  międzynarodowym,  podpisanej 
w Londynie dnia 8 października 2013 r. 
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 
UZASADNIENIE 
I. 
Potrzeba i cel zawarcia Umowy 
Wejście w życie Umowy umożliwi wyraźnie rozgraniczenie praw Polski i Guernsey do 
opodatkowania dochodów z transportu międzynarodowego. 
Przedmiotowa umowa jest jedną z trzech umów, jakie zostały podpisane z Guernsey. 
Pozostałymi są: 
–  Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Baliwatem Guernsey w sprawie unikania 
podwójnego opodatkowania niektórych kategorii dochodów osób fizycznych 
(Umowa nie weszła jeszcze w życie), 
–  Umowa  między  Rzecząpospolitą  Polską  a  Baliwatem  Guernsey  o wymianie 
informacji w sprawach podatkowych (niniejsza Umowa weszła w życie 1 listopada 
2012 r., została ogłoszona w Dz. U. z 2012 r. poz. 1050). 
II.  Charakterystyka Guernsey 
Informacje ogólne 
Baliwat  Guernsey  to  terytorium  zależne  Wielkiej Brytanii. Obejmuje Guernsey 
i pozostałe  Wyspy  Normandzkie  z  wyjątkiem  Wyspy  Jersey.  Kwestią  obrony  oraz 
spraw  zagranicznych  zajmuje  się  Wielka  Brytania,  a  sprawami administracyjnymi, 
sądownictwem, gospodarką oraz finansami – lokalne władze. Guernsey nie należy do 
Unii Europejskiej. 
Gospodarka Guernsey  
PKB w 2009 r. w przeliczeniu na jednego mieszkańca wyniósł 57 615 GBP. 
Struktura PKB:  

sektor usług finansowych
39,9 
 
 
administracja publiczna, służba zdrowia i edukacja
14,1 
 
 
handel detaliczny
6,8 
 
 
budownictwo
6,6 
 
 
obsługa prawna
4,8 
 
 
usługi informacyjne
4,8 
 
 
hotelarstwo
4,7 
 
 
przemysł lekki
4,5 
 
 
pozostałe
13,8 
 
 
 
W pierwszym kwartale 2011 r. inflacja wyniosła 2,9%. 
Na rynku pracy aktywnych jest ponad 70%  mieszkańców  Guernsey,  w  tym  9,5% 
prowadzi  działalność  gospodarczą  (dane  z  marca  2010  r.).  W  2010  r.  największym 
pracodawcą  był  sektor  usług  finansowych  (w  I  kwartale  2010  r.  –  21,1%) 
i administracja publiczna. 
W grudniu 2010 r. zanotowano 0,9% bezrobocie. 
System podatkowy 
Podatek od dochodu osób fizycznych wynosi 20%. 
Natomiast osoby prawne podlegają trzem stawkom podatku dochodowego: 
– 
20%  –  od  dochodu  osiąganego  z  posiadanych  nieruchomości  (obrót,  najem, 
hotelarstwo  itp.)  oraz  od  dochodu  z  działalności  handlowej  regulowanej  przez 
władze, 
– 
10% – od dochodu instytucji finansowych, 
– 
0% – od dochodu z pozostałej działalności gospodarczej (głównie usługi). 
W  Guernsey  nie  występują  podatki  od  majątku,  kapitału,  nieruchomości  ani podatek 
VAT.  
Podatek  u  źródła  od  dywidend,  odsetek,  należności  licencyjnych,  opłat  za  usługi 
techniczne oraz usługi zarządcze wynosi 0%. 
Współpraca Polski z Guernsey 
Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że  dochody inwestorów z Guernsey 
z tytułu  zainwestowanego  w  Polsce  kapitału  w  postaci  inwestycji  bezpośrednich 
w 2011 r.  wyniosły  3,6  mln  zł  (dotyczą  w  całości  dochodów  od  wierzytelności  – 
odsetek). 
Wartość  zagranicznych  inwestycji  bezpośrednich  z  Guernsey  na  koniec  2011  r. 
wyniosła  46,4  mln  zł.  Jednocześnie,  wg  NBP,  łączna  wartość  polskich  inwestycji 
bezpośrednich  w  Guernsey  wyniosła  na  koniec  2011  r.  1,6  mln  zł.  Nie  odnotowano 
natomiast dochodów polskich rezydentów z tytułu inwestycji bezpośrednich.  
III.  Krótka charakterystyka przepisów Umowy 
Umowa  między  Rzecząpospolitą  Polską  a  Guernsey  została  przygotowana w oparciu 
o wybrane postanowienia Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu 
i majątku. 
 

Podatki, których dotyczy Umowa 
W  przypadku  Polski  są  to:  podatek  dochodowy  od  osób  prawnych  oraz  podatek 
dochodowy od osób fizycznych, natomiast w przypadku Guernsey jest to podatek 
dochodowy. 
Odesłanie do przepisów wewnętrznych Umawiających się Stron 
Treść art. 3 ust. 2 jest uregulowaniem funkcjonującym zarówno w Modelowej Umowie 
OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych, jak i Modelowej Konwencji 
OECD  w  sprawie  dochodu  i  majątku  (odpowiednik  art.  3  ust.  2),  a  także  jest 
zamieszczana w zdecydowanej większości zawieranych przez Polskę umów o unikaniu 
podwójnego  opodatkowania.  Powyższe  uregulowanie  odnosi  się  do  ogólnych  zasad 
interpretacji określeń  stosowanych  w  Umowie,  które  nie  są  w  niej  zdefiniowane. 
Z uwagi na fakt, że  umowy  podatkowe  zawierane  są  przez  jurysdykcje  o  różnych 
systemach  podatkowych,  ich  treść  jest  swoistym  kompromisem,  zawieranym  przy 
uwzględnieniu dość dużego stopnia uogólnienia. Konieczność uwzględnienia w umowie 
podatkowej  definicji  każdego  z  terminów  w  niej  występujących  doprowadziłaby 
prawdopodobnie  do  braku  możliwości  jej  zawarcia,  właśnie  z  uwagi  na  duże  różnice 
w systemach prawnych obu stron umowy. Z tego względu, umowy podatkowe delegują 
definiowanie większości pojęć do prawa wewnętrznego, gdyż jest to jedyna możliwość 
uwzględnienia  jego  specyfiki.  Należy  również  wspomnieć,  że  odesłanie  w  zakresie 
definicji  pojęć  do  prawa  wewnętrznego  obu  stron  jest  uzasadnione  długotrwałą 
procedurą  zmiany  umowy  międzynarodowej.  Średni  okres  funkcjonowania  takiej 
umowy  wynosi  ok.  30  lat.  Przy  ciągłej  ewolucji  systemów podatkowych, zmiany 
w prawie  wewnętrznym  mogłyby  spowodować  brak  możliwości  efektywnego 
stosowania  umowy  międzynarodowej, z uwagi na funkcjonowanie sprzecznych lub 
różnych  definicji  w  obu  aktach  prawnych.  Mimo  prymatu  umowy  nad  prawem 
wewnętrznym,  definicja  zawarta  w  umowie,  odnosząca  się  do  nieistniejących  już 
w praktyce  rozwiązań,  nie  spełniłaby  zamierzonej  funkcji.    Zatem  międzynarodowe 
umowy  podatkowe  definiują  wyłącznie  pojęcia  o  charakterze fundamentalnym, 
niezbędne do ich funkcjonowania i zachowania intencji Umawiających się Stron. 
Zyski i korzyści z transportu morskiego i lotniczego 
Art. 4 rozgranicza prawa do opodatkowania  zysków  z  transportu  międzynarodowego. 
Zgodnie  z  jego  brzmieniem,  zyski  osiągane  przez  przedsiębiorstwo  Umawiającej  się 
Strony z eksploatacji w  transporcie  międzynarodowym  statków  morskich  lub  statków 

strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: