Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
projekt dotyczy skrócenia okresu, w którym urząd skarbowy ma obowiązek dokonać zwrotu różnicy pomiędzy podatkiem naliczonym a podatkiem należnym
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2025
- Data wpłynięcia: 2013-11-07
- Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 60 dnia 07-02-2014
2025
Druk nr 2025
Warszawa, 7 listopada 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2
kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o podatku od
towarów i usług.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Jerzego Borkowskiego.
(-) Maciej Banaszak; (-) Piotr Paweł Bauć; (-) Robert Biedroń; (-) Jerzy
Borkowski;
(-) Jan
Cedzyński;
(-) Artur
Dębski;
(-) Marek
Domaracki;
(-) Wincenty Elsner; (-) Łukasz
Gibała;
(-) Artur
Górczyński; (-) Anna Grodzka; (-) Michał Kabaciński; (-) Witold
Klepacz; (-) Krzysztof Kłosowski; (-) Henryk Kmiecik; (-) Sławomir
Kopyciński; (-) Roman Kotliński; (-) Łukasz Krupa; (-) Jacek
Kwiatkowski;
(-) Andrzej Lewandowski; (-) Tomasz
Makowski; (-) Małgorzata Marcinkiewicz; (-) Maciej Mroczek; (-) Jacek
Najder; (-) Michał Tomasz Pacholski; (-) Wojciech Penkalski; (-) Andrzej
Piątak;
(-) Zofia
Popiołek;
(-) Marek
Poznański;
(-) Andrzej
Rozenek; (-) Armand Kamil Ryfiński; (-) Paweł Sajak; (-) Marek
Stolarski; (-) Maciej Wydrzyński.
Projekt z dnia …………………………..
USTAWA
z dnia ………………………….
o zmianie ustawy – o podatku od towarów i usług
Art. 1
W art. 87 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011 Nr
177 poz. 1054 z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 30 dni od
dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika
w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika
w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem,
wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych
przepisach.”;
2) uchyla się ust. 2a oraz ust. 4a – 4f;
3) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„Na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub
świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży
opodatkowanej, przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa
w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2.”;
4) ust. 5a otrzymuje brzmienie:
„W przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności
opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86
ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony
wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego
odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. poz. 1342, 1529, 1530, z
2013 r. poz. 35.
2
gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 60 dni od
dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19.”;
5) ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„Na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest
obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 15 dni,
licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego,
wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:
1) faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone,
z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności
gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.11)),
2) dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa
w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
3) importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego
nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich
usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli
w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych
transakcji.”;
6) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„Różnicę podatku niezwróconą w terminach, o których mowa w ust. 2 i ust. 5a,
traktuje się jako nadpłatę podatku podlegającą oprocentowaniu w rozumieniu
przepisów Ordynacji podatkowej.”;
7) uchyla się ust. 13.
Art. 2
Przepisy niniejszej ustawy stosuje w stosunku do podatników, dla których bieg
terminów określonych niniejszą ustawą rozpoczął się po dniu jej wejścia w życie.
Art. 3
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia.
3
Uzasadnienie
1. Cele projektu.
Celem projektowanej regulacji jest skrócenie okresu, w którym urząd skarbowy ma
obowiązek dokonać zwrotu różnicy pomiędzy podatkiem naliczonym a podatkiem
należnym na podstawie ustawy – o podatku od towarów i usług, licząc od dnia złożenia
rozliczenia przez podatnika. W ten sposób następować będzie szybsze uwolnienie
środków finansowych przedsiębiorstwa, które to środki będzie ono mogło reinwestować.
Jednocześnie, celem wprowadzanego uregulowania jest także uczynienie z końca tego
okresu bezwzględnego terminu, do którego ów zwrot ma nastąpić – termin ten nie będzie
mógł być przedłużany decyzją naczelnika urzędu skarbowego.
2. Rzeczywisty stan w dziedzinie stanowiącej przedmiot regulacji.
Obecnie, zgodnie z art. 87 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – o podatku od
towarów i usług, podatnik ma prawo do zwrotu różnicy pomiędzy podatkiem naliczonym
a podatkiem należnym, a zwrot ten – co do zasady – winien nastąpić w terminie 60 dni od
dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Termin ten może być też jednak przedłużony
przez naczelnika urzędu skarbowego do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia
podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub
postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub
postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej jeżeli zasadność
zwrotu wymaga takiego dodatkowego zweryfikowania. W praktyce więc rzeczywisty
termin zwrotu podatku VAT wyznaczają maksymalne terminy prowadzenia w/w
postępowań, a ich wszczęcie może, i w praktyce tak się dzieje, stanowić pretekst do
opóźnienia wypłaty należnego podatku od towarów i usług przez urzędy skarbowe.
W sytuacji gdy te ostatnie z jakichś powodów nie są w stanie dokonać stosownego
rozliczenia podatku w ustawowym terminie 60 dni mogą wykorzystywać swe
kompetencje kontrolne by zyskać w ten sposób na czasie i odwlec uwolnienie
zablokowanych środków danego przedsiębiorstwa.
Niestety, im dłuższy rzeczywisty czas zwrotu różnicy pomiędzy podatkiem
naliczonym a podatkiem należnym, tym negatywne konsekwencje dla przedsiębiorstw
istniejącego stanu rzeczy występują z większym natężeniem. Nie ulega bowiem
wątpliwości, że odprowadzane w ramach podatku naliczonego środki, nie przynoszą
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 2025 › Pobierz plik