Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.
projekt dotyczy wymiany informacji w sprawach podatkowych w celu ograniczenia unikania opodatkowania i "wykreślenia" terytorium Wspólnoty Bahamów z listy krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1887
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.
- data uchwalenia: 2013-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 96
1887
Druk nr 1887
Warszawa, 29 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezes Rady Ministrów
RM-10-91-13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
-
o ratyfikacji Umowy między
Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą
Bahamów o wymianie informacji w
sprawach podatkowych oraz Protokołu
do tej Umowy, podpisanych w Nowym
Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.
W załączeniu przedstawiam także opinię dotyczącą zgodności
proponowanych regulacji z prawem Unii Europejskiej.
Ponadto uprzejmie informuję, że do prezentowania stanowiska Rządu w
tej sprawie w toku prac parlamentarnych zostali upoważnieni Minister Spraw
Zagranicznych oraz Minister Finansów.
Z poważaniem
(-) Donald Tusk
Projekt
W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej
PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
podaje do powszechnej wiadomości:
W dniu 28 czerwca 2013 r. zostały podpisane w Nowym Jorku Umowa między
Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach
podatkowych oraz Protokół do tej Umowy, w następującym brzmieniu:
Po zaznajomieniu się z powyższą Umową i Protokołem, w imieniu Rzeczypospolitej
Polskiej oświadczam, że:
− zostały one uznane za słuszne, zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nich
zawartych,
− są przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone,
− będą niezmiennie zachowywane.
Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej
Polskiej.
Dano w Warszawie dnia
PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
PREZES RADY MINISTRÓW
Projekt
U S T A W A
z dnia
o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie
informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych
w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.
Art. 1. Wyraża się zgodę na dokonanie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie
informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym
Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
10/44rch
UZASADNIENIE
I.
Potrzeba i cel zawarcia Umowy
Do końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku międzynarodowa wymiana informacji
przebiegała zasadniczo na podstawie dwustronnych umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania. Na podstawie art. 26 Modelowej Konwencji Podatkowej OECD
i ONZ właściwe organy podatkowe Umawiających się Państw mogły wymieniać
informacje konieczne dla poprawnego stosowania umowy podatkowej lub
ustawodawstwa wewnętrznego Umawiających się Państw. Do 1999 r. wymiana
była ograniczona jedynie do podatków objętych Konwencją. Następnie art. 26
ust. 1 został rozszerzony na podatki „bez względu na ich rodzaj i nazwę
nakładanych przez Umawiające się Państwa lub ich jednostki terytorialne albo
organy lokalne.....”. System ten zawierał pewne ograniczenia, do których zalicza się
bez wątpienia fakt, iż obejmuje on wyłącznie państwa związane ze sobą siecią
umów podatkowych i nie dotyczy krajów (głównie rajów podatkowych), które nie
zawarły takich umów.
W 1996 r. OECD podjęła działania na rzecz wypracowania środków
ograniczających zakłócenia wywołane przez szkodliwą konkurencję podatkową
o negatywnych skutkach dla decyzji inwestycyjnych i finansowych,
a w konsekwencji dla krajowych podstaw opodatkowania. Działania te
doprowadziły do opracowania w 1998 r. raportu, który ustalił trzy grupy krajów:
1. państwa członkowskie OECD, które zobowiązały się do wyeliminowania
istniejących szkodliwych praktyk podatkowych,
2. raje podatkowe wymienione przez OECD, wobec których mogą być podjęte
środki obronne (za definicję „raju podatkowego” podano brak podatków albo
jedynie podatki nominalne oraz inne kluczowe czynniki, tj. brak skutecznej
wymiany informacji, brak przejrzystości przepisów, brak faktycznej
działalności),
3. państwa nieczłonkowskie, z którymi będzie podjęty dialog w celu zbliżenia ich
do projektu.
Kolejne działania podjęte przez OECD doprowadziły do powstania listy krajów
uznanych za raje podatkowe. Lista ta została sporządzona po wzajemnej wymianie
opinii i po przyznaniu danym terytoriom możliwości podjęcia zobowiązania wobec
OECD do zaniechania praktyk podatkowych określonych jako szkodliwe.
Akceptując powyższe warunki, obszary te musiały zobowiązać się do
wprowadzenia przejrzystości przepisów i skutecznej wymiany informacji.
W kwietniu 2002 r. został zredagowany, przy pełnej współpracy terytoriów, które
zobowiązały się do współpracy z OECD, ostateczny tekst modelowej umowy
stanowiącej wzorzec OECD dla skutecznej wymiany informacji, która ma na celu
wzmocnienie międzynarodowej współpracy w celu ograniczenia unikania
opodatkowania i tym samym ograniczenia skali nadużyć podatkowych.
W kwietniu 2009 r. OECD opublikowało 3 listy krajów: „białą” do której zaliczono
państwa przestrzegające zasad współpracy podatkowej, „szarą” obejmującą kraje
i regiony, które zobowiązały się do przestrzegania międzynarodowych norm
w dziedzinie wymiany informacji, ale ich jeszcze w pełni nie zrealizowały oraz
„czarną” obejmującą państwa odmawiające współpracy w dziedzinie fiskalnej.
Wymienione wyżej listy są na bieżąco aktualizowane.
Ze względu na stosowane rozwiązania podatkowe OECD umieściła Wspólnotę
Bahamów na tzw. szarej liście krajów, które nie stosują międzynarodowo
uzgodnionych standardów w zakresie opodatkowania. Jednakże Wspólnota
Bahamów zwiększyła aktywność w zakresie zawierania umów dotyczących
wymiany informacji w sprawach podatkowych. Zgodnie z raportem OECD
w sprawie postępów w implementacji standardów dotyczących wymiany informacji
podatkowej z grudnia 2010 r., Wspólnota Bahamów została usunięta z powyższej
szarej listy i wpisana na tzw. białą listę krajów, które wdrożyły międzynarodowo
uzgodnione standardy w zakresie opodatkowania.
W latach 2009–2010 Wspólnota Bahamów zawarła 22 umowy o wymianie
informacji w sprawach podatkowych (przy czym jedynie 4 już obowiązują,
tj. umowa z Finlandią, Holandią, USA i z San Marino). Pozostałe umowy zostały
zawarte z: Argentyną, Australią, Belgią, Chinami, Danią, Francją, Grenlandią,
Hiszpanią, Islandią, Kanadą, Meksykiem, Monako, Niemcami, Norwegią, Nową
Zelandią, Szwecją, Wielką Brytanią i Wyspami Owczymi.
Polska nie zawarła dotychczas ze Wspólnotą Bahamów umowy o wymianie
informacji w sprawach podatkowych. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra
Finansów z dnia 16 maja 2005 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów
2
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1887
› Pobierz plik