Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
projekt dotyczy likwidacji szczególnych przywilejów emerytalnych dla osób pracujących w aparacie bezpieczeństwa PRL
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2052
- Data wpłynięcia: 2013-08-27
- Uchwalenie: wycofany dnia 03-12-2014
2052
Druk nr 2052
Warszawa, 27 sierpnia 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
-
o zmianie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz
ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji,
Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojsko-
wego, Centralnego Biura Antykorup-
cyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony
Rządu, Państwowej Straży Pożarnej
i Służby Więziennej oraz ich rodzin.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Patryka Jakiego.
(-) Jacek Bogucki; (-) Andrzej Dera; (-) Mieczysław Golba; (-) Tomasz
Górski; (-) Patryk Jaki; (-) Beata Kempa; (-) Arkadiusz Mularczyk; (-) Józef
Rojek;
(-) Andrzej Romanek; (-) Edward Siarka; (-) Piotr
Szeliga;
(-) Tadeusz
Woźniak;
(-) Jan Ziobro; (-) Kazimierz
Ziobro; (-) Jarosław Żaczek.
Projekt
USTAWA
z dnia ……….. 2013 r.
o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz
ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy
Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego
Biura antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.
Uznając, że system władzy komunistycznej opierał się głównie na rozległej
sieci organów bezpieczeństwa państwa, spełniającej w istocie funkcje policji
politycznej, stosującej bezprawne metody i naruszające podstawowe prawa człowieka,
stwierdzając, że wobec organizacji i osób broniących niepodległości
i demokracji dopuszczano się zbrodni przy jednoczesnym wyjęciu sprawców spod
odpowiedzialności i rygorów prawa,
dostrzegając, że funkcjonariusze organów bezpieczeństwa pełnili swoje funkcje
bez ponoszenia ryzyka utraty zdrowia lub życia, korzystający przy tym z licznych
przywilejów materialnych i prawnych w zamian za utrwalenie nieludzkiego systemu
władzy,
uznając, że samozwańcza Wojskowa Rada Ocalenia Narodowego służyła
utrwalaniu systemu komunistycznego w Polsce,
biorąc pod uwagę prawomocne orzeczenie Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka w Strasburgu, w którym stwierdził, iż funkcjonariusze organów
bezpieczeństwa PRL pracowali dla aparatu bezpieczeństwa wzorowanym na
sowieckim KGB, porównując służby bezpieczeństwa PRL do Stasi i Securitate
i przypominając, że wszystkie te formacje powstały po to, aby łamać prawa człowieka,
wyróżniając postawę tych funkcjonariuszy i obywateli, którzy ponosząc wielkie
ryzyko stanęli po stronie wolności i krzywdzonych obywateli
- kierując się zasadą sprawiedliwości społecznej wykluczającą tolerowanie
i nagradzanie bezprawia, Parlament Rzeczypospolitej Polskiej uchwala co następuje:
Art. 1
W ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. 2004, Nr 8, poz. 66 j.t.) po art. 15a dodaje się art.
15b w brzmieniu:
„Art. 15b. W przypadku osoby, która była członkiem Wojskowej Rady Ocalenia
Narodowego, emerytura wynosi 0,25% podstawy wymiaru za każdy rok służby
w Wojsku Polskim po dniu 8 maja 1945 r.”.
Art. 2
W ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy
Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura
Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży
Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. 2004, Nr 8, poz. 67 z późn. zm.)
w art. 15b w ust. 1 pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) 0,25% podstawy wymiaru – za każdy rok służby w organach bezpieczeństwa
państwa w latach 1944-1990;
2) 0,92% podstawy wymiaru – za każdy rok służby lub okresów równorzędnych
ze służbą, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, 1a oraz pkt 2-4.”.
Art. 3
1. W stosunku do osób będących członkami Wojskowej Rady Ocalenia
Narodowego organy emerytalne właściwe według przepisów ustawy, o której mowa w
art. 1, dokonają z urzędy ponownego ustalenia prawa do świadczeń i wysokości
świadczeń, przy czym złożenie do sądu odwołania od decyzji organu emerytalnego nie
wstrzymuje wykonania decyzji.
2. W przypadku osób, w stosunku do których z informacji, o której mowa w
art. 13a ustawy, o której mowa w art. 2, wynika, że pełniły służbę w latach 1944-1990
w organach bezpieczeństwa państwa, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 18
października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa
państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów i które w dniu wejścia w życie
ustawy otrzymują świadczenia przyznane na podstawie ustawy, o której mowa
w art. 2, organ emerytalny właściwy według przepisów ustawy, o której owa w art. 2,
wszczyna z urzędu postępowanie w przedmiocie ponownego ustalenia prawa do
świadczeń i wysokości świadczeń, przy czym złożenie do sądu odwołania od decyzji
organu emerytalnego nie wstrzymuje wykonania decyzji.
3. Wypłata świadczeń ustalonych zgodnie z ust. 1 i 2 następuje od dnia
1 stycznia 2014 r.
Art. 4
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie celu ustawy.
Przedstawiony projekt ustawy jest odpowiedzią na apele osób poszkodowanych
przez działalność organów bezpieczeństwa PRL w latach 1944-1990. Projekt jest
również reakcją na niedawne orzeczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka
w Strasburgu, który w dniu 6 czerwca 2013 r. nie dopuścił do rozpatrzenia skargi
Adama Cichopka i 1627 innych osób przeciwko Polsce. Wspomniana skarga m.in.
Adama Cichopka oraz Lucyny Tulei dotyczyła obniżenia im wysokości świadczenia
emerytalnego za okres pracy w służbach specjalnych PRL. Na skutek ustawy
dezubekizacyjnej przyjętej przez Sejm w 2009 roku około 41 tys. funkcjonariuszom
aparatu bezpieczeństwa PRL i 9 członkom WRON obniżono emerytury, które
otrzymali za wierną służbę systemowi komunistycznemu.
Jak czytamy w uzasadnieniu ww. ustawy „Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stoi
na stanowisku, że służba w organach bezpieczeństwa w latach 1944-1990 była pracą
skierowaną przeciwko wolnościowym dążeniom Narodu Polskiego”. Również
Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu w swoim orzeczeniu przypomniał,
że funkcjonariusze SB pracowali dla aparatu bezpieczeństwa wzorowanego na
sowieckim KGB, porównując służby specjalne PRL do niemieckiej Stasi oraz
rumuńskiej Securitate. Trybunał przypomniał również, że wszystkie te formacje
powstały po to, aby łamać praca człowieka, chronione przez Europejską Konwencję
Praw Człowieka, którą kieruje się w swoich orzeczeniach ETPCz w Strasburgu.
Zdaniem projektodawców niedopuszczalnym jest dalsze trwanie systemu
prawnego w Polsce, który przewiduje szczególne przywileje emerytalne dla osób
działających przeciwko narodowi Polskiemu. Z uwagi na panujący w naszym kraju
kryzys finansowy nie stać nas na utrzymywanie przywilejów ludzi, których
działalność została negatywnie oceniona przez historię. Biorąc pod uwagę ww.
orzeczenie ETPCz oraz trudną sytuację finansową ludzi, którzy walczyli o wolność i
niepodległość Polski, a którzy byli masowo prześladowani przez funkcjonariuszy
aparatu bezpieczeństwa PRL konieczne jest – z punktu widzenia konstytucyjnej
zasady sprawiedliwości społecznej – obniżenie świadczenia emerytalnego tych
funkcjonariuszy do wysokości odpowiadającej realiom systemu emerytalnego w
Polsce.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2052 › Pobierz plik