Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług
projekt dotyczy m.in. zniesienia obowiązku oznaczania ceną każdej sztuki towaru, który znajduje się w ofercie (wystarczy uwidocznienie cen); nowe przepisy przewidują odstąpienie od określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2065
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 915
2065
jednostce miary, zawartej w jednej porcji, a w przypadku sprzedaży na
sztuki dopuszcza się określenie ilości nominalnej oferowanej porcji
w sztukach;
4) komponentu dominującego wagowo w potrawie lub wyrobie (głównego
składnika – mięsa, drobiu, ryb) wraz z określeniem ilości nominalnej
wyrażonej w legalnej jednostce miary;
5) dodatków uzupełniających potrawę lub wyrób (przystawek, deserów)
i napojów.
3. Cenniki wywiesza się, wykłada lub w inny sposób udostępnia w miejscu
sprzedaży towarów lub świadczenia usług tak, aby były one czytelne dla
konsumentów. W przedsiębiorstwach gastronomicznych cenniki wywiesza się także
w miejscu ogólnodostępnym wewnątrz lub na zewnątrz lokalu, w pobliżu drzwi
wejściowych.
§ 15. 1. W miejscu sprzedaży detalicznej, dostosowanym do samoobsługi
konsumentów zapewnia się system elektronicznej identyfikacji towaru i ceny
zapisanych w szczególności w postaci kodów kreskowych.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie dotyczy tych miejsc sprzedaży
detalicznej, które z uwagi na zakres prowadzonej działalności nie dokonują
elektronicznej identyfikacji towaru i ceny przy kasie rejestrującej.
3. Cena towaru odczytana na podstawie kodu kreskowego nie może być wyższa od
ceny uwidocznionej przy identycznym towarze.
4. Liczba czytników identyfikujących towar i cenę umieszczonych na sali sprzedaży
zapewni konsumentom niezwłoczne odczytanie kodów kreskowych poszczególnych
towarów (zakodowanych cen poszczególnych towarów), przy czym na każde
rozpoczęte 400 metrów kwadratowych powierzchni sprzedażowej powinien
przypadać co najmniej jeden czytnik, nie uwzględniając czytników zainstalowanych
w kasach rejestrujących.
§ 16. Przedsiębiorca prowadzący działalność usługową w zakresie gastronomii lub
hotelarstwa:
1) zapewnia wystarczającą ilość cenników oferowanych potraw lub
wyrobów i napojów, aby udostępniać je kupującym przed przyjęciem
zamówienia i przy rozliczeniu końcowym;
5
2) wykłada lub wywiesza w każdym pokoju katalog zawierający ceny
noclegu, wyżywienia lub innych oferowanych usług;
3) wywiesza lub wykłada w miejscu przeznaczonym do odbywania rozmów
telefonicznych cennik, zawierający cenę za jeden impuls telefoniczny
i inne opłaty za usługi dodatkowe, związane z łączeniem rozmowy.
§ 17. 1. Przedsiębiorca reklamujący towar lub usługę, wraz z ceną sprzedaży,
w materiałach informacyjno-reklamowych powinien także podać informacje dotyczące
ceny jednostkowej tego towaru lub usługi oraz datę lub termin obowiązywania podanych
cen.
2. W materiałach informacyjno-reklamowych, o których mowa w ust. 1, przy towarach
oferowanych do sprzedaży po cenach promocyjnych lub obniżonych, obok przekreślonej
ceny dotychczasowej uwidacznia się cenę promocyjną lub cenę obniżoną,
uwzględniającą rabat. Przepis ten nie dotyczy towarów oferowanych do sprzedaży po raz
pierwszy.
3. W materiałach informacyjno-reklamowych, o których mowa w ust. 1, oraz
w placówkach handlowych przy towarach oferowanych do sprzedaży po przecenie obok
przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu „przecena” albo wyrazów „obniżka ceny”
lub „podwyżka ceny” uwidacznia się cenę obniżoną lub podwyższoną, jej okres
obowiązywania, a także przyczynę lub przyczyny dokonanej zmiany ceny.
§ 18. W przypadku zamawiania przez konsumenta towaru lub usługi przy wykorzystaniu
środków porozumiewania się na odległość, z wyjątkiem oferty sprzedaży na odległość,
o której mowa w art. 9 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw
konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt
niebezpieczny, przedsiębiorca, na żądanie konsumenta, wraz z pisemnym lub wizualnym
opisem towaru (usługi) powinien zakomunikować mu cenę, cenę jednostkową
i jednostkę miary do której odnosi się cena, wraz z opłatami dodatkowymi za
dostarczenie zamówionego towaru lub usługi oraz za połączenie. Informacje te powinny
być podane przez przedsiębiorcę przed sporządzeniem umowy w sposób niebudzący
wątpliwości zamawiającego.
§ 19. 1. Ceny za usługi podaje się wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu
usługi. Jeżeli jest to zgodne z praktyką obrotu, ze względu na rodzaj świadczonej usługi,
zamiast cen za usługę można podawać cenę jednostkową za jednostkę usługi.
6
2. Przy określaniu cen za usługi mogą być podawane stawki godzinowe, stawki
procentowe, ceny za kilometr i inne stawki przeliczeniowe, które powinny zawierać
wszystkie elementy składowe ceny. Do stawek przeliczeniowych mogą być włączone
także koszty materiałowe.
3. Ceny za przejazd od lub do odbiorcy usługi zestawia się i osobno wycenia.
4. Jeżeli nalicza się minimalny czas pracy, minimalną wartość wykonanej pracy,
minimalny czas dojazdu lub minimalną odległość do przebycia, poszczególne ceny
podaje się osobno.
5. Przy określaniu cen usług szczególnych, w tym robót budowlanych lub
remontowych, jednoznacznie i wyraźnie informuje się konsumenta, czy podane ceny
obejmują tylko wartość usługi, czy również zużytego materiału, a także czy towary
zużyte przy wykonywaniu tych usług zostaną wycenione odrębnie, z uwzględnieniem
narzutu kosztów do cen zakupu.
6. Przepisy ust. 1–5 stosuje się również do ofert i kosztorysów.
§ 20. 1. W zakładach świadczących usługi w miejscu widocznym i ogólnodostępnym
powinien znajdować się cennik wraz z dokładnym określeniem rodzaju i zakresu
oferowanych usług.
2. W przypadku świadczenia usług wyłącznie u konsumentów cennik, o którym mowa
w ust. 1, powinien być przedstawiony konsumentowi przed wykonaniem zamówionej
przez niego usługi, w formie pisemnej lub elektronicznej.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do usług świadczonych w punktach
sprzedaży okrężnej.
§ 21. 1. Na stacjach paliw ceny paliw uwidacznia się w taki sposób, aby były one
wyraźne i czytelne dla kierowców pojazdów poruszających się po drogach publicznych
i zbliżających się do stacji paliw.
2. Przepis ust. 1 stosuje się również odpowiednio do przedsiębiorcy wynajmującego lub
ochraniającego garaże, zadaszone wiaty oraz miejsca parkingowe albo przyjmującego na
przechowanie pojazdy samochodowe.
§ 22. Do dnia ... przedsiębiorcy dostosują dotychczasowe sposoby informowania
o cenach towarów i usług oferowanych kupującym do wymagań wynikających
z rozporządzenia.
7
§ 23. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER GOSPODARKI
8
UZASADNIENIE
Istniej cy stan rzeczy w zakresie przepisów dotycz cych cen, wyjaśnienie
potrzeby i celu wydania nowego aktu
Obecnie zasady uwidaczniania cen towarów i usług określa rozporządzenie Ministra
Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania
cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do
sprzedaży (Dz. U. Nr 99, poz. 894, z późn .zm.). Potrzeba wydania nowego aktu
w tym zakresie wynika ze zmiany podstawy prawnej jego wydania. W chwili obecnej
trwają bowiem prace nad nową ustawą o informowaniu o cenach towarów i usług.
Doświadczenia zebrane w trakcie stosowania obowiązującej ustawy z dnia 5 lipca
2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385) przyczyniły się do wypracowania
nowych rozwiązań, w zakresie informowania o cenach towarów i usług,
zmierzających do złagodzenia obowiązków informacyjnych przedsiębiorców
w zakresie bezpośredniego oznaczania poszczególnych towarów ceną. Z tego punktu
widzenia szczególnego znaczenia nabiera zmiana przepisu upoważniającego do
wydania aktu podustawowego oraz zmiana tego aktu tj. rozporządzenia dotyczącego
sposobów uwidaczniania cen towarów i usług. Aktualna redakcja przepisu art. 12
ust. 3 ustawy o cenach uniemożliwia, nawet w uzasadnionych przypadkach,
wprowadzenie bezterminowego zwolnienia przedsiębiorców z obowiązku oznaczania
towarów ceną. Ewentualne zwolnienia we wskazanym wyżej zakresie mogą mieć
jedynie czasowy charakter, i dotyczyć wyłącznie przypadków określonych
w przepisie upoważniającym.
W konsekwencji powyższego, dotychczas minister właściwy do spraw finansów
publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, po
zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wydawał
rozporządzenia mające m.in. na celu okresowe zawieszenie obowiązków
informacyjnych przedsiębiorców w zakresie:
1) bezpośredniego oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży
detalicznej, które ze swej natury nie mogą być tak oznaczone lub w przypadku,
których takie oznaczenie nie miałoby znaczenia dla kupujących oraz
2) uwidaczniania cen jednostkowych towarów przeznaczonych do sprzedaży
w zestawach (kompletach).
Przedsiębiorcy powinni być jednak bezterminowo zwolnieni z obowiązków, które są
niewykonalne bądź nie mają znaczenia dla osób kupujących towary.
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2065
› Pobierz plik