Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o zgromadzeniach
projekt dotyczy wprowadzenia zakazu uczestniczenia w zgromadzeniach osób, których identyfikacja z powodu ubioru, zakrycia twarzy lub zmiany wyglądu nie jest możliwa, chyba, że istnieje związek pomiędzy celem zgromadzenia a uczestniczeniem w nim tych osób
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 2023
- Data wpłynięcia: 2013-11-18
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
2023
Druk nr 2023
Warszawa, 18 listopada 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo o zgro-
madzeniach.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do reprezentowania mojego
stanowiska w toku prac nad projektem ustawy upoważniam Pana Krzysztofa
Huberta Łaszkiewicza Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej
Polskiej.
Łączę wyrazy szacunku
(-) Bronisław Komorowski
Projekt
U S T A W A
z dnia
2013 r.
o zmianie ustawy – Prawo o zgromadzeniach
Art. 1
W ustawie z dnia 5 lipca 1990 r. – Prawo o zgromadzeniach (Dz.U. z 2013 r. poz.
397) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
„3. W zgromadzeniach nie mogą uczestniczyć osoby, których identyfikacja
z powodu ubioru, zakrycia twarzy lub zmiany jej wyglądu nie jest
możliwa, z zastrzeżeniem art. 7 ust. 2 pkt 2a.”;
2) w art. 7 w ust. 2 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
„2a) wskazanie
związku
pomiędzy
celem
zgromadzenia
a uczestniczeniem w nim osób, których identyfikacja z powodu
ubioru, zakrycia twarzy lub zmiany jej wyglądu nie jest możliwa,
o ile organizator przewiduje uczestnictwo takich osób w
zgromadzeniu,”;
3) w art. 7a:
a) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Jeżeli brak jest związku pomiędzy celem zgromadzenia a niemożnością
identyfikacji jego uczestników, a ponadto niemożność identyfikacji może
spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego, organ
gminy niezwłocznie wzywa organizatora do odstąpienia od planowanego
uczestnictwa w zgromadzeniu osób, o których mowa w art. 3 ust. 3.”,
b) po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
„3a. Organizator, o którym mowa w ust. 2a, odstępuje albo podtrzymuje zamiar
uczestnictwa w zgromadzeniu osób, o których mowa w art. 3 ust. 3, w taki
sposób, aby informacja o jego decyzji dotarła do organu gminy nie później
niż na 2 dni przed datą zgromadzenia.”;
4) w art. 8 w ust. 1 po pkt 1 dodaje się pkt 1a w brzmieniu:
„1a) brak jest związku pomiędzy celem zgromadzenia i niemożnością
identyfikacji jego uczestników, o którym mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2a,
a ponadto niemożność identyfikacji może spowodować zagrożenie dla
bezpieczeństwa i porządku publicznego;”;
2
5) w art. 10 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Przewodniczący żąda opuszczenia zgromadzenia przez osobę, która swoim
zachowaniem narusza przepisy ustawy, w szczególności wbrew ustawie
uniemożliwia swoją identyfikację ubiorem, zakryciem twarzy lub zmianą
jej wyglądu albo uniemożliwia lub usiłuje udaremnić zgromadzenie.
W razie niepodporządkowania się żądaniu, przewodniczący zwraca się
o pomoc do policji lub straży miejskiej.”.
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
3
U Z A S A D N I E N I E
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej gwarantując wolność pokojowych
zgromadzeń jednocześnie dopuszcza możliwość jej ograniczania w drodze ustawy.
Zgodnie z art. 31 ust. 3 Konstytucji ograniczenie wolności może zostać wprowadzone
gdy jest konieczne w państwie demokratycznym dla jego bezpieczeństwa lub
porządku publicznego albo wolności i praw innych osób. Konstytucyjna gwarancja
wolności zgromadzeń powinna podlegać ograniczeniom, kiedy cel lub przebieg
zgromadzenia wskazują na potrzebę ochrony tak istotnych wartości jak zdrowie, życie
ludzkie czy mienie w znacznych rozmiarach.
Projektowana zmiana ustawy z dnia 5 lipca 1990 r. – Prawo o zgromadzeniach
stanowi kolejną próbę zapobieżenia przekształcania się zgromadzeń pokojowych w
manifestacje z udziałem agresywnych osób, których rozpoznanie nie jest możliwe i
którzy zagrażają bezpośrednio integralności fizycznej innych osób oraz mienia.
W listopadzie 2011 r. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej skierował do Sejmu
projekt nowelizacji przewidujący między innymi warunkowy zakaz udziału w
zgromadzeniach osób, których rozpoznanie z powodu ubioru, zakrycia twarzy lub
zmiany jej wyglądu nie byłoby możliwe. Warunkiem, którego spełnienie umożliwiało
takim osobom manifestowanie swoich poglądów, było zobowiązanie organizatora
zgromadzenia do powiadomienia o tym fakcie organu gminy.
Propozycja Prezydenta RP nie uzyskała aprobaty w procesie legislacyjnym,
przy czym jako uzasadnienie negatywnej oceny proponowanej regulacji wskazywano
stanowisko Trybunału Konstytucyjnego. Faktycznie Trybunał Konstytucyjny w
wyroku z dnia 10 listopada 2004 r. (Kp 1/04) za niezgodny z Konstytucją uznał
przepis, który zakazywał udziału w zgromadzeniu „osobom, których wygląd
zewnętrzny uniemożliwia ich identyfikację”. TK zauważył, że nie wolno przyznawać
wolności konstytucyjnej jedynie jednostkom o dającej się ustalić tożsamości. „Wygląd
zewnętrzny uniemożliwiający identyfikację” nie może być przesłanką zakazu
uczestnictwa w zgromadzeniach, gdy dotyczy osób, które w żaden sposób nie
zagrażają pokojowemu charakterowi zgromadzeń oraz osób, co, do których przepis
ustawy nie wskazuje, w jaki sposób niemożność ich identyfikacji mogłaby zagrozić
wartościom konstytucyjnym.
Projektowana regulacja nie przewiduje bezwzględnego zakazu udziału
w zgromadzeniach osób, których nie można zidentyfikować i wiąże dopuszczalność
uczestnictwa w zgromadzeniach tych osób – z celem zgromadzenia. W szeregu
przypadkach (m.in. zgromadzenia, których celem jest ochrona praw pracowniczych,
4
wyrażenie sprzeciwu wobec działań określonych osób publicznych, a także ochrona
zwierząt) stosowanie środków uniemożliwiających identyfikację uczestnika
zgromadzenia można ocenić jako uzasadnione.
Celem projektu jest zatem stworzenie warunków do rozróżnienia osób
przebywających w miejscu zgromadzenia, dla których niemożność ich identyfikacji
jest środkiem ułatwiającym zakłócanie pokojowego przebiegu zgromadzenia oraz
takich, którzy ukrywają tożsamość lub utrudniają jej ustalenie z innych powodów,
adekwatnych do celu pokojowego zgromadzenia.
Możliwość oceny adekwatności zastosowania środków uniemożliwiających
identyfikację uczestników zgromadzenia do celu zgromadzenia stwarza wprowadzenie
obowiązku uzasadnienia zastosowania wymienionych środków przez organizatora
zgromadzenia.
Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy,
w przypadku planowania uczestnictwa w zgromadzeniu osób, których identyfikacja z
powodu ubioru, zakrycia twarzy lub zmiany jej wyglądu nie jest możliwa –
organizator w zawiadomieniu zobowiązany jest wskazać związek pomiędzy celem
zgromadzenia i niemożnością identyfikacji jego uczestników.
Organ gminy nie dostrzegając związku ukrywania tożsamości uczestników z
celem zgromadzenia zobowiązany będzie do niezwłocznego wezwania organizatora
do odstąpienia od zastosowania wymienionych w ustawie sposobów ukrycia
tożsamości uczestników zgromadzenia. Proponuje się, by odmowa odstąpienia i
wynikające z niej prawdopodobieństwo powstania zagrożenia dla bezpieczeństwa i
porządku publicznego – stanowiły przesłanki wydania decyzji zakazującej
zgromadzenia publicznego (dodanie do ustawy ust. 2a w art. 7 oraz ust. 1a w art. 8).
Ponadto zobowiązuje się przewodniczącego zgromadzenia do zażądania
opuszczenia zgromadzenia przez osobę, która wbrew ustawie uniemożliwia swoją
identyfikację użyciem ubioru, zakryciem twarzy lub zmianą jej wyglądu. W razie
niepodporządkowania się żądaniu – obowiązkiem przewodniczącego będzie
zwrócenie się o pomoc do policji lub straży miejskiej (zmiana brzmienia art. 10 ust. 4
ustawy).
Projektowana nowelizacja przepisów powinna wzmocnić gwarancje dla
wolności pokojowych zgromadzeń poprzez eliminację realnych zagrożeń ze strony
osób, których nie można zidentyfikować i dla których cel zgromadzenia jest obojętny
lub wrogi, a ponadto które uniemożliwiają odbycie zgromadzenia albo zmierzają do
zakłócenia jego przebiegu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2023
› Pobierz plik