Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
projekt dotyczy wykonania wyroku TK w zakresie wznowienia wypłaty świadczenia funkcjonariuszom służb mundurowych oraz emerytowanym żołnierzom zawodowym, którego wypłacanie zawieszono z przyczyn niezależnych od organu emerytalnego; świadczenie ma obejmować tak jak w przypadku zwykłych emerytów nie tylko okres od miesiąca, w którym zgłoszono wniosek o wznowienie wypłaty, lecz także okres od miesiąca, w którym wstrzymano wypłatę, jednak za okres nie dłuższy niż 3 lata poprzedzające miesiąc, w którym zgłoszono wniosek o wznowienie wypłaty
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1847
- Data wpłynięcia: 2013-10-04
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1847
Druk nr 1847
Warszawa, 3 października 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Marszałek Senatu
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Zgodnie z art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. mam zaszczyt przekazać Pani Marszałek podjętą przez Senat na
40. posiedzeniu w dniu 3 października 2013 r. uchwałę w sprawie wniesienia do
Sejmu projektu ustawy
- o zmianie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych
oraz ich rodzin oraz ustawy
o zaopatrzeniu emerytalnym
funkcjonariuszy Policji, Agencji
Bezpieczeństwa
Wewnętrznego,
Agencji
Wywiadu,
Służby
Kontrwywiadu Wojskowego, Służby
Wywiadu Wojskowego, Centralnego
Biura
Antykorupcyjnego,
Straży
Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby
Więziennej oraz ich rodzin wraz z projektem tej
ustawy.
Projekt ustawy stanowi wykonanie obowiązku dostosowania systemu
prawa do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Jednocześnie pragnę poinformować, że Senat upoważnił senator Helenę
Hatkę do reprezentowania Senatu w dalszych pracach nad tym projektem.
Z poważaniem
(-) Bogdan Borusewicz
U C H WA Ł A
S E N A T U R Z E C Z Y P O S P O L I T E J P O L S K I E J
z dnia 3 października 2013 r.
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji
Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego,
Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu,
Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy
o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin oraz ustawy
o zaopatrzeniu
emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony
Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.
Jednocześnie upoważnia senator Helenę Hatkę do reprezentowania Senatu w pracach
nad projektem.
MARSZAŁEK SENATU
Bogdan BORUSEWICZ
projekt
U S T AWA
z dnia
o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin
oraz ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji
Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej
oraz ich rodzin
Art. 1. W ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy
zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2013 r. poz. 666 i 675) uchyla się art. 45.
Art. 2. W ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy
Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu
Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży
Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich
rodzin (Dz. U. z 2013 r. poz. 667 i 675) uchyla się art. 46.
Art. 3. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
1. Cel projektowanej ustawy
Celem projektu jest dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału
Konstytucyjnego z dnia 19 lutego 2013 r. (P 14/11) dotyczącego ustawy z dnia 18 lutego
1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu
Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony
Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r.
Nr 8, poz. 67, ze zm.). Jego sentencja została ogłoszona 28 lutego 2013 r. w Dz. U. poz. 271,
a pełny tekst, wraz z uzasadnieniem, w OTK ZU Nr 2A, poz. 17.
Generalnie chodzi w nim o to by, tak jak w przypadku emerytów „zwykłych”,
wznowienie wypłaty wiadczenia funkcjonariusza służb mundurowych, którego wypłacanie
zawieszono z przyczyn niezależnych od organu emerytalnego, obejmowało nie tylko okres od
miesiąca, w którym zgłoszono wniosek o wznowienie wypłaty, lecz także okres od miesiąca,
w którym wstrzymano wypłatę, jednak za okres nie dłuższy niż 3 lata poprzedzające miesiąc,
w którym zgłoszono wniosek o wznowienie wypłaty. Dotychczas emeryci „mundurowi”
w takich sytuacjach nie mogli otrzymać wiadczeń za okres sprzed miesiąca złożenia
wniosku.
Identyczną zmianę proponuje się w ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu
emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin.
2. Przedmiot i istota rozstrzygnięcia Trybunału Konstytucyjnego
2.1. TK orzekł, że art. 46 ust. 1 ustawy z o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy w
zakresie, w jakim wypłata emerytury jest wznawiana od miesiąca, w którym ustała przyczyna
powodująca wstrzymanie jej wypłaty, nie wcze niej jednak niż od miesiąca, w którym
zgłoszono wniosek o wznowienie wypłaty lub wydano decyzję z urzędu, w warunkach, gdy
emerytura nie mogła być doręczona z przyczyn niezależnych od organu emerytalnego - jest
niezgodny z art. 2 Konstytucji.
W praktyce zdarza się, że z różnych przyczyn organ emerytalny wstrzymuje wypłatę
emerytury. Może to być spowodowane błędem organu emerytalnego lub też innymi
okoliczno ciami (np. emeryt zmieni miejsce zamieszkania i nie poda nowego adresu lub
zlikwiduje dotychczasowy rachunek bankowy i nie poda numeru nowego rachunku).
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1847
› Pobierz plik