Rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.
projekt dotyczy wymiany informacji w sprawach podatkowych w celu ograniczenia unikania opodatkowania i "wykreślenia" terytorium Wspólnoty Bahamów z listy krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1887
- Data wpłynięcia: 2013-10-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotą Bahamów o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 28 czerwca 2013 r.
- data uchwalenia: 2013-12-06
- adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 96
1887
osób prawnych (Dz. U. Nr 94, poz. 791), Wspólnota Bahamów znajduje się na
liście krajów oraz terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową.
Zawarcie umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych stało się
możliwe z uwagi na całkowitą zmianę podejścia administracji Wspólnoty
Bahamów do kwestii wymiany informacji podatkowych.
II. Charakterystyka Wspólnoty Bahamów
1. Informacje ogólne
Wspólnota Bahamów to niewielkie państwo wyspiarskie położone w regionie
Ameryki Północnej na Oceanie Atlantyckim na południowy wschód od Florydy
i na północ od Kuby. Kraj zajmuje 700 wysp o łącznej powierzchni 13 940 km2.
Tylko 30 wysp jest zamieszkanych. Największe wyspy – New Providence,
Wielka Bahama, Andros, Wielkie Abaco, Eleuthera, Cat Island.
Wspólnota Bahamów została odkryta przez Krzysztofa Kolumba w 1492 r.
i znalazła się w posiadaniu Hiszpanii. Od 1627 r. kolonizowana przez
Brytyjczyków. Formalnie status brytyjskiej kolonii nadano Wspólnocie
Bahamów w 1783 r. W 1964 r. uzyskała autonomię, a od 10 lipca 1973 r. jest to
niepodległe państwo. Stolicą kraju jest Nassau.
Wspólnotę Bahamów zamieszkuje głównie ludność pochodzenia afrykańskiego
(rdzenni mieszkańcy zostali wysiedleni przez administrację hiszpańską – na ich
miejsce sprowadzono niewolników), niewielki odsetek ludności stanowią
Metysi, 10% – Anglicy, a około 15% to imigranci z Haiti. Jest to ludność
chrześcijańska (protestanci i katolicy). Językiem oficjalnym jest angielski.
Wiodącymi sektorami gospodarki wysp Wspólnoty Bahamów są:
– turystyka,
– sektor bankowo-finansowy
– rolnictwo.
Wspólnota Bahamów jest krajem w głównej mierze importującym dobra, co
w obliczu niskich wartości eksportu daje w efekcie deficyt handlowy.
2. System podatkowy Wspólnoty Bahamów
Na wyspach Wspólnoty Bahamów nie pobiera się podatków dochodowych,
podatków od zysków z kapitału, czy od spadków i darowizn. Budżet państwa
3
zasilają cła, różnego rodzaju opłaty oraz podatek od majątku w postaci podatku
od wartości nieruchomości.
Podatek od nieruchomości ma charakter progresywny, a jego stawki zależą od
przeznaczenia nieruchomości. Nieruchomości mieszkalne do wartości
oszacowanej nie przekraczającej 50 000 USD są zwolnione od opodatkowania.
Dla nieruchomości, których wycena przekracza tę wartość stawka podatku
wynosi 0,7% w skali roku, a dla nieruchomości, której wartość całkowita
przekracza 100 000 USD 1% w skali roku. Stawki podatku od nieruchomości
różnią się, jeżeli nieruchomość służy celom komercyjnym: dla nieruchomości
reprezentującej wartość 50 000 USD stawka wynosi 0,5%, jeżeli wartość ta
przekracza 50 000 USD podatnik płaci 1% za każde 50 000 USD
przekraczających tę kwotę. Jeżeli wartość nieruchomości o przeznaczeniu
komercyjnym przekracza 100 000 USD podatnik zobowiązany jest zapłacić
fiskusowi 1,5% wartości nieruchomości. Wartość podatku należnego od
nieruchomości o przeznaczeniu komercyjnym również oblicza się w skali roku.
Ze względu na fakt, że wpływy z ceł stanowią podstawowe źródło dochodów
budżetu, poziom obciążeń celnych, w porównaniu z innymi krajami, jest bardzo
wysoki. Średnia stawka celna wynosi 25,6% ad valorem (wg wartości).
W przypadku ubrań kształtuje się ona na poziomie 25%, od samochodów –
w przedziale 45–75%, od części i akcesoriów motoryzacyjnych 50%, a od
wyrobów tytoniowych 210%.
Ponadto wszystkie importowane towary obciążone są opłatą skarbową, której
standardowa wysokość wynosi 7% ad valorem. Niektóre towary (m.in.
porcelana, kryształy, biżuteria, wyroby skórzane, wino, wyroby spirytusowe,
sprzęt fotograficzny, zegarki) zwolnione są z cła, jednak ich import obciążony
jest wyższymi stawkami opłaty skarbowej.
Ze względu na stosowane rozwiązania podatkowe, Wspólnota Bahamów
określana jest jako raj podatkowy. Nacisk ze strony G20 spowodował, iż kraj ten
zwiększył aktywność w zakresie zawierania umów dotyczących wymiany
informacji podatkowych. Wspólnota Bahamów podpisała dotychczas 29 umów
o wymianie informacji w sprawach podatkowych (szczegółowe informacje
w pkt I) oraz jedną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodu
uzyskanego z transportu morskiego lub powietrznego (z USA). W ostatnim
4
czasie, w szczególności na skutek polityki OECD, Wspólnota Bahamów została
umieszczona na tzw. białej liście OECD.
3. Stosunki gospodarcze między Polską a Wspólnotą Bahamów
Stosunki dwustronne Polska – Wspólnota Bahamów
Na poziomie kontaktów politycznych stosunki dwustronne między Polską
a Wspólnotą Bahamów są ograniczone. Na forum ONZ pojawiają się obszary
współpracy oraz wzajemnego wsparcia w wyborach do niektórych organów tej
organizacji (ECOSOC, RB).
Dwustronna współpraca gospodarcza odbywa się m.in. na podstawie
porozumienia, zawartego w formie wymiany not, w sprawie obowiązywania
w stosunkach między Polską a Wspólnotą Bahamów Konwencji między
Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej a Jego Królewską Mością odnośnie
Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii, w przedmiocie
postępowania w sprawach cywilnych i handlowych, podpisana w Warszawie
dnia 26 sierpnia 1931 r. (Dz. U. z 1932 r. Nr 55, poz. 533). Porozumienie zostało
podpisane i weszło w życie w dniu 18 czerwca 1977 r.
Międzynarodowe konwencje, których Wspólnota Bahamów jest stroną, poza
nielicznymi wyjątkami (jak konwencja Nowojorska z 1958 r. oraz Umowa
o Partnerstwie Gospodarczym podpisana w dniu 15 października 2008 r. przez
kraje CARICOM i UE) nie dotyczą zagadnień gospodarczych.
Współpraca handlowa między Polską a Wspólnotą Bahamów
W 2009 r. wzajemne obroty handlowe między Polską a Wspólnotą Bahamów
wyniosły 478 mln USD (według danych GUS) i były niższe o 42,9% od obrotów
osiągniętych w 2008 r. (dane statystyczne GUS za 2010 r. obejmują tylko
pierwsze trzy kwartały). Spadek wartości obrotów handlowych był efektem
kryzysu ekonomicznego rozpoczętego w 2008 r.
W 2009 r. polski eksport do Wspólnoty Bahamów zmalał o 49,1% do poziomu
161,2 mln USD. Z kolei polski import z tego kraju wyniósł 316,8 mln USD
i w porównaniu do 2008 r. zmalał o 38,9%. W konsekwencji wolniejszego
spadku eksportu niż importu (w wartościach absolutnych) nastąpiło poprawienie
naszego ujemnego salda w wymianie handlowej ze Wspólnotą Bahamów
z 200,1 mln USD w 2008 r. do 155,6 mln USD w 2009 r.
5
Pomimo wzrostu wzajemnych obrotów handlowych udział Wspólnoty Bahamów
w handlu zagranicznym Polski jest minimalny i wynosi jedynie 0,17% (według
danych GUS za 2009 r.). W eksporcie udział ten wynosi 0,11%, a w imporcie
0,21%.
Wspólnota Bahamów należy do krajów tzw. „taniej bandery”. W 2008 r. pod
flagą tego kraju pływało 1.150 zagranicznych statków, w tym 32 z Polski.
Istnieją możliwości rozszerzenia współpracy gospodarczej Polski ze Wspólnotą
Bahamów, która mogłaby szczególnie objąć takie dziedziny jak przemysł
budowlano-remontowy, eksport towarów spożywczych oraz AGD.
Współpraca inwestycyjna między Polską a Wspólnotą Bahamów
Dane Narodowego Banku Polskiego nie odnotowują, by firmy zarejestrowane
we Wspólnocie Bahamów dokonywały bezpośrednich inwestycji zagranicznych
w Polsce. Również w danych NBP brak jest informacji, by polskie firmy
inwestowały we Wspólnocie Bahamów. Z uwagi jednak na fakt, iż Wspólnota
Bahamów jest jednym z tzw. rajów podatkowych, z czym wiążą się ograniczenia
w dostępie do danych na temat przepływów kapitałowych dotyczących firm
zarejestrowanych w tym kraju, nie można wykluczyć, iż przez Wspólnotę
Bahamów odbywa się transfer kapitału z lub do Polski.
III. Krótka charakterystyka przepisów Umowy
Umowa między Polską a Wspólnotą Bahamów została przygotowana w oparciu
o Modelową Umowę OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych.
Przedmiot i zakres obowiązywania Umowy
Art. 1 Umowy szczegółowo definiuje zakres wymienianej informacji. Informacje
będą wymieniane wyłącznie w celu weryfikacji i prawidłowego wdrażania
obowiązków podatkowych w gospodarczych relacjach Polska – Wspólnota
Bahamów, zatem nie występuje niebezpieczeństwo naruszenia klauzuli porządku
publicznego bądź powołania się na niniejsze zdanie w sposób nieuprawniony.
Podatki, których dotyczy Umowa
W przypadku Polski będzie to: podatek dochodowy od osób prawnych oraz podatek
dochodowy od osób fizycznych, natomiast w przypadku Wspólnoty Bahamów,
umowa dotyczy podatków, bez względu na rodzaj i nazwę.
6
Właściwość organów
Art. 2 wyjaśnia, iż Strona proszona o pomoc nie jest zobowiązana do udzielenia
informacji, które nie znajdują się w posiadaniu jej organów, lub też nie znajdują się
w posiadaniu lub pod nadzorem osób pozostających w ich właściwości miejscowej.
Określenie „organy” w powyższym artykule dotyczy wszystkich agencji
rządowych, niemniej jednak, Strona proszona o pomoc nie jest zobowiązana do
dostarczenia informacji, jeżeli zachodzą okoliczności opisane w art. 7.
Obowiązek Strony proszonej o pomoc do dostarczenia informacji nie jest jednakże
ograniczony przez miejsce zamieszkania, siedzibę lub obywatelstwo osoby, której
informacje dotyczą lub przez miejsce zamieszkania, siedzibę lub obywatelstwo
osoby posiadającej bądź sprawującej nadzór nad takimi informacjami.
Zasady interpretacji określeń stosowanych w Umowie
Treść art. 4 ust. 2 jest uregulowaniem funkcjonującym zarówno w Modelowej
Umowie OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych, jak i Modelowej
Konwencji OECD w sprawie dochodu i majątku (odpowiednik art. 3 ust. 2), a także
jest zamieszczany w zdecydowanej większości zawieranych przez Polskę umów
o unikaniu podwójnego opodatkowania. Powyższe uregulowanie odnosi się do
ogólnych zasad interpretacji określeń stosowanych w Umowie, które nie są w niej
zdefiniowane. Z uwagi na fakt, iż umowy podatkowe zawierane są przez
jurysdykcje o różnych systemach podatkowych, ich treść jest swoistym
kompromisem, zawieranym przy uwzględnieniu dość dużego stopnia uogólnienia.
Konieczność uwzględnienia w umowie podatkowej definicji każdego z terminów
w niej występujących, doprowadziłaby prawdopodobnie do braku możliwości jej
zawarcia, właśnie z uwagi na duże różnice w systemach prawnych obu stron
umowy. Z tego względu, umowy podatkowe delegują definiowanie większości
pojęć do prawa wewnętrznego, gdyż jest to jedyna możliwość uwzględnienia jego
specyfiki. Należy również wspomnieć, iż odesłanie w zakresie definicji pojęć do
prawa wewnętrznego obu stron jest uzasadnione długotrwałą procedurą zmiany
umowy międzynarodowej. Średni okres funkcjonowania takiej umowy wynosi
ok. 30 lat. Przy ciągłej ewolucji systemów podatkowych, zmiany w prawie
wewnętrznym mogłyby spowodować brak możliwości efektywnego stosowania
umowy międzynarodowej, z uwagi na funkcjonowanie sprzecznych lub różnych
definicji w obu aktach prawnych. Mimo prymatu umowy nad prawem
7
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1887
› Pobierz plik