eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług

Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług

projekt dotyczy m.in. zniesienia obowiązku oznaczania ceną każdej sztuki towaru, który znajduje się w ofercie (wystarczy uwidocznienie cen); nowe przepisy przewidują odstąpienie od określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2065
  • Data wpłynięcia: 2014-01-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 915

2065

Wejście  w  życie  projektowanych  przepisów  pozytywnie  będzie  oddziaływać  na 
konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na  funkcjonowanie 
przedsiębiorstw. Projektowana ustawa spowoduje uproszczenie i uporządkowanie stanu 
prawnego w zakresie  informowania o cenach, w tym o cenach jednostkowych 
oferowanych towarów oraz świadczonych usług. Jednocześnie nie nastąpi pogorszenie 
pozycji ekonomicznej konsumentów. Uproszczenie  regulacji  określającej zasady 
wypełniania  obowiązku  związanego  z  informowaniem o cenie oferowanego towaru 
i świadczonej  usłudze  przyczyni  się  do  ograniczenia  pracochłonności  obowiązków 
administracyjnych  wypełnianych  przez  przedsiębiorstwa  handlowe  i  usługowe. 
Zmniejszenie uciążliwości  zadań  związanych  z  realizacją  obowiązków  w zakresie 
informowania  o  cenie  towaru  i  świadczonej  usłudze  powinno  być  szczególnie 
odczuwalne wśród małych i średnich przedsiębiorstw.  
Szacuje się, że proponowana zmiana regulacji przyczyni się do zmniejszenia obciążeń 
administracyjnych  wycenianych  na  kwotę  ok.  0,5  mld  zł/rok.  Zmniejszenie  obciążeń 
administracyjnych  będzie  pozytywnie  oddziaływało  na  poziom  kosztów uzyskania 
przychodów  przedsiębiorstw  działających  w  handlu  i  usługach.  Jednak dokładne 
wyliczenie  skali  oszczędności  możliwych  do  uzyskania  z  tego  tytułu  jest trudne ze 
względu  na  brak  niektórych  danych.  W  związku  z  tym  zakłada  się,  że  korzyści 
społeczne mogą być zbliżone do skali zmniejszenia obciążeń administracyjnych. Biorąc 
pod  uwagę  strukturę  podmiotów  działających  w  handlu  i  usługach,  wg  wielkości 
obrotów, przyjmuje się, że oszczędności wśród: 
– małych i średnich przedsiębiorstw wyniosą ok. 150 mln zł/rok, 
– pozostałych przedsiębiorstw wyniosą ok. 350 mln zł/rok,  
– obywateli wyniosą ok. 375 mln zł/rok.  
Ponadto ocenia  się,  że  proponowane zmiany  regulacji  przyczynią  się  do  większej 
elastyczności cen, a pośrednio mogą przyczyniać się także do ich obniżenia.  
6. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny 
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny. 
7. Źródła finansowania 
Wejście  w  życie  projektowanej  regulacji  nie  pociągnie  za  sobą  wydatków  budżetu 
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
13 
 
Projekt 
 
 
ROZPORZ DZENIE 
MINISTRA GOSPODARKI 
z dnia 
 
w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług1) 
 
Na  podstawie  art.  4  ust.  2  ustawy  z  dnia  ...  o  informowaniu  o  cenach  towarów  i  usług 
(Dz. U. poz. ...) zarządza się, co następuje: 
§ 1.  Rozporządzenie  określa  sposoby  uwidaczniania  cen,  w  tym  cen  jednostkowych 
towarów i usług. 
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o: 
1)  towarach sprzedawanych luzem – należy przez to rozumieć towary, które nie 
są  paczkowane,  lecz  są  odważane  lub  odmierzane  podczas  sprzedaży 
w obecności konsumenta, na jego wniosek; 
2)  wywieszce  –  należy  przez  to  rozumieć  etykietę,  tabliczkę  lub  plakat 
z wydrukowaną  lub  napisaną  odręcznie  ceną;  wywieszka  może  mieć  formę 
elektroniczną; 
3)  umowie  zawieranej  na  odległość  –  należy  przez  to  rozumieć  umowę 
określoną w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych 
praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez 
produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2012 r. poz. 1225); 
4)  punktach sprzedaży okrężnej – należy przez to rozumieć punkty sprzedaaży 
obwoźnej  i  obnośnej  oraz  inne  punkty  sprzedaży  detalicznej  o  charakterze 
ruchomych stoisk; 
5)  środowisku płynnym – należy przez to rozumieć znaczenie nadane dla celów 
ust.  4  art.  8  dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu  Europejskiego i Rady z dnia 
                                            
1)  Niniejsze  rozporządzenie  dokonuje  wdrożenia  dyrektywy  Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  98/6/WE  z  dnia 
16 lutego  1998  r.  w  sprawie  ochrony  konsumenta  przez  podawanie  cen  produktów  oferowanych  konsumentom 
(Dz. Urz. WE L 80 z 18.03.1998, str. 27–31, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 4, str. 32). 
 
20 marca  2000  r.  w  sprawie  zbliżenia  ustawodawstw  Państw  Członkowskich 
w zakresie etykietowania, prezentacji i reklamy środków spożywczych; 
6)  masie  netto  po  odsączeniu  –  należy  przez  to  rozumieć  masę  pakowanego 
środka  spożywczego  o  konsystencji  stałej  umieszczonego  w  środowisku 
płynnym. 
§ 3. 1. W miejscu sprzedaży detalicznej lub świadczenia usług uwidacznia się aktualne 
w momencie oferowania towaru lub usługi do sprzedaży informacje o cenie, w tym cenie 
jednostkowej, jednostce miary do której odnosi się cena oraz nazwie handlowej towaru. 
Informacje te, z zastrzeżeniem § 14 ust. 2, dodatkowo uwidacznia się techniką służącą do 
ich elektronicznego odczytu, w szczególności w postaci kodów kreskowych.  
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, uwidacznia się w szczególności na/w: 
1)  wywieszce; 
2)  cenniku; 
3)  przywieszce trwale złączonej z towarem; 
4)  katalogu; 
5)  obwolucie. 
§ 4. Wywieszki umieszcza się przy wszystkich towarach, jeżeli przepisy rozporządzenia 
nie określają innego sposobu uwidaczniania cen poszczególnych towarów. 
§ 5. 1. Wywieszkę umieszcza się w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla 
konsumentów, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczy, 
w taki  sposób,  aby  nie  można  było  pomylić  ceny  określonego  towaru  z  ceną  innego, 
a w szczególności podobnego towaru. 
2.  Napisy  na  wywieszce  powinny  być  wyraźne  i  czytelne,  tak  aby  nie  budziły 
wątpliwości konsumentów. 
3.  Przy wystawianiu na sprzedaż większej ilości określonego towaru, cenę uważa się za 
uwidocznioną,  jeżeli  wywieszkę  umieści  się  tylko  przy  jednej  sztuce  identycznego 
towaru. 
§ 6.  W  przypadku  towarów  przecenionych,  z  wyjątkiem  towarów  oferowanych  do 
sprzedaży  po  raz  pierwszy,  informacja  o  której  mowa  w  §  3  ust.  1  zdanie  pierwsze, 
zawiera  dodatkowo  przekreśloną  cenę  dotychczasową,  cenę  obniżoną,  uwzględniającą 
rabat lub podwyższoną, wyraz „przecena” albo „obniżka ceny” bądź „podwyżka ceny”, 
przyczynę dokonanej przeceny oraz jej okres obowiązywania. 

§ 7. Wymogu uwidaczniania cen na wywieszkach nie stosuje się do książek, dzienników 
i czasopism oraz zapisanych informatycznych nośników danych, oznaczonych wyraźnie 
nadrukowaną lub napisaną obowiązującą (aktualną) ceną. 
§ 8. 1. Cena jednostkowa umieszczona przy towarze na wywieszce lub w innej formie 
dostępnej dla konsumentów powinna dotyczyć odpowiednio ceny za: 
1)  litr  lub  1  metr  sześcienny  –  dla  towarów  przeznaczonych  do  sprzedaży 
według objętości; 
2)  1 kilogram lub 1  tonę  –  dla towarów przeznaczonych  do sprzedaży  według 
masy; 
3)  1 metr lub 1 metr kwadratowy – dla towarów przeznaczonych do sprzedaży 
według długości lub powierzchni; 
4)  1 sztukę – dla towarów przeznaczonych do sprzedaży na sztuki. 
2.  Ceny  jednostkowe  towarów  sprzedawanych  według  objętości  mogą  także  dotyczyć 
100  mililitrów  lub  0,1  litra,  a  towarów  sprzedawanych  według  masy  –  ilości  za 
100 gramów  albo  100  kilogramów,  jeżeli  te  jednostki  są  stosowane  zwyczajowo 
i powszechnie dla tych towarów. 
3.  W  szczególnych  przypadkach  uzasadnionych  rodzajem,  przeznaczeniem  lub 
zwyczajowo  oferowaną  ilością  towarów  przy  uwidacznianiu  cen  jednostkowych 
dopuszcza  się  stosowanie  dziesiętnych  wielokrotności  i  podwielokrotności  legalnych 
jednostek miar, innych niż określone w ust. 1 i 2. 
4.  W przypadku towarów pakowanych oznaczonych liczbą sztuk może być stosowane 
przeliczenie  na  cenę  jednostkową  za  1  sztukę  lub  za  dziesiętną  wielokrotność  liczby 
sztuk. 
§ 9.  Towar  sprzedawany  luzem  opatruje  się  wywieszką  zawierająca  cenę 
jednostkową,    jednostkę  miary  do  której  odnosi  się  cena  oraz  nazwę  handlową 
oferowanego towaru.  
§ 10. Wymogu uwidaczniania cen jednostkowych nie stosuje się do: 
1)  towarów, których cena jednostkowa jest identyczna z ceną sprzedaży; 
2)  towarów  o  cenach  obniżonych  ze  względu  na  uszkodzenie  lub 
niebezpieczeństwo  zepsucia,  z  powodu  upływającego  terminu 
przydatności do spożycia albo daty minimalnej trwałości; 

3)  towarów  niejednorodnych  przeznaczonych  do  sprzedaży  w  zestawach 
(kompletach), umieszczonych w jednym opakowaniu. 
§ 11.  Cena  jednostkowa  pakowanego  środka  spożywczego  w  stanie  stałym 
znajdującego  się  w  środowisku  płynnym  (w  płynie  lub  mieszance  płynów),  także 
w postaci zamrożonej lub głęboko mrożonej, takich jak: woda, wodne roztwory soli, 
solanka,  wodne  roztwory  kwasów  spożywczych,  ocet,  wodne  roztwory  cukrów, 
wodne roztwory innych substancji słodzących, a w przypadku owoców lub warzyw  
– także w soku owocowym albo warzywnym, powinna dotyczyć masy netto środka 
spożywczego po odsączeniu, oznaczonej na opakowaniu jednostkowym, jeżeli płyn 
ten  lub  mieszanka  płynów  stanowi  jedynie  dodatek  do  podstawowego  składu  tego 
środka spożywczego i nie jest czynnikiem wpływającym na wybór konsumentów. 
§ 12. W miejscu ekspozycji handlowej, takim jak: okno (witryna), gablota lub innym 
podobnym miejscu wystawowym, wewnątrz lub na zewnątrz przestrzeni związanej 
z miejscem sprzedaży, przy egzemplarzu danego rodzaju, typu czy marki towaru na 
wywieszce  albo  w  inny  sposób  uwidacznia  się  cenę,  po  której  ten  towar  jest 
sprzedawany.  Jeżeli  zamiast  towarów  oryginalnych  przedsiębiorca  wystawia  ich 
atrapy, imitacje, wzory lub próbki, powinien wyeksponować ceny w taki sam sposób 
i taką samą czcionką, jak ceny towarów oryginalnych. 
§ 13.  Na  przywieszce  trwale  złączonej  z  towarem,  na  wywieszce  lub  w  katalogu 
uwidacznia się ceny biżuterii, wyrobów z metali szlachetnych, zegarków i wyrobów 
odzieżowych. 
§ 14.  1.  W  cenniku  uwidacznia  się  zestawienie  cen  towarów  przeznaczonych  do 
sprzedaży detalicznej: 
1)  umieszczonych  w  miejscu  niedostępnym  i  niewidocznym  dla 
konsumentów, w szczególności na zapleczu; 
2)  w punktach sprzedaży okrężnej. 
2.  W  cenniku  uwidacznia  się  ceny  potraw  lub  wyrobów  oferowanych 
w przedsiębiorstwach  gastronomicznych.  Cennik  taki  powinien  ponadto  zawierać 
aktualne  informacje  umożliwiające  konsumentom  łatwą  identyfikację  ceny 
z potrawą lub wyrobem, w szczególności: 
1)  datę jego wystawienia; 
2)  pełną nazwę potrawy lub wyrobu pod którą jest on sprzedawany; 

strony : 1 ... 4 . [ 5 ] . 6 . 7

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: