Rządowy projekt ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez ludzi młodych
projekt dotyczy określenia zasad udzielania ze środków Funduszu Dopłat finansowego wsparcia w związku z nabyciem pierwszego własnego lokalu mieszkalnego
- Kadencja sejmu: 7
- Nr druku: 1421
- Data wpłynięcia: 2013-05-27
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: Ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi
- data uchwalenia: 2013-09-27
- adres publikacyjny: Dz.U. poz. 1304
1421
2.21)
2.23
Warszawa
2.24
gminy sąsiadujące z Warszawą
województwo mazowieckie(z
2.25
pominięciem wskazanych w pkt 2.23 i
2.24)
2.26
Opole
2.27
gminy sąsiadujące z Opolem
województwo opolskie (z pominięciem
2.28
wskazanych w pkt
2.26 i 2.27)
2.29
Rzeszów
2.30
gminy sąsiadujące z Rzeszowem
województwo podkarpackie (z
2.31
pominięciem wskazanych w pkt 2.29 i
2.30)
2.32
Białystok
2.33
gminy sąsiadujące z Białymstokiem
województwo podlaskie (z pominięciem
2.34
wskazanych w pkt
2.32 i 2.33)
2.35
Gdańsk
2.36
gminy sąsiadujące z Gdańskiem
województwo pomorskie (z
2.37
pominięciem wskazanych w pkt 2.35 i
2.36)
2.38
Katowice
2.39
gminy sąsiadujące z Katowicami
województwo śląskie(z pominięciem
2.40
wskazanych w pkt
2.38 i 2.39)
2.41
Kielce
2.42
gminy sąsiadujące z Kielcami
województwo świętokrzyskie (z
2.43
pominięciem wskazanych w pkt 2.41 i
2.42)
2.44
Olsztyn
2.45
gminy sąsiadujące z Olsztynem
województwo warmińsko-mazurskie (z
2.46
pominięciem wskazanych w pkt
2.44 i
11
2.45)
2.47
Poznań
2.48
gminy sąsiadujące z Poznaniem
województwo wielkopolskie(z
2.49
pominięciem wskazanych w pkt 2.47 i
2.48)
2.50
Szczecin
2. 51 gminy sąsiadujące ze Szczecinem
województwo zachodniopomorskie (z
2.52
pominięciem wskazanych w pkt 2.50 i
2.51)
IV. Zwrot udzielonego finansowego
wsparci z tytułu:
Zbycia prawa własności lokalu
1.
mieszkalnego objętego finansowym
wsparciem
1.1
Liczba
1.2
kwota
Wynajęcia lub użyczenia lokalu
2.
mieszkalnego objętego finansowym
wsparciem
2.1
Liczba
2.2
kwota
Zmiany sposobu użytkowania lokalu
3.
mieszkalnego objętego finansowym
wsparciem
3.1
Liczba
3.2
kwota
Uzyskania prawa własności lub
współwłasności innego lokalu
4.
mieszkalnego lub budynku
mieszkalnego
4.1
Liczba
4.2
kwota
Dane uzupełniające za okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku
12
osoba samotnie
osoba niepozostanie
Lp.
Wyszczególnienie:
małżeństwo bezdzietne
małżeństwo z dzieckiem
wychowująca dziecko
Razem
w związku małżeńskim
1
2
3
4
5
6
7
Kwota udzielonych kredytów ogółem w
1.
danym roku
Liczba udzielonych kredytów ogółem w
2.
danym roku
3.
Średnia kwota kredytu
4.
Przeciętny okres spłaty
Wartość lokali mieszkalnych objętych
5.
wsparciem sfinansowanych kredytami
udzielonymi w danym roku
Średnia wartość lokalu mieszkalnego
6.
objętego wsparciem
7.
Przeciętna wartość LTV
8.
Średnia cena transakcyjna
9.
Średnia powierzchnia użytkowa
Średni wiek nabywcy lokalu
10.
mieszkalnego
Wiek nabywcy lokalu mieszkalnego w
11.
przedziale wiekowym
12.
Do 19 lat
13.
20-24
14.
25-29
15.
30-35
16.
13
UZASADNIENIE
Przedłożony projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia ...
o pomocy państwa w nabyciu pierwszego własnego mieszkania przez ludzi młodych (Dz. U.
poz. ...).
Zgodnie z powołanym przepisem rozporządzenie ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa
określa:
1)
wymagany zakres postanowień zawartych w umowach w sprawie
stosowania finansowego wsparcia, zawieranych pomiędzy Bankiem Gospodarstwa
Krajowego oraz instytucjami ustawowo upoważnionymi do udzielania kredytów,
przystępującymi do programu „Mieszkanie dla młodych” w charakterze instytucji
udzielającej kredytów uprawniających do ubiegania się o wsparcie z Funduszu Dopłat
udzielane na podstawie ustawy,
2)
zakres kwartalnych informacji przekazywanych ministrowi
właściwemu do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, zawierających dane o wsparciu
finansowym udzielonym na podstawie ustawy ze środków Funduszu Dopłat
Stosownie do zakresu delegacji ustawowej projekt rozporządzenia wskazuje wymagany
zakres postanowień zawartych w umowach w sprawie stosowania finansowego wsparcia. Po
przepisach definiujących (§ 2) w ogólnych warunkach umów uwzględniono wszystkie
podstawowe kwestie związane z operacyjną realizacją programu, wskazując:
- w § 3–4 konieczny zakres postanowień umownych, uwzględniający
konieczność określenia w umowach podstawowych rozwiązań dotyczących
współpracy stron umowy w ramach realizacji przepisów ustawy, jak również
rozwiązań zapewniających efektywne wdrożenie i realizację programu (termin
rozpoczęcia udzielania kredytów spełniających warunki do udzielania finansowego
wsparcia, szczegółowe zasady dokonywania rozliczeń finansowego wsparcia (w tym
zasady obliczania wysokości należnego finansowego wsparcia w formie
dofinansowania wkładu własnego i spłaty części kredytu oraz przekazywania
finansowego wsparcia przez BGK), obowiązki informacyjne instytucji kredytujących
związane z prowadzoną w ramach programu akcją kredytową (informacje stanowiące
podstawę monitorowania realizacji ustawy oraz oceny efektywności wydatkowania
środków budżetowych, stanowiące podstawę opracowania informacji kwartalnej przez
BGK), rozwiązania kontrolne, warunki związane z odstąpieniem od umowy),
- w § 5 wymagany zakres zobowiązań umownych wobec instytucji udzielającej
kredytu, dotyczących prowadzenia polityki marketingowej i informacyjnej
zapewniającej właściwą dostępność informacji dla potencjalnych nabywców lokalu
mieszkalnego – gospodarstw domowych ubiegających się o kredyt spełniający
warunki do udzielenia finansowego wsparcia na podstawie ustawy,
- w § 6 warunki jakie powinny spełniać szczegółowe informacje o prowadzonej
akcji udzielania kredytów spełniających warunki do udzielania finansowego wsparcia
oraz o zastosowanym finansowym wsparciu, przekazywane do BGK, stanowiące
podstawę właściwego monitorowania realizacji programu.
Zakres ogólnych warunków umów zawarty w przedłożonym projekcie rozporządzenia
nie wykracza w sposób nieuprawniony poza rozwiązania wynikające z przepisów ustawy.
14
Integralną częścią projektu rozporządzenia jest załącznik wskazujący szczegółowy
zakres kwartalnych informacji przekazywanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego
ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych. Poza danymi wskazującymi w wąskim zakresie kategorie kwotowe mówiące
o finansowym wsparciu udzielonym w ramach programu, informacja kwartalna zawiera
również szereg danych dotyczących charakterystyki beneficjentów wsparcia, udzielanych
kredytów spełniających warunki do udzielenia finansowego wsparcia oraz parametrów
nieruchomości finansowanych takim kredytem, objętych finansowym wsparciem. Zakres tych
informacji został określony w stopniu umożliwiającym szerokie monitorowanie realizacji
ustawy i ocenę efektywności wsparcia udzielanego ze środków Funduszu Dopłat.
Zgodnie z § 8 projektu rozporządzenia przewiduje się wejście w życie rozporządzenia
z dniem ogłoszenia. Wskazane jest bowiem aby rozporządzenie, stanowiące akt wykonawczy
do ustawy z dnia ... o pomocy państwa w nabyciu pierwszego własnego mieszkania przez
ludzi młodych (Dz. U. poz. …), weszło w życie równocześnie, bądź w jak najkrótszym czasie
po wejściu w życie przepisów tejże ustawy. Rozporządzenie stanowi bowiem podstawę
umożliwiającą zawieranie umów z instytucjami kredytującymi realizującymi nowy program
finansowego wsparcia – jego wydanie jest więc warunkiem rozpoczęcia realizacji programu.
Wobec powyższego należy uznać, że ustalenie skróconego terminu wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia, podyktowane jest ważnym interesem państwa, czemu nie
sprzeciwiają się zasady demokratycznego państwa prawnego.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
umieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
15
2.23
Warszawa
2.24
gminy sąsiadujące z Warszawą
województwo mazowieckie(z
2.25
pominięciem wskazanych w pkt 2.23 i
2.24)
2.26
Opole
2.27
gminy sąsiadujące z Opolem
województwo opolskie (z pominięciem
2.28
wskazanych w pkt
2.26 i 2.27)
2.29
Rzeszów
2.30
gminy sąsiadujące z Rzeszowem
województwo podkarpackie (z
2.31
pominięciem wskazanych w pkt 2.29 i
2.30)
2.32
Białystok
2.33
gminy sąsiadujące z Białymstokiem
województwo podlaskie (z pominięciem
2.34
wskazanych w pkt
2.32 i 2.33)
2.35
Gdańsk
2.36
gminy sąsiadujące z Gdańskiem
województwo pomorskie (z
2.37
pominięciem wskazanych w pkt 2.35 i
2.36)
2.38
Katowice
2.39
gminy sąsiadujące z Katowicami
województwo śląskie(z pominięciem
2.40
wskazanych w pkt
2.38 i 2.39)
2.41
Kielce
2.42
gminy sąsiadujące z Kielcami
województwo świętokrzyskie (z
2.43
pominięciem wskazanych w pkt 2.41 i
2.42)
2.44
Olsztyn
2.45
gminy sąsiadujące z Olsztynem
województwo warmińsko-mazurskie (z
2.46
pominięciem wskazanych w pkt
2.44 i
11
2.45)
2.47
Poznań
2.48
gminy sąsiadujące z Poznaniem
województwo wielkopolskie(z
2.49
pominięciem wskazanych w pkt 2.47 i
2.48)
2.50
Szczecin
2. 51 gminy sąsiadujące ze Szczecinem
województwo zachodniopomorskie (z
2.52
pominięciem wskazanych w pkt 2.50 i
2.51)
IV. Zwrot udzielonego finansowego
wsparci z tytułu:
Zbycia prawa własności lokalu
1.
mieszkalnego objętego finansowym
wsparciem
1.1
Liczba
1.2
kwota
Wynajęcia lub użyczenia lokalu
2.
mieszkalnego objętego finansowym
wsparciem
2.1
Liczba
2.2
kwota
Zmiany sposobu użytkowania lokalu
3.
mieszkalnego objętego finansowym
wsparciem
3.1
Liczba
3.2
kwota
Uzyskania prawa własności lub
współwłasności innego lokalu
4.
mieszkalnego lub budynku
mieszkalnego
4.1
Liczba
4.2
kwota
Dane uzupełniające za okres od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku
12
osoba samotnie
osoba niepozostanie
Lp.
Wyszczególnienie:
małżeństwo bezdzietne
małżeństwo z dzieckiem
wychowująca dziecko
Razem
w związku małżeńskim
1
2
3
4
5
6
7
Kwota udzielonych kredytów ogółem w
1.
danym roku
Liczba udzielonych kredytów ogółem w
2.
danym roku
3.
Średnia kwota kredytu
4.
Przeciętny okres spłaty
Wartość lokali mieszkalnych objętych
5.
wsparciem sfinansowanych kredytami
udzielonymi w danym roku
Średnia wartość lokalu mieszkalnego
6.
objętego wsparciem
7.
Przeciętna wartość LTV
8.
Średnia cena transakcyjna
9.
Średnia powierzchnia użytkowa
Średni wiek nabywcy lokalu
10.
mieszkalnego
Wiek nabywcy lokalu mieszkalnego w
11.
przedziale wiekowym
12.
Do 19 lat
13.
20-24
14.
25-29
15.
30-35
16.
13
UZASADNIENIE
Przedłożony projekt rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki
Morskiej stanowi wypełnienie delegacji ustawowej zawartej w art. 17 ust. 2 ustawy z dnia ...
o pomocy państwa w nabyciu pierwszego własnego mieszkania przez ludzi młodych (Dz. U.
poz. ...).
Zgodnie z powołanym przepisem rozporządzenie ministra właściwego do spraw
budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa
określa:
1)
wymagany zakres postanowień zawartych w umowach w sprawie
stosowania finansowego wsparcia, zawieranych pomiędzy Bankiem Gospodarstwa
Krajowego oraz instytucjami ustawowo upoważnionymi do udzielania kredytów,
przystępującymi do programu „Mieszkanie dla młodych” w charakterze instytucji
udzielającej kredytów uprawniających do ubiegania się o wsparcie z Funduszu Dopłat
udzielane na podstawie ustawy,
2)
zakres kwartalnych informacji przekazywanych ministrowi
właściwemu do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych przez Bank Gospodarstwa Krajowego, zawierających dane o wsparciu
finansowym udzielonym na podstawie ustawy ze środków Funduszu Dopłat
Stosownie do zakresu delegacji ustawowej projekt rozporządzenia wskazuje wymagany
zakres postanowień zawartych w umowach w sprawie stosowania finansowego wsparcia. Po
przepisach definiujących (§ 2) w ogólnych warunkach umów uwzględniono wszystkie
podstawowe kwestie związane z operacyjną realizacją programu, wskazując:
- w § 3–4 konieczny zakres postanowień umownych, uwzględniający
konieczność określenia w umowach podstawowych rozwiązań dotyczących
współpracy stron umowy w ramach realizacji przepisów ustawy, jak również
rozwiązań zapewniających efektywne wdrożenie i realizację programu (termin
rozpoczęcia udzielania kredytów spełniających warunki do udzielania finansowego
wsparcia, szczegółowe zasady dokonywania rozliczeń finansowego wsparcia (w tym
zasady obliczania wysokości należnego finansowego wsparcia w formie
dofinansowania wkładu własnego i spłaty części kredytu oraz przekazywania
finansowego wsparcia przez BGK), obowiązki informacyjne instytucji kredytujących
związane z prowadzoną w ramach programu akcją kredytową (informacje stanowiące
podstawę monitorowania realizacji ustawy oraz oceny efektywności wydatkowania
środków budżetowych, stanowiące podstawę opracowania informacji kwartalnej przez
BGK), rozwiązania kontrolne, warunki związane z odstąpieniem od umowy),
- w § 5 wymagany zakres zobowiązań umownych wobec instytucji udzielającej
kredytu, dotyczących prowadzenia polityki marketingowej i informacyjnej
zapewniającej właściwą dostępność informacji dla potencjalnych nabywców lokalu
mieszkalnego – gospodarstw domowych ubiegających się o kredyt spełniający
warunki do udzielenia finansowego wsparcia na podstawie ustawy,
- w § 6 warunki jakie powinny spełniać szczegółowe informacje o prowadzonej
akcji udzielania kredytów spełniających warunki do udzielania finansowego wsparcia
oraz o zastosowanym finansowym wsparciu, przekazywane do BGK, stanowiące
podstawę właściwego monitorowania realizacji programu.
Zakres ogólnych warunków umów zawarty w przedłożonym projekcie rozporządzenia
nie wykracza w sposób nieuprawniony poza rozwiązania wynikające z przepisów ustawy.
14
Integralną częścią projektu rozporządzenia jest załącznik wskazujący szczegółowy
zakres kwartalnych informacji przekazywanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego
ministrowi właściwemu do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania
przestrzennego oraz mieszkalnictwa oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów
publicznych. Poza danymi wskazującymi w wąskim zakresie kategorie kwotowe mówiące
o finansowym wsparciu udzielonym w ramach programu, informacja kwartalna zawiera
również szereg danych dotyczących charakterystyki beneficjentów wsparcia, udzielanych
kredytów spełniających warunki do udzielenia finansowego wsparcia oraz parametrów
nieruchomości finansowanych takim kredytem, objętych finansowym wsparciem. Zakres tych
informacji został określony w stopniu umożliwiającym szerokie monitorowanie realizacji
ustawy i ocenę efektywności wsparcia udzielanego ze środków Funduszu Dopłat.
Zgodnie z § 8 projektu rozporządzenia przewiduje się wejście w życie rozporządzenia
z dniem ogłoszenia. Wskazane jest bowiem aby rozporządzenie, stanowiące akt wykonawczy
do ustawy z dnia ... o pomocy państwa w nabyciu pierwszego własnego mieszkania przez
ludzi młodych (Dz. U. poz. …), weszło w życie równocześnie, bądź w jak najkrótszym czasie
po wejściu w życie przepisów tejże ustawy. Rozporządzenie stanowi bowiem podstawę
umożliwiającą zawieranie umów z instytucjami kredytującymi realizującymi nowy program
finansowego wsparcia – jego wydanie jest więc warunkiem rozpoczęcia realizacji programu.
Wobec powyższego należy uznać, że ustalenie skróconego terminu wejścia w życie
niniejszego rozporządzenia, podyktowane jest ważnym interesem państwa, czemu nie
sprzeciwiają się zasady demokratycznego państwa prawnego.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji zgodnie z przepisami
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz
z 2004 r. Nr 65, poz. 597).
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt rozporządzenia zostanie
umieszczony na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa
Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
15
Dokumenty związane z tym projektem:
-
1421
› Pobierz plik