Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2051
- Data wpłynięcia: 2014-01-09
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 457
2051
wpływu polityki wspólnotowej w zakresie
biopaliw na dostępność żywności
w przystępnych cenach, zwłaszcza dla
ludzi żyjących w krajach rozwijających
się,
oraz
ogólniejszych
kwestii
rozwojowych. Sprawozdania te dotyczą
kwestii poszanowania praw do
użytkowania gruntów. Sprawozdania
określają zarówno w odniesieniu do
państw
trzecich, jak i państw
członkowskich
będących
ważnym
źródłem surowców do produkcji biopaliw
wykorzystywanych we Wspólnocie, czy
każda
z następujących
konwencji
Międzynarodowej Organizacji Pracy
została
przez
nie
ratyfikowana
i wdrożona:
-
konwencja
dotycząca
pracy
przymusowej lub obowiązkowej (nr 29);
-
konwencja
dotycząca
wolności
związkowej i ochrony praw związkowych
(nr 87);
- konwencja dotycząca stosowania zasad
prawa do organizowania się i rokowań
zbiorowych (nr 98);
- konwencja dotycząca jednakowego
wynagrodzenia dla pracujących mężczyzn
i kobiet za pracę jednakowej wartości
(nr 100);
-
konwencja o zniesieniu pracy
przymusowej (nr 105);
12
- konwencja dotycząca dyskryminacji
w zakresie zatrudnienia i wykonywania
zawodu (nr 111);
- konwencja dotycząca najniższego wieku
dopuszczenia do zatrudnienia (nr 138);
-
konwencja
dotycząca
zakazu
i natychmiastowych działań na rzecz
eliminowania najgorszych form pracy
dzieci (nr 182);
Sprawozdania te określają zarówno
w odniesieniu do państw trzecich, jak
i państw
członkowskich
będących
ważnym źródłem surowców do produkcji
biopaliw wykorzystywanych we
Wspólnocie, czy dany kraj ratyfikował
i wdrożył:
- protokół kartageński o bezpieczeństwie
biologicznym;
- konwencję o międzynarodowym handlu
dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków
zagrożonych wyginięciem.
Pierwsze sprawozdanie zostanie
przedłożone
w 2012 r. Komisja
w odpowiednich przypadkach proponuje
działania naprawcze, zwłaszcza gdy
występują czynniki świadczące o tym, że
produkcja biopaliw ma znaczny wpływ na
ceny żywności.
13
Art.
Dla celów, o których mowa w ust. 1 lit. a), T
Art. 1
Art. 28c. 1. Dokumentami potwierdzającymi spełnienie
17 ust b) i c)
państwa członkowskie nie
pkt 17
przez biomasę lub biokomponenty kryteriów
8
odmawiają
uwzględnienia
biopaliw
zrównoważonego
rozwoju
i
umożliwiającymi
i biopłynów
uzyskanych
zgodnie
zaliczenie tych biokomponentów na poczet realizacji
z niniejszym
artykułem
z innych
obowiązku, o którym mowa w art. 23 ust. 1,
powodów dotyczących zrównoważonego
wystawianymi na poszczególnych etapach wytwarzania
rozwoju.
biokomponentów, są:
1) dokument wystawiony przez producenta rolnego
przewidziany przez uznany system certyfikacji;
2) poświadczenie;
3) świadectwo.
2. Za dokumenty, o których mowa w ust. 1, uznaje się
również dokumenty wystawione:
1) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie
członkowskim Unii Europejskiej, w państwie
członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim
Obszarze Gospodarczym lub w kraju trzecim, pod
warunkiem że zostały wystawione w ramach uznanego
systemu certyfikacji;
2) w kraju trzecim, pod warunkiem że Unia Europejska
zawarła z tym krajem umowę, na mocy której uznaje
się, że biomasa wytworzona w tym kraju spełnia
kryteria zrównoważonego rozwoju.
Art.
Do dnia 31 grudnia 2009 r. Komisja N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej
17
przedłoży sprawozdanie na temat
ust. 9
wymagań
dotyczących
systemu
zrównoważonego rozwoju w odniesieniu
do zastosowań biomasy do celów
energetycznych, z wyjątkiem biopaliw
i biopłynów. W stosownych przypadkach
14
do sprawozdania dołączone są wnioski do
Parlamentu Europejskiego i Rady
dotyczące systemu zrównoważonego
rozwoju w odniesieniu do innych
zastosowań
biomasy
do
celów
energetycznych. Sprawozdanie to
i zawarte w nim wnioski są oparte na
najlepszych
dostępnych
dowodach
naukowych, z uwzględnieniem
najbardziej aktualnej sytuacji w zakresie
procesów innowacyjnych. W przypadku
gdy analiza przeprowadzona w tym celu
wykaże, że zasadne byłoby wprowadzenie
zmian – w odniesieniu do biomasy leśnej
– metodologii obliczeniowej zawartej
w załączniku
V
lub
kryteriów
zrównoważonego rozwoju dotyczących
ilości pierwiastka węgla i stosowanych do
biopaliw i biopłynów,
Komisja
w odpowiednich przypadkach przedstawi
jednocześnie
wnioski
Parlamentowi
Europejskiemu i Radzie w tych kwestiach.
Art.
W przypadku, gdy biopaliwa i biopłyny T
Brak
18
mają zostać uwzględnione dla celów,
ust. 1
o których mowa w art. 17 ust. 1 lit. a), b)
i c), państwa członkowskie wymagają od
podmiotów gospodarczych wykazania
spełnienia kryteriów zrównoważonego
rozwoju, określonych w art. 17 ust. 2-5.
W tym
celu państwa członkowskie
wymagają od podmiotów gospodarczych
15
stosowania systemu bilansu masy, który:
a)
umożliwia na mieszanie partii
surowców lub biopaliw o różnych
właściwościach zrównoważenia;
b)
wymaga, aby informacje na temat
właściwości dotyczących zrównoważonego
rozwoju, a także wielkości partii, o których
mowa w lit. a), pozostały przypisane
mieszance; oraz
c)
stanowi, że suma wszystkich partii
wycofanych z mieszanki jest opisana jako
posiadająca te same właściwości dotyczące
zrównoważonego rozwoju i w takich
samych ilościach, jak suma wszystkich
partii dodanych do mieszanki.
Art
W 2010 i 2012 r.
Komisja złoży N
Przepis dotyczy obowiązków Komisji Europejskiej.
18
Parlamentowi Europejskiemu i Radzie
ust. 2
sprawozdanie na temat działania metody
weryfikacji bilansu masy opisanej w ust. 1
oraz na temat możliwości dopuszczenia
innych metod weryfikacji w odniesieniu
do niektórych lub wszystkich rodzajów
surowców, biopaliw lub biopłynów. W
swojej ocenie Komisja bierze pod uwagę
metody weryfikacji, w których informacja
dotycząca poziomu zrównoważenia nie
musi zostać fizycznie przypisana do danej
partii lub mieszanki. Ocena bierze pod
uwagę potrzebę zachowania integralności
i skuteczności systemu weryfikacji przy
16
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2051
› Pobierz plik