eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw

projekt dotyczy zmiany zasady ustalania wysokości uposażenia funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, BOR, CBA, SKW oraz SWW, ABW, AW, Służby Więziennej oraz żołnierzy zawodowych należnego w okresie choroby, zbliżonej do zasad w systemie powszechnym

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1497
  • Data wpłynięcia: 2013-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym, ustawy o służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2014-01-24
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 502

1497

funkcjonariuszy, które są ustalane jako iloczyn kwoty bazowej (określonej w ustawie
budżetowej), wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej oraz limitu etatów;
2) wynikające ze zmiany treści upoważniania i poszerzenia zakresu regulacji o określenie trybu
zwiększenia funduszu o środki finansowe uzyskane z tytułu zmniejszenia uposażeń
funkcjonariuszy do 80%, w okresie przebywania na zwolnieniu lekarskim, przez art. 10 pkt 8
ustawy z dnia …, a także trybu postępowania oraz właściwości przełożonych w zakresie
przyznawania nagród uznaniowych dla funkcjonariuszy zastępujących funkcjonariuszy
przebywających na zwolnieniach lekarskich, zgodnie z dodanym art. 60f tej ustawy;
3) wzorem innych służb mundurowych w projekcie rozporządzenia przewiduje się możliwość
podwyższania wysokości funduszu w ramach łącznej sumy środków na uposażenia zasadnicze
funkcjonariuszy Służby Więziennej wraz z dodatkami o charakterze stałym. Aktualnie
wysokość funduszu na nagrody roczne, uznaniowe i zapomogi może być podwyższana tylko
przez Ministra Sprawiedliwości w ramach łącznej sumy środków na uposażenia zasadnicze
wraz z dodatkami o charakterze stałym. Zgodnie z wprowadzoną zmianą Dyrektor Generalny
Służby Więziennej będzie posiadał kompetencję do podwyższania wysokości funduszu,
analogicznie do innych służb mundurowych, gdzie uprawnienia do jego podwyższania
posiadają szefowie i komendanci tych służb, a nie Minister;
4) polegające na odejściu od enumeratywnego wyliczenia jednostek organizacyjnych, w których
wyżsi przełożeni ustalają wysokość funduszu w podległych im jednostkach organizacyjnych
SW, na rzecz bardziej elastycznego sformułowania uwzględniającego zmiany w zakresie
podległości tych jednostek. W chwili obecnej, np. dyrektor okręgowy Służby Więziennej,
w ramach jednostek organizacyjnych mu podległych, nie posiada ośrodka doskonalenia kadr
Służby Więziennej, a jedyny aktualnie ośrodek tego typu podlega bezpośrednio Dyrektorowi
Generalnemu Służby Więziennej, co również w przyszłości, na podstawie odrębnych
przepisów, może ulec zmianie;
5) polegające na ustaleniu, że wysokość funduszu w ramach środków finansowych uzyskanych
z tytułu zmniejszenia uposażeń, które zwiększają fundusz na nagrody i zapomogi ustala we
własnym zakresie kierownik jednostki w podległej mu jednostce organizacyjnej, co znacznie
usprawni procedurę i postępowanie w zakresie przyznawania nagród uznaniowych dla
funkcjonariuszy zastępujących nieobecnych w służbie z powodu absencji chorobowej;
6) wprowadzenia regulacji, że nagrody uznaniowe ze środków finansowych, o których mowa
w art. 60f ust. 1 i 2 ustawy, przyznaje przełożony z urzędu, zgodnie z kompetencjami
w sprawach osobowych funkcjonariuszy.

W projekcie jak w przepisach dotychczasowych określono, że:
1)
zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2010 r.
w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu (Dz.U. Nr 245, poz. 1637),
dysponentem środków budżetu państwa jest zarówno dysponent części budżetowej, jak
i każdy z kierowników podległych mu jednostek budżetowych. Zatem fundusz tworzy się we
wszystkich jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej, a jego wysokość, zgodnie
z podległością służbową tych jednostek, wynikającą z art. 11 i 12 ustawy o Służbie
Więziennej ustala odpowiednio Dyrektor Generalny Służby Więziennej i dyrektor okręgowy
Służby Więziennej. Powyższy sposób ustalania wysokości funduszu pozwala na prowadzenie
celowej i racjonalnej polityki w zakresie dysponowania tymi środkami oraz umożliwia
dokonywanie zmian w okresie roku budżetowego, jak również koordynowanie tych zmian;
2)
określono również właściwość przełożonych w zakresie przyznawania i wypłaty nagród
i zapomóg. Przełożonym właściwym do przyznawania nagród rocznych, uznaniowych
i zapomóg jest, co do zasady, kierownik jednostki organizacyjnej Służby Więziennej, w której
funkcjonariusz pełni służbę, oraz wyższy przełożony w stosunku do funkcjonariuszy
5

zajmujących wyższe stanowiska kierownicze w Służbie Więziennej (art. 63 ust. 2 ustawy
o Służbie Więziennej);
3)
w zakresie przyznawania nagród uznaniowych, niezależnie od właściwości kierownika
jednostki i właściwości wyższego przełożonego w stosunku do funkcjonariuszy zajmujących
wyższe stanowiska kierownicze w Służbie Więziennej, nagrody uznaniowe może przyznać
także odpowiednio Dyrektor Generalny Służby Więziennej, dyrektor okręgowy Służby
Więziennej, komendant Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej, komendant
ośrodka szkolenia i komendant ośrodka doskonalenia kadr Służby Więziennej. Zgodnie z art.
203 ustawy o Służbie Więziennej, nagrody uznaniowe mogą być przyznane funkcjonariuszowi
za sumienne wykonywanie zadań służbowych, wykonywanie zadań wymagających znacznego
nakładu pracy, a także dokonanie czynu świadczącego o odwadze funkcjonariusza. Mając na
uwadze hierarchiczną strukturę organizacyjną Służby Więziennej, prestiż przełożonego i sam
charakter nagrody uznaniowej, zgodnie z projektem rozporządzenia nagrodę uznaniową może
przyznać Dyrektor Generalny Służby Więziennej – wszystkim funkcjonariuszom, natomiast
dyrektor okręgowy Służby Więziennej – funkcjonariuszom pełniącym służbę w podległych
mu jednostkach organizacyjnych. Zgodnie z art. 10 ust. 2 i art. 12 ust. 3 ustawy o Służbie
Więziennej, Dyrektor Generalny Służby Więziennej i dyrektor okręgowy Służby Więziennej,
jest przełożonym wszystkich funkcjonariuszy w podległych im jednostkach organizacyjnych.
Możliwość przyznawania nagród uznaniowych posiadają także wszyscy kierownicy jednostek
organizacyjnych Służby Więziennej, w stosunku do funkcjonariuszy delegowanych do ich
jednostki ze względu na potrzeby służby, w trybie art. 70 ustawy o Służbie Więziennej.
Kierownik jednostki jest przełożonym funkcjonariusza delegowanego do podległej mu
jednostki organizacyjnej, przez cały okres delegowania. Kierownik jednostki, w którego
dyspozycji pozostaje funkcjonariusz w okresie delegowania tym samym ma możliwość
przyznania nagrody uznaniowej, w wysokości uwzględniającej zaangażowanie
funkcjonariusza na rzecz realizacji obowiązków w podległej mu jednostce. W innym
przypadku, np. Dyrektor Generalny Służby Więziennej, który podjął decyzje o delegowaniu
funkcjonariusza z aresztu śledczego lub zakładu karnego do Centralnego Zarządu Służby
Więziennej musiałby wnioskować do dyrektora tej jednostki o przyznanie nagrody uznaniowej
z tytułu służby pełnionej w innej jednostce organizacyjnej. Z podobnych względów nagrodę
uznaniową może przyznać dyrektor okręgowy Służby Więziennej, komendant Centralnego
Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej, komendant ośrodka szkolenia Służby Więziennej,
komendant ośrodka doskonalenia kadr Służby Więziennej, dyrektor zakładu karnego albo
dyrektor aresztu śledczego funkcjonariuszowi delegowanemu do czasowego pełnienia służby
w tej jednostce albo funkcjonariuszowi pozostającemu bez przydziału służbowego w tej
jednostce. Tryb przyznawania nagród uznaniowych jest analogiczny, jak w przypadkach
przyznawania wyróżnienia w formie nagrody pieniężnej, w trybie art. 169 ustawy o Służbie
Więziennej;
4)
nagrody roczne, nagrody uznaniowe i zapomogi wypłaca jednostka organizacyjna właściwa w
sprawach wypłaty uposażenia funkcjonariusza. Określenie podmiotu dokonującego wypłaty,
jako jednostki, w której funkcjonariusz stale pełni służbę z punktu widzenia prawa
podatkowego ułatwia dokonywanie rozliczeń;
5)
rozporządzenie precyzuje tryb postępowania w sprawie przyznawania zapomóg
funkcjonariuszom Służby Więziennej. Uregulowania zawarte w projekcie ujednolicają sposób
postępowania w zakresie przyznawania zapomóg, który oparty jest o wewnętrzne decyzje
kierowników jednostek organizacyjnych Służby Więziennej. Zapomogi przyznaje przełożony
z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek w sprawie przyznania zapomogi, zainteresowanego
funkcjonariusza, a w uzasadnionych przypadkach, także na wniosek: bezpośredniego
przełożonego funkcjonariusza, osoby wyznaczonej do załatwiania spraw kadrowych lub
socjalnych w jednostce organizacyjnej Służby Więziennej lub organizacji związku
6

zawodowego funkcjonariuszy. Wniosek w sprawie przyznania zapomogi składa się do
komórki kadrowej lub osoby wyznaczonej do załatwiania spraw kadrowych lub socjalnych
w jednostce organizacyjnej Służby Więziennej. Funkcjonariusz może zostać zobowiązany do
udokumentowania okoliczności mających wpływ na sytuację osobistą oraz materialną jego
i rodziny, a w szczególności do:
a) potwierdzenia
wysokości innych dochodów funkcjonariusza, współmałżonka
i członków jego rodziny,
b) przedłożenia
innych
dokumentów
uzasadniających
przyznanie
zapomogi,
w szczególności zaświadczeń właściwych organów pomocy społecznej, dokumentacji
medycznej, rachunków i faktur.
Powyższe zasady rozpatrywania wniosków w sprawie przyznania zapomóg oparte są
o dotychczasowe przepisy rozporządzenia i praktykę.
Projekt przewiduje wejście w życie rozporządzenia z dniem wejścia w życie ustawy z dnia …
o zmianie ustawy o Policji, ustawy o Straży Granicznej, ustawy o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy
o Biurze Ochrony Rządu, ustawy o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu,
ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym,
ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, ustawy o służbie
funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, ustawy
o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. …), zgodnie z art. 10 pkt 8 i art. 18
tej ustawy.
Przedmiotowy projekt rozporządzenia nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu
przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu
funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239,poz. 2039, z
późn. zm.) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
Projektowane rozporządzenie nie jest objęte prawem Unii Europejskiej.























7



OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje rozporządzenie
Projekt rozporządzenia dotyczy funkcjonariuszy Służby Więziennej.

2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.), projekt zostanie udostępniony
w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości.
Projekt rozporządzenia zostanie również udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej
Rządowego Centrum Legislacji, zgodnie z § 11a uchwały Nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca
2002 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. Nr 13, poz. 221, z późn.zm.)
Projekt zostanie przesłany do konsultacji Niezależnemu Samorządnemu Związkowi
Zawodowemu Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa.

3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa

i budżety jednostek samorządu terytorialnego
Wprowadzenie w życie rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych
dla budżetu. Środki finansowe przeznaczone na fundusz nagród i zapomóg dla funkcjonariuszy Służby
Więziennej, w wysokości 10,5% planowanych na dany rok kalendarzowy środków na uposażenia
zasadnicze wraz z dodatkami o charakterze stałym, w rozumieniu art. 50 ustawy z dnia 27 sierpnia
2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), zostały ujęte w części 37
budżetu państwa „Sprawiedliwość” na 2013 r. Środki finansowe uzyskane z tytułu zmniejszeń
uposażeń wprowadzonych nowymi regulacjami ustawy z dnia …….. 2013 r. zostaną przeznaczone na
wypłatę nagród uznaniowych.

4. Wpływ regulacji na rynek pracy

Przedstawione w projekcie rozporządzenia rozwiązania prawne nie będą miały wpływu na
rynek pracy.

5.

Wpływ
regulacji
na
konkurencyjność
gospodarki
i
przedsiębiorczość,
w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym także na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

6. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny

Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.









03/06/BS
8

strony : 1 ... 10 ... 20 ... 32 . [ 33 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: