Rządowy projekt ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
projekt dotyczy kolejnego etapu realizacji deregulacji lub całkowitej dereglamentacji 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych, pozostających w gestii Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1576
- Data wpłynięcia: 2013-07-17
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych
- data uchwalenia: 2014-05-09
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 768
1576-czesc-II
R O Z P O R Z Ą D Z E N I E
M I N I S T R A F I N A N S Ó W )
z dnia
w sprawie wykazu dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia na
wykonywanie działalności brokerskiej
Na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie
ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154, z późn. zm.)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej
w zakresie ubezpieczeń albo reasekuracji, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą
fizyczną, dołącza się następujące dokumenty:
1)
oświadczenie o pełniej zdolności do czynności prawnych;
2)
kopię decyzji o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP);
3)
informację o osobie wydaną z Krajowego Rejestru Karnego lub zaświadczenie
o niekaralności wydane przez organ innego państwa właściwy do wydawania
zaświadczeń o niekaralności nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku,
świadczące o niekaralności za przestępstwa określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy
z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym;
4)
kopię świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie
średnie lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej;
5)
kopię zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów
Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych albo kopię uchwały Komisji stwierdzającej
uzyskanie zwolnienia z wymogu zdawania egzaminu przed tą Komisją;
6)
informację o przebiegu pracy zawodowej oraz świadectwa pracy, umowy agencyjne lub
inne dokumenty, potwierdzające co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe
w zakresie ubezpieczeń zdobyte w okresie 5 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie
wniosku o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej;
1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej – instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt
3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu
działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 248, poz. 1481).
2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 48, poz.
447, Nr 167, poz. 1396 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. 157, poz. 1119, z 2009 r. Nr 18 poz. 97 i Nr 42 poz.
341.
– 2 –
7)
oryginał lub kopię polisy poświadczoną przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającą
zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu
wykonywania działalności brokerskiej;
8)
oświadczenie, że wnioskodawca nie jest prawomocnie pozbawiony prawa prowadzenia
działalności gospodarczej zgodnie z art. 373 lub art. 374 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r.
- Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2012 r. poz. 1122, z późn. zm.));
9)
oświadczenie, że wnioskodawca był lub nie był członkiem zarządu brokera
ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego będącego osobą prawną, któremu cofnięto
zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub
reasekuracji;
10) oświadczenie, że wnioskodawca był lub nie był brokerem ubezpieczeniowym lub
reasekuracyjnym (osoba fizyczna), któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie
działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji.
§ 2. Przepisu § 1 pkt 5 i 6 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca dołączy do wniosku:
1)
informację o przebiegu pracy zawodowej oraz świadectwa pracy lub inne dokumenty,
potwierdzające, że wnioskodawca przez co najmniej sześć lat wykonywał czynności
bezpośrednio związane z czynnościami brokerskimi w okresie 10 lat bezpośrednio
poprzedzających złożenie wniosku;
2)
pozytywną opinię brokera ubezpieczeniowego albo reasekuracyjnego potwierdzającą
sześcioletnie doświadczenie zawodowe, o którym mowa w pkt 1.
§ 3. Do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej
w zakresie ubezpieczeń albo reasekuracji, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą
prawną, dołącza się następujące dokumenty:
1)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego wydany nie później niż 3 miesiące przed dniem
złożenia wniosku;
2)
akt notarialny umowy spółki;
3)
dokumenty, o których mowa w § 1 pkt 1, 3, 4, 9 i 10, dotyczące wszystkich członków
zarządu;
4)
dokumenty, o których mowa w § 1 pkt 5 i 6, dotyczące członków zarządu, którzy
spełniają wymogi określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. e i f ustawy z dnia 22 maja 2003 r.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2012 r. poz. 1529 oraz
z 2013 r. poz. 355 i 613.
– 3 –
o pośrednictwie ubezpieczeniowym albo dokumenty, o których mowa w § 2, dotyczące
członków zarządu, którzy spełniają wymogi określone w art. 28 ust. 5a lub 5b ustawy
z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym;
5)
oryginał lub kopię polisy stwierdzającej zawarcie umowy obowiązkowego
ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności
brokerskiej.
§ 4. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
M I N I S T E R F I N A N S Ó W
4) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2003 r.
w sprawie wykazu dokumentów, które dołącza się do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie
działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń albo reasekuracji (Dz. U. Nr 210, poz. 2042 oraz z 2005 r.
Nr 61, poz. 536), które na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy z dnia …. o ułatwieniu dostępu do wykonywania
niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. poz. …) traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia.
49/06/BS
UZASADNIENIE
Wejście w życie ustawy z dnia …. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych
zawodów regulowanych (Dz. U. poz. …), która wprowadza zmiany w ustawie z dnia 22 maja
2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154, z późn. zm.),
powoduje konieczność wydania, na podstawie art. 28 ust. 6 ustawy o pośrednictwie
ubezpieczeniowym nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykazu
dokumentów dołączanych do wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności
brokerskiej.
Przepisy nowelizujące ustawę o pośrednictwie ubezpieczeniowym wprowadzają zmiany,
które mają służyć ułatwieniu dostępu do zawodu brokera ubezpieczeniowego
i reasekuracyjnego. W ustawie o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów
regulowanych przewidziano możliwość zwolnienia kandydata z egzaminu dla brokera
ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego oraz alternatywę dla wymogu zdania powyższego
egzaminu poprzez wprowadzenie wymogu sześcioletniego doświadczenia zawodowego
i uzyskania pozytywnej opinii brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego.
W myśl art. 28 ust. 5c ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym w znowelizowanym
kształcie Komisja Egzaminacyjna dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych
stwierdza na wniosek jednostek organizacyjnych uczelni uprawnionych do nadawania stopnia
naukowego doktora nauk ekonomicznych lub doktora nauk prawnych, uznanie studiów
wyższych ukończonych w RP lub zagranicznych studiów wyższych uznawanych w RP za
równorzędne, które zakresem kształcenia obejmują zakres tematów egzaminacyjnych dla
brokerów ubezpieczeniowych lub reasekuracyjnych. W art. 28 ust. 5d znowelizowanej ustawy
o pośrednictwie ubezpieczeniowym, przewiduje się, że kandydat zostanie zwolniony
z wymogu złożenia egzaminu, jeżeli ukończył studia wyższe, o których mowa powyżej, oraz
zaliczył egzaminy na tych studiach przeprowadzone w formie pisemnej, z zachowaniem
zasady anonimowości oceny prac, a od ukończenia studiów nie upłynęło więcej niż trzy lata.
Natomiast w art. 28 ust. 5a i 5b ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym
w znowelizowanym brzmieniu przewidziano alternatywę dla wymogu zdania egzaminu dla
brokerów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych. Powyższego wymogu nie stosuje się do
osób ubiegających się o zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie
ubezpieczeń oraz osób wykonujących czynności brokerskie w zakresie ubezpieczeń, które
przez co najmniej sześć lat wykonywały czynności bezpośrednio związane z czynnościami
brokerskimi w okresie dziesięciu lat poprzedzających złożenie wniosku oraz posiadają
pozytywną opinię brokera ubezpieczeniowego, pod kierunkiem którego wykonywały
czynności bezpośrednio związane z czynnościami brokerskimi przez okres co najmniej
sześciu lat.
W ustawie o pośrednictwie ubezpieczeniowym wprowadzono również zmiany w zakresie
danych dotyczących przedsiębiorców zawartych w rejestrze brokerów ubezpieczeniowych
(art. 44 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy). Wymóg podania numeru w ewidencji działalności
gospodarczej zastąpiono wymogiem podania Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP).
Projekt rozporządzenia jest analogiczny do dotychczasowego rozporządzenia Ministra
Finansów z dnia 13 listopada 2003 r. w sprawie wykazu dokumentów, które dołącza się do
wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie
ubezpieczeń albo reasekuracji (Dz. U. Nr 210, poz. 2042).
1
Zmiany wprowadzone w projektowanym rozporządzeniu są konsekwencją zmian jakie
przewidziano w ustawie o pośrednictwie ubezpieczeniowym w tym zakresie i zostały
omówione poniżej:
1) W związku z wprowadzeniem do ustawy o pośrednictwie ubezpieczeniowym
przepisów dotyczących zwolnienia kandydata z egzaminu dla brokerów
ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych w § 1 pkt 5 projektowanego rozporządzenia
przewidziano możliwość dołączenia do wniosku o wydanie zezwolenia na
wykonywanie działalności brokerskiej kopii uchwały Komisji Egzaminacyjnej
stwierdzającej uzyskanie zwolnienia z wymogu zdawania egzaminu przed tą Komisją;
2) W projektowanym rozporządzeniu wprowadzono przepis § 2, który dotyczy
możliwości uzyskania zezwolenia na wykonywanie czynności brokerskich, jeżeli
wnioskodawca posiada sześcioletnie doświadczenie zawodowe i pozytywną opinię
brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego. Przepis § 2 przewiduje, że w
powyższym przypadku zamiast kopii zaświadczenia o zdanym egzaminie przed
Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych oraz
dokumentów potwierdzających trzyletnie doświadczenie zawodowe do wniosku
należy dołączyć dokumenty potwierdzające sześcioletnie doświadczenie zawodowe
oraz pozytywną opinię brokera ubezpieczeniowego albo reasekuracyjnego
potwierdzającą powyższe doświadczenie;
3) W związku z nowelizacją przepisów ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie
ubezpieczeniowym w zakresie danych identyfikujących przedsiębiorcę w § 1 pkt 2
projektowanego rozporządzenia wprowadzono wymóg dołączenia do wniosku kopii
decyzji o nadaniu Numeru Identyfikacji Podatkowej (NIP). Projektowane
rozporządzenie nie przewiduje już obowiązku dołączania do wniosku zaświadczenia o
wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. W związku z nowelizacją ustawy z
dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220,
poz. 1447, z późn. zm.), w miejsce ewidencji działalności gospodarczej utworzono
Centralną Ewidencję i Informację o Działalności Gospodarczej (CEiDG), która jest
prowadzona w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw
gospodarki. Obecnie numerem identyfikacyjnym przedsiębiorcy, będącego osobą
fizyczną, jest Numer Identyfikacji Podatkowej (NIP). Zgodnie z obecnie
obowiązującymi regulacjami nie jest już nadawany numer CEiDG ani też numer
ewidencji działalności gospodarczej. Dlatego też w projektowanym rozporządzeniu
wprowadzono wymóg dołączenia do wniosku kopii decyzji o nadaniu Numeru
Identyfikacji Podatkowej (NIP).
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej. Projekt nie podlega
procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów dotyczących notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
udostępniony na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji (Rządowy Proces
Legislacyjny) z chwilą przekazania go do uzgodnień z członkami Rady Ministrów i
konsultacji społecznych.
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1576-czesc-II › Pobierz plik
- 1576-cz-I › Pobierz plik