eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób

Rządowy projekt ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób

projekt dotyczy wprowadzenia rozwiązań przewidujących terapię, w warunkach izolacji, sprawców przestępstw, którzy z powodu zaburzonej psychiki mogą ponownie popełnić groźne przestępstwo przeciwko życiu, zdrowiu, bezpieczeństwu powszechnemu lub wolności seksualnej i umożliwienia tym sprawcom, w wyniku odbytej terapii, readaptacji do społeczeństwa i funkcjonowania w nim oraz efektywnego monitorowania zachowania tych spośród sprawców, którzy po odbyciu kary będą przebywać na wolności

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1577
  • Data wpłynięcia: 2013-07-17
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób
  • data uchwalenia: 2013-11-22
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2014 r. poz. 24

1577

pielęgniarek, w tym pielęgniarki oddziałowej.
Terapeuci zajęciowi będą organizować czas pobytu pacjenta w Ośrodku.
Przewidziano min. 4 terapeutów na zmianę (ranną i popołudniową), przy czym praca
wykonywana byłaby również w dni wolne od pracy.
Właściwa praca terapeutyczna wykonywana byłaby przez psychologów. Na jednej
zmianie dziennej i popołudniowej powinno być zatrudnionych po min. 2
psychologów. Prowadziliby oni indywidualną i grupową psychoterapię.
Oddziaływania resocjalizacyjne realizowane byłyby przez wychowawców
posiadających wykształcenie o tym profilu. Przewidziano wykonywanie pracy
w systemie pracy rannej i popołudniowej z dniami wolnymi od pracy włącznie.
W zakresie opieki lekarskiej w okresie przejściowym przewiduje się zatrudnienie
jednego psychiatry. Bieżąca opieka w zakresie stanu somatycznego pacjenta byłaby
realizowana przez system konsultacji, o ile to możliwe odbywających się na terenie
Ośrodka;
2) w okresie funkcjonowania docelowego ośrodka
W przypadku gdy liczba osób przekroczy 10, począwszy od następnego roku
rozpocznie się wydatkowanie środków na inwestycję docelową, która będzie
realizowana w trzech kolejnych latach, a łączny koszt przedsięwzięcia to kwota
ok. 50.600.000 zł.
Pierwszy rok inwestycji będzie związany z pracami projektowymi oraz
przygotowaniem terenu budowy i rozpoczęciem prac wykonania przyłączy do sieci
(m.in. kanalizacji, wodociągów, kanalizacji deszczowej wraz z systemem
zagospodarowania wód, sieci energetycznej, stacji trafo, sieci gazowej). Wartość
etapu pierwszego oszacowano na kwotę ok. 5.000.000 zł. Kwota ta jest ujęta w art. 55
ust. 2 pkt l [łącznie ok. 15.000.000 zł, tj. ok. 5.000.000 zł koszt inwestycji, o której
mowa wyżej, oraz ok. 10.000.000 zł przeznaczone na wydatki rzeczowe wraz
z wydatkami płacowymi (wynagrodzenia wraz z pochodnymi)].
Drugi rok inwestycji oszacowano na kwotę ok. 25.000.000 zł, z przeznaczeniem na
prace budowlane związane ze wznoszeniem obiektu oraz kontynuacją prac
przyłączeniowych do poszczególnych rodzajów instalacji. Wydatek ten ujęty jest
w art. 55 ust. 2 pkt 2 [łącznie ok. 35.000.000 zł, tj. ok. 25.000.000 zł koszt inwestycji,
o której mowa wyżej, oraz ok. 10.000.000 zł przeznaczone na wydatki rzeczowe wraz
z wydatkami płacowymi (wynagrodzenia wraz z pochodnymi)].
26

Trzeci rok inwestycji będzie ostatnim rokiem jej realizacji, w którym zostaną
wykonane końcowe prace budowlane, zagospodarowanie terenu wraz z infrastrukturą
drogową oraz z wyposażeniem Ośrodka. Etap ten oszacowano na kwotę
ok. 20.600.000 zł. Wydatek ten ujęty jest w art. 55 ust. 2 pkt 3 [łącznie
ok. 30.600.000 zł, tj. ok. 20.600.000 zł koszt inwestycji, o której mowa powyżej, oraz
ok. 10.000.000 zł przeznaczone na wydatki rzeczowe wraz z wydatkami płacowymi
(wynagrodzenia wraz z pochodnymi)].
Koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi w trzech wyżej wymienionych latach
zostały oszacowane przy założeniu, iż w Ośrodku przebywać będzie do 12 pacjentów.
Począwszy od roku X + 3, o którym mowa art. 55 ust. 2 pkt 4, zaplanowano wydatki
o charakterze stałym na funkcjonowanie Ośrodka w wysokości ok. 20.000.000 zł
(przy założeniu 24 pacjentów), w tym: około ok. 3.500.000 zł na bieżącą działalność
Ośrodka oraz koszty zakupu usług ochrony, koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi
dla personelu, które będą uzależnione i sukcesywnie uruchamiane w zależności od
liczby pacjentów Ośrodka.
Do kosztów projektu wliczono również koszt asysty medycznej przewidzianej
w art. 18 projektu. Udział lekarza, pielęgniarki lub ratownika medycznego przy
zatrzymaniu i doprowadzeniu pociąga za sobą koszt rzędu ok. 3000 zł. Jednakże
liczba takich przypadków, wedle oczekiwań, będzie wynosić co najwyżej jeden
rocznie.
4. Wpływ na konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki, rynek pracy, sytuację
i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie wywołuje skutków w sferze konkurencyjności zewnętrznej
i wewnętrznej gospodarki, rynku pracy i w zakresie rozwoju regionalnego.
5. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało wpływ na sądy, prokuratury, Policję,
skazanych, w stosunku do których będzie stosowany nadzór prewencyjny lub
umieszczenie w Ośrodku, oraz osoby zatrudnione w tworzonym Ośrodku.
6. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy w ramach konsultacji został przekazany do zaopiniowania sądom
i prokuraturom apelacyjnym, Sądowi Najwyższemu, Krajowej Radzie Sądownictwa,
Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Rzecznikowi Praw Dziecka, Prokuratorowi
Generalnemu, Stowarzyszeniu Prokuratorów Rzeczypospolitej Polskiej, Stowarzyszeniu
27

Sędziów Polskich „Iustitia”, Naczelnej Radzie Adwokackiej, Krajowej Izbie Radców
Prawnych, Krajowej Radzie Prokuratury, Krajowej Radzie Sądownictwa, Krakowskiemu
Stowarzyszeniu Terapeutów Uzależnień, Polskiemu Towarzystwu Terapii Uzależnień,
Zarządowi Głównemu Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Prezesowi Polskiego
Towarzystwa Psychoterapeutycznego, Prezesowi Polskiego Towarzystwa
Seksuologicznego,
Prezydium
Zarządu
Głównego
Polskiego
Towarzystwa
Psychiatrycznego, Naczelnej Radzie Lekarskiej, Generalnemu Inspektorowi Danych
Osobowych, a także Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka oraz podmiotom
reprezentującym szeroko rozumiane środowisko medyczne.
Większość sądów i prokuratur nie zgłosiła uwag do projektu, a niektóre jednostki
organizacyjne poparły zawarte w projekcie rozwiązania. Natomiast część sądów
i prokuratur podniosła wątpliwości co do zgodności projektu z Konstytucją lub zgłosiła
uwagi o charakterze proceduralnym, z których większość uwzględniono. Opinie
środowiska medyczno-psychiatrycznego miały zazwyczaj charakter dość krytyczny,
w szczególności z uwagi na fakt, że terapia zaburzeń osobowości jest problematyczna.


















32/07-kt
28

Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA)
z dnia
w sprawie liczby łóżek dla osób stwarzających zagrożenie, wymagań ogólnoprzestrzennych,
sanitarnych i instalacyjnych, warunków zabezpieczenia, oraz rodzaju i liczebności
personelu mającego styczność z osobami stwarzającymi zagrożenie umieszczonymi
w Krajowym Ośrodku Terapii Zaburzeń Psychicznych

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia … o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami
psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób
(Dz. U. poz.) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) łączną liczbę łóżek w Krajowym Ośrodku Terapii Zaburzeń Psychicznych, dalej zwanym
„Ośrodkiem”, przeznaczonych dla osób stwarzających zagrożenie;
2) wymagania ogólnoprzestrzenne, sanitarne i instalacyjne, jakie muszą spełniać pomieszczenia
i urządzenia Ośrodka stosownie do rodzaju wykonywanej działalności leczniczej oraz zakresu
udzielanych świadczeń zdrowotnych;
3) warunki zabezpieczenia Ośrodka;
4) liczebność poszczególnych kategorii personelu mającego styczność z osobami
umieszczonymi w Ośrodku.
§ 2. Łączna liczba łóżek Ośrodka wynosi 60.
§ 3. Ośrodek spełnia następujące wymagania ogólnoprzestrzenne, sanitarne i instalacyjne:
1) każda sala dla osoby umieszczonej w Ośrodku wyposażona jest we własny węzeł sanitarny
z muszlą klozetową i umywalką, które wykonane są ze stali nierdzewnej;
2) umywalka wyposażona jest w kran z litego metalu uruchamiany fotokomórką;
3) węzeł sanitarny oddzielony jest od sali ścianami działowymi ze stali nierdzewnej,

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia
(Dz. U. Nr 216, poz. 1607).

1
uniemożliwiającymi podgląd z korytarza;
4) węzeł sanitarny wyposaża się w system czujników ruchu połączony z dyżurka pielęgniarską;
5) każda sala wyposażona jest w łóżko przymocowane trwale do podłogi, pozwalające na dostęp
z każdej strony i dające możliwość zastosowania przymusu bezpośredniego w postaci
unieruchomienia lub izolacji;
6) każda sala dla osoby umieszczonej w ośrodku wyposażona jest w kamerę włączaną wyłącznie
w okresie stosowania przymusu bezpośredniego;
7) obraz z kamery umieszczonej w sali dla osoby umieszczonej w Ośrodku przekazywany jest do
dyżurki pielęgniarskiej;
8) każda sala dla osoby umieszczonej w Ośrodku wyposażona jest w szafkę przyłóżkową, szafę
ubraniową, stolik, oraz krzesło które wykonane z lekkiego materiału np. plastiku;
9) wymienione w pkt.8 meble za wyjątkiem krzesła wykonane są z metalu i na trwałe
przymocowane do ścian lub podłogi;
10) każda sala dla osoby umieszczonej w Ośrodku wyposażona jest w 1 okno z szybami
uniemożliwiającymi ich zbicie;
11) na zewnątrz otwory okienne wyposaża się w żaluzje stalowe, spełniające rolę krat;
12) każde okno Ośrodka wyposaża się w system sygnalizujący nieuprawnione otwarcie okna;
13) każdy otwór okienny wyposaża się na zewnątrz w system czujek podczerwieni sygnalizujący
próbę opuszczenia Ośrodka przez okno;
14) Ośrodek wyposażony jest w świetlicę, stołówkę, pokoje do prowadzenia terapii, gabinet
zabiegowy, pokoje dla personelu;
15) wszystkie pomieszczenia Ośrodka muszą być połączone wspólnym korytarzem;
16) Ośrodek musi posiadać możliwość wydzielenia pododdziałów minimum 6-łóżkowych,
maksimum 15 łóżkowych.
§ 4. 1. Ośrodek dysponuje warunkami maksymalnego zabezpieczenia w postaci:
1) posiadania drzwi i okien wyposażonych w urządzenia uniemożliwiające samowolne
opuszczenie ośrodka;
2) jest wyposażony w:
a) system telewizji wewnętrznej umożliwiający obserwację drzwi wejściowych, okien
zewnętrznych, sal ogólnych, izolatek oraz korytarzy,
b) elektroniczny system sygnalizujący niekontrolowane otwarcie drzwi i okien,

2
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 15

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: