Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1991
- Data wpłynięcia: 2013-12-02
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 486
1991
Druk nr 1991
Warszawa, 29 listopada 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-102-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo o ruchu
drogowym oraz niektórych innych
ustaw z projektem aktu wykonawczego.
Projekt ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu
w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw),)
Art. 1. W ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2012 r. poz. 1137 i 1448 oraz z 2013 r. poz. 700) wprowadza się następujące zmiany:
1)
odnośnik nr 1 otrzymuje brzmienie:
„Niniejsza ustawa wdraża postanowienia następujących dyrektyw Unii Europejskiej:
1) dyrektywy Rady 91/671/EWG z dnia 16 grudnia 1991 r. odnoszącej się do
obowiązkowego stosowania pasów bezpieczeństwa i urządzeń przytrzymujących dla
dzieci w pojazdach (Dz. Urz. WE L 373 z 31.12.1991, str. 26, z późn. zm.; Dz. Urz.
UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 353, z późn. zm.);
2) dyrektywy Rady 92/6/EWG z dnia 10 lutego 1992 r. w sprawie montowania
i zastosowania urządzeń ograniczenia prędkości w niektórych kategoriach pojazdów
silnikowych we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 57 z 02.03.1992, str. 27, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 1, str. 359, z późn. zm.);
3) dyrektywy Rady 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiającej dla niektórych
pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne
dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne
dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym (Dz. Urz. WE L 235
z 17.09.1996, str. 59, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7,
t. 2, str. 478, z późn. zm.);
4) dyrektywy 97/27/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 1997 r.
odnoszącej się do mas i wymiarów niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich
przyczep oraz zmieniającej dyrektywę 70/156/EWG (Dz. Urz. WE L 233
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego
i Rady 2011/82/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany
informacji dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego
(Dz. Urz. UE L 288 z 05.11.2011, str. 1).
2) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, ustawę z dnia
12 października 1990 r. o Straży Granicznej, ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych, ustawę
z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, ustawę z dnia 6 września
2001 r. o transporcie drogowym oraz ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej.
– 2 –
z 25.08.1997, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13,
t. 19, str. 200, z późn. zm.);
5) dyrektywy Rady 1999/37/WE z dnia 29 kwietnia 1999 r. w sprawie dokumentów
rejestracyjnych pojazdów (Dz. Urz. WE L 138 z 01.06.1999, str. 57, z późn. zm.;
Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 4, str. 351, z późn. zm.);
6) dyrektywy 2000/30/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 czerwca 2000 r.
w sprawie drogowej kontroli przydatności do ruchu pojazdów użytkowych
poruszających się we Wspólnocie (Dz. Urz. WE L 203 z 10.08.2000, str. 1, z późn.
zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 5, str. 80, z późn. zm.);
7) dyrektywy 2002/24/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 marca 2002 r.
w sprawie homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów mechanicznych
i uchylającej dyrektywę Rady 92/61/EWG (Dz. Urz. WE L 124 z 09.05.2002, str. 1,
z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 29, str. 399,
z późn. zm.);
8) dyrektywy 2003/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 8 kwietnia 2003 r.
zmieniającej dyrektywę Rady 91/671/EWG w sprawie zbliżenia ustawodawstw
Państw Członkowskich odnoszących się do obowiązkowego stosowania pasów
bezpieczeństwa w pojazdach poniżej 3,5 tony (Dz. Urz. UE L 115 z 09.05.2003,
str. 63; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 277);
9) dyrektywy 2003/37/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r.
w sprawie homologacji typu ciągników rolniczych lub leśnych, ich przyczep
i wymiennych holowanych maszyn, łącznie z ich układami, częściami i oddzielnymi
zespołami technicznymi oraz uchylającej dyrektywę 74/150/EWG (Dz. Urz. UE
L 171 z 09.07.2003, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 13, t. 31, str. 311, z późn. zm.);
10) dyrektywy 2007/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 września 2007 r.
ustanawiającej ramy dla homologacji pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz
układów, części i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych
pojazdów („dyrektywa ramowa”) (Dz. Urz. UE L 263 z 09.10.2007, str. 1, z późn.
zm.);
11) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE z dnia 6 maja 2009 r.
w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich
przyczep (Dz. Urz. UE L 141 z 06.06.2009, str. 12, z późn. zm.);
– 3 –
12) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/82/UE z dnia 25 października
2011 r. w sprawie ułatwień w zakresie transgranicznej wymiany informacji
dotyczących przestępstw lub wykroczeń związanych z bezpieczeństwem ruchu
drogowego (Dz. Urz. UE L 288 z 05.11.2011, str. 1).”;
2)
w art. 80b w ust. 1 w pkt 1 lit. a otrzymuje brzmienie:
„a) markę, kategorię, typ, model, wariant i wersję,”;
3)
w art. 80d ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Wydatki Funduszu są przeznaczone na finansowanie wydatków związanych
z utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem centralnej ewidencji pojazdów i centralnej
ewidencji kierowców, w tym Krajowego Punktu Kontaktowego.”;
4)
w dziale III po rozdziale 2b dodaje się rozdział 2c w brzmieniu:
„Rozdział 2c
Krajowy Punkt Kontaktowy
Art. 80k. 1. Tworzy się Krajowy Punkt Kontaktowy przy centralnej ewidencji
pojazdów.
2. Krajowy Punkt Kontaktowy prowadzi minister właściwy do spraw
wewnętrznych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 80a ust. 4.
3. Krajowy Punkt Kontaktowy umożliwia wymianę informacji z właściwymi
krajowymi punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej
oraz z krajowymi podmiotami uprawnionymi, w zakresie danych dotyczących pojazdów
oraz ich właścicieli lub posiadaczy.
4. Krajowymi podmiotami uprawnionymi są:
1)
Policja;
2)
Inspekcja Transportu Drogowego – w zakresie swojej kompetencji;
3)
straże gminne (miejskie) – w zakresie swojej kompetencji;
4)
organy Służby Celnej – w zakresie swojej kompetencji;
5)
Straż Graniczna – w zakresie swojej kompetencji.
5. Wymiana informacji, o której mowa w ust. 3, następuje w związku
z popełnieniem naruszeń, o których mowa w ust. 6, w szczególności w celu ułatwienia
identyfikacji osób podejrzanych o popełnienie naruszenia podczas kierowania pojazdem
zarejestrowanym w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej lub podczas kierowania pojazdem zarejestrowanym
– 4 –
w Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium innego państwa członkowskiego Unii
Europejskiej.
6. Wymiana informacji, o której mowa w ust. 3, następuje w związku
z popełnieniem następujących naruszeń w ruchu drogowym:
1)
niestosowaniem się do ograniczenia prędkości;
2)
niedopełnieniem obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa lub przewożenia
dziecka w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci;
3)
niestosowaniem się do sygnałów świetlnych lub znaków nakazujących zatrzymanie
pojazdu;
4)
prowadzeniem pojazdu po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości;
5)
prowadzeniem pojazdu po użyciu lub pod wpływem środka odurzającego;
6)
niedopełnieniem obowiązku używania w czasie jazdy kasków ochronnych;
7)
wykorzystywaniem drogi lub poszczególnych jej części w sposób niezgodny
z przeznaczeniem;
8)
korzystaniem podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub
mikrofonu w ręku.
Art. 80l. 1. Wymianę informacji, o której mowa w art. 80k ust. 3, Krajowy Punkt
Kontaktowy realizuje
przy użyciu urządzeń teletransmisji danych oraz
z wykorzystaniem oprogramowania, o którym mowa w art. 15 ust. 1 decyzji Rady
2008/616/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie wdrożenia decyzji
2008/615/WSiSW w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie
w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej (Dz. Urz. UE L 210
z 06.08.2008, str. 12), przez:
1)
udostępnianie danych na zapytania krajowych punktów kontaktowych innych
państw członkowskich Unii Europejskiej;
2)
przekazywanie zapytań krajowych podmiotów uprawnionych do krajowych
punktów kontaktowych innych państw członkowskich Unii Europejskiej;
3)
przekazywanie krajowym podmiotom uprawnionym odpowiedzi na złożone przez
nie zapytania, o których mowa w pkt 2, udzielonych przez krajowe punkty
kontaktowe innych państw członkowskich Unii Europejskiej.
2. Krajowy Punkt Kontaktowy realizuje wymianę informacji z krajowymi
punktami kontaktowymi innych państw członkowskich Unii Europejskiej zgodnie
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1991
› Pobierz plik