Rządowy projekt ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług
projekt dotyczy m.in. zniesienia obowiązku oznaczania ceną każdej sztuki towaru, który znajduje się w ofercie (wystarczy uwidocznienie cen); nowe przepisy przewidują odstąpienie od określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2065
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 915
2065
w przepisie upoważniającym.
W konsekwencji powyższego, dotychczas minister właściwy do spraw finansów
publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki, po
zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wydawał
rozporządzenia mające m.in. na celu okresowe zawieszenie obowiązków
informacyjnych przedsiębiorców w zakresie:
1) bezpośredniego oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej,
które ze swej natury nie mogą być tak oznaczone lub w przypadku, których takie
oznaczenie nie miałoby znaczenia dla kupujących oraz
2) uwidaczniania cen jednostkowych towarów przeznaczonych do sprzedaży
w zestawach (kompletach).
Przedsiębiorcy powinni być jednak bezterminowo zwolnieni z obowiązków, które są
niewykonalne bądź nie mają znaczenia dla osób kupujących towary.
Z powyższych względów zaproponowano zmianę redakcji przepisu upoważniającego
zawartego w art. 4 ust. 3 projektowanej ustawy w taki sposób, aby przepisy te nie
wywoływały stanu niepewności prawnej, w szczególności co do zakresu i rodzaju
obowiązków informacyjnych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie cen.
Zaproponowane w projektowanej ustawie rozwiązania wpisują się w działania
deregulacyjne rządu, mające na celu w szczególności eliminację z obrotu prawnego
zbędnych dla przedsiębiorców obciążeń oraz uproszczenie i uporządkowanie stanu
prawnego.
Wykazanie różnic między dotychczasowym i proponowanym stanem prawnym
W proponowanym stanie prawnym zmianie ulegnie zakres przedmiotowy ustawy
regulującej kwestie cen, z uwagi na odstąpienie od zamieszczenia w niej:
1) obowiązku indywidualnego oznaczania towarów – tzw. metkowania;
2) przepisu upoważniającego Radę Ministrów do określenia wykazu;
3) upoważnienia ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia
w drodze rozporządzenia cen urzędowych i marż handlowych urzędowych na towary
i usługi określone w wykazie;
4) upoważnienia organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego do
ustalania cen urzędowych za usługi przewozowe w publicznym transporcie
3
zbiorowym w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej oraz
upoważnienie rady gminy do określenia cen urzędowych oraz stawek taryfowych
obowiązujących przy przewozie taksówkami na terenie gminy.
Ad. 1. Dotychczasowy sposób informowania o cenach, tj. naklejanie cen na
poszczególne towary albo na jednostkowe opakowania, w których te towary zostały
umieszczone (tzw. metkowanie towaru), powoduje większe zaangażowanie personelu
i w konsekwencji wzrost cen towarów – co jest oczywistą konsekwencją wykonywania
dodatkowych czynności wymagających dużego nakładu pracy. Ponadto przy
indywidualnym oznaczeniu ceną znacznej ilości towarów oferowanych do sprzedaży
(zmiana cen może okresowo dotyczyć nawet kilkuset asortymentów na poszczególnych
stoiskach branżowych) wzrasta ryzyko pomyłek. Indywidualne oznaczanie ceną jest
również bardzo uciążliwe dla mikroprzedsiębiorców, którzy nie dysponują
odpowiednimi systemami umożliwiającymi oznaczanie towarów kodami kreskowymi.
Ad. 2. Odstąpienie od zamieszczenia w ustawie o informowaniu o cenach towarów
i usług upoważnień do określenia wykazu oraz cen poszczególnych towarów
zamieszczonych w wykazie nie oznacza, że kwestie te pozostaną nieuregulowane.
Zaproponowano, aby rozwiązania dotyczące ewentualnego reglamentowania rynku oraz
ustalania cen na towary lub usługi mające podstawowe znaczenie dla kosztów
utrzymania konsumentów znalazły się w ustawach dotyczących stanów
nadzwyczajnych, tj.:
1) ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62,
poz. 558, z późn. zm.);
2) ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz. U. Nr 113, poz. 985,
z późn. zm.);
3) ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach
Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym
organom Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 156, poz. 1301, z poźn. zm.).
Przyjęcie takiego rozwiązania nie tylko realizuje postanowienia art. 228 ust. 3
Konstytucji, zgodnie z którym zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres,
w jakim mogą zostać ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela w czasie
poszczególnych stanów nadzwyczajnych określa ustawa, ale także zapewnia spójność
i czytelność obowiązujących przepisów. Istotne jest, że ewentualne ograniczenia
4
swobodnego uzgadniania cen będą uregulowane w ustawie dotyczącej konkretnego
stanu nadzwyczajnego, co zapewni łatwy dostęp do instrumentów prawnych, które
mogą znaleźć zastosowanie w sytuacji wymagającej szybkich decyzji; po drugie
przyczyni się to do zapewnienia w jednym akcie (w ramach danego stanu
nadzwyczajnego) pełnego katalogu ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela
oraz podmiotów gospodarczych.
Ad. 3. W konsekwencji odstąpienia od ustalania cen urzędowych i marż handlowych
urzędowych na jakiekolwiek towary i usługi minister właściwy do spraw finansów
publicznych przestanie pełnić funkcję organu administracji odpowiedzialnego za ich
ustalanie, co dotychczas miało swoje uzasadnienie jedynie w kontekście obowiązku
określonego w art. 4 ust. 3 ustawy o cenach (przy czym, jak wskazano powyżej,
w trakcie obowiązywania ustawy o cenach nie zaistniała potrzeba wydania
rozporządzenia na podstawie tego przepisu). Ponieważ, zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 11
ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2007 r.
Nr 65, poz. 437, z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych
odpowiada na zasadach, w trybie i w granicach określonych odrębnymi przepisami,
w szczególności za ceny, a przepisy odrębne określające zakres tej właściwości zostają
uchylone, to brak uzasadnienia, aby ww. przepis ustawy o działach nadal odnosił się do
kompetencji ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Konsekwencją
prawną takiego rozstrzygnięcia jest również wskazanie ministra właściwego do spraw
gospodarki w porozumieniu z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
jako organów właściwych do wydania rozporządzenia określającego sposób
uwidaczniania cen towarów i usług. Zakres podmiotowy przepisu upoważniającego do
wydania ww. rozporządzenia został określony przez wykreślenie ministra właściwego
do spraw finansów publicznych, przy jednoczesnym pozostawieniu tych organów, które
dotychczas współuczestniczyły w wydaniu rozporządzenia.
Ad. 4. Uprawnienia organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego do
ustalania cen urzędowych za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym
w zakresie zadania o charakterze użyteczności publicznej zostały przeniesione do
ustawy przedmiotowo właściwej, tj. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym
transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 5, poz. 13, z późn. zm.), a uprawnienie rady
gminy do ustalania cen urzędowych za przewozy taksówkami na terenie gminy oraz
stawek taryfowych obowiązujących przy przewozie osób i ładunków taksówkami do
5
ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1265
oraz z 2013 r. poz. 21).
Dodatkowo w projektowanej ustawie zaproponowano podniesienie maksymalnej
wysokości kar pieniężnych za niewykonywanie obowiązków informacyjnych
dotyczących cen. Rozwiązanie takie jest zgodne z dyrektywą 98/6/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez
podawanie cen produktów oferowanych konsumentom. Na państwa członkowskie
został nałożony wyraźny obowiązek ustanawiania kar za naruszenie przepisów
krajowych przyjętych w celu stosowania ww. dyrektywy i jednoczesnego
podejmowania wszelkich niezbędnych kroków w celu zapewnienia stosowania tych kar.
Kary te muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające (art. 8 zdanie 2 ww.
dyrektywy). Podwyższenie wysokości górnej granicy kary pieniężnej ma również na
celu zwiększenie poziomu ochrony interesów ekonomicznych konsumentów, co jest
uzasadnione także zakładanym zmniejszeniem (ograniczeniem) obciążeń nałożonych na
przedsiębiorców w zakresie informowania o cenach towarów i usług w porównaniu do
stanu obecnego, wynikającego z art. 12 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach
i przepisów wykonawczych do tej ustawy.
Zmiany zaproponowane w ustawach:
1) z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113,
poz. 759, z późn. zm.);
2) z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033,
z późn. zm.)
– mają jedynie charakter redakcyjny, polegają m.in. na uchyleniu przepisów
odsyłających do nieaktualnych już przepisów ustawy o cenach lub zmianie redakcji tych
odesłań, które powinny zostać uaktualnione;
3) z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 214,
z późn. zm.) – w związku z odstąpieniem od regulacji przewidzianych w art. 4 i 8 oraz
w art. 13 ustawy o cenach – proponuje się uchylenie pkt 14a w ust. 1 art. 2,
nakładającego na organy kontroli skarbowej obowiązek „badania prawidłowości
stosowania cen urzędowych i marż handlowych urzędowych w granicach i na zasadach
określonych w odrębnych przepisach”,
4) z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r.
poz. 361, z późn. zm),
6
5) z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U.
z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm)
– w konsekwencji odstąpienia od instytucji zwrotu kwot nienależnych, powstałych
przez stosowanie cen urzędowych lub marż handlowych urzędowych z naruszeniem
przepisów ustawy o cenach proponuje się wykreślenie z negatywnego katalogu kosztów
uzyskania przychodów kwot dodatkowych, które zgodnie z przepisami o cenach,
podlegają wpłaceniu do budżetu państwa,
6) z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749,
z późn. zm.) – w przepisie określającym zakres wyłączeń stosowania Ordynacji
podatkowej zaproponowano wykreślenie opłat za usługi, do których stosuje się przepisy
o cenach.
Zmiana ta wynika z faktu, że projektowana ustawa nie zawiera już żadnej podstawy
kształtowania cen usług. W związku z tym, bezprzedmiotowa stała się również
regulacja dotycząca wpłaty do budżetu państwa kwoty nienależnej związanej ze
stosowaniem przez przedsiębiorcę cen urzędowych lub marż handlowych z naruszeniem
przepisów ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2013 r. poz. 385), jak
również kwoty dodatkowej w wysokości 150% kwoty należnej w przypadku
stwierdzenia przez organ kontroli skarbowej, że kwota nienależna nie została zwrócona
kupującemu albo wpłacona do budżetu państwa. Tym samym przepis Ordynacji
podatkowej wyłączający stosowanie tej ustawy do opłat za usługi, do których stosuje się
przepisy o cenach, należy uchylić.
7) z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń, w art. 137 uchyla się § 1 dotyczący
sankcji za naruszenie przepisów o obowiązku uwidaczniania cen w przedsiębiorstwie
handlowym lub usługowym. Sankcja przewidziana w art. 137 § 1 Kodeksu wykroczeń,
tj. do 1500 zł grzywny albo kara nagany, nie realizuje zaleceń art. 8 dyrektywy
98/6/WE, zgodnie z którym „Państwa Członkowskie ustanowią kary za naruszenie
przepisów krajowych przyjętych w celu stosowania niniejszej dyrektywy, oraz podejmą
wszelkie niezbędne kroki w celu zapewnienia, że są one stosowane. Kary te muszą być
skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.”.
Utrzymanie z kolei tej sankcji obok sankcji administracyjno-karnych, o których mowa
w art. 6 projektowanej ustawy mogłoby prowadzić w niektórych przypadkach do
odpowiedzialności karnej na podstawie wskazanej normy Kodeksu wykroczeń
i jednocześnie na podstawie normy wprowadzającej odpowiedzialność administracyjno-
7
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2065 › Pobierz plik