Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy o Krajowej Radzie Sądownictwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw
projekt dotyczy procedury powoływania kandydatów na wolne stanowiska sędziowskie
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1639
- Data wpłynięcia: 2013-08-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 512
1639
– 7 –
sędziego sądu powszechnego, w tym również postępowania przed Krajową Radą
Sądownictwa. Proponuje się wprowadzenie zasady doręczeń elektronicznych dokonywanych
za pomocą systemu teleinformatycznego na utworzone konto (specyficzną skrzynkę
pocztową).
Rozporządzenie określa sposób korzystania z systemu teleinformatycznego,
podejmowania w nim czynności związanych z wnoszeniem karty zgłoszenia i załączonych
dokumentów, sposób posługiwania się podpisem elektronicznym, tryb zakładania konta,
warunki dostępu do konta, a ponadto szczegółowy tryb doręczeń i zawiadomień
elektronicznych dokonywanych w systemie, wreszcie sposób przechowywania, udostępniania
i usuwania zamieszczonych w systemie teleinformatycznym dokumentów po zakończeniu
postępowania w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim.
Do założenia konta w systemie teleinformatycznym wymagane jest podanie danych
osobowe podlegające weryfikacji. Ustala się nazwę użytkownika i hasło, służące do
uwierzytelniania się na koncie. Możliwe jest również opcjonalne wskazanie adresu poczty
elektronicznej lub numeru telefonu komórkowego, na które ma zostać wysłana informacja
o zamieszczeniu w aktach sprawy dokumentu wymagającego doręczenia.
Rozporządzenie określa poszczególne etapy składające się na czynność wniesienia bądź
skierowania pisma w systemie, obejmujące: uwierzytelnienie się jako określony użytkownik,
utworzenie pisma w systemie teleinformatycznym, a następnie opatrzenie pisma podpisem
elektronicznym.
Przewiduje się możliwość wykorzystania podpisu potwierdzonego profilem zaufanym
ePUAP lub podpisu weryfikowanego przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu przez osoby
posługujące się takimi podpisami. W pozostałych przypadkach będzie to podpis elektroniczny
w rozumieniu art. 3 pkt 1 z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, składany
przez podanie nazwy użytkownika i hasła.
Określono sposób wykonania przez użytkownika elektronicznej kopii pisma, mającego
w oryginale postać papierową.
Wskazany termin wejścia w życie rozporządzenia ma zapewnić odpowiedni okres czasu
do stworzenia systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie w sprawie
powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 8 –
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, stosownie do
przepisów art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) i § 11a ust. 1 uchwały nr 49 Rady
Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13,
poz. 221, z późn. zm.).
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
32/07/EP
sędziego sądu powszechnego, w tym również postępowania przed Krajową Radą
Sądownictwa. Proponuje się wprowadzenie zasady doręczeń elektronicznych dokonywanych
za pomocą systemu teleinformatycznego na utworzone konto (specyficzną skrzynkę
pocztową).
Rozporządzenie określa sposób korzystania z systemu teleinformatycznego,
podejmowania w nim czynności związanych z wnoszeniem karty zgłoszenia i załączonych
dokumentów, sposób posługiwania się podpisem elektronicznym, tryb zakładania konta,
warunki dostępu do konta, a ponadto szczegółowy tryb doręczeń i zawiadomień
elektronicznych dokonywanych w systemie, wreszcie sposób przechowywania, udostępniania
i usuwania zamieszczonych w systemie teleinformatycznym dokumentów po zakończeniu
postępowania w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim.
Do założenia konta w systemie teleinformatycznym wymagane jest podanie danych
osobowe podlegające weryfikacji. Ustala się nazwę użytkownika i hasło, służące do
uwierzytelniania się na koncie. Możliwe jest również opcjonalne wskazanie adresu poczty
elektronicznej lub numeru telefonu komórkowego, na które ma zostać wysłana informacja
o zamieszczeniu w aktach sprawy dokumentu wymagającego doręczenia.
Rozporządzenie określa poszczególne etapy składające się na czynność wniesienia bądź
skierowania pisma w systemie, obejmujące: uwierzytelnienie się jako określony użytkownik,
utworzenie pisma w systemie teleinformatycznym, a następnie opatrzenie pisma podpisem
elektronicznym.
Przewiduje się możliwość wykorzystania podpisu potwierdzonego profilem zaufanym
ePUAP lub podpisu weryfikowanego przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu przez osoby
posługujące się takimi podpisami. W pozostałych przypadkach będzie to podpis elektroniczny
w rozumieniu art. 3 pkt 1 z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, składany
przez podanie nazwy użytkownika i hasła.
Określono sposób wykonania przez użytkownika elektronicznej kopii pisma, mającego
w oryginale postać papierową.
Wskazany termin wejścia w życie rozporządzenia ma zapewnić odpowiedni okres czasu
do stworzenia systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie w sprawie
powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim.
Przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.
– 8 –
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny, stosownie do
przepisów art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) i § 11a ust. 1 uchwały nr 49 Rady
Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13,
poz. 221, z późn. zm.).
Projekt nie zawiera przepisów technicznych, a zatem nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r.
w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych
(Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
32/07/EP
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1639 › Pobierz plik