eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.

Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.

projekt dotyczy wymiany informacji w sprawach podatkowych w celu ograniczenia unikania opodatkowania i "wykreślenia" terytorium Wspólnoty Bahamów z listy krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1887
  • Data wpłynięcia: 2013-10-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.
  • data uchwalenia: 2013-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 96

1887

stosujących szkodliwą konkurencję podatkową dla celów podatku dochodowego od 
osób  prawnych  (Dz.  U.  Nr  94,  poz.  791),  Wspólnota  Bahamów  znajduje  się  na 
liście krajów oraz terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.  
Zawarcie  umowy  o  wymianie  informacji  w  sprawach  podatkowych  stało  się 
możliwe  z  uwagi  na  całkowitą  zmianę  podejścia  administracji  Wspólnoty 
Bahamów do kwestii wymiany informacji podatkowych. 
 
II.   Charakterystyka Wspólnoty Bahamów 
1.  Informacje ogólne 
Wspólnota Bahamów to  niewielkie  państwo  wyspiarskie  położone  w  regionie 
Ameryki Północnej na Oceanie Atlantyckim na południowy wschód od Florydy 
i na północ od Kuby. Kraj zajmuje 700 wysp o łącznej powierzchni 13 940 km2. 
Tylko  30  wysp  jest  zamieszkanych.  Największe  wyspy  –  New Providence, 
Wielka Bahama, Andros, Wielkie Abaco, Eleuthera, Cat Island. 
Wspólnota Bahamów  została  odkryta  przez  Krzysztofa  Kolumba  w  1492  r. 
i znalazła  się  w  posiadaniu  Hiszpanii. Od 1627 r. kolonizowana  przez 
Brytyjczyków. Formalnie status brytyjskiej kolonii nadano Wspólnocie 
Bahamów w 1783 r. W 1964 r. uzyskała autonomię, a od 10 lipca 1973 r. jest to 
niepodległe państwo. Stolicą kraju jest Nassau. 
Wspólnotę Bahamów zamieszkuje głównie ludność pochodzenia afrykańskiego 
(rdzenni mieszkańcy zostali wysiedleni przez administrację hiszpańską – na ich 
miejsce sprowadzono niewolników),  niewielki  odsetek  ludności  stanowią 
Metysi, 10% –  Anglicy,  a  około  15%  to  imigranci  z  Haiti.  Jest  to  ludność 
chrześcijańska (protestanci i katolicy). Językiem oficjalnym jest angielski. 
Wiodącymi sektorami gospodarki wysp Wspólnoty Bahamów są: 
–  turystyka, 
–  sektor bankowo-finansowy 
–  rolnictwo. 
Wspólnota  Bahamów  jest  krajem  w  głównej  mierze  importującym  dobra,  co 
w obliczu niskich wartości eksportu daje w efekcie deficyt handlowy. 
2.  System podatkowy Wspólnoty Bahamów 
Na wyspach  Wspólnoty  Bahamów  nie  pobiera  się  podatków  dochodowych, 
podatków  od  zysków  z  kapitału,  czy  od  spadków  i  darowizn.  Budżet  państwa 
 

zasilają cła, różnego rodzaju opłaty oraz podatek od majątku w postaci podatku 
od wartości nieruchomości.  
Podatek od nieruchomości ma charakter progresywny, a jego stawki zależą od 
przeznaczenia  nieruchomości.  Nieruchomości  mieszkalne  do  wartości 
oszacowanej nie przekraczającej 50 000 USD są zwolnione od opodatkowania. 
Dla  nieruchomości,  których  wycena  przekracza  tę  wartość  stawka  podatku 
wynosi 0,7% w skali roku, a  dla  nieruchomości,  której  wartość  całkowita 
przekracza 100  000 USD 1%  w  skali  roku.  Stawki  podatku  od  nieruchomości 
różnią  się,  jeżeli  nieruchomość  służy  celom  komercyjnym:  dla  nieruchomości 
reprezentującej  wartość  50  000 USD stawka wynosi 0,5%,  jeżeli  wartość  ta 
przekracza 50 000  USD  podatnik  płaci  1%  za  każde  50 000  USD 
przekraczających  tę  kwotę.  Jeżeli  wartość  nieruchomości  o  przeznaczeniu 
komercyjnym przekracza 100  000  USD  podatnik  zobowiązany  jest  zapłacić 
fiskusowi 1,5% wartości  nieruchomości.  Wartość  podatku  należnego  od 
nieruchomości o przeznaczeniu komercyjnym również oblicza się w skali roku. 
Ze  względu  na  fakt,  że  wpływy  z  ceł  stanowią  podstawowe  źródło  dochodów 
budżetu, poziom obciążeń celnych, w porównaniu z innymi krajami, jest bardzo 
wysoki.  Średnia  stawka  celna wynosi 25,6%  ad valorem  (wg  wartości). 
W przypadku  ubrań  kształtuje  się  ona  na  poziomie  25%,  od samochodów – 
w przedziale 45–75%,  od  części  i  akcesoriów  motoryzacyjnych  50%, a od 
wyrobów tytoniowych 210%.  
Ponadto  wszystkie  importowane  towary  obciążone  są  opłatą  skarbową,  której 
standardowa  wysokość  wynosi  7%  ad valorem. Niektóre towary (m.in. 
porcelana,  kryształy,  biżuteria,  wyroby  skórzane,  wino,  wyroby  spirytusowe, 
sprzęt fotograficzny, zegarki) zwolnione są z cła, jednak ich import obciążony 
jest wyższymi stawkami opłaty skarbowej. 
Ze  względu  na  stosowane  rozwiązania  podatkowe,  Wspólnota  Bahamów 
określana jest jako raj podatkowy. Nacisk ze strony G20 spowodował, iż kraj ten 
zwiększył  aktywność  w  zakresie  zawierania  umów  dotyczących  wymiany 
informacji podatkowych. Wspólnota Bahamów podpisała dotychczas 29 umów 
o wymianie  informacji  w  sprawach  podatkowych  (szczegółowe  informacje 
w pkt  I)  oraz  jedną  umowę  o  unikaniu  podwójnego  opodatkowania  dochodu 
uzyskanego  z transportu morskiego lub powietrznego (z USA). W ostatnim 
 

czasie, w szczególności na skutek polityki OECD, Wspólnota Bahamów została 
umieszczona na tzw. białej liście OECD. 
3.  Stosunki gospodarcze między Polską a Wspólnotą Bahamów 
Stosunki dwustronne Polska – Wspólnota Bahamów 
Na  poziomie  kontaktów  politycznych  stosunki  dwustronne  między  Polską 
a Wspólnotą  Bahamów  są  ograniczone.  Na  forum  ONZ  pojawiają  się  obszary 
współpracy oraz wzajemnego wsparcia w wyborach do niektórych organów tej 
organizacji (ECOSOC, RB).  
Dwustronna  współpraca  gospodarcza  odbywa  się  m.in.  na  podstawie 
porozumienia,  zawartego w formie wymiany not,  w  sprawie  obowiązywania 
w stosunkach  między  Polską  a  Wspólnotą  Bahamów  Konwencji  między 
Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej a Jego Królewską  Mością  odnośnie 
Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii, w przedmiocie 
postępowania  w  sprawach  cywilnych  i  handlowych, podpisana w Warszawie 
dnia 26 sierpnia 1931 r. (Dz. U. z 1932 r. Nr 55, poz. 533). Porozumienie zostało 
podpisane i weszło w życie w dniu 18 czerwca 1977 r. 
Międzynarodowe  konwencje,  których  Wspólnota  Bahamów  jest  stroną,  poza 
nielicznymi  wyjątkami  (jak  konwencja  Nowojorska  z  1958  r.  oraz  Umowa 
o Partnerstwie Gospodarczym  podpisana  w  dniu  15  października  2008 r.  przez 
kraje CARICOM i UE) nie dotyczą zagadnień gospodarczych.  
Współpraca handlowa między Polską a Wspólnotą Bahamów 
W 2009 r. wzajemne obroty handlowe między  Polską  a  Wspólnotą  Bahamów 
wyniosły 478 mln USD (według danych GUS) i były niższe o 42,9% od obrotów 
osiągniętych  w  2008  r.  (dane statystyczne GUS za 2010  r.  obejmują  tylko 
pierwsze  trzy  kwartały).  Spadek  wartości  obrotów  handlowych  był  efektem 
kryzysu ekonomicznego rozpoczętego w 2008 r.  
W 2009 r. polski eksport do Wspólnoty Bahamów zmalał o 49,1% do poziomu 
161,2  mln  USD.  Z  kolei  polski  import  z  tego  kraju  wyniósł  316,8  mln  USD 
i w porównaniu do 2008  r.  zmalał  o  38,9%.  W  konsekwencji  wolniejszego 
spadku eksportu niż importu (w wartościach absolutnych) nastąpiło poprawienie 
naszego ujemnego salda w  wymianie  handlowej  ze  Wspólnotą  Bahamów 
z 200,1 mln USD w 2008 r. do 155,6 mln USD w 2009 r. 
 

Pomimo wzrostu wzajemnych obrotów handlowych udział Wspólnoty Bahamów 
w handlu zagranicznym Polski jest minimalny i wynosi jedynie 0,17% (według 
danych GUS za 2009  r.).  W  eksporcie  udział  ten  wynosi  0,11%,  a  w  imporcie 
0,21%.  
Wspólnota  Bahamów  należy  do  krajów  tzw.  „taniej  bandery”.  W  2008  r.  pod 
flagą tego kraju pływało 1.150 zagranicznych statków, w tym 32 z Polski.  
Istnieją możliwości rozszerzenia współpracy gospodarczej Polski ze Wspólnotą 
Bahamów,  która  mogłaby  szczególnie  objąć  takie  dziedziny  jak  przemysł 
budowlano-remontowy, eksport towarów spożywczych oraz AGD. 
Współpraca inwestycyjna między Polską a Wspólnotą Bahamów 
Dane Narodowego Banku Polskiego nie odnotowują,  by  firmy  zarejestrowane 
we Wspólnocie Bahamów dokonywały bezpośrednich inwestycji zagranicznych 
w  Polsce.  Również  w  danych  NBP  brak  jest  informacji,  by  polskie  firmy 
inwestowały we Wspólnocie Bahamów. Z uwagi jednak na fakt, iż Wspólnota 
Bahamów jest jednym z tzw. rajów podatkowych, z czym wiążą się ograniczenia 
w  dostępie  do  danych  na  temat  przepływów  kapitałowych  dotyczących  firm 
zarejestrowanych w tym kraju,  nie  można  wykluczyć,  iż  przez  Wspólnotę 
Bahamów odbywa się transfer kapitału z lub do Polski.  
 
III.  Krótka charakterystyka przepisów Umowy 
Umowa  między  Polską  a  Wspólnotą  Bahamów  została  przygotowana  w  oparciu 
o Modelową Umowę OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych. 
Przedmiot i zakres obowiązywania Umowy 
Art.  1  Umowy  szczegółowo definiuje zakres wymienianej informacji. Informacje 
będą  wymieniane  wyłącznie  w  celu  weryfikacji  i  prawidłowego  wdrażania 
obowiązków  podatkowych  w  gospodarczych  relacjach  Polska  –  Wspólnota 
Bahamów,  zatem  nie  występuje  niebezpieczeństwo  naruszenia  klauzuli  porządku 
publicznego bądź powołania się na niniejsze zdanie w sposób nieuprawniony. 
Podatki, których dotyczy Umowa 
W przypadku Polski będzie to: podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek 
dochodowy od osób fizycznych, natomiast w przypadku Wspólnoty Bahamów, 
umowa dotyczy podatków, bez względu na rodzaj i nazwę. 
 

Właściwość organów 
Art.  2  wyjaśnia,  iż  Strona  proszona  o  pomoc  nie  jest  zobowiązana  do  udzielenia 
informacji, które nie znajdują się w posiadaniu jej organów, lub też nie znajdują się 
w posiadaniu lub pod nadzorem osób pozostających w ich właściwości miejscowej. 
Określenie  „organy”  w  powyższym  artykule  dotyczy  wszystkich  agencji 
rządowych,  niemniej  jednak,  Strona  proszona  o  pomoc  nie  jest  zobowiązana  do 
dostarczenia informacji, jeżeli zachodzą okoliczności opisane w art. 7. 
Obowiązek Strony proszonej o pomoc do dostarczenia informacji nie jest jednakże 
ograniczony przez miejsce zamieszkania, siedzibę lub obywatelstwo osoby, której 
informacje  dotyczą  lub  przez  miejsce  zamieszkania,  siedzibę  lub  obywatelstwo 
osoby posiadającej bądź sprawującej nadzór nad takimi informacjami.  
Zasady interpretacji określeń stosowanych w Umowie 
Treść  art.  4  ust.  2  jest  uregulowaniem  funkcjonującym  zarówno  w  Modelowej 
Umowie OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych, jak i Modelowej 
Konwencji OECD w sprawie dochodu i majątku (odpowiednik art. 3 ust. 2), a także 
jest  zamieszczany  w  zdecydowanej  większości  zawieranych  przez  Polskę  umów 
o unikaniu  podwójnego  opodatkowania.  Powyższe  uregulowanie  odnosi  się  do 
ogólnych zasad interpretacji określeń stosowanych w Umowie, które nie są w niej 
zdefiniowane.  Z  uwagi  na  fakt,  iż  umowy  podatkowe  zawierane  są  przez 
jurysdykcje  o  różnych  systemach  podatkowych,  ich  treść  jest  swoistym 
kompromisem, zawieranym przy uwzględnieniu dość dużego stopnia uogólnienia. 
Konieczność  uwzględnienia  w  umowie  podatkowej  definicji  każdego  z  terminów 
w niej  występujących,  doprowadziłaby  prawdopodobnie  do  braku  możliwości  jej 
zawarcia,  właśnie  z  uwagi  na  duże  różnice  w  systemach  prawnych  obu  stron 
umowy.  Z  tego  względu,  umowy  podatkowe  delegują  definiowanie  większości 
pojęć do prawa wewnętrznego, gdyż jest to jedyna możliwość uwzględnienia jego 
specyfiki.  Należy  również  wspomnieć,  iż  odesłanie  w  zakresie  definicji  pojęć  do 
prawa  wewnętrznego  obu  stron  jest  uzasadnione  długotrwałą  procedurą  zmiany 
umowy  międzynarodowej.  Średni  okres  funkcjonowania  takiej  umowy  wynosi 
ok. 30  lat.  Przy  ciągłej  ewolucji  systemów  podatkowych,  zmiany  w  prawie 
wewnętrznym  mogłyby  spowodować  brak  możliwości  efektywnego stosowania 
umowy  międzynarodowej,  z  uwagi  na  funkcjonowanie  sprzecznych  lub  różnych 
definicji w obu aktach prawnych. Mimo prymatu umowy nad prawem 
 

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: