eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 7
  • Nr druku: 1493
  • Data wpłynięcia: 2013-06-18
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: Ustawa o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2013-09-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1238

1493-cz-II


Załącznik nr 2

PLAN DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH


1. Plan działań naprawczych określa działania naprawcze mające na celu uniemożliwienie
powstania zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska, a w szczególności dla
wód podziemnych oraz działania mające na celu zapobieganie nieprawidłowościom.

2. Plan działań naprawczych określa w szczególności:
1) charakterystykę możliwych nieprawidłowości, w tym wycieków, ich rozmiarów i skutków
dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska, a także możliwych szkód;
2) opis szczelności odwiertów iniekcyjnych i obserwacyjnych oraz charakterystyka innych
instalacji, które mogą powodować zagrożenie wystąpienia nieprawidłowości;
3) przedstawienie dopuszczalnych parametrów ciśnienia zatłaczania, wydajność tłoczenia
dwutlenku węgla;
4) charakterystykę
obiektów i obszarów objętych zagrożeniem wystąpienia
nieprawidłowości wraz z przedstawieniem tych informacji na mapie;
5) ocenę ryzyka powstania nieprawidłowości, w tym wycieków dwutlenku węgla oraz ich
kosztów;
6) opis środków oraz badań i pomiarów wykonywanych w celu zapobiegania
nieprawidłowościom, w szczególności przy odwiertach iniekcyjnych i obserwacyjnych;
7) opis środków zaradczych w przypadku wystąpienia nieprawidłowości, w szczególności
przy odwiertach iniekcyjnych i obserwacyjnych, w tym działań oraz badań i pomiarów
podejmowanych w celu usunięcia oraz zapobiegania powstaniu dalszych nieprawidłowości;
8) opis działań naprawczych i działań zapobiegawczych w rozumieniu przepisów ustawy
z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie
(Dz. U. Nr 75, poz. 493, z późn. zm.);
9) sposób i termin likwidacji otworów i instalacji oraz rekultywacji terenu w przypadku
wystąpienia nieprawidłowości;
10) sposób i termin rozliczenia emisji w przypadku wydostania się dwutlenku węgla poza
kompleks podziemnego składowania dwutlenku węgla;
11) sposób powiadomienia właściwych organów w przypadku wystąpienia nieprawidłowości
w procesie zatłaczania lub składowania dwutlenku węgla albo w kompleksie podziemnego
składowania dwutlenku węgla, które wiążą się z ryzykiem wystąpienia wycieku dwutlenku
węgla lub powstaniem zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi oraz dla środowiska, wraz
z określeniem nieprawidłowości w wymiarze jakościowym i ilościowym;
12) sposób przekazania właściwym organom oraz właścicielom i użytkownikom
nieruchomości informacji o podjętych środkach zaradczych i ich skuteczności.

5


Załącznik nr 3


TYMCZASOWY PLAN DZIAŁAŃ PO ZAMKNIĘCIU
PODZIEMNEGO SKŁADOWISKA DWUTLENKU WĘGLA


1. Tymczasowy plan działań po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla
określa działania podejmowane przez przedsiębiorcę po zakończeniu zatłaczania dwutlenku
węgla, do podziemnego składowiska dwutlenku węgla do czasu zatwierdzenia planu ruchu
likwidowanego zakładu górniczego.

2. Tymczasowy plan działań po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla
określa w szczególności:
1) potwierdzenie spełnienia warunków umożliwiających zamknięcie podziemnego
składowiska dwutlenku węgla;
2) termin zamknięcia otworów iniekcyjnych;
3) tymczasowe działania w zakresie:
a) monitorowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, z uwzględnieniem wymagań
o których mowa w załączniku 1 do rozporządzenia,
b) działań naprawczych, z uwzględnieniem wymagań o których mowa w załączniku
2 do rozporządzenia,
c) działań naprawczych i działań zapobiegawczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U. Nr 75,
poz. 493, z późn. zm.),
d) rozliczenia emisji w przypadku wydostania się dwutlenku węgla poza kompleks
podziemnego składowania dwutlenku węgla,
e) sprawozdawczości;
4) zakres obserwacji i badań terenowych, w szczególności w zakresie:
a) obserwacji i opróbowania wód podziemnych,
b) pomiarów temperatury i ciśnienia w kompleksie podziemnego składowania dwutlenku
węgla,
c) składu powietrza glebowego,
d) pomiarów szczelności odwiertów i instalacji,
e) badań i pomiarów specjalnych np.: geofizycznych;
5) badania laboratoryjne;
6) harmonogram i sposób likwidacji otworów wiertniczych lub wyrobisk, innych instalacji
i obiektów zakładu górniczego oraz rekultywacji gruntów;
7) wskazanie odwiertów i instalacji niepodlegajacych likwidacji, które zostaną wykorzystane
do innych celów np.: monitoringowych lub kontrolnych.


6


UZASADNIENIE

Rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań jakim
powinien odpowiadać plan zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla
stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 27a ust. 6 ustawy Prawo
geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz.981 oraz z 2013 r. poz. 21 i …).
Na podstawie powołanego przepisu minister właściwy do spraw środowiska został
upoważniony do określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowych wymagań jakim
powinien odpowiadać plan zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla, w
tym plan monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, plan działań
naprawczych i tymczasowy plan działań po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku
węgla. Założenia opisane przepisami niniejszego rozporządzenia winny mieć przy tym na
uwadze potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa prowadzenia działalności polegającej na
podziemnym składowaniu dwutlenku węgla, w tym ochrony zdrowia i życia ludzi oraz
środowiska, a także potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego.
Projektowana regulacja ma na celu transpozycję przepisów dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego
składowania dwutlenku węgla oraz zmieniającej dyrektywę Rady 85/337/EWG, dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/60/WE, 2001/80/WE, 2004/35/WE, 2006/12/WE,
2008/1/WE i rozporządzenie (WE) nr 1013/2006 (Dz. U. L 140 z 5.6.2009).
Konieczność precyzyjnego określenia sposobu podziemnego składowania dwutlenku
węgla wynika przy tym z obowiązku określonego w art. 27a ust. 2 ustawy Prawo geologiczne
i górnicze , który wskazuje na konieczność dołączenia planu zagospodarowania kompleksu
podziemnego składowania dwutlenku węgla do wniosku o udzielenie koncesji na podziemne
składowanie dwutlenku węgla. Plan zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku
węgla nawiązuje swoją ideą do projektu zagospodarowania złoża, wymaganego w przypadku
wydobywania kopalin ze złóż, którego celem jest określenie optymalnego wariantu
racjonalnego wykorzystania zasobów złoża oraz działań niezbędnych w zakresie ochrony
środowiska, w tym zapewniających ograniczenie ujemnych wpływów na środowisko.

W nawiązaniu do wymagań dyrektywy 2009/31/WE plan zagospodarowania
podziemnego składowiska dwutlenku węgla obejmuje plan monitoringu kompleksu
podziemnego składowania dwutlenku węgla, plan działań naprawczych i tymczasowy plan
działań po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla.
W niniejszym rozporządzeniu określono zatem szczegółowe wymagania jakim
powinien odpowiadać plan monitoringu kompleksu podziemnego składowania dwutlenku
węgla, z uwzględnieniem wytycznych dla dokumentu m.in. w zakresie sposobu monitoringu
i raportowania uzyskiwanych parametrów.

W planie działań naprawczych wskazane zostały ponadto wytyczne dla dokumentu,
którymi będzie trzeba się kierować w sytuacji dostrzeżenia nieprawidłowości w zachowaniu
składowanego dwutlenku węgla. W rozporządzeniu określono również wymagania jakie
powinien spełniać tymczasowy plan działań po zamknięciu podziemnego składowiska
dwutlenku węgla, który powinien określać zakres tymczasowych działań, które należy
wdrożyć po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla (tymczasowy plan
działań po zamknięciu podziemnego składowiska dwutlenku węgla).
W ustawie Prawo geologiczne i górnicze uregulowano kwestię zmiany planu
zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla (art. 107a). Plan, w zależności
od potrzeb, będzie podlegać aktualizacji z uwzględnieniem analizy ryzyka związanego
z prowadzoną działalnością (głównie jeśli chodzi o ryzyko wystąpienia wycieku dwutlenku
węgla), najlepszych dostępnych technik i pojawiających się usprawnień technologicznych,
itp. Zmiany planu będą dokonywane w formie dodatku i przedkładane właściwemu organowi
7


tj. Prezesowi Wyższego Urzędu Górniczego w celu zatwierdzenia, na 60 dni przed terminem
realizacji zamierzonych zmian. Dodatek będzie również obligatoryjnie sporządzany
i zatwierdzany co 5 lat od dnia udzielenia koncesji na podziemne składowanie dwutlenku
węgla, w celu aktualizacji zawartych w nim informacji, co koresponduje z wymaganiami
dyrektywy CCS (art. 13 ust. 2). Ponadto po zakończeniu zatłaczania dwutlenku węgla do
podziemnego składowiska, a przed likwidacją zakładu górniczego wprowadzono obowiązek
sporządzenia dodatku do planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku
węgla w celu dokonania podsumowania prowadzonej działalności i właściwego zaplanowania
likwidacji składowiska. Podstawą wykonania tego dodatku będą dodatki rozliczeniowe do
dokumentacji geologicznych. Zakłada się również, że zmiany działalności polegającej na
podziemnym składowaniu dwutlenku węgla będą się wiązać przede wszystkim
z koniecznością zmiany planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku
węgla, bez konieczności wielokrotnej zmiany koncesji na podziemne składowanie dwutlenku
węgla. Projekt rozporządzenia określa wymagania, jakim powinien odpowiadać dodatek do
planu zagospodarowania podziemnego składowiska dwutlenku węgla.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia

Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Środowiska, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r.
o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz
z 2009 r. Nr 42, poz. 337 z późn. zm.), w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym
podmiotom oraz na stronie internetowej w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego
Centrum Legislacji (na stronie internetowej Rządowego Procesu Legislacyjnego).

Projekt nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597)
i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji Komisji Europejskiej.

Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
8


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1. Podmioty, na które oddziałuje projektowana regulacja
Projekt rozporządzenia dotyczy podmiotów zainteresowanych prowadzeniem działalności
polegającej na podziemnym składowaniu dwutlenku węgla.

2. Zakres konsultacji społecznych
Projekt rozporządzenia zostanie zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Środowiska, zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z
2009 r. Nr 42, poz. 337 z późn. zm.) w celu udostępnienia go wszystkim zainteresowanym
podmiotom. Ponadto projekt zostanie przesłany do konsultacji społecznych z prośbą o opinię
do następujących podmiotów:

1. Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność ”
ul. Wały Piastowskie 24, 80-855 Gdańsk
e-ma

z dnia
w sprawie zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków


Na podstawie art. 28h ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze
(Dz. U. Nr 163, poz. 981 oraz z 2013 r. poz. 21 i …) zarządza się, co następuje.

§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób ustalania wysokości zabezpieczenia finansowego;
2) sposób ustalania wysokości zabezpieczenia środków;
3) kryteria wyboru formy zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków;
4) formę, terminy przekazywania i zakres sprawozdań z wydatkowania środków
pochodzących z zabezpieczenia finansowego i zabezpieczenia środków.

§ 2. Wysokość zabezpieczeń, o których mowa w § 1 pkt 1 i 2, uzależnia się od:
1) warunków geologicznych przedstawionych na podstawie zatwierdzonych
dokumentacji geologicznych;
2) doświadczenia wnioskodawcy w zakresie prowadzenia takiego samego lub zbliżonego
rodzaju działalności górniczej;
3) kondycji finansowej wnioskodawcy.

§ 3. 1. Początkowa wysokość zabezpieczenia finansowego wyznaczana jest przez organ
koncesyjny jednorazowo, zgodnie z załącznikiem nr 1 do rozporządzenia, dla każdego
z aspektów działalności podziemnego składowiska dwutlenku węgla i obejmuje łącznie:
1) koszty operacyjne składowiska (KO) wyrażane jako iloczyn ilości lat, na jakie organ
koncesyjny oczekuje zabezpieczenia finansowego, i rocznych kosztów operacyjnych
składowiska ustalonych zgodnie z planem operacyjnym przedstawionym przez
podmiot ubiegający się o udzielenie koncesji na podziemne składowanie dwutlenku
węgla;
2) koszty związane z monitorowaniem składowiska (MS) wyrażane jako iloczyn ilości
lat, na jakie organ koncesyjny oczekuje zabezpieczenia finansowego, i rocznych
kosztów monitoringu składowiska w okresie jego działalności ustalonych zgodnie
z planem operacyjnym przedstawionym przez podmiot ubiegający się o udzielenie
koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla;
3) koszty działań naprawczych (DN) wyrażane jako iloczyn procentowego wskaźnika
przyjętego do wyliczenia wartości zabezpieczenia finansowego przeznaczonego na
działania naprawcze także w przypadku zdarzeń nieplanowanych, maksymalnej
objętości (wolumenu) dwutlenku węgla przewidzianego do zatłoczenia do
składowiska liczonego w tonach, oraz rynkowej wartości jednostki emisji (EUA)
w danym momencie rozliczenia;

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 248, poz. 1493 i Nr 284, poz. 1671).

strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 43

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: