Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
projekt dotyczy usunięcia z ustawy przepisu, który uzależnia zwrot opłaty od skargi w postępowaniu wszczętym z urzędu od stwierdzenia przez sąd uwzględniający skargę oczywistego naruszenia prawa (kwalifikowanego naruszenia prawa)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1899
- Data wpłynięcia: 2013-10-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 528
1899
Druk nr 1899
Warszawa, 17 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
41. posiedzeniu w dniu 17 października 2013 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy o kosztach sądowych
w sprawach cywilnych wraz z projektem tej ustawy.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senatora
Andrzeja Matusiewicza do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym
projektem.
Z poważaniem
(-) Bogdan Borusewicz
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 17 października 2013 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych
w sprawach cywilnych
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy
o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.
Jednocześnie upoważnia senatora Andrzeja Matusiewicza do reprezentowania Senatu
w pracach nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
Art. 1. W ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
(Dz. U. z 2010 r. Nr 90, poz. 594, z późn. zm.)) w art. 79 w ust. 1 w pkt 1 lit. f otrzymuje
brzmienie:
„f) skargi na orzeczenie referendarza sądowego, jeżeli została uwzględniona
w sprawie, w której postępowanie wszczęto z urzędu, a w pozostałych sprawach
tylko w razie uwzględnienia skargi z powodu oczywistego naruszenia prawa
i stwierdzenia tego naruszenia przez sąd,”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2010 r. Nr 152, poz. 1016
i Nr 197, poz. 1307, z 2011 r. Nr 92, poz. 531, Nr 106, poz. 622, Nr 149, poz. 887, Nr 163, poz. 981
i Nr 240, poz. 1431, z 2012 r. poz. 1101 oraz z 2013 r. poz. 429.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektowanej ustawy
Projektowana ustawa o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych ma
na celu dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 7 marca
2013 r. (sygn. akt SK 30/09), stwierdzającego niezgodność 79 ust. 1 pkt 1 lit. f ustawy z dnia
28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 90,
poz. 594, z późn. zm.; dalej jako: u.k.s.c.) z Konstytucją.
Sentencja powołanego rozstrzygnięcia została opublikowana w Dz. U. z 2013 r. poz. 429
(data publikacji: 5 kwietnia 2013 r.). Wyrok z uzasadnieniem ukazał się w OTK ZU Nr 3A
poz. 26.
2. Przedmiot i istota wypowiedzi Trybunału Konstytucyjnego
2.1. Trybunał orzekł, że postanowienie art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f u.k.s.c., w zakresie,
w jakim w postępowaniu nieprocesowym wszczętym z urzędu nie przewiduje zwrotu opłaty
od skargi na postanowienie referendarza sądowego uwzględnionej z innego powodu niż
oczywiste naruszenie prawa, jest niezgodny z art. 45 ust. 1 w związku z art. 2 oraz art. 31
ust. 3 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
2.2. Stosownie do zakwestionowanego art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f u.k.s.c., sąd z urzędu
zwraca stronie całą uiszczoną opłatę od skargi na orzeczenie referendarza sądowego w razie
jej uwzględnienia z powodu oczywistego naruszenia prawa i stwierdzenie tego naruszenia
przez sąd.
W stanie faktycznym, który stanowił tło dla skargi konstytucyjnej, referendarz wydał
postanowienie w przedmiocie złożenia dokumentu zgłoszenia do akt rejestrowych, które to
następnie – w wyniku uwzględnienia skargi na orzeczenie referendarza – zostało uchylone.
Powodem wyeliminowania wskazanego rozstrzygnięcia z obrotu prawnego było stwierdzenie
przez sąd, że złożenie do akt skarżącej spółki dokumentu w postaci informacji komornika
dokonanej w trybie art. 9113 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej jako k.p.c.) naruszało
prawo, albowiem podmiot, którego udziały miały być zajęte w postępowaniu egzekucyjnym,
nie był wspólnikiem tejże spółki. Ostatecznie jednak, tj. mimo uzyskania satysfakcjonującego
rozstrzygnięcia, spółka nie otrzymała zwrotu kwoty uiszczonej tytułem opłaty od skargi na
– 2 –
orzeczenie referendarza (w tym wypadku 100 zł), gdyż sąd nie dopatrzył się w postanowieniu
referendarza kwalifikowanego naruszenia prawa, o którym mowa w 79 ust. 1 pkt 1 lit. f
u.k.s.c.
2.3. Odnosząc się do wzorców konstytucyjnych powołanych w sprawie SK 30/09
Trybunał podkreślił, że art. 45 ust. 1 Konstytucji obejmuje w istocie dwie gwarancje: prawo
do sądu rozumiane jako prawo do sądowego wymiaru sprawiedliwości, a więc merytorycznego
rozstrzygnięcia o prawach jednostki, oraz prawo do sądowej kontroli aktów godzących
w poręczone na mocy ustawy zasadniczej wolności (prawa) jednostki. „(…) zasadniczym
celem istnienia na szczeblu konstytucyjnym «prawa do sądu» jako takiego jest zapewnienie
jednostce ochrony przed arbitralnością władzy.”
Jednocześnie Trybunał przypomniał, że instytucja zwolnienia od kosztów sądowych ma
istotne znaczenie dla zagwarantowania stronom (podmiotom prawnym) dostępu do sądu
dla realizacji ochrony ich praw. Ustawa nie może ustanawiać nadmiernych ograniczeń tego
dostępu, a zarazem musi mieć na względzie usprawiedliwione interesy ogólnospołeczne
w sprawnym funkcjonowaniu sądów, tworzyć odpowiedni system pokrywania kosztów ich
działania oraz wprowadzać niezbędne mechanizmy zabezpieczające przed nadużywaniem
prawa do sądu, za jakie można uznać podejmowanie prób dochodzenia na drodze sądowej
roszczeń oczywiście bezzasadnych.
Jak podniósł dalej Trybunał: „[n]ie ulega wątpliwości, że w interesie publicznym jest,
aby dane zawarte w KRS, którego celem jest zapewnienie bezpieczeństwa obrotu
gospodarczego, odpowiadały rzeczywistości. Skarga na czynność referendarza, złożona przez
zainteresowanego wobec dokonania przez niego wpisu niezgodnego z rzeczywistością (…)
jest sposobem na odwrócenie skutków takiego orzeczenia. Działanie to leży w interesie
szeroko rozumianego wymiaru sprawiedliwości, a ponadto służy zapewnieniu bezpieczeństwa
obrotu gospodarczego. (…) W postępowaniu wszczętym z urzędu, którego wynik został
ostatecznie ustalony w rezultacie wniesienia skutecznego środka zaskarżenia, jedyną
możliwością repartycji uiszczonych przez zainteresowanego uczestnika kosztów sądowych
jest orzeczenie o ich zwrocie przez Skarb Państwa.”
Tymczasem skutkiem zakwestionowanego przepisu, który uzależnia zwrot opłaty od
skargi na orzeczenie referendarza od stwierdzenia przez sąd uwzględniający tę skargę
oczywistego naruszenia prawa, jest stan niepewności co do ekonomicznego bilansu
podejmowanych czynności procesowych, który może w istotny sposób rzutować na decyzje
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1899
› Pobierz plik