Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
projekt dotyczy m.in. wprowadzenia obowiązku wyboru jednolitego dla wszystkich podmiotów przeprowadzających egzaminy na prawo jazdy systemu teleinformatycznego, przywrócenia odpowiedzialności merytorycznej ministra właściwego ds. transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1957
- Data wpłynięcia: 2013-10-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 970
1957
Druk nr 1957
Warszawa, 23 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Komisja Infrastruktury
INF-020-4-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu, Komisja Infrastruktury
wnosi projekt ustawy:
- o zmianie ustawy o kierujących
pojazdami.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Leszek Aleksandrzak.
Przewodniczący Komisji
(-) Stanisław Żmijan
Projekt
USTAWA
z dnia ………………….
o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
Art. 1. W ustawie z dnia z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. Nr 30, poz.
151 z późn. zm.)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 6 w ust. 1 pkt 14 otrzymuje brzmienie:
„14) kategorii D1+E - zespołem pojazdów składającym się z pojazdu ciągnącego
określonego w prawie jazdy kategorii D1 i przyczepy;”
2) w art. 35 w ust. 6 otrzymuje brzmienie:
„6. Podmiot, o którym mowa w ust. 1 lub wojewódzki ośrodek ruchu drogowego,
organizuje 3-dniowe warsztaty doskonalenia zawodowego według programu
określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 32 ust. 3 pkt 2 lit. c,
zapewnia udział w warsztatach wszystkim zainteresowanym instruktorom i
wykładowcom oraz wydaje zaświadczenie potwierdzające uczestnictwo w tych
warsztatach.”
3) po art. 38 dodaje się art. 38a w brzmieniu:
„38a. W przypadku instruktora lub wykładowcy, posiadającego uprawnienia
egzaminatora, obowiązek o którym mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 uznaje się za
spełniony po dostarczeniu staroście, w trybie art. 37 ust. 1 pkt 3, zaświadczenia
potwierdzającego odbycie tych warsztatów.”
4) w art. 39 po ust. 6 dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
„7. Na egzaminie, o którym mowa odpowiednio w art. 33 ust. 1 pkt 7, stosuje się
pytania egzaminacyjne pochodzące z katalogu pytań zatwierdzonego przez ministra
właściwego do spraw transportu. Katalog pytań oraz pytania zawarte w teście
1 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2011 r. Nr 92, poz. 530, Nr 106, poz. 622, Nr 205, poz.
1210, Nr 227, poz. 1367 i Nr 244, poz. 1454, z 2012 r. poz. 113 oraz z 2013 r. poz. 82
2
egzaminacyjnym nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu przepisów o
dostępie do informacji publicznej.”
5) w art. 46:
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. W przypadku skreślenia z ewidencji instruktora lub wykładowcy, który dopuścił
się rażącego naruszenia przepisów w zakresie szkolenia, ponowny wpis do
ewidencji może być dokonany:
1) nie wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia, w którym decyzja o skreśleniu stała
się ostateczna, oraz
2) po zdaniu egzaminu, o którym mowa w art. 33 ust. 1 pkt 7.
b) po ust. 5 dodaje ust. 5a i 6 w brzmieniu:
„5a. Starosta kieruje osobę, o której mowa w ust. 5, na egzamin, o którym mowa w
art. 33 ust. 1 pkt 7, w przypadku jeżeli osoba ta wystąpiła o ponowny wpis do
ewidencji egzaminatorów. Skierowanie można wydać po upływie co najmniej 2 lat
od dnia, w którym decyzja administracyjna o skreśleniu z ewidencji instruktorów
lub wykładowców stała się ostateczna.
6. W przypadku skreślenia z ewidencji instruktora lub wykładowcy ze względu, o
którym mowa w ust. 1 pkt 3 lub ust. 2 pkt 3, ponowny wpis do ewidencji może być
dokonany nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy od dnia, w którym decyzja o
skreśleniu stała się ostateczna oraz po odbyciu warsztatów doskonalenia
zawodowego w wojewódzkim ośrodku ruchu drogowego.”
6) w art. 50 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Osoby które ukończyły wymagane szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii:
1) A1 – są uprawnione do przystąpienia do egzaminu państwowego w
zakresie prawa jazdy kategorii AM,
2) A2 – są uprawnione do przystąpienia do egzaminu państwowego w
zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub AM,
3) A – są uprawnione do przystąpienia do egzaminu w zakresie prawa
jazdy kategorii A2, A1 lub AM,
4) B, B+E, C, C+E, D lub D+E – są odpowiednio uprawnione do
przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy
kategorii B1, C1, C1+E, D1 lub D1+E oraz do przystąpienia do
egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM.”
3
7) w art. 51:
a) w ust. 1 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) sprawdzenia umiejętności w zakresie zgodnego z przepisami, bezpiecznego,
energooszczędnego, sprawnego i nieutrudniającego innym uczestnikom ruchu
poruszania się, odpowiednio do uprawnienia, o które ubiega się osoba zdająca
egzamin, w ruchu drogowym motorowerem, pojazdem silnikowym lub zespołem
pojazdów składającym się z takiego pojazdu i przyczepy oraz tramwajem.”
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:
„2a. Część teoretyczna egzaminu państwowego na prawo jazdy jest
przeprowadzana:
1) z wykorzystaniem jednolitego dla wszystkich wojewódzkich ośrodków
ruchu drogowego systemu teleinformatycznego w rozumieniu art. 3 pkt
3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235)
zintegrowanego z systemem teleinformatycznym, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 2,
2) przy użyciu pytań egzaminacyjnych składających się ze scenariuszy,
wizualizacji i opisów zatwierdzonych przez ministra właściwego do
spraw transportu.
2b. Pytania egzaminacyjne oraz wchodzące w ich skład scenariusze, wizualizacje i
opisy zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw transportu oraz pytania
zawarte w teście egzaminacyjnym nie stanowią informacji publicznej w rozumieniu
przepisów o dostępie do informacji publicznej.”
8) po art. 52 dodaje się art. 52a w brzmieniu:
„52a. Na wniosek osoby, która uzyskała negatywny wynik części teoretycznej
egzaminu państwowego, podmiot organizujący egzamin udostępnia tej osobie do
wglądu pytania egzaminacyjne, na które osoba ta udzieliła nieprawidłowej
odpowiedzi, wraz z informacją o brzmieniu odpowiedzi prawidłowych.”
9) po art. 57 dodaje się art. 57a – 57d w brzmieniu:
„Art. 57a 1. Minister właściwy do spraw transportu powołuje komisję do spraw
pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminie państwowym na prawo jazdy.
2. Komisja, o której mowa w ust. 1 weryfikuje i rekomenduje do zatwierdzenia
ministrowi właściwemu transportu scenariusze, wizualizacje i opisy wchodzące w
skład pytań egzaminacyjnych, o których mowa w art. 51 ust. 2a pkt 2.
4
3. Komisja, o której mowa w ust. 1 rozpatruje scenariusze, wizualizacje i opisy
wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych, przygotowane na zlecenie Ministra
właściwego ds. transportu, a także zaproponowane przez podmioty zewnętrzne i
osoby prywatne.
4. Komisja prowadzi bieżącą analizę, aktualizację i weryfikację scenariuszy,
wizualizacji
i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych
zatwierdzonych przez Ministra właściwego do spraw transportu. Aktualizacja
scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych
stosowanych na egzaminie państwowym odbywa się nie rzadziej niż raz na kwartał.
5. W przypadku rekomendacji do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i opisów
wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych przekazanych przez podmioty
zewnętrzne oraz przez osoby prywatne, komisja wystawia zaświadczenie o
zatwierdzeniu poszczególnych scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w
skład pytań egzaminacyjnych przez Ministra właściwego do spraw transportu.
6. W przypadku braku rekomendacji do zatwierdzenia scenariuszy, wizualizacji i
opisów wchodzące w skład pytań egzaminacyjnych przekazanych przez podmioty
zewnętrzne oraz przez osoby prywatne przekazane propozycji komisja odsyła nie
wskazując uzasadnienia dla braku rekomendacji.
7. Podmiotom zewnętrznym i osobom prywatnym które przekazały propozycje
scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w skład pytań egzaminacyjnych
nie przysługuje wynagrodzenie za przesłane projekty oraz wynagrodzenie za
wykorzystanie przesłanych propozycji podczas egzaminów państwowych na prawo
jazdy.
8. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 4 może być wykorzystane do celów
marketingowych ze wskazaniem scenariuszy, wizualizacji i opisów wchodzących w
skład pytań egzaminacyjnych, których dotyczy. Prawo do wykorzystania
zaświadczenia do celów marketingowych przysługuje wyłącznie podmiotom i
osobom, którym je wydano i nie może być zbyte, wynajęte, wydzierżawione lub w
inny sposób udostępnione podmiotom i osobom trzecim.
9. Minister właściwy do spraw transportu zapewnia z części budżetu państwa,
której jest dysponentem, środki na prowadzenie działalności komisji i jej obsługę.
Art. 57b. Dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, dokonuje, z
zachowaniem przepisów)), wyboru dostawcy
systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 51 ust. 2a pkt 1.
Art. 57c. 1. Tworzy się Fundusz – System przeprowadzania części teoretycznej
egzaminu państwowego na prawo jazdy, zwany dalej "Funduszem", którego
dysponentem jest minister właściwy do spraw transportu.
2. Fundusz jest państwowym funduszem celowym.
3. Przychodem funduszu są:
1) 15% opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu
państwowego na prawo jazdy przekazywane przez Wojewódzkie Ośrodki
Ruchu Drogowego,
2) odsetki za zwłokę pobierane z tytułu nieterminowo przekazywanych
środków;
4. Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego obowiązane są do przekazania części
opłaty za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu państwowego, o której
mowa w ust 4 w terminie 30 dni od dnia przeprowadzenia części teoretycznej
egzaminu państwowego.
5. Od nieterminowo przekazanych środków pobiera się odsetki za zwłokę, w
wysokości odsetek należnych za nieterminowe regulowanie zobowiązań
podatkowych.
6. Do należności oraz odsetek za zwłokę stosuje się odpowiednio przepisy="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1118419:part=dIII&full=1"
="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1118419:part=dIII&full=1"ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz.
749 i 1101), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują ministrowi
właściwemu do spraw transportu.
7. Ściągnięcie należności następuje na podstawie przepisów="http://lex/lex/index.rpc#hiperlinkText.rpc?hiperlink=type=tresc:nro=Powszechny.1132497&full=1"z dnia 17
czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2012 r.
poz. 1015) - w zakresie egzekucji obowiązków o charakterze pieniężnym.
8. Wydatki Funduszu są przeznaczone na finansowanie wydatków związanych z
utworzeniem, rozwojem i funkcjonowaniem systemu przeprowadzania części
teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy, części teoretycznej egzaminu
dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy, części teoretycznej egzaminu dla
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 161, poz. 1078 i Nr 182,
poz. 1228, z 2011 r. Nr 5, poz. 13, Nr 28, poz. 143, Nr 87, poz. 484, Nr 234, poz. 1386 i Nr 240, poz. 1429 oraz z
2012 r. poz. 769, 951, 1101, 1271 i 1529.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1957
› Pobierz plik