Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy
projekt dotyczy poszerzenia katalogu miejsc publicznych, w których zakazana byłaby kampania wyborcza o teren kościołów oraz innych związków wyznaniowych i poszerzenia podmiotowego karalności osób które prowadzą agitację wyborczą w miejscach publicznych, także na terenie Kościoła oraz innych związków wyznaniowych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1885
- Data wpłynięcia: 2013-09-06
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1885
Druk nr 1885
Warszawa, 6 września 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. i na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu niżej podpisani
posłowie wnoszą projekt ustawy:
- o zmianie ustawy - Kodeks wyborczy.
Do reprezentowania wnioskodawców w pracach nad projektem ustawy
upoważniamy pana posła Dariusza Jońskiego.
(-) Romuald Ajchler; (-) Leszek Aleksandrzak; (-) Marek Balt; (-) Anna
Bańkowska; (-) Jacek Czerniak; (-) Eugeniusz Czykwin; (-) Tomasz
Garbowski;
(-) Tadeusz
Iwiński; (-) Dariusz Joński; (-) Tomasz
Kamiński; (-) Adam Kępiński; (-) Krystyna Łybacka; (-) Zbigniew
Matuszczak; (-) Leszek Miller; (-) Grzegorz Napieralski; (-) Cezary
Olejniczak; (-) Artur Ostrowski; (-) Stanisława Prządka; (-) Małgorzata
Sekuła-Szmajdzińska;
(-) Tadeusz Tomaszewski;
(-) Jerzy
Wenderlich; (-) Bogusław Wontor; (-) Stanisław Wziątek; (-) Zbyszek
Zaborowski.
PROJEKT
Ustawa
z dnia …………………2013 r.
o zmianie ustawy – Kodeks wyborczy
Art. 1
W ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. – Kodeks wyborczy (Dz. U. Nr 21, poz.
112, z późn. zm.) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 108 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Zabrania się prowadzenia agitacji wyborczej:
1) na terenie urzędów administracji rządowej i administracji samorządu
terytorialnego oraz sądów;
2) na terenie zakładów pracy w sposób i w formach zakłócających ich
normalne funkcjonowanie;
3) na terenie jednostek wojskowych i innych jednostek organizacyjnych
podległych Ministrowi Obrony Narodowej oraz oddziałów obrony
cywilnej, a także skoszarowanych jednostek podległych ministrowi
właściwemu do spraw wewnętrznych;
4) na terenie kościołów i miejscach kultu religijnego innych związków
wyznaniowych.”
2) art. 494 otrzymuje brzmienie:
„Art. 494. § 1. Kto, w związku z wyborami, prowadzi agitację wyborczą:
1) na terenie urzędów administracji rządowej lub administracji
samorządu terytorialnego bądź sądów,
2) na terenie zakładów pracy w sposób i w formach zakłócających ich
normalne funkcjonowanie,
3) na terenie jednostek wojskowych lub innych jednostek
organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub
oddziałów obrony cywilnej bądź skoszarowanych jednostek
podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
3a) na terenie kościołów i miejscach kultu religijnego innych związków
wyznaniowych.
4) w lokalu wyborczym lub na terenie budynku, w którym lokal się
znajduje
- podlega karze grzywny.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto prowadzi agitację wyborczą na terenie
szkół wobec uczniów.”
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
1. Cel i potrzeba wydania ustawy. Wykazanie różnicy pomiędzy
dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym. Przewidywane
skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne.
Zgodnie z art. 25 i 53 Konstytucji w Polsce obowiązuje zasada
rozdziału Kościołów i innych związków wyznaniowych od państwa.
Także w formalnych dokumentach Kościoła katolickiego (kościół
dominujący) formułowane są tezy, iż nie identyfikuje się on z żadną
partią polityczną, bo jego przekaz kierowany jest do wszystkich,
niezależnie od przekonań politycznych.
Przepisy Kodeksu wyborczego wykluczają prowadzenie
kampanii wyborczych na terenie instytucji publicznych, rządowych,
samorządowych, sądów, szkół, czy jednostek wojskowych, jednakże o
Kościele i innych związkach wyznaniowych nie wspominają. Jest to
dziwne, gdyż najczęściej właśnie na terenie kościołów, jako miejsc
publicznych, a nie wymienionych instytucji, czy organów prowadzone
są działania o charakterze kampanii wyborczej na rzecz konkretnej
partii, czy konkretnych kandydatów, które bardzo często niweczą istotę
jej prowadzenia przez inne partie, czy kandydatów. Wszystko to
oznacza, że zasady określone w Konstytucji oraz formalnych
dokumentach Kościoła są powszechnie naruszane w trakcie kolejnych
kampanii wyborczych.
Doświadczenia z ostatniej kampanii wyborczej do Sejmu i Senatu
a także innych wyborów wskazują, iż w wielu miejscowościach, w tym
m.in. w Pabianicach, Wałbrzychu, Gdańsku, Gdyni, Białymstoku wielu
księży było bardzo zaangażowanych w agitację wyborczą na rzecz
konkretnych partii oraz konkretnych kandydatów, co przejawiało się w
treściach kazań, wywieszaniu na terenie przykościelnym banerów, czy
plakatów tych partii lub kandydatów. Próby wywieszenia takich
materiałów wyborczych przez inne partie, czy ich kandydatów były
natychmiast eliminowane przez służby kościelne. Dane te były
publikowane w internecie (nadal widnieją), prasie, programach
telewizyjnych i innych mediach.
Ponieważ do najbliższych wyborów jest jeszcze sporo czasu,
przeto wnioskodawcy proponują nowelizacje przepisów Kodeksu
wyborczego, by zmiany mogły wejść w życie w czasie pozwalającym na
ich wdrożenie.
Wnioskodawcy proponują dwie zmiany. Jedna zmiana dotyczy
poszerzenia katalogu miejsc publicznych, w których zakazana byłaby
kampania wyborcza o teren kościołów oraz innych związków
wyznaniowych (dopisanie pktu 4 w par. 1 art. 108), zaś druga zmiana
mająca związek ze zmianą pierwszą dotyczy poszerzenia
podmiotowego karalności osób które prowadzą agitacje wyborczą w
miejscach publicznych, także na terenie Kościoła oraz innych związków
wyznaniowych (dopisanie pktu 3a w par. 1 art. 494).
Wprowadzenie w życie wnioskowanych zmian wywoła bardzo
pozytywne skutki społeczne i prawne, gdyż wyeliminuje działania
niektórych przedstawicieli Kościoła na rzecz konkretnych partii, czy
kandydatów a tym samym doprowadzi do zrealizowania wskazanych
wyżej zasad konstytucyjnych i kościelnych co do neutralności i
autonomii Kościołów i innych związków wyznaniowych. Nastąpi więc
dostosowanie zasad wyborczych do obowiązującego prawa.
2. Źródła finansowania wdrożenia projektu.
Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia dla budżetu państwa lub
budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
3. Przedstawienie założeń projektów aktów wykonawczych.
Projekt ustawy nie przewiduje wydania aktów wykonawczych.
4. Oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii
Europejskiej.
Wnioskodawcy oświadczają, że projekt ustawy jest zgodny z prawem
Unii Europejskiej.
5. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Wnioskodawcy nie przeprowadzili w stosunku do projektu konsultacji,
o których mowa w art. 34 ust. 3 regulaminu Sejmu.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1885
› Pobierz plik