Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy ułatwienia przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, które w szczególności wychodzą naprzeciw oczekiwaniom środowisk naukowo- badawczych oraz kultury i sztuki.
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1638
- Data wpłynięcia: 2013-08-19
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-03-14
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 423
1638
„13) w przypadku gdy wartość zamówienia publicznego albo przedmiotu umowy
o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego przekracza
wyrażoną w złotych równowartość kwoty 30 000 euro, przy zakupie środków
transportu drogowego operator powinien uwzględniać czynnik energetyczny
i oddziaływania na środowisko podczas całego cyklu użytkowania środków
transportu;”.
Art. 5. W ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r.
poz. 217) w art. 26 ust. 4a otrzymuje brzmienie:
„4a. Przepisów ust. 3 i 4 nie stosuje się do zamówień, których wartość nie
przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro liczonej według
średniego kursu złotego w stosunku do euro, ustalonego w przepisach wydanych na
podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych.”.
Art. 6. 1. Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych
i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia
w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
3. Do umów w sprawach zamówień publicznych zawartych po dniu wejścia w życie
ustawy w następstwie postępowań o udzielenie zamówień publicznych wszczętych przed
dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.
4. Do konkursów wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy
stosuje się przepisy dotychczasowe.
Art. 7. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
26/07/EP
UZASADNIENIE
Projektowana nowelizacja Prawa zamówień publicznych (PZP) dotyczy szeregu zmian,
których celem jest ułatwienie przeprowadzania postępowań o udzielenie zamówienia
publicznego, które w szczególności wychodzą naprzeciw oczekiwaniom środowisk
naukowo-badawczych oraz kultury i sztuki.
Zaproponowane w projekcie zmiany sprzyjające poprawie sprawnego udzielenia
zamówień publicznych dotyczą:
1) podwyższenia kwoty wartości zamówienia lub konkursu decydującej o obowiązku
stosowania procedur określonych w Prawie zamówień publicznych,
2) wyłączenia spod stosowania Prawa zamówień publicznych, zamówień o wartości
mniejszej niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8,
czyli mniejszej niż tzw. progi unijne, których przedmiotem są dostawy lub usługi
służące wyłącznie do celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub
rozwojowych, które nie służą prowadzeniu przez zamawiającego produkcji seryjnej,
mającej na celu osiągnięcie rentowności lub pokryciu kosztów badań lub rozwoju,
oraz których przedmiotem są dostawy lub usługi z zakresu działalności kulturalnej
związanej z organizacją wystaw, koncertów, konkursów, festiwali, widowisk,
spektakli teatralnych, przedsięwzięć z zakresu edukacji kulturalnej lub
z gromadzeniem zbiorów muzealnych, jeżeli zamówienia te nie służą wyposażaniu
zamawiającego w środki trwałe przeznaczone do bieżącej obsługi jego działalności,
3) doprecyzowania przepisu dotyczącego wyłączenia stosowania przepisów ustawy
dotyczących usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz
świadczenia usług badawczych,
4) rozszerzenia przesłanki zastosowania zamówienia w trybie z wolnej ręki w zakresie
zamówień na dostawy rzeczy wytwarzanych w celach badawczych,
doświadczalnych i rozwojowych, w sytuacji, gdy zamówienie może być wykonane
tylko przez jednego, konkretnego wykonawcę,
5) wprowadzenia możliwości unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego w związku z nieprzyznaniem środków na sfinansowanie danego
zamówienia z dziedziny badań i rozwoju,
6) zwolnienia zamawiającego z obowiązku żądania od artystów i twórców złożenia
oświadczeń o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu.
Jednocześnie, w projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie zmian w ustawie z dnia
25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz
w ustawie z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finasowania nauki, poprzez
wprowadzenie przepisów, które mają na celu uregulowanie udzielania zamówień
publicznych, o wartościach mniejszych niż tzw. progi unijne. Zmiany te mają na celu
zapewnienie, że wymienione wyżej zamówienia, aczkolwiek wyłączone z zakresu
obowiązywania Prawa zamówień publicznych, będą udzielane, tak jak tego wymaga
prawo europejskie, zgodnie z zasadami wynikającymi z Traktatu o funkcjonowaniu
Unii Europejskiej.
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych będzie monitorował realizację projektowanej
ustawy – wdrażanych nią mechanizmów oraz wyłączeń – i po 2 oraz 5 i 10 latach od
dnia wejścia w życie regulacji, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw nauki
oraz ministrem właściwym do spraw kultury i do spraw dziedzictwa narodowego,
przedstawi raport w sprawie efektów jej funkcjonowania, w szczególności dane
dotyczące wpływu projektowanej regulacji na poziom innowacyjności polskiej nauki
oraz na powiększenie się zbiorów muzealnych, a także zwiększenie się udziału
zagranicznych artystów w koncertach, festiwalach, widowiskach oraz spektaklach
teatralnych organizowanych przez polskie instytucje kultury.
Celem przedmiotowej regulacji jest usunięcie podstawowej bariery w rozwoju
innowacyjności i nauki, za jaką środowiska naukowe uznały konieczność udzielania
zamówień służących celom prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub
rozwojowych w reżimie ustawy – Prawo zamówień publicznych. W związku
z postulowanym przez środowiska naukowe zwolnieniem z konieczności stosowania
procedur udzielania zamówień publicznych, oczekuje się, iż w przeciągu 2 lat od dnia
wejścia w życie projektowanej ustawy, poziom innowacyjności w Polsce będzie równy
co najmniej poziomowi innowacyjności Czech, po 5 latach Włoch, a po 10 latach
Polska pod względem innowacyjności znajdzie się w czołówce państw członkowskich
Unii Europejskiej, tuż obok Wielkiej Brytanii, Holandii i Szwecji. Tym samym Polska,
po dwóch latach od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy, powinna znaleźć się
w grupie „umiarkowanych innowatorów”, po 5 latach w grupie „innowatorów”, a po 10
2
w grupie „liderów innowacji”, dla której, wyliczony przez naukowców, w szczególności
panią dr Iwonę Cymerman, panów prof. Janusza Bujnickiego, Jacka Radwana oraz
Grzegorza Węgrzyna średni próg stosowania przepisów analogicznych do polskiego
Prawa zamówień publicznych wynosi ok. 120 500 euro. Zdaniem środowisk
naukowych istnieje bowiem korelacja pomiędzy wysokością dolnego progu stosowania
przepisów o zamówieniach publicznych a poziomem innowacyjności – innymi słowy
im wyższy jest ten próg tym bardziej innowacyjna jest nauka i gospodarka danego
kraju. Jeśli tak jest to maksymalne, dopuszczalne dyrektywami podniesienie dolnego
progu stosowania przepisów o zamówieniach publicznych do kwoty od której mają
zastosowanie przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych poziom innowacyjności
w Polsce powinien się zrównać z poziomem najbardziej innowacyjnych państw
członkowskich UE.
Zmiany w zakresie podwyższenia kwoty wartości zamówienia lub konkursu
decydującej o obowiązku stosowania procedur określonych w Prawie zamówień
publicznych.
(art. 4 pkt 8)
Propozycja podniesienia kwoty wartości zamówienia lub konkursu decydującej
o obowiązku stosowania procedur określonych w Prawie zamówień publicznych
stanowiła część projektu założeń projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień
publicznych (ZD33), który w dniu 14 maja 2012 r. został przyjęty przez Zespół do
spraw Programowania Prac Rządu, a następnie, w dniu 12 września 2012 r. przesłany
do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Na podstawie decyzji Rady
Ministrów z dnia 12 lutego 2013 r. oraz Zespołu do spraw Programowania Prac Rządu
z dnia 21 marca 2013 r. zmiana przepisu art. 4 pkt 8 ustawy została wyodrębniona
z dotychczasowych prac i jako mająca charakter pilny skierowana w oddzielnym trybie
do dalszych prac legislacyjnych.
Projektowana regulacja podwyższa kwotę wartości zamówienia lub konkursu
decydującej o obowiązku stosowania procedur określonych w Prawie zamówień
publicznych do 30 tys. euro, czyli do poziomu, przy którym zachowana zostanie jeszcze
zgodność prawa polskiego z prawem Unii Europejskiej, w tym z zasadami
traktatowymi. Powyższy próg jest wyższy o ok. 10 tys. euro od średniego progu
3
dolnego stosowanego w 24 innych krajach członkowskich Unii Europejskiej, w których
próg ten został ustanowiony.
Celem ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U.
z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.) jest zagwarantowanie wykonawcom
(przedsiębiorcom) niedyskryminacyjnego dostępu do zamówień publicznych,
ograniczenie ryzyka nieefektywnego wydatkowania środków publicznych oraz
zapewnienie przejrzystości postępowania i wyboru wykonawcy.
Ponadto celem przepisów Prawa zamówień publicznych jest zapewnienie
zgodności prawa polskiego z prawem unijnym, przez które nie można rozumieć
wyłącznie przepisów unijnych dyrektyw.
W zakresie zamówień publicznych obowiązują następujące dyrektywy:
– 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie
koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane,
dostawy i usługi (Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 114), tzw. dyrektywa
klasyczna,
– 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r.
koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające
w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych
(Dz. Urz. UE L 134 z 30.04.2004, str. 1), tzw. dyrektywa sektorowa;
– 2009/81/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie
koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane,
dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach
obronności i bezpieczeństwa i zmieniająca dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE
(Dz. U. UE. L 216 z 20.08.2009, str. 76, 314 z 01.12.2009, str. 64 oraz 319
z 02.12.2011, str. 43), tzw. dyrektywa obronna.
Zgodnie z art. 78 ust. 3 dyrektywy 2004/18/WE, art. 69 ust. 2 dyrektywy 2004/17/WE
oraz art. 68 dyrektywy 2009/81/WE wysokość progów, od których powstaje obowiązek
stosowania dyrektyw jest aktualizowana co dwa lata. Aktualną wysokość progów
unijnych określa rozporządzenie Komisji (WE) nr 1251/2011 z dnia 30 listopada 2011 r.
zmieniające dyrektywy 2004/17/WE, 2004/18/WE i 2009/81/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady w odniesieniu do progów obowiązujących w zakresie procedur
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1638 › Pobierz plik