Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług
projekt dotyczy m.in. zniesienia obowiązku oznaczania ceną każdej sztuki towaru, który znajduje się w ofercie (wystarczy uwidocznienie cen); nowe przepisy przewidują odstąpienie od określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2065
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 915
2065
który w projektowanej ustawie został zapisany w art. 4 ust. 2, w taki sposób aby
przepisy te nie wywoływały stanu niepewności prawnej, w szczególności co do
zakresu i rodzaju obowiązków informacyjnych nałożonych na przedsiębiorców
w zakresie cen.
Zgodnie z projektem rozporządzenia w miejscu sprzedaży detalicznej lub
świadczenia usług uwidacznia się aktualne w momencie oferowania towaru lub usługi
do sprzedaży informacje o cenie, w tym cenie jednostkowej, jednostce miary do
której odnosi się cena oraz nazwie handlowej towaru. Informacje te uwidacznia się
w szczególności na wywieszce, w cenniku, przywieszce trwale złączonej z towarem,
w katalogu lub obwolucie.
Podstawową formą uwidaczniania cen jest wywieszka, którą umieszcza się w miejscu
ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów, bezpośrednio przy
towarach lub w ich pobliżu, ale w taki sposób aby nie można było pomylić ceny
określonego towaru z ceną innego, w szczególności podobnego towaru.
W miejscu sprzedaży detalicznej, dostosowanym do samoobsługi konsumentów
powinien być dodatkowo zapewniony system elektronicznej identyfikacji towaru
i ceny zapisany w szczególności w postaci kodów kreskowych. Obowiązek ten nie
miałby zastosowania wówczas gdy ze względu na zakres prowadzonej działalności
w konkretnym punkcie sprzedaży detalicznej nie dokonuje się elektronicznej
identyfikacji towaru i ceny przy kasie rejestrującej. Rozwiązanie to nie stanowi
novum na gruncie przepisów o cenach, bowiem obowiązywało już w rozporządzeniu
Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002 r. W sprawie szczegółowych zasad
uwidaczniania cen towarów przeznaczonych do sprzedaży. Z uwagi na jego
praktyczny wymiar uregulowanie to zostało przeniesione na grunt projektowanych
rozwiązań.
Odrębna grupę przepisów stanowią regulacje dotyczące cen jednostkowych (§ 8–11
projektu rozporządzenia). W tym zakresie, zaproponowano aby wywieszka towarów
sprzedawanych luzem zawierała informacje o cenie jednostkowej, jednostce miary
oraz nazwie handlowej oferowanego towaru. W § 10 zamieszczony został katalog
towarów co do których nie stosuje się obowiązku uwidaczniania cen jednostkowych.
Rozwiązanie takie mieści się w zakresie dyspozycji art. 5 dyrektywy 98/6/WE
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony
konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom, zgodnie
10
z którym Państwa Członkowskie mogą zaniechać obowiązku podawania ceny
jednostkowej produktów, w przypadku których podawanie ceny jednostkowej nie
byłoby przydatne ze względu na rodzaj produktu lub przeznaczenie, lub też mogłoby
wprowadzić w błąd.
Wykazanie różnic pomiędzy dotychczasowym i proponowanym stanem
prawnym
W proponowanym stanie prawnym zmianie ulegnie zakres przedmiotowy
rozporządzenia, z uwagi na odstąpienie od zamieszczenia w nim obowiązku
indywidualnego oznaczania towarów – tzw. metkowania.
Dotychczasowy sposób informowania o cenach, tj. naklejanie cen na poszczególne
towary albo na jednostkowe opakowania, w których te towary zostały umieszczone
(tzw. metkowanie towaru) powoduje większe zaangażowanie personelu
i w konsekwencji wzrost cen towarów – co jest oczywistą konsekwencją
wykonywania dodatkowych czynności wymagających dużego nakładu pracy.
Ponadto przy indywidualnym oznaczeniu ceną znacznej ilości towarów oferowanych
do sprzedaży (zmiana cen może okresowo dotyczyć nawet kilkuset asortymentów na
poszczególnych stoiskach branżowych) wzrasta ryzyko pomyłek. Indywidualne
oznaczanie ceną jest również bardzo uciążliwe dla mikro-przedsiębiorców, którzy nie
dysponują odpowiednimi systemami umożliwiającymi oznaczanie towarów kodami
kreskowymi.
Charakterystyka i ocena przewidywanych skutków prawnych, w tym
ograniczenia uznaniowości i uproszczenia stosowanych procedur
W konsekwencji rozwiązań przewidzianych w art. 4 projektu ustawy o informowaniu
o cenach towarów i usług (odpowiednik art. 12 dotychczas obowiązującej ustawy
o cenach) modyfikacji uległy obowiązki informacyjne w zakresie cen towarów
i usług, poprzez odstąpienie od utrzymywania dotychczasowego rozróżnienia
pomiędzy „oznaczaniem” towaru ceną a „uwidacznianiem” cen. Spowodowało to
odstąpienie od obligatoryjnego metkowania towaru i poprzestano na uwidacznianiu
cen. Rozwiązanie takie nie będzie powodowało nadmiernych obciążeń dla
przedsiębiorców z jednej strony (zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorców), z drugiej zaś
będzie zapewniało konsumentom łatwo dostrzegalną, czytelną, prostą i niebudzącą
wątpliwości (jednoznaczną) informację o cenach towarów i usług, a przez to ochronę
ich uzasadnionych interesów ekonomicznych. Tym bardziej, że dyrektywa 98/6/WE
11
Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony
konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom nie nakłada
na przedsiębiorców obowiązku oznaczania ceną towaru, rozumianego jako
obowiązek bezpośredniego naniesienia ceny na towarze albo na opakowaniu
jednostkowym tego towaru.
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji na podstawie przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 22 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
12
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty na które oddziałuje projektowana regulacja
Projektowana regulacja będzie wywierała wpływ na przedsiębiorców prowadzących
działalność w zakresie handlu i usług, szczególnie na małe przedsiębiorstwa,
a ponadto na organizacje zrzeszające producentów oraz na organizacje, których celem
statutowym jest ochrona interesów konsumentów. Rozwiązania legislacyjne
zaproponowane w projekcie wpłyną również na konsumentów.
2.
Projekt rozporz dzenia zostanie skierowany do konsultacji społecznych do
następuj cych podmiotów:
1) Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego,
2) Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji,
3) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”,
4) Business Centre Club – Związku Pracodawców,
5) Polskiej Izby Handlu,
6) Stowarzyszenia Konsumentów Polskich,
7) Federacji Konsumentów – Rady Krajowej,
8) Krajowej Izby Gospodarczej,
9) Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług,
10) Agencji Rynku Rolnego,
11) Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości,
12) Krajowej Rady Spółdzielczej,
13) Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Spożywców „Społem”,
14) Stowarzyszenia Producentów Pomidorów i Ogórków Pod Osłonkami,
15) Konfederacji Pracodawców Polskich.
3.
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa
i budżety jednostek samorz du terytorialnego
Wejście w życie projektowanych przepisów nie spowoduje zmniejszenia dochodów
ani zwiększenia wydatków sektora finansów publicznych, w tym budżetu państwa
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
4.
Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację na rynku pracy.
13
5.
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektowanych przepisów będzie oddziaływać pozytywnie na
konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
Projektowane
rozporządzenie
spowoduje
uproszczenie
i uporządkowanie stanu prawnego w zakresie informowania o cenach, w tym
o cenach jednostkowych oferowanych towarów oraz świadczonych usług.
Jednocześnie nie nastąpi pogorszenie pozycji ekonomicznej konsumentów.
Uproszczenie regulacji określającej zasady wypełniania obowiązku związanego
z informowaniem o cenie oferowanego towaru i świadczonej usłudze przyczyni się
do ograniczenia pracochłonności obowiązków administracyjnych wypełnianych przez
przedsiębiorstwa handlowe i usługowe. Zmniejszenie uciążliwości zadań związanych
z realizacją obowiązków w zakresie informowania o cenie towaru i świadczonej
usłudze powinno być szczególnie odczuwalne wśród małych i średnich
przedsiębiorstw.
6.
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.
7.
Źródła finansowania
Wejście w życie projektowanej regulacji nie pociągnie za sobą wydatków budżetu
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
08/12-kt
14
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2065
› Pobierz plik