Przedstawiony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
projekt dotyczy usprawnienia, uproszczenia i zapewnienia szybkości postępowania przed sądem administracyjnym poprzez m.in. zwiększenie zakresu orzekania reformatoryjnego przez NSA; wyposażenie wojewódzkiego sądu administracyjnego w uprawienia merytorycznego orzekania w przypadku kontroli decyzji i postanowień administracyjnych, wprowadzenie uprawnień samokontrolnych sądu pierwszej instancji umożliwiających uwzględnienie skarg kasacyjnych
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1633
- Data wpłynięcia: 2013-07-11
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
- data uchwalenia: 2015-04-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 658
1633
Druk nr 1633
Warszawa, 10 lipca 2013 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VII kadencja
Prezydent
Rzeczypospolitej Polskiej
Pani
Ewa Kopacz
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia
2 kwietnia 1997 r. przedstawiam Sejmowi Rzeczypospolitej Polskiej projekt
ustawy
- o zmianie ustawy - Prawo o
postępowaniu
przed
sądami
administracyjnymi.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że do reprezentowania mojego
stanowiska w toku prac nad projektem ustawy upoważniam Pana Krzysztofa
Huberta Łaszkiewicza - Sekretarza Stanu w Kancelarii Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej.
(-) Bronisław Komorowski
Projekt
USTAWA
z dnia 2013 r.
o zmianie ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Art. 1. W ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r., poz. 270, 1101 i 1529) wprowadza się
następujące zmiany:
1) w art. 3:
a) w § 2:
- pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) postanowienia wydane w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym, na które
służy zażalenie, z wyłączeniem postanowień wierzyciela o niedopuszczalności
zgłoszonego zarzutu oraz postanowień, przedmiotem których jest stanowisko
wierzyciela w sprawie zgłoszonego zarzutu;
4) inne niż określone w pkt 1-3 akty lub czynności z zakresu administracji publicznej
dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa, z wyłączeniem
aktów lub czynności podjętych w ramach postępowania administracyjnego określonego
w ustawie z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U.
z 2013 r. poz. 267) oraz postępowań określonych w działach IV, V i VI ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.));”,
- pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadkach określonych
w pkt 1 - 4 lub przewlekłe prowadzenie postępowania w przypadku określonym w pkt
4a.”,
b) dodaje się § 4 w brzmieniu:
„§ 4. Skarga na pisemne interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane w
indywidualnych sprawach może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 848,1101, 1342 i 1529 oraz z 2013 r.
poz. 35.
1
postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do
zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany
zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.”;
2) art. 6 otrzymuje brzmienie:
„Art. 6. Sąd administracyjny w razie uzasadnionej potrzeby może udzielać stronom i
uczestnikom postępowania, występującym w sprawie bez adwokata, radcy prawnego,
doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego, niezbędnych pouczeń co do
czynności procesowych.”;
3) w art. 12a § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Akta sprawy udostępnia się stronom postępowania. Strony mają prawo przeglądać
akta sprawy, sporządzać notatki i kopie z akt, a także otrzymywać uwierzytelnione
odpisy lub wyciągi z akt sądowych.”;
4) w art. 15 § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Do rozstrzygania sporów, o których mowa w art. 4, oraz do rozpoznawania innych
spraw należących do właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego na mocy
odrębnych ustaw, stosuje się odpowiednio przepisy o postępowaniu przed wojewódzkim
sądem administracyjnym. Spory, o których mowa w art. 4, Naczelny Sąd
Administracyjny rozstrzyga na wniosek postanowieniem przez wskazanie organu
właściwego do rozpoznania sprawy. Postanowienie wydaje sąd w składzie trzech
sędziów na posiedzeniu niejawnym.”;
5) w art. 18 § 1 w pkt 6a otrzymuje brzmienie:
„6a) dotyczących skargi na decyzję lub postanowienie rozstrzygające sprawę co do
istoty wydanych w postępowaniu administracyjnym nadzwyczajnym, jeżeli w
prowadzonym wcześniej postępowaniu sądowoadministracyjnym dotyczącym kontroli
legalności decyzji albo postanowienia wydanych w postępowaniu administracyjnym
zwyczajnym, brał udział w wydaniu wyroku lub postanowienia kończącego
postępowanie w sprawie;”;
6) w art. 22 dodaje się § 4 i 5 w brzmieniu:
„§ 4. Ponowny wniosek o wyłączenie sędziego, lub wszystkich sędziów danego sądu,
niezawierający podstaw wyłączenia albo oparty na tych samych okolicznościach,
podlega odrzuceniu bez składania wyjaśnień przez sędziego, którego dotyczy.
Postanowienie wydaje sąd w składzie trzech sędziów, na posiedzeniu niejawnym.
§ 5. Wniosek o wyłączenie sądu jest niedopuszczalny i podlega odrzuceniu na
posiedzeniu niejawnym.”;
2
7) w art. 25 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Osoba fizyczna, osoba prawna lub organ administracji publicznej, mają zdolność
występowania przed sądem administracyjnym jako strona (zdolność sądowa).”;
8) w art. 30 dotychczasową treść oznacza się jako § 1 i dodaje się § 2 w
brzmieniu:
„§ 2. Postanowienie, o którym mowa w § 1, może wydać referendarz sądowy.”;
9) art. 33 otrzymuje brzmienie:
„Art. 33. § 1 Osoba, która brała udział w postępowaniu administracyjnym, a nie wniosła
skargi, jeżeli wynik postępowania sądowego dotyczy jej interesu prawnego, jest
uczestnikiem tego postępowania na prawach strony, z zastrzeżeniem § 1a.
§ 1a. Jeżeli przepis szczególny przewiduje, że strony postępowania przed organem
administracji publicznej są zawiadamiane o aktach lub innych czynnościach tego organu
przez obwieszczenie lub w inny sposób publicznego ogłaszania, osoba, która brała
udział w postępowaniu i nie wniosła skargi, a wynik postępowania sądowego dotyczy jej
interesu prawnego, jest uczestnikiem tego postępowania na prawach strony, jeżeli przed
rozpoczęciem rozprawy złoży wniosek o przystąpienie do postępowania.
§ 1b. Jeżeli wynik postępowania sądowego nie dotyczy interesu prawnego osób, o
których mowa w § 1 i 1a, a żądają one dopuszczenia do udziału w postępowaniu, sąd
wydaje na posiedzeniu niejawnym postanowienie o odmowie dopuszczenia do udziału w
sprawie, na które przysługuje zażalenie.
§ 2. Udział w charakterze uczestnika może zgłosić również osoba, która nie brała
udziału w postępowaniu administracyjnym, jeżeli wynik tego postępowania dotyczy jej
interesu prawnego, a także organizacja społeczna, o której mowa w art. 25 § 4, w
sprawach innych osób, jeżeli sprawa dotyczy zakresu jej statutowej działalności.
Postanowienie sąd wydaje na posiedzeniu niejawnym. Na postanowienie o odmowie
dopuszczenia do udziału w sprawie przysługuje zażalenie.”;
10) w art. 35 dodaje się § 4 w brzmieniu:
„§ 4. Pełnomocnikiem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe
prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi, może być także funkcjonariusz lub
pracownik kierowanej przez ten organ jednostki organizacyjnej.”;
11) w art. 37 § 1 otrzymuje brzmienie:
„§ 1. Pełnomocnik jest obowiązany przy pierwszej czynności procesowej dołączyć do akt
sądowych pełnomocnictwo z podpisem mocodawcy lub wierzytelny odpis
pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca
podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy
innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Sąd może w razie wątpliwości
zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.”;
3
12) w art. 42 § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Adwokat, radca prawny, doradca podatkowy lub rzecznik patentowy, który
wypowiedział pełnomocnictwo, jest obowiązany działać za stronę jeszcze przez dwa
tygodnie, chyba że mocodawca zwolni go od tego obowiązku. Każdy inny pełnomocnik
powinien, pomimo wypowiedzenia, działać za mocodawcę przez ten sam czas, jeżeli
jest to konieczne do uchronienia mocodawcy od niekorzystnych skutków prawnych.”;
13) w art. 46 § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Do pisma należy dołączyć pełnomocnictwo lub jego wierzytelny odpis, jeżeli pismo
wnosi pełnomocnik, który w danej sprawie nie złożył jeszcze tych dokumentów przed
sądem.”;
14) w art. 48 § 2 otrzymuje brzmienie:
„§ 2. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu, o którym mowa w art. 76 § 1 i 2
Kodeksu postępowania administracyjnego oraz w art. 194 § 1 i 2 ustawy - Ordynacja
podatkowa, wystarczy przedstawić urzędowo poświadczony przez ten organ odpis lub
wyciąg z dokumentu. Sąd zażąda udzielenia odpisu lub wyciągu, jeżeli strona sama
uzyskać ich nie może. Gdy sąd uzna za konieczne przejrzenie oryginału dokumentu,
może wystąpić o jego dostarczenie.”;
15) w art. 49 dodaje się § 4 w brzmieniu:
„§ 4. Czynności, o których mowa w § 1 i 2, może wykonywać referendarz sądowy.”;
16) w art. 52 § 3 otrzymuje brzmienie:
„§ 3. Jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem
skargi, skargę na akty lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 i 4a, można
wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu - w terminie czternastu
dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu
lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa. Zachowanie tego terminu
ocenia sąd po wniesieniu skargi. Sąd może uznać, że uchybienie terminu nastąpiło bez
winy skarżącego i rozpoznać skargę.”;
17) w art. 54:
a) § 2 i 3 otrzymują brzmienie:
„§ 2. Organ, o którym mowa w § 1, przekazuje skargę sądowi wraz z kompletnymi i
uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu dni od
dnia jej otrzymania.
§ 3. Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania
zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w
4
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1633 › Pobierz plik