Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
projekt dotyczy m.in. wprowadzenia obowiązku wyboru jednolitego dla wszystkich podmiotów przeprowadzających egzaminy na prawo jazdy systemu teleinformatycznego, przywrócenia odpowiedzialności merytorycznej ministra właściwego ds. transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1957
- Data wpłynięcia: 2013-10-24
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2014-06-26
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 970
1957
11
ewidencyjny obowiązek wykreślenia takiej osoby z ewidencji. Nie oznacza to jednak obowiązku
odbycia szkolenia. Osoba skreślona może od razu ponownie wystąpić do organu o dokonanie
ponownego wpisu bez obowiązku odbycia warsztatów. Taki stan prawny może powodować, że w
celu zaoszczędzenia pieniędzy i czasu który miał być przeznaczony na warsztaty doskonalenia
zawodowego ww. osoby mogą „obejść” przedmiotowy przepis. Ze względu na konieczność
doprecyzowania tych przepisów zaproponowano zmianę przepisów art. 46 oraz art. 71.
Zaproponowano wprowadzenie 3 miesięcznej karencji przed dokonaniem kolejnego wpisu do
ewidencji wraz z obowiązkiem wcześniejszego ukończenia „zaległych” warsztatów doskonalenia
zawodowego.
Ze względu na fakt, że część osób posiada zarówno uprawnienia instruktora jak i egzaminatora i
zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami byłyby zmuszone odbywać warsztaty doskonalenia
zawodowego dwa razy zaproponowano, aby wystarczające do spełnienia tego obowiązku było
ukończenie tylko jednych warsztatów. Jest to tym bardziej właściwe rozwiązania, że większość
tematyki przedstawianej na przedmiotowych warsztatach pokrywa się ze sobą. W związku z
powyższym proponuje się wprowadzenie przepisów art. 38a oraz art. 63a.
Ze względu na rozbieżność w brzmieniu przepisów art. 49 ust. 1 pkt 3 lit a i art. 102 ust. 2 ustawy
w zakresie okresu na jaki zostało zatrzymane prawo jazdy osobie, która będzie podlegała
obowiązkowemu kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji („co najmniej rok”, „przekraczający rok”)
należy dokonać zmiany brzmienia przepisu art. 102 ust. 2 ustawy. Proponowane brzmienie jest
zgodne z brzmieniem przepisu art. 49 ust. 1 pkt 3 lit a. oraz zbieżne z dotychczasowym
prawodawstwem i orzecznictwem w tym zakresie.
Zaproponowane przepisy przejściowe pozwalają na dalszą pracę Wojewódzkim Ośrodkom Ruchu
Drogowego na dotychczas posiadanych systemach teleinformatycznych do dnia 3 stycznia 2016r.
Data ta jest datą wejścia w życie pozostałych przepisów ustawy o kierujących pojazdami w tym
przepisów dotyczących Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Regulują także kwestie
skierowania na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji osób, które zgromadziły ponad 24 punkty
karne za wykroczenia w ruchu drogowym oraz terminów poddania się obowiązkowym badaniom
psychologicznym przez te osoby oraz badaniom lekarskim przez osoby skierowane przez starostę.
Źródła finansowania:
12
Realizacja zadania polegającego na przygotowaniu, zatwierdzeniu i utrzymaniu baz pytań
egzaminacyjnych będzie realizowana w oparciu o fundusz celowy, którego dochodami będzie
15% wpływów z przeprowadzenia części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy
przekazywane przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Opłata ta obciąży budżety
Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego jednak w stosunku do obecnie wynikającego
z przepisów ustawy o kierujących pojazdami obowiązku zapewnienia sobie przez każdy WORD
odrębnie zarówno bazy pytań egzaminacyjnych, koszty ponoszone przez WORD nie powinny
wzrosnąć.
Pozostałe przepisy nie wpłyną na obciążenie finansowe budżetu państwa oraz samorządów
terytorialnych.
Przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne:
Zmiana przepisów ustawy o kierujących pojazdami w przedmiotowym zakresie przyczyni się do
ujednolicenia części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy, oraz innych egzaminów
o charakterze państwowym (dla egzaminatorów, dla instruktorów nauki jazdy, dla instruktorów
techniki jazdy) przeprowadzanych na terenie całego kraju. Pozwoli na zachowanie jednolitego,
wysokiego poziomu merytorycznego sprawdzanej wiedzy i umiejętności co powinno przyczynić
się bezpośrednio do poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Pozostałe zmiany uregulują niejasne lub nieprecyzyjne dotychczas przepisy przedmiotowej
ustawy. Przykładem może tu być wprowadzenie jednoznacznego przepisu nakazującego
udostępnienie treści pytań egzaminacyjnych dla kandydatów na kierowców osobom, które
odbywały ten egzamin. Dotychczas brak takiego przepisu powodował niejednolitą interpretację
możliwości dostępu do tych pytań przez różne jednostki przeprowadzające egzamin państwowy co
powodowało duże niezadowolenie społeczne. Nowa regulacja pozwoli na zlikwidowanie
występujących niejasności.
Proponowane zmiany ujednolicą także stosowanie przepisów ustawy o kierujących w zakresie
wydawania i cofania uprawnień do kierowania pojazdami.
Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1957
› Pobierz plik