Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
projekt dotyczy likwidacji szczególnych przywilejów emerytalnych dla osób pracujących w aparacie bezpieczeństwa PRL
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2052
- Data wpłynięcia: 2013-08-27
- Uchwalenie: wycofany dnia 03-12-2014
2052
Dziś wysokość najniższej emerytury gwarantowanej przez ZUS to 831 złotych i 15
groszy. Świadczenie w takiej wysokości pobiera około 350 tysięcy osób w skali całego
kraju. Natomiast emerytury byłych funkcjonariuszy SB nie są wypłacane z ZUS ale z
Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (ZER) – są więc
one finansowane z innego źródła, pomimo iż są one waloryzowane tak jak emerytury z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zgodnie z art. 6 ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.
Wnioskodawcy uważają, iż przywileje emerytalne związane z pracą w aparacie
bezpieczeństwa PRL nie zasługują na ochronę prawną ze względu na działanie tych
osób na szkodę państwa polskiego. Ochrona prawna tych przywilejów stanowiłaby
naruszenie konstytucyjnej zasady sprawiedliwości społecznej.
Należy podkreślić, iż Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu uznał, że
praca funkcjonariuszy służb bezpieczeństwa powinna być uważana za istotną
okoliczność dla zdefiniowania i uzasadnienia kategorii osób, które mogą być objęte
redukcją świadczeń emerytalnych.
2. Przedstawienie stanu obecnego oraz różnice między dotychczasowym
a przewidywanym stanem prawnym.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin do okresów
równoważnych ze służbą w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy
innych służbach mundurowych zalicza okresy służby w organach bezpieczeństwa
państwa w latach 1944-1990, w rozumieniu ustawy z dnia 18 października 2006 r. o
ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-
1990 oraz treści tych dokumentów, przy czym wymiar emerytury za te okresy (służby
w aparacie bezpieczeństwa PRL) wynosi 0,7% za każdy rok służby. Tę samą zasadę
stosuje się względem osób będących członkami Wojskowej Rady Ocalenia
Narodowego za każdy rok służby w Wojsku Polskim po dniu 8 maja 1945 r.
Zgodnie z przedstawioną nowelizacją, wnioskodawcy proponują obniżenie
podstawy wymiaru świadczenia emerytalnego z 0,7% do 0,25% za każdy rok służby.
Biorąc pod uwagę informację podaną przez MON, dotyczącą średniej wysokości
dzisiejszego świadczenia emerytalnego funkcjonariuszy aparatu bezpieczeństwa PRL
(wynoszącą ok. 4143 zł brutto) należy uznać, iż obniżenie podstawy wymiaru
świadczenia jest w pełni uzasadnione. Jak już wcześniej wspominano wysokość
najniższej emerytury gwarantowanej przez ZUS to 831 złotych i 15 groszy.
Świadczenie w takiej wysokości pobiera około 350 tysięcy osób w skali całego kraju.
Dlatego też kwota świadczenia emerytalnego funkcjonariuszy aparatu bezpieczeństwa
PRL jest - w porównaniu z emeryturą gwarantowaną przez ZUS – kwotą wyjątkowo
wysoką i niczym nieuzasadnioną. Dlatego też organy emerytalne służb mundurowych
dokonają z urzędu ponownego ustalenia prawa do świadczeń oraz wysokości
świadczeń.
3. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Proponowana nowelizacja ustawy przyniesie pozytywne skutki społeczne w
postaci odpowiedzi na apel obywateli poszkodowanych przez aparat bezpieczeństwa
PRL w postaci należytego uregulowania wysokości świadczeń emerytalnych
funkcjonariuszy bezpieki. Skutkiem społecznym przedstawionego projektu będzie
realizacja konstytucyjnej zasady sprawiedliwości społecznej w postaci obniżenia
świadczenia emerytalnego funkcjonariuszy do wysokości odpowiadającej realiom
systemu emerytalnego w Polsce.
Wprowadzane zmiany wpłyną pozytywnie na czynniki gospodarcze, poprzez poprawę
stanu budżetu państwa w zakresie oszczędności pochodzących z systemu
emerytalnego.
Przyjęcie proponowanych rozwiązań przyniesie pozytywne skutki finansowe w postaci
oszczędności w budżecie państwa. Szacuje się, że niniejszy projekt ustawy będzie
dotyczył co najmniej 25 tysięcy byłych funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa.
W wyniku wejścia w życie niniejszych przepisów, świadczenia emerytalne wypłacane
z budżetu państwa przez organy emerytalne uległyby zmniejszeniu o kwotę ok. 300
mln zł rocznie.
Skutkiem prawnym proponowanej nowelizacji będzie obniżenie podstawy wymiaru
świadczenia emerytalnego członkom WRON oraz funkcjonariuszom aparatu
bezpieczeństwa PRL z obecnie obowiązującej 0,7% do 0,25% oraz z 2,6% do 0,92%
za każdy rok służby.
4. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych.
Przedstawiona nowelizacja ustawy nie będzie wymagać wydania nowych aktów
wykonawczych. Na mocy wprowadzanych przepisów, właściwe organy emerytalne
będą zobowiązane do dokonania z urzędu ponownego ustalenia prawa do świadczeń
oraz wysokości tych świadczeń w stosunku do osób, będących członkami Wojskowej
Rady Ocalenia Narodowego oraz osób, które pełniły służbę w organach
bezpieczeństwa państwa w latach 1944-1990.
5. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, co potwierdza
orzeczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu z dnia 6 czerwca
2013 r., dotyczące oddalenia powództwo Adama Cichopka i 1627 innych osób
przeciwko Polsce. Przedstawiona sprawa dotyczyła tzw. ustawy dezubekizacyjnej
przyjętej przez Sejm w 2009 r. Na skutek zmian wprowadzanych w ustawie, około 41
tys. funkcjonariuszy służb specjalnych PRL i 9 członkom Wojskowej Rady Ocalenia
Narodowego obniżono emerytury, które otrzymali za służbę systemowi
komunistycznemu.
groszy. Świadczenie w takiej wysokości pobiera około 350 tysięcy osób w skali całego
kraju. Natomiast emerytury byłych funkcjonariuszy SB nie są wypłacane z ZUS ale z
Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (ZER) – są więc
one finansowane z innego źródła, pomimo iż są one waloryzowane tak jak emerytury z
Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zgodnie z art. 6 ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.
Wnioskodawcy uważają, iż przywileje emerytalne związane z pracą w aparacie
bezpieczeństwa PRL nie zasługują na ochronę prawną ze względu na działanie tych
osób na szkodę państwa polskiego. Ochrona prawna tych przywilejów stanowiłaby
naruszenie konstytucyjnej zasady sprawiedliwości społecznej.
Należy podkreślić, iż Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu uznał, że
praca funkcjonariuszy służb bezpieczeństwa powinna być uważana za istotną
okoliczność dla zdefiniowania i uzasadnienia kategorii osób, które mogą być objęte
redukcją świadczeń emerytalnych.
2. Przedstawienie stanu obecnego oraz różnice między dotychczasowym
a przewidywanym stanem prawnym.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin do okresów
równoważnych ze służbą w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy
innych służbach mundurowych zalicza okresy służby w organach bezpieczeństwa
państwa w latach 1944-1990, w rozumieniu ustawy z dnia 18 października 2006 r. o
ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-
1990 oraz treści tych dokumentów, przy czym wymiar emerytury za te okresy (służby
w aparacie bezpieczeństwa PRL) wynosi 0,7% za każdy rok służby. Tę samą zasadę
stosuje się względem osób będących członkami Wojskowej Rady Ocalenia
Narodowego za każdy rok służby w Wojsku Polskim po dniu 8 maja 1945 r.
Zgodnie z przedstawioną nowelizacją, wnioskodawcy proponują obniżenie
podstawy wymiaru świadczenia emerytalnego z 0,7% do 0,25% za każdy rok służby.
Biorąc pod uwagę informację podaną przez MON, dotyczącą średniej wysokości
dzisiejszego świadczenia emerytalnego funkcjonariuszy aparatu bezpieczeństwa PRL
(wynoszącą ok. 4143 zł brutto) należy uznać, iż obniżenie podstawy wymiaru
świadczenia jest w pełni uzasadnione. Jak już wcześniej wspominano wysokość
najniższej emerytury gwarantowanej przez ZUS to 831 złotych i 15 groszy.
Świadczenie w takiej wysokości pobiera około 350 tysięcy osób w skali całego kraju.
Dlatego też kwota świadczenia emerytalnego funkcjonariuszy aparatu bezpieczeństwa
PRL jest - w porównaniu z emeryturą gwarantowaną przez ZUS – kwotą wyjątkowo
wysoką i niczym nieuzasadnioną. Dlatego też organy emerytalne służb mundurowych
dokonają z urzędu ponownego ustalenia prawa do świadczeń oraz wysokości
świadczeń.
3. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Proponowana nowelizacja ustawy przyniesie pozytywne skutki społeczne w
postaci odpowiedzi na apel obywateli poszkodowanych przez aparat bezpieczeństwa
PRL w postaci należytego uregulowania wysokości świadczeń emerytalnych
funkcjonariuszy bezpieki. Skutkiem społecznym przedstawionego projektu będzie
realizacja konstytucyjnej zasady sprawiedliwości społecznej w postaci obniżenia
świadczenia emerytalnego funkcjonariuszy do wysokości odpowiadającej realiom
systemu emerytalnego w Polsce.
Wprowadzane zmiany wpłyną pozytywnie na czynniki gospodarcze, poprzez poprawę
stanu budżetu państwa w zakresie oszczędności pochodzących z systemu
emerytalnego.
Przyjęcie proponowanych rozwiązań przyniesie pozytywne skutki finansowe w postaci
oszczędności w budżecie państwa. Szacuje się, że niniejszy projekt ustawy będzie
dotyczył co najmniej 25 tysięcy byłych funkcjonariuszy organów bezpieczeństwa.
W wyniku wejścia w życie niniejszych przepisów, świadczenia emerytalne wypłacane
z budżetu państwa przez organy emerytalne uległyby zmniejszeniu o kwotę ok. 300
mln zł rocznie.
Skutkiem prawnym proponowanej nowelizacji będzie obniżenie podstawy wymiaru
świadczenia emerytalnego członkom WRON oraz funkcjonariuszom aparatu
bezpieczeństwa PRL z obecnie obowiązującej 0,7% do 0,25% oraz z 2,6% do 0,92%
za każdy rok służby.
4. Założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych.
Przedstawiona nowelizacja ustawy nie będzie wymagać wydania nowych aktów
wykonawczych. Na mocy wprowadzanych przepisów, właściwe organy emerytalne
będą zobowiązane do dokonania z urzędu ponownego ustalenia prawa do świadczeń
oraz wysokości tych świadczeń w stosunku do osób, będących członkami Wojskowej
Rady Ocalenia Narodowego oraz osób, które pełniły służbę w organach
bezpieczeństwa państwa w latach 1944-1990.
5. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, co potwierdza
orzeczenie Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu z dnia 6 czerwca
2013 r., dotyczące oddalenia powództwo Adama Cichopka i 1627 innych osób
przeciwko Polsce. Przedstawiona sprawa dotyczyła tzw. ustawy dezubekizacyjnej
przyjętej przez Sejm w 2009 r. Na skutek zmian wprowadzanych w ustawie, około 41
tys. funkcjonariuszy służb specjalnych PRL i 9 członkom Wojskowej Rady Ocalenia
Narodowego obniżono emerytury, które otrzymali za służbę systemowi
komunistycznemu.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2052 › Pobierz plik