eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług

Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług

projekt dotyczy m.in. zniesienia obowiązku oznaczania ceną każdej sztuki towaru, który znajduje się w ofercie (wystarczy uwidocznienie cen); nowe przepisy przewidują odstąpienie od określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów.

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 2065
  • Data wpłynięcia: 2014-01-09
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług
  • data uchwalenia: 2014-05-09
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 915

2065

Z powyższych względów zaproponowano zmianę redakcji przepisu upoważniającego, 
który  w  projektowanej  ustawie  został  zapisany  w  art.  4  ust.  2,  w  taki  sposób  aby 
przepisy  te  nie  wywoływały  stanu  niepewności  prawnej,  w  szczególności  co  do 
zakresu  i  rodzaju  obowiązków  informacyjnych  nałożonych  na  przedsiębiorców 
w zakresie cen. 
Zgodnie  z  projektem  rozporządzenia  w  miejscu  sprzedaży  detalicznej  lub 
świadczenia usług uwidacznia się aktualne w momencie oferowania towaru lub usługi 
do  sprzedaży  informacje  o  cenie,  w  tym  cenie  jednostkowej,  jednostce  miary  do 
której odnosi się cena oraz nazwie handlowej towaru. Informacje te uwidacznia się 
w szczególności na wywieszce, w cenniku, przywieszce trwale złączonej z towarem, 
w katalogu lub obwolucie. 
Podstawową formą uwidaczniania cen jest wywieszka, którą umieszcza się w miejscu 
ogólnodostępnym  i  dobrze  widocznym  dla  konsumentów,  bezpośrednio  przy 
towarach  lub  w  ich  pobliżu,  ale  w  taki  sposób  aby  nie  można  było  pomylić  ceny 
określonego towaru z ceną innego, w szczególności podobnego towaru. 
W  miejscu  sprzedaży  detalicznej,  dostosowanym  do  samoobsługi  konsumentów 
powinien  być  dodatkowo  zapewniony  system  elektronicznej  identyfikacji  towaru 
i ceny  zapisany  w  szczególności  w  postaci  kodów  kreskowych.  Obowiązek  ten  nie 
miałby  zastosowania  wówczas  gdy  ze  względu  na  zakres  prowadzonej  działalności 
w konkretnym  punkcie  sprzedaży  detalicznej  nie  dokonuje  się  elektronicznej 
identyfikacji  towaru  i  ceny  przy  kasie  rejestrującej.  Rozwiązanie  to  nie  stanowi 
novum na gruncie przepisów o cenach, bowiem obowiązywało już w rozporządzeniu 
Ministra  Finansów  z  dnia  10  czerwca  2002  r.  W  sprawie  szczegółowych  zasad 
uwidaczniania  cen  towarów  przeznaczonych  do  sprzedaży.  Z  uwagi  na  jego 
praktyczny  wymiar  uregulowanie  to  zostało  przeniesione  na  grunt  projektowanych 
rozwiązań. 
Odrębna grupę przepisów stanowią regulacje dotyczące cen jednostkowych (§ 8–11 
projektu rozporządzenia). W tym zakresie, zaproponowano aby wywieszka towarów 
sprzedawanych  luzem  zawierała  informacje  o  cenie  jednostkowej,  jednostce  miary 
oraz  nazwie  handlowej  oferowanego  towaru.  W  §  10  zamieszczony  został  katalog 
towarów co do których nie stosuje się obowiązku uwidaczniania cen jednostkowych. 
Rozwiązanie  takie  mieści  się  w  zakresie  dyspozycji  art.  5  dyrektywy  98/6/WE 
Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  z  dnia  16  lutego  1998  r.  w  sprawie  ochrony 
konsumenta  przez  podawanie  cen  produktów  oferowanych  konsumentom,  zgodnie 
10 
z którym  Państwa  Członkowskie  mogą  zaniechać  obowiązku  podawania  ceny 
jednostkowej  produktów,  w  przypadku  których  podawanie  ceny  jednostkowej  nie 
byłoby przydatne ze względu na rodzaj produktu lub przeznaczenie, lub też mogłoby 
wprowadzić w błąd. 
Wykazanie  różnic  pomiędzy  dotychczasowym  i  proponowanym  stanem 
prawnym 
W  proponowanym  stanie  prawnym  zmianie  ulegnie  zakres  przedmiotowy 
rozporządzenia,  z  uwagi  na  odstąpienie  od  zamieszczenia  w  nim  obowiązku 
indywidualnego oznaczania towarów – tzw. metkowania. 
Dotychczasowy  sposób  informowania  o  cenach,  tj.  naklejanie  cen  na  poszczególne 
towary  albo  na  jednostkowe  opakowania,  w  których  te  towary  zostały  umieszczone 
(tzw.  metkowanie  towaru)  powoduje  większe  zaangażowanie  personelu 
i w konsekwencji  wzrost  cen  towarów  –  co  jest  oczywistą  konsekwencją 
wykonywania  dodatkowych  czynności  wymagających  dużego  nakładu  pracy. 
Ponadto przy indywidualnym oznaczeniu ceną znacznej ilości towarów oferowanych 
do sprzedaży (zmiana cen może okresowo dotyczyć nawet kilkuset asortymentów na 
poszczególnych  stoiskach  branżowych)  wzrasta  ryzyko  pomyłek.  Indywidualne 
oznaczanie ceną jest również bardzo uciążliwe dla mikro-przedsiębiorców, którzy nie 
dysponują  odpowiednimi  systemami  umożliwiającymi  oznaczanie  towarów  kodami 
kreskowymi. 
Charakterystyka  i  ocena  przewidywanych  skutków  prawnych,  w  tym 
ograniczenia uznaniowości i uproszczenia stosowanych procedur 
W konsekwencji rozwiązań przewidzianych w art. 4 projektu ustawy o informowaniu 
o cenach  towarów  i  usług  (odpowiednik  art.  12  dotychczas  obowiązującej  ustawy 
o cenach)  modyfikacji  uległy  obowiązki  informacyjne  w  zakresie  cen  towarów 
i usług,  poprzez  odstąpienie  od  utrzymywania  dotychczasowego  rozróżnienia 
pomiędzy  „oznaczaniem”  towaru  ceną  a  „uwidacznianiem”  cen.  Spowodowało  to 
odstąpienie od obligatoryjnego metkowania towaru i poprzestano na uwidacznianiu 
cen.  Rozwiązanie  takie  nie  będzie  powodowało  nadmiernych  obciążeń  dla 
przedsiębiorców z jednej strony (zwłaszcza dla mikroprzedsiębiorców), z drugiej zaś 
będzie  zapewniało  konsumentom  łatwo  dostrzegalną,  czytelną,  prostą  i  niebudzącą 
wątpliwości (jednoznaczną) informację o cenach towarów i usług, a przez to ochronę 
ich uzasadnionych interesów ekonomicznych. Tym bardziej, że dyrektywa 98/6/WE 
11 
Parlamentu  Europejskiego  i  Rady  z  dnia  16  lutego  1998  r.  w  sprawie  ochrony 
konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom nie nakłada 
na  przedsiębiorców  obowiązku  oznaczania  ceną  towaru,  rozumianego  jako 
obowiązek  bezpośredniego  naniesienia  ceny  na  towarze  albo  na  opakowaniu 
jednostkowym tego towaru. 
Projekt ustawy nie podlega notyfikacji na podstawie przepisów rozporządzenia Rady 
Ministrów z dnia 22 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu 
notyfikacji aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.). 
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. 
 
 
12 
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR) 
1.  Podmioty na które oddziałuje projektowana regulacja 
Projektowana regulacja będzie wywierała wpływ na przedsiębiorców prowadzących 
działalność  w  zakresie  handlu  i  usług,  szczególnie  na  małe  przedsiębiorstwa, 
a ponadto na organizacje zrzeszające producentów oraz na organizacje, których celem 
statutowym  jest  ochrona  interesów  konsumentów.  Rozwiązania  legislacyjne 
zaproponowane w projekcie wpłyną również na konsumentów. 
2. 
Projekt rozporz dzenia zostanie skierowany do konsultacji społecznych do 
następuj cych podmiotów: 
1)  Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, 
2)  Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji, 
3)  Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, 
4)  Business Centre Club – Związku Pracodawców, 
5)  Polskiej Izby Handlu, 
6)  Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, 
7)  Federacji Konsumentów – Rady Krajowej, 
8)  Krajowej Izby Gospodarczej, 
9)  Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług, 
10)  Agencji Rynku Rolnego, 
11)  Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, 
12)  Krajowej Rady Spółdzielczej, 
13)  Krajowego Związku Rewizyjnego Spółdzielni Spożywców „Społem”, 
14)  Stowarzyszenia Producentów Pomidorów i Ogórków Pod Osłonkami, 
15)  Konfederacji Pracodawców Polskich. 
3. 
Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym na budżet państwa 
i budżety jednostek samorz du terytorialnego 
Wejście w życie projektowanych przepisów nie spowoduje zmniejszenia dochodów 
ani  zwiększenia  wydatków  sektora  finansów  publicznych,  w  tym  budżetu  państwa 
i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
4. 
Wpływ regulacji na rynek pracy 
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację na rynku pracy. 
13 
5. 
Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym 
na funkcjonowanie przedsiębiorstw 
Wejście  w  życie  projektowanych  przepisów  będzie  oddziaływać  pozytywnie  na 
konkurencyjność  gospodarki  i  przedsiębiorczość,  w  tym  na  funkcjonowanie 
przedsiębiorstw. 
Projektowane 
rozporządzenie 
spowoduje 
uproszczenie 
i uporządkowanie  stanu  prawnego  w  zakresie  informowania  o  cenach,  w  tym 
o cenach  jednostkowych  oferowanych  towarów  oraz  świadczonych  usług. 
Jednocześnie  nie  nastąpi  pogorszenie  pozycji  ekonomicznej  konsumentów. 
Uproszczenie  regulacji  określającej  zasady  wypełniania  obowiązku  związanego 
z informowaniem  o  cenie  oferowanego  towaru  i  świadczonej  usłudze  przyczyni  się 
do ograniczenia pracochłonności obowiązków administracyjnych wypełnianych przez 
przedsiębiorstwa handlowe i usługowe. Zmniejszenie uciążliwości zadań związanych 
z  realizacją  obowiązków  w  zakresie  informowania  o  cenie  towaru  i  świadczonej 
usłudze  powinno  być  szczególnie  odczuwalne  wśród  małych  i  średnich 
przedsiębiorstw. 
6. 
Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny 
Wejście w życie ustawy nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny. 
7. 
Źródła finansowania 
Wejście  w  życie  projektowanej  regulacji  nie  pociągnie  za  sobą  wydatków  budżetu 
państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
08/12-kt 
14 
strony : 1 ... 6 . [ 7 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: