Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
projekt dotyczy rozszerzenia kompetencji władz samorządowych o możliwość wydawania przepisów porządkowych regulujących sposób wykonywania przez właścicieli nieruchomości obowiązku dbałości o należyty stan estetyczny budynków
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1758
- Data wpłynięcia: 2013-07-18
- Uchwalenie: sprawa niezamknięta
1758
Kraków, które nakazywały właścicielom nieruchomości usuwanie z nich „reklam,
ogłoszeń, napisów i rysunków”. WSA uznał, iż badane przez niego przepisy prawa
miejscowego wykraczały ponad upoważnienie przyznane przez ustawodawcę w art. 4 ust.
2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Widać zatem, iż na gruncie obecnej ustawy rady gmin nie mają możliwości
ustanawiać reguł z zakresie zapewnienia przez właścicieli nieruchomości należytego stanu
estetycznego budynku.
3. Różnica pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym.
Projektodawcy proponują, aby wyposażyć rady gmin w możliwość określenia w
„regulaminie czystości i porządku na terenie gminy” obowiązków w zakresie dbałości o
stan estetyczny nieruchomości.
W związku z tym projektodawcy postulują, aby listę obowiązków określonych w
art. 5 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku właścicieli poszerzyć o obowiązek
„dbałości o estetyczny wygląd nieruchomości”. W dodanym w art. 5 w ust. 1 pkt 4a
ustawy pojawia się jednak zastrzeżenie, iż obowiązek ten będzie ciążył na właścicielach
nieruchomości wyłącznie wtedy, jeżeli w regulaminie czystości i porządku na terenie
gminy określone zostaną szczegółowe zasady dotyczące wymagań w tym zakresie.
Owe „wymagania w tym zakresie”, zgodnie z projektowaną treścią art. 4 ust. 2a
ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, mogą dotyczyć „usuwania ze ścian
budynku, ogrodzeń oraz innych urządzeń infrastruktury technicznej plakatów, ogłoszeń,
napisów i rysunków”, a także „utrzymania roślinności na terenie nieruchomości”.
Należy podkreślić, iż wprowadzenie takich wymagań będzie miało charakter
fakultatywny, a więc będzie zależeć wyłącznie od woli wspólnoty lokalnej. Projektodawcy
uznali bowiem, iż zgodne z postulatem decentralizacji władzy publicznej jest wyposażenie
organów samorządu terytorialnego w możliwość stosowania pewnych instrumentów
prawnych, jednak przymuszanie samorządów do stosowania pewnych środków
5
stanowiłoby zbyt daleko idącą ingerencję w swobodę decydowania władz samorządowych
o sposobie rozwiązywania problemów występujących na szczeblu lokalnym.
4. Przewidywane skutki prawne, gospodarcze i społeczne projektu
Projektodawcy przewidują wyłącznie pozytywne skutki wprowadzenia w życie
projektowanych zmian.
Przede wszystkim należy zaznaczyć, iż wprowadzone regulacje umożliwią
władzom samorządowym skuteczną walkę z nielegalnym graffiti, które jest plagą
większości polskich miast. Gminy uzyskają także możliwość egzekucji innych
obowiązków właścicieli odnoszących się do konieczności zapewnienia dbałości o należny
stan estetyczny budynku (takich jak np. obowiązek usuwania plakatów i ogłoszeń).
W ocenie projektodawców można liczyć na to, że po tym jak proponowane zmiany
wejdą w życie skuteczne stanie się egzekwowanie względem właścicieli nieruchomości
obowiązku dbałości o ich estetyczny wygląd.
Regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Proponowane regulacje prawne nie będą miały wpływu na sytuację gospodarczą
i rozwój regionalny.
5. Przewidywane skutki finansowe projektu
Projektodawcy oświadczają, iż proponowane zmiany nie pociągną za sobą
dodatkowych wydatków z budżetu państwa ani z budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
6. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
6
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1758
› Pobierz plik