Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny
projekt dotyczy ochrony praworządności oraz interesów ofiar przestępstw na tle seksualnym poprzez wydłużenie okresu przedawnienia karalności. Istotą jest wprowadzenie zasady, że przedawnienie karalności takiego przestępstwa wobec osoby małoletniej nie będzie mogło nastąpić przed upływem jej 30 roku życia (tj.12 lat od momentu ukończenia przez pokrzywdzonego lat 18)
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1878
- Data wpłynięcia: 2013-09-25
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1878
2013 r. (por. art. 27 dyrektywy). Konieczność dokonania oceny zgodności
projektu ustawy z dyrektywą, której termin wdrożenia do prawa krajowego
jeszcze nie upłynął, wynika z obowiązku przestrzegania zasady lojalności
określonej w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 dyrektywy, państwa członkowskie podejmują
środki niezbędne do umożliwienia ścigania wszelkich przestępstw, o których
mowa w art. 3, art. 4 ust. 2, 3, 5, 6 i 7, oraz wszelkich poważnych przestępstw, o
których mowa w art. 5 ust. 6, w związku z którymi wykorzystano pornografię
dziecięcą, o której mowa w art. 2 lit. c) ppkt i) oraz ii), przez wystarczający i
proporcjonalny do wagi danego przestępstwa okres od momentu osiągnięcia
przez pokrzywdzonego pełnoletniości.
3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
3.1. Oceniając propozycję wydłużenia okresu, po jakim nastąpi
przedawnienie karalności przestępstw wymienionych w art. 101 § 4 k.k. z 5 do
12 lat (od momentu ukończenia przez pokrzywdzonego 18 lat), należy
stwierdzić, że nie jest to sprzeczne z art. 15 ust. 2 dyrektywy. Przepis dyrektywy
stanowi o „wystarczającym i proporcjonalnym do wagi danego przestępstwa
okresie”. Dyrektywa nie precyzuje, o jaki konkretnie okres chodzi.
Proponowane zmiany w k.k. mają na celu ochronę interesów
pokrzywdzonych, a zatem realizują cel wskazany w dyrektywie. Wydaje się, że
twierdzenie zawarte w uzasadnieniu do projektu ustawy, w którym wskazano, że
obowiązujący okres 5 lat od ukończenia przez pokrzywdzonego 18 lat może być
w praktyce okresem zbyt krótkim, jest zasadne. Wnioskodawcy wskazują, że w
wieku 23 lat wiele osób jest niesamodzielnych i niedojrzałych. Bardzo silna jest
obawa przed ujawnieniem faktu, że stały się ofiarami przemocy seksualnej (…)
choć wiek 23 lat oznacza pełną zdolność do czynności prawnych, często wiąże
się z brakiem dorosłości i samodzielności. W praktyce oznacza to niemożność
przeciwstawienia się sprawcy i ochrony własnych podstawowych praw. Celem
proponowanego wydłużenia okresu przedawnienia jest zapewnienie
pokrzywdzonemu małoletniemu czasu wystarczającego dla skutecznego,
samodzielnego wszczęcia postępowania po uzyskaniu pełnoletniości. Powstaje
pytanie, czy właściwym okresem jest proponowane w projekcie 12 lat (a nie np.
10 lat). Wydaje się, że przedstawiona propozycja nie wychodzi poza to, co jest
adekwatne i proporcjonalne, a tym samym wymogi wynikające z art. 15 ust. 2
dyrektywy są spełnione.
W tym zakresie zatem projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej i
realizuje założenia art. 15 ust. 2 dyrektywy.
1 Wdrożenie dyrektywy nastąpiło ustawą z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz
ustawy – Kodeks postępowania karnego, Dz. U. z 2013 r. poz. 849. Artykuł 101 § 4 k.k. nie był przedmiotem
zmian w tej ustawie.
2
3.2. Projektodawcy proponują również rozszerzenie zakresu art. 101 § 4
k.k., poprzez dodanie art. 202 § 4b k.k.
Należy nadmienić, że art. 202 § 4b k.k. przewiduje karalność
produkowania, rozpowszechniania, prezentowania, przechowywania lub
posiadania treści pornograficznych przedstawiających wytworzony albo
przetworzony wizerunek małoletniego uczestniczącego w czynności seksualnej.
Nie można zatem ocenić zgodności tej propozycji z dyrektywą. W dyrektywie
przestępstwa związane z pornografią dziecięcą wymienione są w art. 5. W
szczególności art. 5 ust. 6 dyrektywy dotyczy produkcji pornografii dziecięcej.
Przepis ten wymieniony jest w art. 15 ust. 2 dyrektywy, który stanowi o
przedawnieniu tych czynów. Dodanie zatem art. 202 § 4b w katalogu czynów
wymienionych w art. 101 § 4 k.k., jest zgodne z dyrektywą.
4. Konkluzja
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny jest
zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
3
Warszawa, 8 października 2013 r.
BAS-WAPEiM-2407/13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie stwierdzenia – w trybie art. 95a ust. 3 regulaminu Sejmu – czy
poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska) jest projektem
ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
W projekcie ustawy proponuje się zmianę art. 101 § 4 ustawy z dnia 6
czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, ze zmianami; dalej:
k.k.). W stosunku do obowiązującej wersji tego przepisu różnice są dwie:
1) projektodawcy przewidują, że przedawnienie karalności czynów
zabronionych wymienionych w tym przepisie nie może nastąpić
przed upływem 12 (dotychczas 5 lat) od ukończenia przez
pokrzywdzonego 18 lat,
2) następuje rozszerzenie zakresu art. 101§ 4 k.k. poprzez dodanie w
wyliczeniu art. 202 § 4b k.k.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny, w zakresie
dotyczącym wydłużenia w art. 101 § 4 k.k. okresu przedawnienia z 5 do 12 lat
od chwili ukończenia 18 lat przez pokrzywdzonego, jest zgodny z prawem Unii
Europejskiej i realizuje dyspozycję art. 15 ust. 2 dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2011/93/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w sprawie
zwalczania niegodziwego traktowania w celach seksualnych i wykorzystywania
seksualnego dzieci oraz pornografii dziecięcej, zastępującej decyzję ramową
Rady 2004/68/WSiSW (Dz. Urz. UE L 335, z 17.12.2011 ze sprostowaniem
opubl. w Dz. Urz. UE L 18 z 21.1.2012).
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny może zostać
uznany za projekt ustawy wykonującej prawo UE w rozumieniu art. 95a
ust. 3 regulaminu Sejmu.
Szef Kancelarii Sejmu
Lech Czapla
2
Warszawa, 17 października 2013 r.
BAS-WAPEiM-2564/13
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Opinia prawna
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy – Kodeks karny (przedstawiciel wnioskodawców:
poseł Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska) w wersji uwzględniającej
autopoprawkę z dnia 4 października 2013 r.
Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski z 2012 r. poz. 32,
ze zm.) sporządza się następującą opinię:
1. Przedmiot projektu ustawy
W projekcie ustawy proponuje się zmianę art. 101 § 4 ustawy z dnia 6
czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, ze zmianami; dalej:
k.k.). W stosunku do obowiązującej wersji tego przepisu różnice są dwie:
1) projektodawcy przewidują, że przedawnienie karalności czynów
zabronionych wymienionych w tym przepisie nie może nastąpić
przed upływem 12 lat (dotychczas 5 lat) od ukończenia przez
pokrzywdzonego 18 lat,
2) następuje rozszerzenie zakresu art. 101 § 4 k.k. poprzez dodanie w
wyliczeniu art. 202 § 4b k.k.
Proponowana ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia
ogłoszenia.
2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem ustawy
W prawie Unii Europejskiej kwestia przedawnienia karalności
przestępstw związanych z niegodziwym traktowaniem w celach seksualnych i
wykorzystywaniem seksualnym dzieci, pornografią dziecięcą oraz
nagabywaniem dzieci do celów seksualnych jest przedmiotem dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/93/UE z dnia 13 grudnia 2011 r. w
sprawie zwalczania niegodziwego traktowania w celach seksualnych i
wykorzystywania seksualnego dzieci oraz pornografii dziecięcej, zastępującej
decyzję ramową Rady 2004/68/WSiSW (Dz. Urz. UE L 335, z 17.12.2011 ze
sprostowaniem opubl. w Dz. Urz. UE L 18 z 21.1.2012; dalej jako dyrektywa).
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1878 › Pobierz plik