Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy umożliwienia poruszania się na rowerze wzdłuż wałów przeciwpowodziowych, a także ułatwienia wyznaczania turystycznych szlaków rowerowych i pieszych oraz budowy dróg rowerowych na wałach przeciwpowodziowych i obszarach szczególnego zagrożenia powodzią
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1634
- Data wpłynięcia: 2013-08-14
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2014-04-04
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 659
1634
W przypadku wyznaczenia lub budowy szlaków rowerowych i pieszych dla rozwijania
zdrowej rekreacji, warunek ograniczania strat powodziowych jest spełniony. Mamy
tutaj do czynienia z trzema przypadkami:
1. dopuszczenia poruszania się rowerem wzdłuż korony istniejących wałów
przeciwpowodziowych,
2. wyznaczenia szlaku turystycznego rowerowego i pieszego na wałach
przeciwpowodziowych,
3. wyznaczenia szlaku turystycznego rowerowego i pieszego na obszarach
szczególnego zagrożenia powodzią.
Wszystkie przypadki nie generują żadnych kosztów inwestycyjnych, poza ewentualną
koniecznością oznakowania szlaku odpowiednimi znakami informacyjnymi, tak jak
jest to przyjęte przy oznakowywaniu szlaków np. turystyki górskiej, szlaki w parkach
krajobrazowych, parkach narodowych lub lasach. Za oznakowanie szlaku rowerowego
i pieszego odpowiada zgłaszający, który zamierza taki szlak uruchomić i może to być
np. jednostka samorządu terytorialnego.
Projekt ustawy umożliwia również budowę dróg rowerowych na wałach
przeciwpowodziowych oraz na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią.
W trakcie użytkowania szlaków rowerowych i pieszych oraz dróg rowerowych
zlokalizowanych na wałach przeciwpowodziowych może wystąpić konieczność
czasowego zawieszania ich użytkowania. Sytuacja taka wystąpi w dwóch
przypadkach:
− kiedy zagrożona jest szczelność lub stabilność wałów przeciwpowodziowych
oraz w razie wystąpienia zagrożenia powodującego konieczność ograniczenia
możliwości poruszania się po wałach,
− konieczności przeprowadzenia konserwacji lub remontu odcinka obwałowania
po którym wyznaczono szlak turystyczny rowerowy i pieszy lub wybudowano
drogę rowerową.
Jest oczywiste, że dla uchronienia użytkowników szlaków turystycznych rowerowych
i pieszych oraz dróg dla rowerów przed niebezpieczeństwem utraty zdrowia a nawet
9
życia, konieczne jest w wymienionych przypadkach czasowe zamknięcie szlaku na
odcinku, na którym takie zagrożenie występuje.
Dla szlaków wyznaczonych na wałach przeciwpowodziowych – zarówno dla
przypadku zagrożenia wezbraniem powodziowym, jak i przypadku konieczności
przeprowadzenia konserwacji lub remontu wału powodziowego – konieczne będzie
oznaczenie obszaru, na którym obowiązuje zakaz poruszania się po wałach, tablicami
zawierającymi informację o zakazach. Konieczne będzie również ogłoszenie o
wprowadzeniu zakazu w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w
środkach masowego przekazu. Koszty oznakowania tablicami zamknięcie szlaku na
określony czas, poniesie właściciel lub zarządca wału przeciwpowodziowego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projekt ustawy nie będzie miał wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Zakłada się, że projekt ustawy nie będzie miał wpływu na konkurencyjność
gospodarki, natomiast może mieć wpływ na przedsiębiorczość i funkcjonowanie
przedsiębiorstw. Głównie wpływ ten może mieć wpływ na znaczący rozwój usług o
charakterze turystycznym, w rejonach o szczególnych walorach przyrodniczych i
krajobrazowych. Z reguły, są to rejony najbiedniejsze, pozbawione przemysłu, handlu
i dużych usług, stąd stworzenie możliwości rozwoju rekreacji i turystyki, spowoduje
rozwój małych usług i serwisowania.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Nowe regulacje w zakresie umożliwienia bardziej aktywnego wykorzystania zasobów
przyrodniczych społeczności lokalnych, mają na celu zaktywizowanie społeczności
lokalnych z ukierunkowaniem na usługi rekreacyjne i turystyczne, z jednoczesnym
zminimalizowanie ryzyka wyrządzenia szkód w środowisku i zwiększenia ryzyka
powodziowego. Regulacja powinna przyczynić się do poprawy wykorzystania
10
zasobów przyrody z zachowaniem jakości środowiska naturalnego, a szczególnie
środowiska wodnego. Regulacja może mieć bardzo pozytywny wpływ na rozwój
regionalny.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Przepisy wprowadzające weryfikację zgłoszeń w zakresie inwestycji mających służyć
rekreacji rowerowej, nie będą skutkowały zwiększeniem wydatków z budżetu
państwa. Koszty oznakowania szlaków w przypadkach konieczności ich wyłączenia z
użytkowania oraz koszty związane z utrzymaniem dróg dla rowerów zostaną pokryte
przez budżety samorządów oraz ze środków wojewódzkich funduszy ochrony
środowiska i gospodarki wodnej.
Warto zwrócić uwagę na fakt, iż w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych –
w perspektywie finansowej 2014–2020 – przewidziano wsparcie budowy tras
rowerowych w kontekście działań dotyczących zrównoważonej mobilności miejskiej i
w oparciu o priorytet inwestycyjny 4.5. mający na celu promowanie strategii
niskoemisyjnych dla wszystkich typów obszarów, w szczególności na obszarach
miejskich, w tym wspieranie zrównoważonego transportu miejskiego oraz
podejmowanie odpowiednich działań adaptacyjnych i mitygacyjnych.
8. Wpływ regulacji na ochronę środowiska
Projekt uregulowań polegający na możliwości wytyczania szlaków turystycznych
rowerowych i pieszych w obszarach szczególnego zagrożenia powodzią, nie będzie
miał negatywnego wpływ na ochronę środowiska. Proponowane uregulowania będą
miały pozytywny wpływ na wzrost ilości wyjazdów rekreacyjnych mieszkańców, a
tym samym podniesienie ich kondycji zdrowotnej.
9. Zgodność regulacji z prawem Unii Europejskiej
Regulacja jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.
11
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1634 › Pobierz plik