Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług
projekt dotyczy m.in. zniesienia obowiązku oznaczania ceną każdej sztuki towaru, który znajduje się w ofercie (wystarczy uwidocznienie cen); nowe przepisy przewidują odstąpienie od określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2065
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 915
2065
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw. Projektowana ustawa spowoduje uproszczenie i uporządkowanie stanu
prawnego w zakresie informowania o cenach, w tym o cenach jednostkowych
oferowanych towarów oraz świadczonych usług. Jednocześnie nie nastąpi pogorszenie
pozycji ekonomicznej konsumentów. Uproszczenie regulacji określającej zasady
wypełniania obowiązku związanego z informowaniem o cenie oferowanego towaru
i świadczonej usłudze przyczyni się do ograniczenia pracochłonności obowiązków
administracyjnych wypełnianych przez przedsiębiorstwa handlowe i usługowe.
Zmniejszenie uciążliwości zadań związanych z realizacją obowiązków w zakresie
informowania o cenie towaru i świadczonej usłudze powinno być szczególnie
odczuwalne wśród małych i średnich przedsiębiorstw.
Szacuje się, że proponowana zmiana regulacji przyczyni się do zmniejszenia obciążeń
administracyjnych wycenianych na kwotę ok. 0,5 mld zł/rok. Zmniejszenie obciążeń
administracyjnych będzie pozytywnie oddziaływało na poziom kosztów uzyskania
przychodów przedsiębiorstw działających w handlu i usługach. Jednak dokładne
wyliczenie skali oszczędności możliwych do uzyskania z tego tytułu jest trudne ze
względu na brak niektórych danych. W związku z tym zakłada się, że korzyści
społeczne mogą być zbliżone do skali zmniejszenia obciążeń administracyjnych. Biorąc
pod uwagę strukturę podmiotów działających w handlu i usługach, wg wielkości
obrotów, przyjmuje się, że oszczędności wśród:
– małych i średnich przedsiębiorstw wyniosą ok. 150 mln zł/rok,
– pozostałych przedsiębiorstw wyniosą ok. 350 mln zł/rok,
– obywateli wyniosą ok. 375 mln zł/rok.
Ponadto ocenia się, że proponowane zmiany regulacji przyczynią się do większej
elastyczności cen, a pośrednio mogą przyczyniać się także do ich obniżenia.
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7. Źródła finansowania
Wejście w życie projektowanej regulacji nie pociągnie za sobą wydatków budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
13
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia
w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług1)
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia ... o informowaniu o cenach towarów i usług
(Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposoby uwidaczniania cen, w tym cen jednostkowych
towarów i usług.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) towarach sprzedawanych luzem – należy przez to rozumieć towary, które nie
są paczkowane, lecz są odważane lub odmierzane podczas sprzedaży
w obecności konsumenta, na jego wniosek;
2) wywieszce – należy przez to rozumieć etykietę, tabliczkę lub plakat
z wydrukowaną lub napisaną odręcznie ceną; wywieszka może mieć formę
elektroniczną;
3) umowie zawieranej na odległość – należy przez to rozumieć umowę
określoną w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych
praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez
produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225);
4) punktach sprzedaży okrężnej – należy przez to rozumieć punkty sprzedaaży
obwoźnej i obnośnej oraz inne punkty sprzedaży detalicznej o charakterze
ruchomych stoisk;
5) środowisku płynnym – należy przez to rozumieć znaczenie nadane dla celów
ust. 4 art. 8 dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
1) Niniejsze rozporządzenie dokonuje wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE z dnia
16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom
(Dz. Urz. WE L 80 z 18.03.1998, str. 27–31, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 4, str. 32).
20 marca 2000 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich
w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych;
6) masie netto po odsączeniu – należy przez to rozumieć masę pakowanego
środka spożywczego o konsystencji stałej umieszczonego w środowisku
płynnym.
§ 3. 1. W miejscu sprzedaży detalicznej lub świadczenia usług uwidacznia się aktualne
w momencie oferowania towaru lub usługi do sprzedaży informacje o cenie, w tym cenie
jednostkowej, jednostce miary do której odnosi się cena oraz nazwie handlowej towaru.
Informacje te, z zastrzeżeniem § 14 ust. 2, dodatkowo uwidacznia się techniką służącą do
ich elektronicznego odczytu, w szczególności w postaci kodów kreskowych.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, uwidacznia się w szczególności na/w:
1) wywieszce;
2) cenniku;
3) przywieszce trwale złączonej z towarem;
4) katalogu;
5) obwolucie.
§ 4. Wywieszki umieszcza się przy wszystkich towarach, jeżeli przepisy rozporządzenia
nie określają innego sposobu uwidaczniania cen poszczególnych towarów.
§ 5. 1. Wywieszkę umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla
konsumentów, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczy,
w taki sposób, aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego,
a w szczególności podobnego towaru.
2. Napisy na wywieszce powinny być wyraźne i czytelne, tak aby nie budziły
wątpliwości konsumentów.
3. Przy wystawianiu na sprzedaż większej ilości określonego towaru, cenę uważa się za
uwidocznioną, jeżeli wywieszkę umieści się tylko przy jednej sztuce identycznego
towaru.
§ 6. W przypadku towarów przecenionych, z wyjątkiem towarów oferowanych do
sprzedaży po raz pierwszy, informacja o której mowa w § 3 ust. 1 zdanie pierwsze,
zawiera dodatkowo przekreśloną cenę dotychczasową, cenę obniżoną, uwzględniającą
rabat lub podwyższoną, wyraz „przecena” albo „obniżka ceny” bądź „podwyżka ceny”,
przyczynę dokonanej przeceny oraz jej okres obowiązywania.
2
§ 7. Wymogu uwidaczniania cen na wywieszkach nie stosuje się do książek, dzienników
i czasopism oraz zapisanych informatycznych nośników danych, oznaczonych wyraźnie
nadrukowaną lub napisaną obowiązującą (aktualną) ceną.
§ 8. 1. Cena jednostkowa umieszczona przy towarze na wywieszce lub w innej formie
dostępnej dla konsumentów powinna dotyczyć odpowiednio ceny za:
1) litr lub 1 metr sześcienny – dla towarów przeznaczonych do sprzedaży
według objętości;
2) 1 kilogram lub 1 tonę – dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według
masy;
3) 1 metr lub 1 metr kwadratowy – dla towarów przeznaczonych do sprzedaży
według długości lub powierzchni;
4) 1 sztukę – dla towarów przeznaczonych do sprzedaży na sztuki.
2. Ceny jednostkowe towarów sprzedawanych według objętości mogą także dotyczyć
100 mililitrów lub 0,1 litra, a towarów sprzedawanych według masy – ilości za
100 gramów albo 100 kilogramów, jeżeli te jednostki są stosowane zwyczajowo
i powszechnie dla tych towarów.
3. W szczególnych przypadkach uzasadnionych rodzajem, przeznaczeniem lub
zwyczajowo oferowaną ilością towarów przy uwidacznianiu cen jednostkowych
dopuszcza się stosowanie dziesiętnych wielokrotności i podwielokrotności legalnych
jednostek miar, innych niż określone w ust. 1 i 2.
4. W przypadku towarów pakowanych oznaczonych liczbą sztuk może być stosowane
przeliczenie na cenę jednostkową za 1 sztukę lub za dziesiętną wielokrotność liczby
sztuk.
§ 9. Towar sprzedawany luzem opatruje się wywieszką zawierająca cenę
jednostkową, jednostkę miary do której odnosi się cena oraz nazwę handlową
oferowanego towaru.
§ 10. Wymogu uwidaczniania cen jednostkowych nie stosuje się do:
1) towarów, których cena jednostkowa jest identyczna z ceną sprzedaży;
2) towarów o cenach obniżonych ze względu na uszkodzenie lub
niebezpieczeństwo zepsucia, z powodu upływającego terminu
przydatności do spożycia albo daty minimalnej trwałości;
3
3) towarów niejednorodnych przeznaczonych do sprzedaży w zestawach
(kompletach), umieszczonych w jednym opakowaniu.
§ 11. Cena jednostkowa pakowanego środka spożywczego w stanie stałym
znajdującego się w środowisku płynnym (w płynie lub mieszance płynów), także
w postaci zamrożonej lub głęboko mrożonej, takich jak: woda, wodne roztwory soli,
solanka, wodne roztwory kwasów spożywczych, ocet, wodne roztwory cukrów,
wodne roztwory innych substancji słodzących, a w przypadku owoców lub warzyw
– także w soku owocowym albo warzywnym, powinna dotyczyć masy netto środka
spożywczego po odsączeniu, oznaczonej na opakowaniu jednostkowym, jeżeli płyn
ten lub mieszanka płynów stanowi jedynie dodatek do podstawowego składu tego
środka spożywczego i nie jest czynnikiem wpływającym na wybór konsumentów.
§ 12. W miejscu ekspozycji handlowej, takim jak: okno (witryna), gablota lub innym
podobnym miejscu wystawowym, wewnątrz lub na zewnątrz przestrzeni związanej
z miejscem sprzedaży, przy egzemplarzu danego rodzaju, typu czy marki towaru na
wywieszce albo w inny sposób uwidacznia się cenę, po której ten towar jest
sprzedawany. Jeżeli zamiast towarów oryginalnych przedsiębiorca wystawia ich
atrapy, imitacje, wzory lub próbki, powinien wyeksponować ceny w taki sam sposób
i taką samą czcionką, jak ceny towarów oryginalnych.
§ 13. Na przywieszce trwale złączonej z towarem, na wywieszce lub w katalogu
uwidacznia się ceny biżuterii, wyrobów z metali szlachetnych, zegarków i wyrobów
odzieżowych.
§ 14. 1. W cenniku uwidacznia się zestawienie cen towarów przeznaczonych do
sprzedaży detalicznej:
1) umieszczonych w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla
konsumentów, w szczególności na zapleczu;
2) w punktach sprzedaży okrężnej.
2. W cenniku uwidacznia się ceny potraw lub wyrobów oferowanych
w przedsiębiorstwach gastronomicznych. Cennik taki powinien ponadto zawierać
aktualne informacje umożliwiające konsumentom łatwą identyfikację ceny
z potrawą lub wyrobem, w szczególności:
1) datę jego wystawienia;
2) pełną nazwę potrawy lub wyrobu pod którą jest on sprzedawany;
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2065
› Pobierz plik