Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
projekt dotyczy usunięcia z ustawy przepisu, który uzależnia zwrot opłaty od skargi w postępowaniu wszczętym z urzędu od stwierdzenia przez sąd uwzględniający skargę oczywistego naruszenia prawa (kwalifikowanego naruszenia prawa)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1899
- Data wpłynięcia: 2013-10-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych
- data uchwalenia: 2014-02-21
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 528
1899
o wystąpieniu z tym środkiem zaskarżenia. To zaś – zdaniem sądu konstytucyjnego –
uzasadnia konkluzję, że przepis art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f u.k.s.c. pozostaje w kolizji z prawem
do sądu rozumianym jako zakaz wprowadzania nadmiernych barier w dostępie do sądu.
Co więcej, przedstawiony stan rzeczy może być oceniany również w kategoriach naruszenia
prawa do odpowiedniego ukształtowania procedury sądowej, czyli zgodnie z wymogami
sprawiedliwości i jawności (art. 45 ust. 1 Konstytucji).
Te same racje przesądziły skądinąd o niezgodności zaskarżonego uregulowania z art. 31
ust. 3 Konstytucji (zasada proporcjonalności). Wyraźna jest także sprzeczność między
postanowieniem art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f u.k.s.c. a zasadą ochrony zaufania obywateli do
państwa i stanowionego przez nie prawa (art. 2 Konstytucji). W świetle tej zasady bowiem
ustawodawca powinien unikać tworzenia prawa, które będzie niezrozumiałe i nieakceptowane
przez społeczeństwo. Natomiast regulacja, która odmawia stronie prawa do zwrotu opłaty
w sytuacji, gdy jej udział w sprawie okazał się nie tylko usprawiedliwiony, ale też czynił
zadość interesowi publicznemu, zakłóca społecznie pożądany obraz państwa umacniającego
rządy prawa.
3. Różnice między dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym
Mając na względzie motywy rozstrzygnięcia przedstawione przez Trybunał Konstytucyjny
w uzasadnieniu orzeczenia z dnia 7 marca 2013 r., proponuje się nadanie nowego brzmienia
zakwestionowanemu fragmentowi art. 79 ust. 1 u.k.s.c.
W opinii Senatu, nowelizacja art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f u.k.s.c. nie powinna sprowadzać
się do całkowitego wyeliminowania przesłanki „oczywistego naruszenia prawa” jako
podstawy zwrotu opłaty poniesionej od środka zaskarżenia, który okazał się zasadny.
Po pierwsze, Trybunał Konstytucyjny wskazał w sentencji wyroku, że negatywna ocena
normy prawnej wywodzonej z art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f u.k.s.c. wiąże się ściśle ze sprawami
rozpoznawanymi „w postępowaniu nieprocesowym wszczętym z urzędu”. Oczywiście, wobec
zasady związania Trybunału zakresem zaskarżenia, argument ten nie może być decydujący.
Do ugruntowanej już praktyki wykonywania orzeczeń stwierdzających niezgodność danej
regulacji z ustawą zasadniczą należy zresztą uwzględnianie przez ustawodawcę nie tylko
samej formuły wyroku, lecz również szerszego kontekstu normatywnego, w jakim instytucja
prawna funkcjonuje.
– 4 –
Dlatego też trzeba tu zauważyć, że art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f u.k.s.c. ma wyjątkowy
charakter, ponieważ co do zasady postępowanie cywilne jest postępowaniem odpłatnym.
O tym, kto ostatecznie zostanie obciążony powstałymi kosztami, rozstrzyga sąd na podstawie
art. 108 lub art. 1081 k.p.c., kierując się dyrektywami wyrażonymi w art. 98–107 i art. 110,
a także art. 520 k.p.c. W szczególności w procesie zasadą jest, że koszty ponosi strona
przegrywająca, natomiast w postępowaniu nieprocesowym na ogół każdy z uczestników
postępowania ponosi koszty związane ze swym udziałem w sprawie. W tym sensie więc – jak
to zaakcentowano powyżej – regulacja z art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f u.k.s.c. musi być traktowana
jako lex specialis, albowiem na gruncie tego przepisu, w razie stwierdzenia szczególnego
naruszenia prawa, tzn. mającego charakter oczywisty, dochodzi do zaniechania pobierania
opłaty przez Skarb Państwa. Nie ponosi jej zatem ani podmiot, który wskutek wywiedzenia
środka zaskarżenia ostatecznie przegrał sprawę (por. art. 98 § 1 oraz art. 520 § 3 k.p.c.), ani
też podmiot, który zaskarżył rozstrzygnięcie referendarza sądowego (art. 520 § 1 k.p.c.).
Krótko mówiąc – istotą analizowanej regulacji jest to, aby docelowo żadna ze stron
(uczestników postępowania) nie poniosła finansowych konsekwencji oczywistego naruszenia
prawa przez referendarza.
Płynie stąd wniosek, że wskazania Trybunału Konstytucyjnego jednak nie powinny być
odczytywane rozszerzająco. Jedynie w postępowaniu wszczętym z urzędu (dotyczy to de
facto wyłącznie postępowania nieprocesowego) opłata powinna być zwracana niezależnie
od rodzaju naruszenia, które przesądziło o konieczności uchylenia (zmiany) zaskarżonego
orzeczenia. W pozostałych zaś sytuacjach, czyli wówczas gdy zgodnie z przepisami k.p.c.
kosztami postępowania można obciążyć przeciwnika osoby, która wniosła skuteczny środek
zaskarżenia (chodzi tutaj zarówno o proces, jak i postępowanie nieprocesowe zapoczątkowane
wnioskiem uprawnionego), zwrot opłaty od skargi na orzeczenie referendarza winien być
zagwarantowany tylko w przypadku rozstrzygnięć sprzecznych z zasadniczymi i
niepodlegającymi różnej wykładni przepisami prawa jako „oczywiście naruszających prawo”.
4. Skutki projektowanej ustawy
Projekt ustawy o zmianie ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych uwzględnia
stanowisko Trybunału zaprezentowane w wyroku z dnia 7 marca 2013 r. Podstawowym jego
skutkiem będzie wobec tego zastąpienie regulacji, która nie czyni zadość standardom
– 5 –
konstytucyjnym, taką, która będzie odpowiadać gwarancji statuowanej przez art. 45 ust. 1
Konstytucji, jak również wymogom wywodzonym z art. 2 oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji.
Jednocześnie w odbiorze społecznym ustawa może przyczynić się do utrwalenia – jak
to ujął Trybunał Konstytucyjny – pożądanego obrazu państwa umacniającego rządy prawa.
Ustawa może skutkować zwiększeniem wydatków z budżetu państwa (w części 15.
„Sądy powszechne”). Jednak prognozowanie skali tego zjawiska nie jest możliwe, jako że to
od ilości wadliwych rozstrzygnięć wydanych przez referendarzy sądowych w poszczególnych
kategoriach spraw (wszczętych z urzędu albo z inicjatywy zainteresowanego), a następnie
uchylonych w wyniku zaskarżenia, oraz od rodzaju popełnionych błędów, uzależniony będzie
obowiązek zwrotu pobranej opłaty sądowej.
Projektowane rozwiązania nie wpłyną za to na dochody i wydatki pozostałych jednostek
sektora finansów publicznych, w tym budżety jednostek samorządu terytorialnego.
5. Konsultacje
Projekt ustawy został przesłany do zaopiniowania: Ministrowi Sprawiedliwości, Sądowi
Najwyższemu, Krajowej Radzie Sądownictwa, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej
Radzie Radców Prawnych, Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa, Stowarzyszeniu Sędziów
Polskich IUSTITIA oraz Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.
Krajowa Rada Sądownictwa oraz Prokuratoria Generalna Skarbu Państwa nie zgłosiły
żadnych zastrzeżeń odnośnie do projektu w wersji objętej drukiem senackim nr 425. Podobne
stanowisko zajęła Helsińska Fundacja Praw Człowieka, podkreślając, że w jej ocenie
proponowana nowelizacja oddaje istotę rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego.
Szereg uwag przedstawiło natomiast Stowarzyszenie Sędziów Polskich IUSTITIA.
Stowarzyszenie wyraziło wątpliwość co do istnienia na gruncie art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. f
u.k.s.c. (a także na gruncie art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. e u.k.s.c. – zob. projekt z druku 425)
aksjologicznego uzasadnienia dla obciążania stron tudzież uczestników postępowania
skutkami jakiegokolwiek naruszenia prawa przez sąd lub referendarza sądowego. Ponadto
w swej opinii Stowarzyszenie zawarło kilka postulatów de lege ferenda niezwiązanych ściśle
w wykonaniem orzeczenia Trybunału, jak również zaproponowało korektę redakcyjną celem
wyeliminowania ewentualnych problemów w procesie wykładni zmienionego przepisu oraz
doprecyzowanie w jego treści, że zwrot opłaty przysługuje wyłącznie wtedy, gdy skarga
– 6 –
została uwzględniona z powodu naruszenia prawa noszącego znamiona oczywistości, a nie
z uwagi na inne naruszenie, zarzucone wszakże przez skarżącego.
Spośród postulatów zgłoszonych przez Stowarzyszenie zrealizowane zostały te, które
nie kolidowały z przyjętą koncepcją wykonania wyroku z dnia 7 marca 2013 r. i jednocześnie
nie wykraczały poza zakres prac legislacyjnych wynikający z postanowień działu IXa
Regulaminu Senatu (zob. art. 85c).
Minister Sprawiedliwości podzielił z kolei opinię Sądu Najwyższego, iż niezasadne jest
dokonywanie zmiany brzmienia art. 79 ust. 1 pkt 1 lit. e u.k.s.c. Przedmiotowe stanowisko
zostało potrzymane przez Ministra w trakcie pierwszego czytania projektu na wspólnym
posiedzeniu Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Praw Człowieka, Praworządności i Petycji,
w związku z czym wymienione komisje ograniczyły zakres projektowanej ustawy.
Pozostałe podmioty nie wypowiedziały się w sprawie projektu.
6. Oświadczenie o zgodności z prawem Unii Europejskiej
Proponowana nowelizacja nie jest objęta prawem Unii Europejskiej.
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1899 › Pobierz plik