eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o prawach konsumenta

Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta

Rządowy projekt ustawy o prawach konsumenta

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2076
  • Data wpłynięcia: 2014-01-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o prawach konsumenta
  • data uchwalenia: 2014-05-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 827

2076

– 25 – 
z umową  w  sposób  wybrany  przez  kupującego  jest  niemożliwe  albo  wymagałoby 
nadmiernych kosztów w  porównaniu  ze  sposobem  proponowanym  przez  sprzedawcę. 
Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość rzeczy wolnej od wad, rodzaj 
i  znaczenie  stwierdzonej  wady,  a  także  bierze  się  pod  uwagę  niedogodności,  na  jakie 
narażałby kupującego inny sposób zaspokojenia. 
§  3.  Obniżona  cena  powinna  pozostawać  w  takiej proporcji do ceny wynikającej 
z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady. 
§ 4. Kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli wada jest nieistotna. 
Art.  561.  §  1.  Jeżeli  rzecz  sprzedana  ma  wadę,  kupujący  może  żądać  wymiany 
rzeczy wadliwej na wolną od wad albo usunięcia wady. 
§  2.  Sprzedawca  jest  obowiązany  wymienić  rzecz  wadliwą  na  wolną  od  wad  lub 
usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego. 
§  3.  Sprzedawca  może  odmówić  zadośćuczynieniu  żądaniu  kupującego,  jeżeli 
doprowadzenie  do  zgodności  z  umową  rzeczy  wadliwej  w  sposób wybrany przez 
kupującego  jest  niemożliwe  lub  w  porównaniu z  drugim  możliwym  sposobem 
doprowadzenia  do  zgodności  z  umową  wymagałoby  nadmiernych  kosztów.  Jeżeli 
kupującym  jest  przedsiębiorca,  sprzedawca  może  odmówić  wymiany  rzeczy  wadliwej 
na wolną od wad lub usunięcia wady także wtedy, gdy koszty zadośćuczynienia temu 
obowiązkowi przewyższają cenę rzeczy sprzedanej.”; 
15)  po art. 561 dodaje się art. 561¹–5615 w brzmieniu: 
„Art.  561¹. §  1. Jeżeli rzecz wadliwa została zamontowana, kupujący może żądać 
od  sprzedawcy  demontażu  i  ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na 
wolną  od  wad  lub  usunięciu  wady.  W  razie  niewykonania  tego  obowiązku  przez 
sprzedawcę  kupujący  jest  upoważniony  do  dokonania  tych  czynności  na  koszt 
i niebezpieczeństwo sprzedawcy. 
§  2.  Sprzedawca  może  odmówić  demontażu  i  ponownego  zamontowania,  jeżeli 
koszt  tych  czynności  przewyższa  cenę  rzeczy  sprzedanej.  Jeżeli  kupującym  jest 
konsument, może on żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania, jest 
obowiązany  jednak  ponieść  część  związanych  z  tym  kosztów  przewyższających  cenę 
rzeczy sprzedanej  albo może żądać od sprzedawcy zapłaty części kosztów demontażu 
i ponownego zamontowania, do wysokości ceny rzeczy sprzedanej. 
Art.  5612.  §  1.  Kupujący,  który  wykonuje  uprawnienia  z  tytułu  rękojmi,  jest 
obowiązany  na  koszt  sprzedawcy  dostarczyć  rzecz  wadliwą  do  miejsca  oznaczonego 
– 26 – 
w umowie  sprzedaży,  a  gdy  takiego  miejsca  nie  określono  w  umowie  –  do miejsca, 
w którym rzecz została wydana kupującemu. 
§ 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie 
rzeczy  przez  kupującego  byłoby  nadmiernie  utrudnione,  kupujący  obowiązany  jest 
udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje. 
§ 3. Przepisy § 1 i § 2 stosuje się do zwrotu rzeczy w razie odstąpienia od umowy 
i wymiany rzeczy na wolną od wad. 
Art.  5613.  Z  zastrzeżeniem  art.  561¹  §  2  koszty wymiany lub naprawy ponosi 
sprzedawca.  W  szczególności  obejmuje  to  koszty:  demontażu  i  dostarczenia  rzeczy, 
robocizny, materiałów oraz koszty ponownego zamontowania i uruchomienia. 
Art.  5614.  Sprzedawca  obowiązany  jest  przyjąć  od  kupującego  rzecz  wadliwą 
w razie wymiany rzeczy na wolną od wad lub odstąpienia od umowy. 
Art.  5615.  Jeżeli  kupujący  będący  konsumentem  zażądał  wymiany  lub  usunięcia 
wady  albo  obniżenia  ceny,  a  sprzedawca  nie  ustosunkował  się  do  tego  żądania 
w terminie 14 dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione.”; 
16)  art. 563 i art. 564 otrzymują brzmienie: 
„Art.  563.  §  1.  Przy sprzedaży  między  przedsiębiorcami  kupujący  traci 
uprawnienia z tytułu rękojmi, jeżeli nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy 
rzeczach tego rodzaju i  nie  zawiadomił  niezwłocznie  sprzedawcy  o  wadzie, 
a w wypadku  gdy  wada  wyszła  na  jaw  dopiero  później  –  jeżeli  nie  zawiadomił 
sprzedawcy niezwłocznie po jej stwierdzeniu. 
§ 2. Do zachowania powyższego terminu wystarczy przed jego upływem wysłanie 
zawiadomienia o wadzie. 
Art.  564.  W  wypadkach przewidzianych w art.  563  utrata  uprawnień  z  tytułu 
rękojmi  za  wady  fizyczne  rzeczy  nie  następuje  mimo  niezachowania  terminów  do 
zbadania  rzeczy  przez  kupującego  lub  do  zawiadomienia  sprzedawcy  o  wadzie,  jeżeli 
sprzedawca wiedział o wadzie albo zapewnił kupującego, że wady nie istnieją.”; 
17)  art. 566–568 otrzymują brzmienie: 
„Art.  566.  §  1.  Jeżeli  z  powodu  wady  fizycznej  rzeczy  sprzedanej  kupujący 
odstępuje  od  umowy  albo  żąda  obniżenia  ceny,  może  on  żądać  naprawienia  szkody, 
którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda 
była  następstwem  okoliczności,  za  które  sprzedawca  nie  ponosi  odpowiedzialności, 
a w szczególności  może  żądać  zwrotu  kosztów  zawarcia  umowy,  kosztów  odebrania, 
– 27 – 
przewozu, przechowania i  ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych  nakładów 
w takim zakresie, w  jakim  nie  odniósł  korzyści  z  tych  nakładów.  Nie  uchybia  to 
przepisom o obowiązku naprawienia szkody na zasadach ogólnych. 
§  2.  Przepis § 1  stosuje  się odpowiednio w  razie dostarczenia rzeczy wolnych od 
wad zamiast rzeczy wadliwych albo usunięcia wady przez sprzedawcę. 
Art.  567.  §  1.  Jeżeli  sprzedawca  dopuszcza  się  zwłoki  z  odebraniem rzeczy, 
kupujący może odesłać rzecz na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy. 
§  2.  W  przypadku  sprzedaży  między  przedsiębiorcami  kupujący  jest  uprawniony, 
a gdy interes sprzedawcy tego wymaga –  obowiązany  sprzedać  rzecz  z  zachowaniem 
należytej staranności, jeżeli istnieje niebezpieczeństwo pogorszenia rzeczy. O zamiarze 
sprzedaży kupujący powinien w miarę możliwości zawiadomić sprzedawcę, w każdym 
zaś  razie  powinien  wysłać  mu  zawiadomienie  niezwłocznie  po  dokonaniu  sprzedaży. 
Kupujący może również odesłać rzecz sprzedawcy na jego koszt i niebezpieczeństwo. 
Art.  568.  §  1.  Sprzedawca odpowiada z  tytułu  rękojmi,  jeżeli  wada  fizyczna 
zostanie stwierdzona  przed  upływem  dwóch  lat  od  wydania  rzeczy  kupującemu,  a  gdy 
chodzi o  wady  nieruchomości  –  przed  upływem  pięciu  lat.  Jeżeli  kupującym  jest 
konsument  a  przedmiotem  sprzedaży  jest  używana  rzecz  ruchoma,  odpowiedzialność 
sprzedawcy  może  zostać  ograniczona,  nie  mniej  niż  do  roku  od  wydania  rzeczy 
kupującemu. 
§ 2. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad 
przedawnia  się  z  upływem  roku.  Jeżeli  kupującym  jest  konsument,  termin 
przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminu określonego w § 1. 
§ 3. W terminach określonych w § 2 kupujący może odstąpić od umowy lub złożyć 
oświadczenie o obniżeniu ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej. Jeżeli kupujący żądał 
wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, termin do odstąpienia od umowy 
lub  złożenia  oświadczenia  o  obniżeniu  ceny  rozpoczyna  się  z  chwilą  bezskutecznego 
upływu terminu do wymiany rzeczy lub usunięcia wady. 
§ 4. W razie dochodzenia przed sądem uprawnienia z rękojmi za wady termin do 
wykonania innych uprawnień,  przysługujących  kupującemu  z  tego  tytułu,  ulega 
zawieszeniu  do  czasu  prawomocnego  zakończenia  postępowania.  To  samo  dotyczy 
postępowania  mediacyjnego,  przy  czym  termin  do  wykonania  innych  uprawnień, 
przysługujących  kupującemu,  zaczyna  biec  od  dnia  odmowy  przez  sąd  zatwierdzenia 
ugody zawartej przed mediatorem lub bezskutecznego zakończenia mediacji. 
– 28 – 
§  5.  Upływ  terminu  do  stwierdzenia  wady  nie  wyłącza  wykonania  uprawnień 
z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił.”; 
18)  po art. 568 dodaje się art. 568¹ w brzmieniu: 
„Art. 5681. Jeżeli określony przez sprzedawcę lub producenta termin przydatności 
rzeczy do użycia kończy się po upływie dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu, 
sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za wady fizyczne tej rzeczy stwierdzone przed 
upływem tego terminu. Przepis art. 568 § 5 stosuje się.”; 
19)  uchyla się art. 570–572; 
20)  uchyla się art. 572¹; 
21)  art. 574 otrzymuje brzmienie: 
„Art. 574. § 1. Jeżeli z powodu wady prawnej rzeczy sprzedanej kupujący odstąpił 
od umowy  albo  złożył  oświadczenie  o  obniżeniu  ceny,  może  on  żądać  naprawienia 
szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady, choćby 
szkoda  była  następstwem  okoliczności,  za  które  sprzedawca  nie  ponosi 
odpowiedzialności,  a  w  szczególności  może  żądać  zwrotu  kosztów  zawarcia  umowy, 
kosztów odebrania, przewozu, przechowania i  ubezpieczenia rzeczy, zwrotu 
dokonanych  nakładów  w  takim zakresie, w  jakim  nie  odniósł  z  nich  korzyści,  a  nie 
otrzymał  ich  zwrotu  od  osoby  trzeciej,  oraz  zwrotu  kosztów procesu. Nie uchybia to 
przepisom o obowiązku naprawienia szkody na zasadach ogólnych. 
§ 2. Przepis § 1 stosuje się odpowiednio w razie dostarczenia rzeczy wolnej od wad 
zamiast rzeczy wadliwej.”; 
22)  art. 576 otrzymuje brzmienie: 
„Art.  576.  Do wykonywania  uprawnień  z  tytułu  rękojmi  za  wady  prawne  rzeczy 
sprzedanej stosuje się przepisy art. 568 § 2–4, z tym że bieg terminu, o którym mowa 
w art.  568  §  2,  rozpoczyna  się  od  dnia,  w  którym  kupujący  dowiedział  się  o  istnieniu 
wady, a  jeżeli kupujący  dowiedział się o istnieniu wady dopiero na skutek powództwa 
osoby trzeciej – od dnia, w którym orzeczenie wydane w sporze z osobą trzecią stało się 
prawomocne.”; 
– 29 – 
23)  po art. 576 dodaje się dział II¹ w brzmieniu: 
„Dział II¹ 
Roszczenie sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej 
Art. 576¹. § 1. Jeżeli rzecz nie miała właściwości, które powinna mieć zgodnie ze 
swoim przeznaczeniem lub zgodnie z publicznie składanymi zapewnieniami, o których 
mowa w art.  556¹  §  2,  lub  została  wydana  w  stanie  niezupełnym,  sprzedawca, który 
poniósł  koszty  w  wyniku  wykonania  uprawnień  przez  konsumenta  w  związku 
z zaistnieniem  wady  fizycznej  rzeczy  sprzedanej,  może  żądać  naprawienia  poniesionej 
szkody od tego z poprzednich sprzedawców, wskutek którego działania lub zaniechania 
rzecz stała się wadliwa. 
§ 2. Odpowiedzialność określoną w § 1 ponosi także poprzedni sprzedawca, który 
wiedząc o wadzie rzeczy, nie poinformował o niej kupującego lub sporządził instrukcję 
montażu  i  uruchomienia  dołączoną  do  rzeczy,  jeżeli  wada  powstała  na skutek 
zamontowania i uruchomienia rzeczy przez konsumenta zgodnie z tą instrukcją. 
§  3.  Sprzedawca  może  żądać  odszkodowania  obejmującego  zwrot  wydatków 
niezbędnych  w  celu  realizacji  uprawnień  konsumenta,  w  szczególności  związanych 
z wymianą  lub  usunięciem  wady  rzeczy  sprzedanej,  jej  demontażem,  transportem 
i ponownym zamontowaniem, a  ponadto  kwotę,  o  którą  została  obniżona  cena  rzeczy, 
oraz utracone korzyści. 
Art.  5762.  §  1.  Roszczenie  sprzedawcy  przedawnia  się  z  upływem  sześciu 
miesięcy.  Bieg  terminu  przedawnienia  rozpoczyna  się  z  dniem poniesienia kosztów 
przez  sprzedawcę  w  wyniku  wykonania  uprawnień  przez  konsumenta,  nie  później 
jednak  niż  w  dniu, w  którym  sprzedawca  powinien  wykonać  swoje  obowiązki  wobec 
konsumenta. 
§  2.  Jeżeli  sąd  oddali  powództwo  o  naprawienie  szkody,  stwierdzając,  że  osoba 
pozwana  nie  była  odpowiedzialna  za  powstanie  wady  rzeczy,  bieg  terminu 
przedawnienia w  stosunku  do  wszystkich  pozostałych  sprzedawców  nie  może 
zakończyć się przed upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym orzeczenie oddalające 
powództwo stało się prawomocne. 
Art. 5763. Przepisy niniejszego działu nie uchybiają innym przepisom o obowiązku 
naprawienia szkody. 
strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 20 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: