Rządowy projekt ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego
projekt dotyczy wprowadzenia regulacji kompleksowo normujących zagadnienia z zakresu systemu powiadamiania ratunkowego, określenia zadań oraz organizacji systemu i wymagań postawionych przed operatorami numerów alarmowych, zasad ich szkolenia oraz sposobu finansowania systemu; projekt zawiera też regulację technicznej strony funkcjonowania systemu, polegającą na rozdzieleniu funkcji odbioru zgłoszeń alarmowych od funkcji dysponowania zasobów ratowniczych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1892
- Data wpłynięcia: 2013-11-06
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego
- data uchwalenia: 2013-11-22
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1635
1892
Projektowane rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie Systemu
Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej wykonuje upoważnienie zawarte
w art. 14g ust. 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej, który został
dodany do tej ustawy na podstawie art. 24 pkt 2 ustawy z dnia ... o systemie powiadamiania
ratunkowego (Dz. U. poz. …).
Celem przedmiotowego rozporządzenia jest uregulowanie kwestii związanych z określeniem
parametrów funkcjonalnych SWD PSP, sposobu funkcjonowania w sytuacjach awaryjnych
oraz utrzymania SWD PSP, kierując się potrzebą zapewnienia optymalnego poziomu
współpracy pomiędzy systemem powiadamiania ratunkowego, a SWD PSP.
Projektowane rozporządzenie zawiera następujące uregulowania:
1) w § 1 określony został zakres regulacji przedmiotowego rozporządzenia wynikający
z delegacji ustawowej do jego wydania zawartej w art. 14g ust. 5 ustawy o ochronie
przeciwpożarowej,
2) w § 2 zdefiniowane zostały pojęcia z zakresu objętego rozporządzeniem, które są
specyficzne dla funkcjonowania SWD PSP. W ust. 6 zdefiniowano pojęcie sytuacji awaryjnej
rozumianej, jako niedostępność instancji Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży
Pożarnej obsługującej zgłoszenia alarmowe z centrów. W ust. 8 zdefiniowano pojęcie
instancji rozumianej, jako wydzielony węzeł przetwarzania Systemu Wspomagania Decyzji
Państwowej Straży Pożarnej obejmujący urządzenia i oprogramowanie, wraz ze stacjami
klienckimi,
3) w § 3 wskazano Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, jako
odpowiedzialnego za określenie szczegółowych zasad funkcjonowania SWD PSP,
4) w § 4 w pkt 1–10 zostały przedstawione podstawowe funkcjonalności systemu, natomiast
a) w pkt 11–14 określono zasady:
– wykorzystywania bazy danych przestrzennych w tym ich prezentacji,
– wymiany informacji z centrum za pośrednictwem interfejsu komunikacyjnego,
– pozyskiwania i prezentacja danych dotyczący lokalizacji zakończenia sieci.
b) w pkt 15 uregulowano sposób współpracy z innymi systemami teleinformatycznymi,
5) w § 5 określono sposób zapewnienia realizacji funkcjonalności systemu,
6) w § 6 wskazano, jako podstawowy kanał komunikacyjny pomiędzy elementami SWD PSP
znajdującymi się we wszystkich jednostkach organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej
sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów alarmowych, przy czym do momentu
podłączenia do sieci na potrzeby obsługi numerów alarmowych wszystkich jednostek
5
organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej, jednak nie dłużej niż do 1 stycznia 2015 r.,
komunikacja z niepodłączonymi jednostkami odbywać się będzie z wykorzystaniem
technologii VPN realizowanej w oparciu o sieć Internet. Zapisy te są istotne, ponieważ
Państwowa Straż Pożarna nie posiada własnej sieci teleinformatycznej, a mając na uwadze
krytyczność przekazywania informacji, połączenia pomiędzy elementami systemu muszą
zapewnić odpowiednią jakość i bezpieczeństwo,
7) w § 7 wskazano, jako podstawowy kanał komunikacji s systemami, o których mowa
w art. 13 ust. 1 i w art. 14 ustawy, sieć teleinformatyczną na potrzeby obsługi numerów
alarmowych,
8) w § 8 wskazano, że w przypadku zaistnienia awarii SWD PSP, zgłoszenia będą
przyjmowane za pośrednictwem łączności telefonicznej, a więc nie dojdzie do sytuacji, gdy
z powodu awarii systemu nie ma możliwości przyjęcia przychodzących z centrum, natomiast
obsługa zgłoszeń będzie realizowana z wykorzystaniem łączności telefonicznej lub radiowej,
9) w § 9 określono zadania w zakresie utrzymania zapewniające zachowanie ciągłego
dostępu do funkcjonalnych SWD PSP,
10) w § 9 określono termin wejścia projektowanego rozporządzenie w życie po upływie
14 dni od dnia jego ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji, zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,
poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
6
OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie
Podmiotami, na które oddziałuje projektowane rozporządzenie są jednostki organizacyjne
Państwowej Straży Pożarnej, administrator sieci teleinformatycznej (obecnie Policja, jako
tymczasowy operator sieci OST112) na potrzeby obsługi numeru alarmowego oraz centra
powiadamiania ratunkowego. Regulacja będzie pośrednio oddziaływała na obywateli w kraju
oraz obywateli innych krajów przebywających na terytorium Polski.
2. Konsultacje społeczne
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z 2009 r. Nr 42, poz. 337 oraz z 2011 r. Nr 106,
poz. 622 i Nr 161, poz. 966) projektowane rozporządzenie zostanie udostępnione na stronie
podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz
Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces
Legislacyjny.
3. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym na
budżet państwa i budżety jednostek samorządu terytorialnego.
Wdrożenie w życie projektowanych regulacji rodzi skutki finansowe dla budżetu państwa
w zakresie dostosowania SWD PSP do współpracy z systemem teleinformatycznym
dedykowanym dla centrów powiadamiania ratunkowego i związaną z tym wymianą danych
za pośrednictwem interfejsu programowego oraz utrzymania oprogramowania w ramach tej
współpracy na określonym poziomie dostępności. Skutki te zostały określone w ocenie
skutków regulacji do projektu ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego; wydatki
majątkowe na łączną kwotę ok. 21 590 000 zł oraz wydatki na utrzymanie SWD PSP
w wys. ok. 3 250 000 zł rocznie.
Wskazane skutki finansowe zostaną pokryte w ramach zwiększenia limitu wydatków w części
budżetowej 42 – Sprawy wewnętrzne i 85 – Województwa.
4. Wpływ projektowanego rozporządzenia na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy. Obowiązki związane
z obsługą stanowisk SWD PSP w ramach współpracy z systemem powiadamiania
ratunkowego pełnić będą funkcjonariusze PSP.
7
5. Wpływ
projektowanego rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki
przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Regulacja bezpośrednio nie wypłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ projektowanego rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie będzie miało wpływ na ujednolicenie obsługi alarmowej na
terenie całego kraju, co pośrednio ma wpływ na rozwój regionalny i związany z tym proces
wyrównywania szans rozwoju. Ponadto poprzez zastosowanie odpowiednich mechanizmów
technicznych w systemie, umożliwiona jest obsługa sytuacji kryzysowych w takim samym
stopniu dostępności, bez względu na ogólny stan rozwoju regionu co będzie miało pozytywny
wpływ na ujednorodnienie poziomu ogólnego bezpieczeństwa na terenie całego kraju.
15-10-dg
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI)
z dnia
w sprawie szkoleń operatorów numerów alarmowych
Na podstawie art. 18 ust. 3 ustawy z dnia … o systemie powiadamiania ratunkowego
(Dz. U. poz. …) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
organizację i sposób przeprowadzenia szkolenia operatorów numerów alarmowych;
2)
ramowy program szkolenia operatorów numerów alarmowych oraz ramowy program
szkolenia potwierdzającego posiadanie kwalifikacji do wykonywania pracy na
stanowisku operatora numerów alarmowych;
3)
tryb opracowania szczegółowych programów szkoleń i ich zatwierdzania;
4)
rodzaje zajęć dydaktycznych oraz ich wymiar czasowy;
5)
kwalifikacje wykładowców i instruktorów;
6)
wymagania dotyczące bazy dydaktycznej;
7)
szczegółowe warunki, formę i tryb przeprowadzania egzaminu, o którym mowa
w art. 16 ust. 2 pkt 3 ustawy;
8)
wzór certyfikatu operatora numeru alarmowego.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o operatorze numeru alarmowego należy przez
to rozumieć osoby, które obsługują w centrum powiadamiania ratunkowego zgłoszenia alarmowe
kierowane do numerów alarmowych: 112, 997, 998 i 999 oraz innych numerów telefonicznych
włączonych do systemu powiadamiania ratunkowego.
§ 3. 1. Realizacja zadań związanych ze szkoleniem operatorów numerów alarmowych,
w tym szkolenia realizowanego w ramach doskonalenia zawodowego, zostaje powierzona
1)
Minister Administracji i Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej – administracja publiczna, na
podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie
szczegółowego zakresu działania Ministra Administracji i Cyfryzacji (Dz. U. Nr 248, poz. 1479).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1892
› Pobierz plik